TALOUSARVIOALOITE 742/2001 vp

TAA 742/2001 vp - Esa Lahtela /sd 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen rataosuuden Niirala—Joensuu—Kontiomäki peruskorjaukseen

Eduskunnalle

Pohjois-Karjalan työllisyystilanne on maan heikoimpia. Väestö ikääntyy ja nuoremmat ikäluokat muuttavat pois etelän kasvukeskuksiin. Ilman yhteiskunnan uusia merkittäviä toimia Pohjois-Karjala ja koko itäinen Suomi on pikkuhiljaa jäämässä vain metsäiseksi takamaaksi ja raaka-aineiden lähteeksi. Tilanne ei tule parantumaan, jos alueelle ei saada uusia työpaikkoja eikä turvata nykyisten työpaikkojen toimintaedellytyksiä.

Yksi oleellinen yritysten sijoittumiseen ja toimintaan liittyvä seikka on se, että liikenneyhteydet ovat yhteiskunnan toimesta kunnossa myös rautatiekuljetusten osalta. Pohjois-Karjalan teollisuuden kannalta merkittävä, pitkään vireillä ollut Niirala—Joensuu—Kontiomäki-radan peruskorjaushanke olisikin nyt mitä pikimmin saatava työn alle.

Tämä rataosuus on kantavuudeltaan heikko. Rata on tärkeä puunjalostusteollisuuden raaka-aineiden ja jalosteiden kuljetusten kannalta sekä transitoliikenteen ja myös henkilöliikenteen kannalta. Rata muodostaa yhteyden Venäjältä Karjalan tasavallasta Ouluun ja Pohjoismaiden pohjoisosiin sekä Suomessa poikittaisyhteyden Kokkolaan ja yhteyden etelään, Kotkaan. Mm. Uimaharjussa sijaitsevien Enocellin tehtaiden kuljetusmäärien on arvioitu tällä rataosuudella olevan yhteensä 10 000—12 000 vaunua vuodessa. Huomattava osa liikenteestä suuntautuu Ouluun ja Oulusta Uimaharjuun lähinnä sellun, sahatavaran ja raaka-aineiden kuljetuksina. Arvioitu tarvittava kokonaisrahoitus radan peruskorjaukseen Pohjois-Karjalan osalta on 375 miljoonaa markkaa.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.40.21 63 070 400 euroa rataosuuden Niirala—Joensuu—Kontiomäki peruskorjauksen aloittamiseen.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Esa Lahtela /sd