Perustelut
Kertomusvuonna Sitra on eri tavoin vienyt eteenpäin
uuden strategiansa mukaista ohjelmatyötä. Vaikka
tuloksia on vielä, ohjelmien ollessa pääosin
kesken, liian aikaista laajemmin ar-vioida, on jo nyt kuitenkin
nähtävissä, että Sitran uusi
toimintamalli puoltaa paikkaansa. Ohjelmien puitteissa on voitu
aiempaa tehokkaammin ja syvällisemmin pureutua yksittäisiin,
Suomen kannalta keskeisiin, teemoihin. Sitran työskentelytapa
on jäntevöitynyt uuden strategian myötä,
ja rahaston yhteiskunnallinen näkyvyys on kasvanut. Valiokunta
katsoo, että Sitran ominta työsarkaa ovat perinteisten
toimintamallien kyseenalaistaminen ja uusien, yhteiskunnan kannalta
merkittävää kehityspotentiaalia ja vaikutusta
omaavien hankkeiden esillenostaminen. Sitran tulee toteuttaa strategiaansa
mahdollisimman läpinäkyvällä tavalla.
Ulkopuoliseen arviointiin erikoistunut organisaatio teki Sitran
toiminnasta kesällä 2006 väliarvion,
jonka tavoitteena oli selvittää, miten Sitra on
onnistunut ohjelmatoiminnallaan saamaan aikaan entistä voimakkaampaa
yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia
vaikutusten saavuttamiseen liittyy. Selvityksen tuloksena todettiin,
että ohjelmatoiminta on edennyt hyvin alkuperäisten suunnitelmien
mukaisesti. Tulevina haasteina nähtiin kyky valikoida jatkotyön
kohteeksi keskeisimmät toimenpiteet, toteuttaa ne tehokkaasti
ja irtautua ohjelmista hallitusti. Myös talousvaliokunta
kiinnitti vastaaviin seikkoihin huomiota edellisessä Sitran
toimintaa koskeneessa mietinnössään (TaVM
10/2006 vp).
Strategia pohjautuu suhteellisen lyhytkestoisiin ohjelmiin,
joiden avulla pyritään saamaan jatkotyön
pohjaksi hyvää tutkimusmateriaalia ja innovatiivisia
avauksia. Sitran työn yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
kannalta on olennaista, että ohjelman päätyttyä työllä on
jatkajia ja hyödyntäjiä. Tarvittavan
jatkotyön turvaaminen mahdollisimman pitkälle
jo ennakolta on keskeinen osa uuden ohjelman valintaa ja käynnistämistä.
Keskeiset, ohjelman päättymisen jälkeen työtä jatkavat
vastuutahot tulee nimetä ja sitouttaa ohjelmaprojektiin
ja sen jälkeiseen työhön jo ennakolta.
Edellä oleva edellyttää, että uudet
ohjelma-alueet valitaan hyvässä yhteisymmärryksessä ja yhteistyössä muiden
keskeisten toimijoiden kanssa. Valintaprosessin läpinäkyvyys
on tarpeen myös päällekkäisen
työn estämiseksi. Ensimmäisistä ohjelmakokonaisuuksista
saatavat kokemukset antavat hyvää pohjaa tulevien
hankkeiden suunnittelulle mm. käytettyjen metodien,
ohjelmien keston ja tavoitteiden asetannan osalta. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että varsinaisten
tulosten ohella myös ohjelmatyöstä saadut
kokemukset analysoidaan yhdessä muiden toimijoiden ja sidosryhmien
kanssa mahdollisimman kattavasti ja näin saadut tulokset
julkaistaan. Koska ohjelmiin pohjautuva työ jatkuu vielä varsinaisen
Sitran osuuden päätyttyä, on tulosten
seurantaa aiheellista jatkaa vielä ohjelmakauden jälkeen
niiden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden selvittämiseksi.
Näin saadut, ehkä osin summittaisetkin, tulokset
antavat pohjaa Sitran toiminnan jatkokehittämiselle.
Riskirahoittajana Sitra on suhteellisen pieni toimija muihin
valtion riskirahoittajiin verrattuna. Pääomasijoittamista
onkin pidettävä yhtenä Sitran ohjelmatyöhön
kiinteästi liittyvänä instrumenttina,
ei erillisenä sektorina. Tämän lähtökohdan
mukaisesti Sitra onkin toiminut, ja uudet riskirahoitushankkeet
on keskitetty vireilläoleviin ohjelmakokonaisuuksiin. Ohjelmien päättyessä ja
uusien alkaessa konkretisoituu tarve harkita vanhoihin ohjelmahankkeisiin
liittyvien sijoitusten kestoa. Sitran mukaan sijoituksia tullaan
jatkamaan muutamalla vuodella hankkeiden päättymisen
jälkeen. Ottaen huomioon, että myös
uusiin hankkeisiin on tarve tehdä sijoituksia ja että Sitran
riskisijoitukseen käytettävissä olevat
varat ovat suhteellisen rajalliset, tarvitaan selkeät pelisäännöt
rahoitustoiminnan ennakoitavuuden turvaamiseksi. Muutaman vuoden
mittaiset sijoitukset eivät välttämättä ole
yritysten tuote- ja palvelutoiminnan kehittämisen kannalta
riittävän pitkäkestoisia. Valiokunta
pitääkin yhtenä Sitran ohjelmatoimintaan liittyvänä haasteena
ratkaista, miten nopeatempoinen ohjelmatoiminta saadaan yhdistettyä pidempisykliseen
pääomarahoittajan rooliin. Terveysrahastotyyppiset
ratkaisut, joissa pääomasijoittajia on jo lähtökohtaisesti
useita, saattaisivat luoda tarvittavaa joustoa sijoituksista irtautumiselle.