TALOUSARVIOALOITE 834/2008 vp

TAA 834/2008 vp - Petri Salo /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen rataosalla Seinäjoki—Kaskinen

Eduskunnalle

Seinäjoki—Kaskinen-rataosa on 112 kilometrin pituinen ja sillä on 161 tasoristeystä. Lisäksi Kaskisten ja Kaskisten sataman välillä on neljä tasoristeystä. Näistä vain 30 on varustettu varoituslaittein.

Vuosien 2000—2004 aikana kyseisellä rataosalla tapahtui kolme kuolemaan ja neljä loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Yhteensä tasoristeysonnettomuuksia rataosalla Seinäjoki—Kaskinen sattui tuolla aikavälillä 19. Onnettomuuksista valtaosa tapahtui Teuvan ja Kaskisten välillä, mutta henkilövahingoiltaan vakavimmat kolarit sattuivat Seinäjoen ja Kauhajoen välillä.

Tasoristeysonnettomuus maksaa Ratahallintokeskuksen mukaan keskimäärin 387 000 euroa. Kuolemantapauksia ja loukkaantumisia seuraa myös henkisen ja psyykkisen tuskan taakka. Tarvitaan siis turvallisuutta — sekä liikenteessä kulkevia valistamalla että myös tasoristeysten turvallisuutta parantamalla.

Esimerkiksi puolipuomivarustus tasoristeykseen tehtävän turvaamisen muotona maksaa noin 100 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti. Yhdenkin onnettomuuden hinnalla voitaisiin kustantaa kolmeen vartioimattomaan tasoristeykseen turvallisuutta tuovia varoituslaitteita ja -merkkejä. Tasoristeysonnettomuudet ovat kuitenkin yksittäisiä tapauksia. Tasoristeysonnettomuuksia tapahtuu tasoristeystä kohden niin harvoin, että esimerkiksi tasoristeysten poistamisjärjestystä ei kannata perustaa pelkästään menneeseen kehitykseen. Menneen kehityksen lisäksi tulee arvioida, missä tasoristeyksissä tasoristeysonnettomuuden todennäköisyys on suurin.

Tasoristeysonnettomuuksia tapahtuu koko rataverkolla, minkä takia rataosilla, joilta ei poisteta tasoristeyksiä, on keskityttävä tasoristeysten turvaamiseen. Turvallisuutta voitaisiin vähimmillään kohentaa vihellysmerkkien määrän lisäämisellä radan varsille tai muiden varoitusmerkkien asentamisella lähelle tasoristeyksiä. Tasoristeykset kaipaisivat kuitenkin tehokkaampia menetelmiä turvallisuusnäkökohtien parantamiseksi — esimerkiksi puolipuomivarustuksia.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille  31.10.22 lisäyksenä 250 000 euroa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen rataosalla Seinäjoki—Kaskinen.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008

  • Petri Salo /kok
  • Petri Pihlajaniemi /kok