Perustelut
Kummankin säädösehdotuksen tavoitteena
on lisätä sijoittajien luottamusta markkinoiden
asianmukaiseen toimintaan tehostamalla markkinoiden väärinkäytön
(sisäpiirikaupat ja markkinoiden manipulointi) ehkäisemiseen
liittyvää sääntelyä.
Keinoina käytetään sääntelyn
harmonisointia, sanktioiden tiukentamista ja kiinnijäämisriskin
lisäämistä. Sääntelyn
soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi siten, että se
kattaa myös monenkeskiset ja muuntyyppiset organisoidut
kaupankäyntijärjestelmät (kuten swap-toimeksiantojärjestelmät,
broker crossing -täsmäytysjärjestelmät
ja OTC-markkinat). Samoin täsmennetään
hyödykejohdannaisten ja niihin liittyvien spot-sopimusten
sääntelyä sekä algoritmikauppaa
ja huippunopeaa kaupankäyntiä (High Frequency
Trading, HTF) koskevaa sääntelyä.
Valtioneuvoston tapaan talousvaliokunta pitää sääntelyn
tavoitteita kannatettavina. Valiokunta nostaa kuitenkin jäljempänä esille
tiettyjä ehdotuksen yksityiskohtia, jotka soveltuvat huonosti
kansalliseen oikeusjärjestelmäämme tai saattavat
aiheuttaa merkittäviä tulkintaongelmia.
Sisäpiirintieto.
Ehdotuksissa mm. laajennetaan sisäpiirintiedon määritelmää liikkeeseenlaskijan
julkistamisvelvoitteen osalta siten, että se kattaa myös
velvoitteen julkaista tieto olosuhteesta tai tapahtumasta, jonka
voidaan kohtuudella olettaa ilmenevän tai toteutuvan (6
artikla 2 kohta). Voimassa olevasta sääntelystä poiketen
julkistamisvelvoite tulisi näin kattamaan myös
spekulatiivisen tiedon. Vaikka artiklassa pyritään
tietyin lisäedellytyksin (tiedon tarkkuus ja todennäköisyys,
että sijoittaja käyttäisi tietoa yhtenä sijoituspäätöksensä perusteena)
rajaamaan velvoitetta, jää määritelmä talousvaliokunnan
näkemyksen mukaan edelleen epäselväksi.
Valiokunta katsoo, että tämänkaltainen
sääntely voi aiheuttaa vaikeita tulkintaongelmia
sekä sisäpiiriläisille että valvoville
viranomaisille. Yhdistettynä erittäin ankariin
rangaistuksiin voivat seuraamukset muodostua kohtuuttomiksi ja suhteellisuusperiaatteen
vastaisiksi. Nykymuodossaan määritelmä saattaa
johtaa tilanteeseen, jossa listayhtiön ja sen sisäpiiriläisen
mahdollisuudet käydä kauppaa yhtiön osakkeilla ovat
erittäin rajalliset. Myös varmuuden vuoksi tehty,
turhaksi osoittautuva tiedottaminen voi lisääntyä,
ja se puolestaan voi pikemminkin haitata kuin helpottaa sijoittajien
päätöksentekoa. Epäselvä sääntely
voi myös johtaa hyvin erilaisiin tulkintakäytäntöihin
eri jäsenmaissa, mikä puolestaan olisi täysin
sääntelyn harmonisointitavoitteiden vastaista.
Edellä olevan perusteella valiokunta pitää valtioneuvoston
tapaan tarkoituksenmukaisena pitäytyä sisäpiirintiedon
julkistamisvelvoitteen osalta nykyisessä sääntelyssä,
jonka mukaisesti julkistamisvelvoite koskee vain jo toteutunutta tai
tapahtunutta seikkaa tai tietoa.
Sanktiot.
Sekä asetus- että direktiiviehdotuksen tavoitteena
on varmistaa sääntelyn noudattaminen lisäämällä rikosoikeudellisten
ja hallinnollisten sanktioiden ankaruutta ja samalla ennaltaehkäisevää vaikutusta.
Direktiiviehdotus kattaa rikosoikeuden piiriin kuuluvat tahalliset
teot. Ehdotuksen ei arvioida merkittävästi
vaikuttavan nykyiseen kansalliseen sääntelyymme.
Toimialansa mukaisesti lakivaliokunta ottaa direktiiviehdotukseen
tarkemmin kantaa.
