Yleisperustelut
         
         Talousvaliokunta esittää, että ehdotukset
            hyväksytään 1. ja 5. lakiehdotukseen
            tehtävin muutoksin. 
         
         
         Esityksen tavoitteena on ennakollisesti panna täytäntöön
            EU:n vakuutus- ja jälleenvakuutustoimintaa koskeva direktiivi
            (ns. Solvenssi II -direktiivi2009/138/EY)
            niiltä osin kuin se koskee vakuutusyrityksen hallintojärjestelmää.
            Lisäksi esityksellä pannaan täytäntöön
            finanssikonglomeraattidirektiivin muutosdirektiivi ja tehdään
            teknisempiä tarkennuksia sääntelyyn.
            Talousvaliokunta pitää ehdotuksen lähtökohtia
            kannatettavina. 
         
         
         Esityksen merkittävimmät muutosehdotukset liittyvät
            Solvenssi II -direktiivin osittaiseen täytäntöönpanoon.
            Direktiivi on annettu jo marraskuussa 2009, mutta sen soveltamista
            on lykätty heti ilmenneiden direktiivin muutostarpeiden (erityisesti
            ns. Omnibus II -direktiivin mukainen vakavaraisuuslaskenta) vuoksi.
            Eduskunnassa on parhaillaan vireillä jo toinen direktiivin
            soveltamisajankohtaa lykkäävä komission asetusehdotus
            (U 4/2011 vp). Sen
            mukaisesti Solvenssi II -direktiiviä ryhdyttäisiin
            soveltamaan vuoden 2016 alusta lukien. Todennäköistä kuitenkin
            on, että nyt täytäntöön
            pantavat vakuutusyrityksen hallintojärjestelmää (40—50 artiklat)
            koskevat säännökset pysyvät
            muuttumattomina.
         
         
         Ottaen erityisesti huomioon, että vakuutusyhtiölainsäädäntö on
            Solvenssi II -direktiivin täytäntöönpanon
            lykkääntymisen vuoksi jäämässä jälkeen
            vastaavasta luottolaitostoimintaa koskevasta sääntelystä,
            valiokunta pitää perusteltuna mukauttaa kansallinen
            sääntelymme jo vastaamaan Solvenssi II -direktiivin
            hallintojärjestelmää koskevaa sääntelyä samalla,
            kun vakuutusyhtiölainsäädäntöä muiltakin
            osin ajantasaistetaan. Näin voidaan jo ennakollisesti asteittain mukauttaa
            yritysten toimintaympäristö vastaamaan muuttuvaa
            sääntelyä. 
         
         
         Ehdotus selkeyttää vakuutusyhtiöiden
            toimintavelvoitteita ja valvojan valvontavastuita säätelemällä laissa
            aiempaa täsmällisemmin vakuutusyhtiöiden
            vakauden ja riskinhallinnan osalta huomioon otettavista seikoista.
            Uutena periaatteena laintasolle nostetaan suhteellisuusperiaate (1.
            lakiehdotuksen 1 luvun 16 a §), jonka
            mukaisesti vakuutusyhtiölakia on sovellettava ja vakuutusyhtiöitä valvottava
            oikeassa suhteessa yhtiön liiketoimintaan liittyvien riskien
            laatuun ja laajuuteen nähden. Valiokunta arvioi, että uusi sääntely
            on omiaan suuntaamaan niin yhtiöiden kuin valvonnankin
            voimavarat riskien kannalta olennaisimpiin kokonaisuuksiin.
         
         
         Uuden sääntelyn arvioidaan jonkin verran aiheuttavan
            lisäkustannuksia yrityksille. Pääosin
            kustannukset ovat kertaluonteisia. Erityisesti pienten vakuutusyhtiöiden
            taholta on kuitenkin tuotu esille huoli hallinnollisen taakan lisääntymisestä.
            Talousvaliokunta painottaa, että edellä oleva
            tulee ottaa viranomaistoiminnassa huomioon ja suhteellisuusperiaatteen
            mukaisesti suhteuttaa menettelytavat sitovan sääntelyn puitteissa
            siten, ettei uusi sääntely muodostu kohtuuttomaksi
            yhtiön toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden.
         
         
         Esitystä kokonaisuutena arvioiden valiokunta katsoo,
            että ehdotetut muutokset ajantasaistavat sääntelyä ja
            luovat toimijoille nykyistä ennakoitavamman toimintaympäristön.
            Valiokuntakäsittelyn aikana ovat yksittäisenä kysymyksenä nousseet
            kuitenkin esille esitetyt muutokset Finanssivalvonnan määräystenantovaltuuksiin. Näiltä
            osin
            valiokunta katsoo, että esitystä on perusteltua
            muuttaa.
         
         
         Finanssivalvonnan määräystenantovaltuudet.
         
