Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on lähettänyt 18 päivänä marraskuuta 2008 talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Hansel Oy -nimisestä osakeyhtiöstä (HE 194/2008 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
budjettineuvos Helena Tarkka ja vanhempi budjettisihteeri Tomi Hytönen, valtiovarainministeriö
vanhempi hallitussihteeri Kyllikki Silvennoinen, työ- ja elinkeinoministeriö
toimitusjohtaja Anssi Pihkala, Hansel Oy
palveluyksikön päällikkö Susanna Närvänen, Hansel Oy:n henkilöstön edustaja
apulaisjohtaja Seppo Reimavuo, Kilpailuvirasto
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Hansel Oy -nimisestä osakeyhtiöstä. Ehdotetulla lailla uudistettaisiin nykyiset valtion yhteishankintayksikön toimialaa ja tehtäviä koskevat säännökset. Laki sisältäisi myös säännökset Hansel Oy:n asiakasryhmistä. Lailla selkeytettäisiin yhtiön asemaa uuden hankintalain tultua voimaan.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään.
Hansel Oy on yhteishankintayksikkö, jonka pääasiallinen tehtävä on tavara- ja palveluhankintojen kilpailuttaminen valtionhallinnon ja laissa mainittujen julkisoikeudellisten hankintayksiköiden käyttöön sekä hankintasopimusten ylläpito ja hallinta. Lain mukaan yhtiön tehtävänä on myös tuottaa asiakkailleen hankintatoimeen liittyviä asiantuntija- ja kehittämispalveluja.
Hansel Oy on kokonaan valtion omistama yhtiö. Sen tarkoituksena ei ole voiton tuottaminen. Yhtiö rahoittaa toimintaansa kilpailuttamiensa sopimusten käytöstä perittävällä palvelumaksulla, jonka sopimustoimittajat maksavat yhtiölle. Yhtiön antaman tiedon mukaan palvelumaksu on tällä hetkellä keskimäärin 1,35 prosenttia.
Yhtiö on kilpailuttanut noin 80 puitejärjestelyä eri toimialoille. Valiokunnan saaman arvion mukaan yhteishankintojen kokonaismäärä voi olla noin 700—800 miljoonaa euroa vuodessa. Valtio säästää hankintojen keskittämisellä tänä vuonna noin 150 miljoonaa euroa.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että yhtiöön keskitetään kaupallista ja oikeudellista osaamista. Kilpailuttaminen tulee toteuttaa ammattitaitoisesti ja avoimesti niin, että myös pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on tosiasialliset mahdollisuudet tarjota tavaroitaan ja palvelujaan julkiselle sektorille. Kilpailuttamisessa tulee ottaa huomioon myös alueellinen tarjonta.
Julkisissa hankinnoissa on ongelma hankintojen riitauttamisen suuri määrä. Juttujen keskimääräinen käsittelyaika markkinaoikeudessa on kohtuuttoman pitkä, 14,2 kuukautta. Oikeusriidoista aiheutuu valtiolle suuria kustannuksia.
Talousvaliokunnan käsittelyssä on valtioneuvoston selonteko hankintalakiuudistuksesta (VNS 7/2008 vp). Sen käsittelyn yhteydessä talousvaliokunta tulee arvioimaan oikeussuojajärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta ja muun muassa Kilpailuviraston toimivaltaa julkisissa hankinnoissa. Kilpailuvirastolla ei ole näissä asioissa toimivaltaa tällä hetkellä.
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 5 päivänä joulukuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen