Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 696/2005 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Niin sanottu Suomenselkätie on osuudella Keuruu—Multia—Pylkönmäki—Karstula/Humppi kantatie 58 ja jatkuu edelleen Kivijärven ja Kinnulan kautta Haapajärvelle yhtyen Kärsämäellä nelostiehen. Eteläpäässä tie on yhteys pääkaupungin teiltä ja Turusta Tampereen, Oriveden, Mäntän ja Keuruun kautta ns. Suomenselkätielle. Tie tunnetaan kantatienä 58 Orivedeltä Karstulan Humppiin saakka. Valitettavasti Keuruun pohjoispuolelta tie ei ole miltään osin rakenteellisesti kantatietasoinen, jolloin ajonopeus kesäaikana voisi olla 100 km tunnissa. Kokonaisuutena tien voi todeta olevan kapea ja mutkainen ja sisältävän monia näkemäesteitä, mm. runsaasti niin kutsuttuja kuolleita kulmia.
Tiestä on olemassa erilaisia suunnitelmia tien liikennöitävyyden parantamiseksi, ja osaltaan niitä on toteutettu, kuitenkin lähinnä seudullisen tien rakennustason mukaisesti. Suomenselkätiellä on raskasta puutavaraliikennettä, turvekuljetuksia varsin mittavasti ja myös puuteollisuuden kuljetuksia Karstulan Honkarakenteen tehtailta ja Multian sahalta. Suomenselkätie mahdollistaa suoran ja mielekkään etelä-pohjoissuuntaisen liikennöintimahdollisuusvaihtoehdon raskaasti liikennöidyille ja ruuhkautuneille valtateille 9 ja 4. Matkailullisesti tietä on markkinoitu kuntien yhteistoiminnalla "Vaihtoehto pohjoiseen" -tienä. Suomenselkätien parempi kunto edistäisi niiden seutujen ja kuntien elinkeinoelämää, jotka ovat sen vaikutuspiirissä. Erityisesti tieyhteyden osuus Kinnulan ja Haapajärven välillä kaipaisi uudelleen rakentamista 13 kilometrin osuudella Yli-Lestiltä pohjoiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2006 talousarvioon momentin 31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Suomenselkätien kunnostamiseen Keski-Suomen maakunnassa alkaen liikenteellisesti vaarallisimmiksi katsotuista kohdista.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005