TALOUSARVIOALOITE 713/2004
vp
TAA 713/2004
vp - Leena Rauhala /kd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen neuvolatoiminnan resurssien
lisäämiseen
Eduskunnalle
Neuvoloiden työntekijöillä on
vaikeuksia tunnistaa perheen sosiaalisia ongelmia, esimerkiksi parisuhde-
ja päihdeongelmia sekä perheväkivaltaa.
Nämä tiedot käyvät ilmi terveystieteen
lisensiaatti Eija Heimon väitöskirjasta. Tutkimuksessa
mukana olleet terveydenhoitajat kokivat, että heidän
taidoissaan tunnistaa sosiaalisia ongelmia oli puutteita. Tätä samaa
viestiä olen saanut myös neuvoloiden terveydenhoitajilta:
heillä ei nykyisellään ole riittäviä välineitä puuttua
entistä vaikeampiin ongelmiin, joita asiakastilanteissa
nousee esiin tai on pinnan alla. Sosiaalisiin ongelmiin puuttuminen
edellyttäisi nykyistä kiireettömämpää toimintaa
neuvoloissa. Sekä terveydenhoitajien että perheiden
kannalta ongelmista puhuminen edellyttää luottamuksellista asiakassuhdetta,
ja sen kehittyminen vaatii aikaa. Useimmilla terveydenhoitajilla
ei kuitenkaan ole nykyisellään aikaa riittävän
pitkiin asiakaskontakteihin eikä kotikäynteihin.
Vaikka neuvolajärjestelmää onkin kehitetty
viime vuosina mm. kaavakkeiden ja eri henkilöstöryhmien
yhteistyön avulla, käytäntö kuitenkin
ontuu pahasti kiireen vuoksi.
Terveydenhoitajat tarvitsevat tuekseen sosiaali- ja terveydenhuollon
ammattilaisista koostuvan työryhmän, joka voisi
yhdessä perheiden kanssa suunnitella perheitä parhaiten
auttavat tukimuodot. Laajalla yhteistyöllä ja
riittävillä resursseilla voidaan estää perheen
ongelmien kasaantuminen ja välttää pitkien
ja kalliiden hoitojen ja kuntoutuksen tarve. Tällainen
työryhmä ehkäisee myös terveydenhoitajien
viime vuosien aikana yleistynyttä loppuun palamista. Yksin työskentelevien
terveydenhoitajien tilanne on rankka. Arkipäivän
"työnohjausta" ei ole saatavissa, ja asiakkaiden ongelmat
ovat entistä rankempia.
Toinen ongelmakohta liittyy perhehoitajien keskuudesta ja sosiaalityöntekijöiden
puolelta esiin nousseeseen asiaan. Tämä osa aloitteesta liittyy
tekemääni lakialoitteeseen perhehoitajalain muuttamisesta.
Perhehoidon järjestämisestä vastaavan
kunnan tai kuntainliiton ja perhehoitajan on tehtävä hoito-
ja palvelusuunnitelma osana toimeksianto- tai työsopimusta.
Tämä on osa asiakkaiden oikeusturvaa. Nyt tällaisia
tehdään sattumanvaraisesti, koska sosiaalityöntekijät ovat
taakoitettuja oman työnsä alle — yhdellä sosiaalityöntekijällä saattaa
olla jopa kymmeniä sijoitettavia lapsia vastuullaan — eikä heillä riitä nykyisillä
resursseilla
voimavaroja lasten etujen valvomiseen. Sosiaalityöntekijät
tarvitsevat lisäresursseja tämän toteuttamiseen.
Toinen ongelmakohta liittyy hoitopalkkion määräytymiseen.
Käytännössä hoitopalkkio ei perustu
nykyisin hoidon vaativuuteen. Asetuksella säädetty
hoitopalkkion maksimi tulisi poistaa ja palkkion suuruutta suhteessa
kokoaikaiseen tai osa-aikaiseen hoitoon on täsmennettävä. Asetuksella
olisi säädettävä myös,
että 18 vuotta täyttäneen nuoren osalta
palkka ei saa pudota, ellei nuori todella ole itsenäistymässä.
Usein käy niin, että perheen suurimmat voimavarat
ovat käytössä juuri tässä vaiheessa,
ja toisaalta resurssit ovat pienimmillään. Kelan
hoitotuki loppuu 16-vuotiaana, lapsilisä loppuu 17-vuotiaana
ja palkkio pienenee merkittävästi 18-vuotiaana,
ja nuori sen kun oirehtii.
Perhehoitajaliiton suositus on, että perhesijoituksen
käynnistyessä käytössä olisi
kiinteät palkkiot. Puolen vuoden kuluttua, ensimmäisen
huoltosuunnitelman yhteydessä, palkkiot määrättäisiin
vain hoidettavuuden mukaan. Näin toimitaan mm. ostopalveluissa,
joissa hoidon palkkio määräytyy hoidettavuusluokittelun
mukaan. Vain tällainen menettely mahdollistaa nykyistä moniongelmaisempien
lasten ja nuorten perhehoidon. Myös kustannusten korvaus
pitää sitoa lapsen yksilöllisiin tarpeisiin
ja suhteuttaa esim. ikään. Harrastusten korvaaminen
on tärkeää niiden suuren kasvatuksellisen
ja terapeuttisen merkityksen vuoksi. Koska yhteiskunta on muuttunut
siten, ettei enää ole juurikaan ilmaisia harrastuksia,
on vain kalliita ja erittäin kalliita harrastuksia, tulee
harrastuksien kulut korvata sijaisperheelle. Näistä erityisistä ja
hoidollisesti perustelluista kustannuksista pitää säätää tarkemmin
asetuksessa.
Lisäksi perhehoitajan oikeus vapaaseen tulisi nostaa
2 päivään kuukaudessa, eikä sitä saisi
toimeksiantosopimuksella vesittää. Tarve vapaan pitämiseen
ja oikeus siihen ovat korostuneet, koska sijoitettavien ongelmat
ovat kasvaneet. Asetuksessa tulee olla maininta vapaan pitämisestä joustavasti.
Tällöin tulee voida sopia vapaan korvaamisesta
rahana esim. sijaisen palkkaamista tai yhteistä lomamatkaa
varten. Palkkiota ei saisi myöskään leikata
vapaan pitämisen ajalta. Joustavuus tekee sen, että sijaisvanhemmat
voivat käyttää samaa hoitajaa lapsille
säännöllisesti, vaikkapa useat perheet
yhdessä, ja näin lapsille muodostuu turvallinen
suhde myös näihin vapaapäivien hoitajiin.
Monille turvattomista oloista tulleille lapsille tällainen
on erittäin tärkeää.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 33.32.30 lisäyksenä 9 000 000
euroa neuvolatoiminnan resurssien vahvistamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004