Perustelut
Innovaatiojärjestelmän evaluointi
Suomen innovaatiojärjestelmästä tehtiin
vuonna 2009 laaja kansainvälinen arviointiEvaluation
of the Finnish National Innovation System, 28.10.2009, jossa
sivuttiin myös Sitran toimintaa. Havaintona oli, että Sitra
on rakenneuudistusten katalysaattori- ja kokeilutoiminnallaan pyrkinyt
vähentämään suomalaisen innovaatiojärjestelmän
ongelmia. Sitran toiminta ja rooli on kuitenkin viime vuosina koettu
vähemmän keskeisiksi, mikä saattaa osaltaan
johtua Sitran viime vuosien toiminnan liiallisesta hajanaisuudesta
tai puutteellisesta tiedotuksesta. Arviointipaneelin näkemyksenä kuitenkin
oli, että Sitra tuo suomalaiseen järjestelmään
vaihtoehtoisia ajatus- ja toimintamalleja sekä monipuolistaa
rahoituskanavia. Sitralla on edelleen tärkeä rooli
rakenneuudistuksen välineiden ja uusien toimintamallien
kehittämisessä. Talousvaliokunta toteaa, että sen
saama selvitys tukee evaluoinnin havaintoja. Sitran kaltaiselle
ketterälle muutosvaikuttajalle ja riskinottajalle on tarvetta
kansallisessa innovaatiojärjestelmässä.
Joiltakin osin Sitran käytännön toimintatavat
kaipaavat kuitenkin kehittämistä.
Sitran toiminta
Sitran strategisena päämääränä on
kansalaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen ja Suomen
nouseminen kestävän yhteiskunnan kansainväliseksi
esikuvaksi. Edellä mainittu tavoite ja toisena keskeisenä tavoitteena
oleva systeemisten muutosten mahdollistaminen kattavat laajan kirjon
yhteiskunnan eri toimintoja. Noin 6 vuotta käynnissä ollut
ohjelmatoiminta muodostaa Sitran toiminnan ytimen. Se koostuu nykyisellään
toisistaan suhteellisen erillisistä ja runsaasti erityisosaamista
edellyttävistä hankkeista. Uuden strategiansa
mukaisesti Sitra pyrkii jatkossa tiivistämään
ohjelmien keskinäistä yhteistyötä.
Lisäksi on tehostettu ennakointitoimintaa sekä lisätty
lyhytkestoisempia kehitysohjelmia ja kokeiluhankkeita.
Sitra on saanut kiitosta kyvystään visioida
ja irtautua vanhoista ajattelutavoista. Sitä on pidetty
myös tehokkaana verkostoijana. Toisaalta on todettu, että Sitran
hankkeiden tavoitteet ovat korkealla, mutta hyödynnettävät
tulokset ovat jääneet osin vähäisiksi.
Talousvaliokunta toteaa, että jo Sitran ohjelmatoimintaa
aloitettaessa oli tiedossa, että Sitran roolina on kyseenalaistaa
totuttuja toimintatapoja, visioida uusia ja käynnistää uudistushankkeita,
kerätä toimiva verkosto sekä löytää hankkeelle
jatkaja ja päätökseensaattaja. Saadun
selvityksen perusteella vaikuttaa siltä, ettei jatkajia
ole riittävässä määrin
löytynyt. Hankkeiden visioinnin ja toteutuksen rajapinnan
kehittäminen edellyttää mitä ilmeisimmin
jatkotyöstämistä. Toisaalta valiokunta
haluaa painottaa, että Sitran toimintaan liittyy olennaisesti
kyky ottaa riskejä. Tämä tarkoittaa,
ettei kaikkien hankkeiden voi olettaa johtavan suuriin läpimurtoihin.
Toisaalta, mitä suuremmat ovat taloudelliset ja ajalliset
panostukset, sitä suuremmat ovat myös odotukset
näin saavutettavista tuloksista.
Esimerkiksi päättynyt Terveydenhuollon ohjelma
osoitti, ettei Sitralta puutu riskinottokykyä ja halua
tarttua rakenteellista uudistamista edellyttäviin hankkeisiin.
On kuitenkin tarkoin analysoitava, antaako ohjelmapohjainen lähestymistapa
nykyisellään riittävän instrumentin
käsitellä pitkäkestoisia, toteutukseltaan
hankalia ja aikaa vieviä uudistuksia. Terveydenhuollon
ohjelma pureutui erittäin laajaan ongelmakokonaisuuteen,
josta Sitran suhteellisen lyhytkestoisen ohjelman osuus saattoi
kattaa vain yksittäisen osa-alueen. Oikeiden keinojen löytäminen
ja yksittäisten uudistusten nivominen kokonaisuudistukseen
edellyttävät kuitenkin koko problematiikan hallintaa.
Tämä puolestaan edellyttää tiivistä yhteistyötä kokonaishankkeen
toteuttajien kanssa. Tämän yhteistyön
toimivien muotojen kehittäminen edellyttää lisäpanostusta
kaikilta osapuolilta. Valiokunta painottaa, ettei yhteistyön
tarve kohdistu vain hankkeiden aloituksen koordinointiin, vaan myös
operatiivinen toiminta edellyttää aktiivisuutta
kaikilta osapuolilta.
Sitran evaluointi
Sitran toiminnasta on aiemmin tehty yksittäisiä ohjelmakohtaisia
arviointeja. Ne voivat kuitenkin muodostaa vain osan arviointitarpeesta.
Parhaillaan onkin käynnistymässä Sitran
hanketoiminnan kokonaisarviointi, jonka kuluessa on tarkoitus arvioida,
tekeekö Sitra oikeita asioita ja tekeekö se niitä oikein.
Evaluoinnin kohteena on Sitran viimeisen 10 vuoden aikainen toiminta. Arviointi
valmistuu keväällä 2011. Talousvaliokunta
toteaa, että evaluoinnilta edellytetään
läpinäkyvyyttä ja riippumattomuutta.
Arvioinnin tulee antaa pohjaa Sitran tulevan toiminnan suuntaamiselle
ja tehokkaimpien toimintatapojen käyttöönotolle
ottaen huomioon innovaatiojärjestelmämme muut
toimijat. Edellä jo esille tuodun lisäksi on aiheellista
analysoida, miten Sitran think tank -tyyppinen toiminta yhdistetään konkreettisiin
hankkeisiin siten, että tulokset ovat mahdollisimman hyvin
hyödynnettävissä. Samoin on tarpeen arvioida,
edellyttävätkö runsaasti ulkopuolista
erityisosaamista vaativat hankkeet muutoksia Sitran organisaatioon.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että evaluoinnin tulokset julkaistaan ja niiden pohjalta
käydään avoin keskustelu eri sidosryhmien
kanssa. Varsinaisten johtopäätösten tekeminen
kuuluu Sitran hallintoelimille.
Lopuksi
Sitra on joutunut vuosien mittaan uudistumaan useaan kertaan
olosuhteiden muuttuessa. Lainoja ja tukia myöntäneestä rahastosta
on muotoutunut aktiivinen visioija ja muutoshankkeiden käynnistäjä.
Sitran itsenäinen rooli antaa tähän erinomaisen
mahdollisuuden. Talousvaliokunta katsoo, että vain avoimen
vuorovaikutuksen kautta Sitra voi löytää paikkansa
sellaisena muutosagenttina, jota rakennemuutoksen keskellä oleva
Suomi 2000-luvulla tarvitsee.