TALOUSARVIOALOITE 639/2004 vp

TAA 639/2004 vp - Reijo Paajanen /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 6 kehittämiseen välillä Lappeenranta—Imatra

Eduskunnalle

Etelä-Karjalassa maailmanlaajuisesti merkittävä teollisuus on investoinut miljardeja euroja tuotantolaitoksiin Imatralla, Joutsenossa ja Lappeenrannassa. Metsäteollisuuden voimakkaasti kasvaneet kuljetukset ja samanaikaisesti lisääntynyt rajan ylittävä liikenne ovat aiheuttaneet valtatien 6 ruuhkautumisen.

Liikennemäärä tiellä on noin 7 700—13 700 ajoneuvoa/vrk, mistä raskaan liikenteen osuus on poikkeuksellisen suuri. Liikenteen ennustetaan myös kasvavan nopeasti. Tiejakson kuolemanriski ja -tiheys ovat erittäin korkeat. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut vuosina 1998—2002 yli kolminkertainen määrä koko valta- ja kantatieverkon keskiarvoon verrattuna. Onnettomuuksien vakavuus on myös kaksinkertainen valtakunnan keskiarvoon verrattuna.

Valtatien 6 rakentaminen välillä Lappeenranta—Imatra nelikaistaiseksi on maakunnan kehittämisstrategian mukaisesti ensisijainen infrastruktuurin parantamishanke, joka edistää myös alue- ja yhdyskuntarakenteiden vahvistamista. Tieosuudesta on rakennettu EU-osarahoituksella 4 kilometrin nelikaistaosuus Muukosta Ahvenlampeen vuosina 2002—2003. Koko tieosuuden rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 119 milj. euroa ja hyöty-kustannussuhteeksi 1,5 (ilman pohjavesisuojauksia 1,7).

Valtatie 6 -hankkeeseen välillä Lappeenranta—Imatra voitaisiin soveltaa elinkaarimallia, jossa palveluntuottaja vastaa hankkeen rakennussuunnittelusta, rahoituksesta, rakentamisesta sekä pitkän sopimuskauden aikaisesta hoidosta ja ylläpidosta. Laaja vaativa hankekokonaisuus voitaisiin toteuttaa monien eri osapuolten etuja yhteen sovittaen. Malli antaa palveluntuottajalle mahdollisuuden innovaatioille. Se parantaa tienpidon tuottavuutta ja lyhentää rakentamisaikaa perinteisiin urakkamuotoihin nähden. Tien elinkaaren aikaiset kustannukset voidaan optimoida entistä paremmin, jolloin hoito- ja ylläpitokustannukset pienenevät.

Valtatie 6 -hanke voitaisiin toteuttaa myös valtionyhtiöiden osakkeiden myyntituloilla. Valtionyhtiöiden osakkeiden myynnistä saatava rahoitus on perusteltua käyttää sellaisiin infrastruktuurihankkeisiin, jotka olennaisesti parantavat puheena olevien yhtiöiden toimintaedellytyksiä. Metsäyhtiöiden merkittävät investoinnit ovat luoneet Etelä-Karjalaan tilanteen, jossa yhtiöt eivät tarvitse valtion panostusta niinkään varsinaiseen toimintaansa, vaan liikenneyhteyksien kehittämiseen.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.79 lisäyksenä 119 000 000 euroa valtatien 6 kehittämiseen välillä Lappeenranta—Imatra.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Reijo Paajanen /kok
  • Antero Kekkonen /sd
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Jyri Häkämies /kok
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Valto Koski /sd
  • Sinikka Hurskainen /sd
  • Kimmo Tiilikainen /kesk
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Pentti Tiusanen /vas