Perustelut
Ehdotuksen tavoitteena on lisätä rahoituksen saantia
omaisuuserille, joiden osalta ei käydä kauppaa
julkisilla kauppapaikoilla ja joiden rahoituksen saantilähteet
ovat tämän vuoksi rajoitetut. Sääntelyn
harmonisoinnilla pyritään puolestaan edistämään
rajat ylittävää sijoitustoimintaa. Ehdotuksen
mukaiset pitkäaikaissijoitusrahastot voisivat sijoittaa
erilaisiin omaisuuseriin, joilla ei käydä kauppaa
säännellyillä markkinoilla. Tämänkaltaiset
omaisuuserät ovat epälikvidejä, minkä vuoksi
niitä ostavilta rahastoilta, samoin kuin näihin
rahastoihin sijoittavilta, vaaditaan pitkäaikaista sitoutumista.
Rahastojen kohteena voisivat olla: 1) investoinnit infrastruktuurihankkeisiin,
kuten liikenne-, energia- tai koulutusalan investoinnit, 2) investoinnit
listaamattomiin yrityksiin, jotka ovat käytännössä pääasiassa
pk-yrityksiä, ja 3) investoinnit kiinteistöomaisuuteen,
kuten rakennuksiin tai infrastruktuuriin liittyvän omaisuuserän
suoriin ostoihin.
Talousvaliokunta pitää ehdotuksen tavoitetta kannatettavana,
mutta katsoo, että sijoittajien laajemman kiinnostuksen
varmistamiseksi ehdotusta on aiheellista vielä jatkokehittää.
Valiokunta yhtyykin valtioneuvoston kannassa todettuihin lisäselvitystarpeisiin
ja nostaa niiden ohella esille seikkoja, joihin jatkovalmistelun yhteydessä tulee
kiinnittää huomiota. Niille on yhteistä tarve
jossain määrin lisätä joustoa,
jonka puitteissa voitaisiin ottaa huomioon yksityiskohtaista ylisääntelyä varoen
sääntelyn laaja soveltamisala ja toisistaan hyvinkin
paljon poikkeavat sijoituskohteet. Näiden ohella
asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille yksittäisiä artiklakohtaisia
huomioita (erit. 9, 14 ja 17—20 artiklat), jotka on saatettu
valtioneuvoston tietoon.
Koska kyseessä on erityispiirteiltään
poikkeava sijoitustuote, jota tarjotaan myös ei-ammattimaisille
sijoittajille, talousvaliokunta pitää toiminnan
kattavaa luvanvaraisuutta perusteltuna. Sen sijaan on aiheellista
jatkovalmistelun yhteydessä selvittää,
missä määrin sääntelyä voitaisiin
eriyttää sen mukaan, onko kyseessä ammattimainen
vai ei-ammattimainen sijoittaja. Ammattimaisiin sijoittajiin kohdistuvat
tiedonantovelvoitteet ovat muussakin sijoitussääntelyssä ei-ammattimaisia
rajoitetummat. Samoin on tarpeen harkita, miten sääntelyssä voitaisiin
ottaa huomioon rahaston koko ja sijoituskohteen mahdolliset erityispiirteet.
Ehdotuksen mukaisesti sijoittajalla ei ole oikeutta
vaatia osuutensa lunastusta. Tämä lähtökohta
on sinänsä perusteltu, kun otetaan huomioon, että ehdotuksen
tavoitteena on nimenomaisesti turvata pitkäaikaisten hankkeiden edellyttämä rahoitus.
Toisaalta tulee ottaa huomioon, että sääntely
kattaa hyvin erityyppisiä tilanteita, joten tältäkin
osin on aiheellista jatkovalmistelun yhteydessä selvittää,
voitaisiinko lunastaminen rajoitetusti sallia esimerkiksi rahaston
säännöissä erikseen todetulla
tavalla.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota tarpeeseen
varmistaa jälkimarkkinoiden toimivuus. Tätä on
pidetty erityisen tärkeänä ei-ammattimaisten
sijoittajien kannalta. Jotta toimivat jälkimarkkinat voitaisiin
saada aikaan, edellytyksenä on, että sijoituskohteiden
käypä arvo kyetään luotettavasti
määrittämään. Ei-likvidien
sijoituskohteiden osalta arvonmääritys saattaa
muodostua vaikeaksi ja jatkuvasti tehtynä työlääksi.
Jossain määrin painetta jälkimarkkinoiden
toimivuudesta vähentäisi edellä todetun
rajoitetun lunastusoikeuden mahdollistaminen.
On todennäköistä, että esityksen
mukainen sijoitusmuoto houkuttelee erityisesti suuria institutionaalisia
sijoittajia, kuten vakuutusyhtiöitä. Näiltä osin
ehdotuksella on kytkös vireillä olevaan Solvenssi
II -hankkeeseen, jonka valmistelussa tulee ottaa huomioon, etteivät
vakavaraisuusvaatimukset kohtuuttomasti heikennä luvanvaraisen
ja valvotun pitkäaikaissijoitusrahastoinnin kiinnostavuutta.