Asetusehdotuksessa säännellään
hallinnollisista seuraamuksista. Ehdotuksen (26 artikla) mukaisesti
taloudellisten hallinnollisten seuraamusten enimmäismäärän
tulee luonnollisten henkilöiden osalta olla vähintään
5 miljoonaa euroa ja oikeushenkilöiden osalta vähintään
10 prosenttia yhtiön tai, konsernin ollessa kyseessä,
emoyhtiön konsolidoidun tilinpäätöksen
mukaisesta edellisen tilikauden kokonaisliikevaihdosta. Näin
korkeat vähimmäistasot maksimiseuraamuksiksi ylittävät
huomattavasti nykyisen kansallisen sääntelymme
tasot. Yhdistettyinä vahingonkorvausvelvollisuuteen seuraamukset
saattavat muodostua moninkertaisiksi aiheutettuun vahinkoon verrattuna.
Ankarilla sanktioilla tavoitellaan ennaltaehkäisevyyttä.
Talousvaliokunta toteaa, että valtioneuvoston kirjelmissä on
seikkaperäisesti tuotu hyötyjen ohella esille
myös niitä haittoja, joita ehdotetunkaltaiseen
sääntelyyn liittyy. Ehdotukset saattavat johtaa
kaksinkertaisiin rangaistuksiin, hallinnolliset sanktiot voivat
muodostua rikosoikeudellisia sanktioita ankarammiksi ja kokonaisseuraamukset
kohtuuttomiksi sekä suhteellisuusperiaatteen vastaisiksi.
Käytännössä vaikutukset voivat
näkyä listautumishalukkuuden laskuna. Myös
vastuunkantajien löytäminen yritysten hallituspaikoille
saattaa vaikeutua, sillä hallitusvastuussa olevat voivat
joutua taloudellisesti huomattavaan henkilökohtaiseen vastuuseen
myös virheestä, jonka syntymistä heidän
on ollut käytännössä mahdoton
estää. Oikeushenkilöille koituvien
seuraamusten osalta asiantuntijakuulemisessa on lisäksi
pidetty kohtuuttomana, että tytäryhtiön
seuraamukset määräytyisivät
emoyhtiön konsolidoidun tilinpäätöksen
mukaisen kokonaisliikevaihdon perusteella. Talousvaliokunta toteaa,
että maksimirangaistussääntelyn tavoitteena
on mm. estää konsernirakenteen mahdollisesti tarjoamat
sääntelyn kiertoyritykset. Valiokunta kuitenkin
painottaa, että sääntelyn täytäntöönpanoon
on jäätävä riittävästi
kansallista harkintavaltaa kohtuullisuusnäkökohtien
huomioonottamiseksi. Peruslähtökohtana tulee olla,
että kukin yhtiö vastaa omista virheistään
oman tuloksensa mukaisesti.
Edellä mainittujen haittavaikutusten välttämiseksi
talousvaliokunta pitää muutoinkin välttämättömänä,
että seuraamusjärjestelmän täytäntöönpanoon
ja soveltamiseen jää riittävästi
kansallista harkintavaltaa, jotta seuraamusjärjestelmä voidaan
oikeasuhteisesti sovittaa kansalliseen oikeusjärjestelmään.
Viranomaisvaltuudet.
Sääntelyn ennaltaehkäisevyyttä pyritään
sanktioinnin ohella tehostamaan myös kiinnijäämisriskiä lisäämällä.
Tähän liittyen ehdotetaan laajennettavaksi
valvojien toimivaltuuksia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaisten valtuudet ovat riittävät
sääntelyn valvomiseksi. Valtioneuvoston tapaan
valiokunta kuitenkin katsoo, että tältä osin
tulee jättää kansalliseen harkintaan,
miten valvonta- ja tutkintavaltuudet on tarkoituksenmukaisinta kansallista
oikeusjärjestelmää noudattaen saattaa
voimaan.
Johdon omistusten ilmoittaminen.
Asetusehdotuksen (14 artikla) mukaisesti johdon omistuksista
tulisi ilmoittaa nykyisen seitsemän työpäivän
sijasta kahden työpäivän kuluessa. Määräaikaa
on useassa asiantuntijalausunnossa pidetty mm. aikaerojen vuoksi
kohtuuttoman lyhyenä. Valiokunta katsoo, että määräajan
riittävyyttä on aiheellista vielä selvittää tarkemmin.