TALOUSARVIOALOITE 632/2010
vp
TAA 632/2010
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
4 Oravasaaren liittymän rakentamiseen
Eduskunnalle
Uutta nelostietä ollaan rakentamassa Jyväskylän Kanavuoren
ja Toivakan Viisarinmäen välillä 22 kilometriä ilman
suunniteltua Oravasaaren Haukanmaantien liittymää.
Onnettomuuden sattuessa ei tieltä ole minkäänlaista
mahdollisuutta ohjata liikennettä kiertoteitse. Oravasaaren
liittymä sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Kanavuoresta eli
sopivasti tieosuuden puolivälissä.
Oravasaaren liittymä on aikoinaan suunniteltu ja luvattu
toteuttaa. Kyläläisiltä on lunastettu maat,
eikä kukaan valittanut asiasta, koska kaikki tarvitsevat
liittymää, ja se oli mukana Tiehallinnon suunnittelukartoissa.
Kaavassa sekä liittymäsuunnitelmassa oli myös
liikepaikkavaraus, joka toteutuessaan auttaisi Oravasaarta kehittymään
elinvoimaisena asuinpaikkana. Liittymä myös ylläpitäisi
muuttohalukkuutta seudulle. Liittymän poisjäänti
heikentää Oravasaaren kehittymismahdollisuuksia.
Oravasaaren asukkaiden liikenneturvallisuuden vuoksi liittymän
rakentaminen on erittäin tärkeää.
Tiehallinto on suunnitelmassaan todennut valtatien 4 Oravasaaren
ja Kanavuoren välillä olevan mutkainen ja kapea.
Oravasaaresta käydään pääsääntöisesti
töissä Jyväskylässä.
Minkä vuoksi ne, jotka kulkevat eniten väliä Oravasaari—Kanavuori,
joutuvat kulkemaan tuota kapeaa ja mutkaista tietä, jonka
kunnossapitoaste vielä heikkenee uuden tien auettua käyttöön?
Liittymän avulla myös työmatkaan käytetyt
ajat lyhenisivät ja matka tulisi turvallisemmaksi. Oravasaaressa
on 500 asukasta, lisäksi kesäasukkaita on 300.
Mikäli liittymää ei toteuteta, heikkenee
talvikunnossapitotilanne työmatkoja ajatellen erityisesti
talvisin. Pelkona on myös hälytysajoneuvojen saannin
hidastuminen talvikunnossapidon heikentymisen vuoksi.
Haukanmaantien varteen on suunnitteilla myös kivimurskaamo — mikäli
se toteutuu, niin tien kulutus raskaan kaluston osalta lisääntyy huomattavasti.
Myös julkisen liikenteen käyttömahdollisuus
on vaarassa vaikeutua: jos liittymää ei ole, niin
pikavuorot eivät voi pysähtyä. Maaseudun
asukkaat joutuvat jälleen eriarvoiseen asemaan.
Uusi nelostie on moottoriliikennetie, johon jouduttaisiin nyt
Oravasaaren kohdalla rakentamaan neljä 500 metrin pituista
kiihdytyskaistaa. Kustannusarvio on noin 2,5 miljoonaa euroa. Mikäli
rahoitusta ei koko liittymälle ole mahdollista saada, tulisi
nyt harkita mahdollisuutta rakentaa puolet rampeista eli Jyväskylän
suuntaan ja sieltä pois.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2011
talousarvioon momentin 31.10.20 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää Oravasaaren liittymän rakentamiseen
valtatielle 4 alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
2010