Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 824/2002 vp - Esa Lahtela /sd
Tarkistettu versio 2.0
Hirvikolareiden esiintymistiheys valtatiellä 6 välillä Nunnanlahti—Ahmovaara on suuri. Vuonna 1997 kolareita sattui kyseisellä tieosuudella kolme, vuonna 1998 yksi, vuonna 1999 kuusi, vuonna 2000 yksi ja vuonna 2001 kaksi. Vuonna 2001 hirvikolareissa menehtyi kaksi henkilöä ja vuonna 1995 yksi henkilö. Juuan kunta ja kuntalaiset ovatkin olleet jo vuosia huolissaan tieosuuden vaarallisuudesta ja odottaneet Tielaitokselta toimia, joilla hirvikolarien syntyminen voitaisiin estää. Viimeisimpänä osoituksena siitä on vuonna 2001 Savo-Karjalan tiepiirille kerätty 3 048 nimen adressi, jossa vaaditaan välille Nunnanlahti—Ahmovaara hirviaidan tai -tunnelin rakentamista.
Kokonaistaloudellisesti ajatellen jokainen hirvikolari on todella kallis jo materiaalisten vahinkojen osalta puhumattakaan ihmisiin kohdistuvista vahingoista, joita ei edes millään rahalla pystytä korvaamaan invalidisoitumis- ja kuolemantapauksissa. Joka tapauksessa kyse on jo vahinkoina useista miljoonista euroista. Siitä syystä jokainen invstointi, jolla lisätään turvallisuutta kyseisellä tieosuudella tai muuallakin, tulee maksamaan itsensä takaisin lyhyessä ajassa.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.21 150 000 euroa hirviaidan tai -tunnelin rakentamiseen välille Nunnanlahti—Ahmovaara.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002