TALOUSARVIOALOITE 77/2011
vp
TAA 77/2011
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen päihdeäitien
pakkohoitoon
Eduskunnalle
Syntymättömälläkin
lapsella on tietyt oikeudet YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen
mukaan. Yhä useampi syntyvä lapsi on kuitenkin äidin
päihteiden käytön vuoksi vammautunut
tai sairastunut vakavasti — näiden lasten oikeudet eivät
ole toteutuneet.
Arvioiden mukaan noin 6 prosenttia raskaana olevista suomalaisnaisista
on alkoholin suurkuluttajia. Tämä merkitsee Suomessa
vuosittain yli 3 000:ta päihteille altistunutta
sikiötä. Suomessa syntyy vuosittain noin 600 lasta,
joilla on sikiöaikaiseen alkoholialtistukseen liittyviä oireita. Lisäksi
erilaisten päihteiden, alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden,
sekakäyttö on tavallista. Näin ollen
yksittäisen päihteen osuutta ja vaikutuksia sikiövaurioihin
on useasti vaikea arvioida. Päihteiden vuoksi syntyvät
kehitysvammat olisivat kuitenkin estettävissä.
Jos äiti ei raskausaikana käytä alkoholia
tai muita päihteitä, niistä johtuvia
sikiövaurioitakaan ei synny.
Lainsäädäntöä pitää muuttaa
siten, että päihdeäidit voidaan määrätä pakolliseen
hoitoon sikiön terveyden turvaamiseksi. Tähän
tulokseen tuli myös sosiaali- ja terveysministeriön
asettama työryhmä, joka jätti raportin
raskaana olevien päihdeongelmaisten naisten hoidon varmistamisesta.
Työryhmä päätyi suosittamaan
pakkohoitoa äärimmäisenä keinona,
silloin kun kaikki muut keinot ovat osoittautuneet tehottomiksi.
Lisäksi raskaana oleville päihdeongelmaisille
pitäisi työryhmän mielestä säätää subjektiivinen
oikeus päästä päihdehoitoon
heti halutessaan.
Laki velvoittaa sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä tekemään
ennakoivan lastensuojeluilmoituksen heti, kun he saavat tietää raskaana
olevan naisen käyttävän alkoholia tai
muita päihteitä tai muuten vaarantavan syntyvän
lapsen terveyden. Se ei kuitenkaan sisällä varsinaista
pakkohoitopykälää.
Ennakoiva lastensuojeluilmoitus on tärkeä askel,
jolla voidaan pelastaa lapsia vammautumiselta. Tämä edellyttää,
että terveydenhoidolla on käytössään
myös auttamis- ja hoitokeinoja niille ihmisille, joita
ennakoiva ilmoitus voi koskea. Henkilökunnan on hallittava
perusteet ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tekemiseen, ja niiden
on oltava samat koko maassa.
Ennakoiva lastensuojeluilmoitus ei ole kuitenkaan riittävä keino
lapsen oikeuksien turvaamiseksi. YK:n yleissopimuksen mukaan valtioiden tulee
taata mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen henkiinjäämiselle
ja kehitykselle. Lapsen etu tulee asettaa kaikessa päätöksenteossa
etusijalle. Lapsella on sopimuksen 24 artiklan mukaan oikeus parhaaseen
mahdolliseen terveydentilaan. Tätä edistää viime
kädessä parhaiten mahdollisuus odottavien, päihdeongelmaisten äitien pakkohoitoon
ohjaamiseen. On väitetty, ettei päihdeäitien
pakkohoidosta ole hyötyä. On kuitenkin kiistaton
tosiasia, että syntymättömän
lapsen edut pakkohoito turvaisi. Pakkohoito ei välttämättä paranna äidin
päihderiippuvuutta. Päihderiippuvuuden poistamiseksi
voidaan tarvita myös muita sosiaali- ja terveydenhuollon
toimenpiteitä. Pakkohoidolla voi olla myös ennalta ehkäisevä vaikutus.
Tietoisuus pakkohoidon mahdollisuudesta saattaisi joidenkin äitien
kohdalla lopettaa päihteiden käytön heidän
tullessaan raskaaksi.
Talousarviossa tulee kohdentaa rahaa päihdeäitien
pakkohoidon suunnitteluun. Myös tarvittavat lainsäädännölliset
toimenpiteet on hoidettava, jotta päihdeäitien
pakkohoito on mahdollista.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2012
talousarvioon momentin 33.70.50 perusteluihin
maininnan, että määrärahoista
kohdennetaan 700 000 euroa päihdeäitien
pakkohoidon suunnittelun ja toteutuksen aloittamiseen.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta
2011