Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 905/2004 vp - Pentti Tiusanen /vas
Tarkistettu versio 2.0
Kymijoki on eteläisen Suomen merkittävin lohijoki. Kuitenkin lohen ja muiden vaelluskalojen nousu katkeaa Kymijoessa mm. Koivukosken patoon ja sen heikosti toimivaan kalatiehen. Vuonna 1989 rakennettu kalatie toimii vain tietyillä virtaamilla. Keskimäärin lohi ei pääse ohittamaan Koivukosken voimalaitosta ja sen patorakennelmia.
Kymijoen Koivukoskelle tulee rakentaa toimiva kalatie, joka mahdollistaa vaelluskalan nou-sun Kymijoen keskijuoksulle saakka. Käytännössä lohi pääsisi Anjalankosken Ankkapurhalle saakka. Näin Kymijoesta tulisi yhä merkittävämpi lohijoki.
Vastatessaan asiaan liittyvään kirjalliseen kysymykseen jo edellinen hallitus totesi käytännön tavoitteena olevan vaelluskalojen nousumahdollisuuden parantaminen Kymijoen Koivukosken ohitse. Asiantuntijalaskelmien mukaan toimivan kalatien rakentaminen maksaisi 200 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 30.14.77 lisäyksenä 200 000 euroa Kymijoen Koivukosken toimivien kalateiden rakentamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004