Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 622/2002 vp - Matti Kangas /vas
Tarkistettu versio 2.0
Suomea etelä-pohjoissuunnassa halkova valtatie 4 on maan tärkeimpiä valtaväyliä matkustajaliikenteen ja kuljetusyhteyksien kannalta. Tiehallintolakia hyväksyessään eduskunta piti tärkeänä periaatteena maan aluepoliittisesti tasapainoisen kehityksen varmistamista.
Aloitteen kohteena oleva valtatiejakso kuuluu TEN-verkkoon. Liikennemäärät tieosuudella ovat kasvaneet yleisten liikennemäärien kasvua nopeammin. Tällä hetkellä keskimääräinen vuorokausiliikenne tieosuudella on parhaimmillaan noin 6 000 autoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 15 %. Kesäkaudella liikenne on vilkkaimmillaan 9 000 autoa vuorokaudessa. Esimerkiksi Jyväskylän pohjoispuolella liikennemäärät ovat parhaimmillaan yli 20 000 auton luokkaa vuorokaudessa.
Tiejakso kuuluu moniongelmaisiin päätiekohteisiin. Ongelmina ovat kapeus, mäkisyys, mutkaisuus, yksityisliittymien suuri määrä, kevytväylien tierakenteen heikko kunto sekä melu- ja pohjavesisuojausten puuttuminen. Tien kapeuden vuoksi ohittaminen on vaikeaa ja jonoja muodostuu helposti. Pääliittymät ovat turvattomia.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.79 54 000 000 euroa valtatien 4 parantamiseen välillä Heinola—Äänekoski.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002