TALOUSARVIOALOITE 691/2005 vp

TAA 691/2005 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kevyen liikenteen väylien rakentamiseen valtatien 23 yhteyteen Keuruulla ja Jukojärven paikallistien päällystämiseen

Eduskunnalle

Jukojärven kyläkunta on voimakkaasti kehittyvä Keuruun keskustaajama valtatien 23 läheisyydessä. Jukojärvi tarjoaa erinomaiset asumismahdollisuudet maaseudulla luonnonkauniissa maisemissa vesistöjen äärellä. Kylällä toimii myös peruskoulun ala-aste. Jukojärven paikallistien päällystäminen lisäisi kylän vetovoimaisuutta ja kulkuyhteyksiä. Tien kunnostustyöt olisivat olosuhteiltaan helpot, koska tie kulkee kangasmaastossa.

Keuruun kaupungin länsi-itäsuunnassa halkaisee valtatie 23, joka toimii myös Keuruun kunnan keskustaajaman ja Keuruun toisen taajaman, Haapamäen, välisenä liikenneväylänä. Keuruun keskustaajaman ja Haapamäen välinen etäisyys on 15 kilometriä. Valtatie 23 on varsin vilkkaasti liikennöity, ja 1990-luvulla ko. tieosuudella tapahtui useita kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.

Valtatien 23 nopeusrajoitus Keuruun ja Haapamäen välillä on kesäkautena osittain 100 kilometriä ja osittain 80 kilometriä tunnissa. Tie on varsin kapea, ja päällystetty alue tiellä rajoittuu ajoratoihin. Haapamäen ja Keuruun välistä tieosuutta käyttävät myös polkupyöräilijät ja rullasuksihiihtoa harrastavat, joskin tien kapeus ja vaarallisuus rajoittavat käyttäjien määrää. Pyöräilijöiden määrää lisäävät koulujen loma-ajat, jolloin julkisten liikennevälineiden käyttömahdollisuudet ovat hyvin rajallisia. Koulujen lomakaudet ovat myös vilkkainta matkailukautta, jolloin mm. valtatien 23 liikennetiheys on varsin suuri ja pyöräilijöiden onnettomuusriski kasvaa.

Vastaavin perustein kevyen liikenteen väylä on tarpeen myös Keuruun keskustaajaman ja Kalettoman kyläkeskuksen välillä. Tällä tieosuudella kevyen liikenteen väylää tarvittaisiin 3 kilometriä. Kevyen liikenteen väylä ulottuu jo nyt Keuruulta Korkeakosken (Jukojärven) paikallistien liittymään, eli puoliväliin matkaa Keuruulta Kalettomalle. Pioneerivarikko Kalettomalla työllistää noin sata henkilöä, joista osa asuu Kalettoman alueella. Kalettomalla toimii myös peruskoulun ala-aste. Työmatkojen ja koululaisten sekä vapaa-ajan liikkumisturvallisuuden vuoksi jo suunniteltu kevyen liikenteen väylä tulisi rakentaa nopeasti valmiiksi nyt vielä puuttuvalta osuudeltaan Korkeakosken liittymästä Kalettomalle.

Pyöräily on nykyisin varsin kannatettava ja terveellinen liikkkumismuoto niin työmatkoilla kuin vapaa-aikanakin. Keuruun ja Haapamäen asukkaille pyöräily on työmatkoilla varsin vaarallinen liikkumismuoto, mikäli liikenneolosuhteisiin ei saada pikaisesti parannuksia.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2006 talousarvioon momentin  31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää valtatien 23 liikenneturvallisuuden parantamiseen Keuruun ja Haapamäen sekä Keuruun ja Kalettoman kyläkeskusten välillä sekä Jukojärven paikallistien päällystämiseen.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005

  • Lauri Oinonen /kesk
  • Petri Neittaanmäki /kesk