         Finanssivalvonnalle 1. lakiehdotuksen 6 luvussa esitetyt määräystenantovaltuudet
            (21 §) antaisivat valvojalle joitakin uusia valtuuksia
            (jatkuvuussuunnitelman sisältö ja ulkoistamisilmoitus),
            mutta toisaalta myös poistaisivat osan nykyisistä valtuuksista.
            Voimassa olevan lain mukaan Finanssivalvonta antaa tarkemmat määräykset
            vakuutusyhtiön sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan
            järjestämisestä. Esitys kaventaisi määräystenantovaltuuksia
            siten, että valtuudet rajattaisiin näiltä osin
            koskemaan vain tietojärjestelmien ja tietoturvallisuuden
            järjestämistä (21 §:n
            3 kohta). 
         
         
         Kuten edellä on todettu, vakuutusyhtiölaissa (6
            luku) ehdotetaan säädettäväksi
            nykyistä täsmällisemmin keskeisistä luotettavaan
            hallintoon liittyvistä osatekijöistä.
            Tämä sääntely, samoin kuin suhteellisuusperiaate,
            luo nykyistä selkeämmät ja tarkkarajaisemmat
            puitteet myös valvonnalle ja alemmanasteisille määräyksille
            ja ohjeille. Solvenssi II -direktiivi ja sen nojalla annettavat
            komission asetukset sekä EIOPAnEuroopan vakuutus-
            ja lisäeläkeviranomainen suositukset tulevat
            myöhemmin täsmentämään
            ja harmonisoimaan sääntelyä sekä mahdollisesti vähentämään
            kansallisen sääntelyn tarvetta. Tällä hetkellä sääntelyn
            harmonisointia ohjaavat kuitenkin vain EIOPAn välivaiheen
            suositukset, jotka on suunnattu valvontaviranomaisille.
         
         
         Jotta toimintaympäristö olisi ennen täysharmonisoivan
            direktiivin ja sen nojalla annettavan alemmanasteisen sääntelyn
            voimaantuloa mahdollisimman hyvin ennakoitavissa ja kansalliset erityispiirteet,
            kuten pienten toimijoiden tarpeet, voitaisiin ottaa tarkoituksenmukaisella
            tavalla huomioon, talousvaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että Finanssivalvonnan määräystenantovaltuuksia
            laajennetaan ehdotetusta riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan
            osalta. Lain tasolle nostetut säännökset
            (erityisesti 6 luvun 10 ja 14 §) sekä suhteellisuusperiaate
            asettavat määräystenannolle selkeät
            rajat. EIOPAn suositukset puolestaan ohjaavat EU-tasoista harmonisointia
            ja turvaavat osaltaan yhtiöiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä. 
         
         
         Edellä olevan perusteella valiokunta esittää, että vakuutusyhtiölain
            6 luvun 21 §:ää muutetaan sisällyttämällä siihen
            Finanssivalvonnalle valtuudet antaa tarkempia määräyksiä 6
            luvun 10 §:ssä tarkoitetun riskienhallinnan
            ja 14 §:ssä tarkoitetun sisäisen
            valvonnan järjestämisestä. Kun Solvenssi
            II -direktiivi pannaan myöhemmin muiltakin osin täytäntöön
            ja jäsenmaita sitova EU-sääntely on kokonaisuudessaan
            tiedossa, on aiheellista tarkastella uudelleen myös määräystenantovaltuuksia.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto. 
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvioinut esityksen
            elinkeinonvapautta ja määräystenantovaltuutta
            koskevaa sääntelyä sekä ehdotettua
            kieltoa toimia vastuullisen matemaatikon tehtävissä.
            Valiokunta on katsonut, että esitys voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. lakiehdotuksen 6 luvun 21 §. Finanssivalvonnan
            määräyksenantovaltuudet.
         
         
         Edellä yleisperusteluissa todetuista syistä valiokunta
            esittää, että Finanssivalvonnan määräystenantovaltuuksia
            muutetaan siten, että pykälän 3 kohtaan
            sisällytetään voimassa olevaa sääntelyä vastaavasti Finanssivalvonnalle
            oikeus antaa tarkempia määräyksiä 10 §:ssä tarkoitetun
            riskienhallinnan ja 14 §:ssä tarkoitetun
            sisäisen valvonnan järjestämisestä.
            Näiden lisäksi Finanssivalvonnalla olisi oikeus
            antaa ehdotetulla tavalla tarkempia määräyksiä 8 §:n
            4 momentissa tarkoitetun jatkuvuussuunnitelman sisällöstä.
         
         
         Talousvaliokunta painottaa, että määräyksiä antaessaan
            Finanssivalvonnan tulee ottaa huomioon laissa säädetyn
            suhteellisuusperiaatteen mukaisesti vakuutusyhtiöiden liiketoiminnan riskien
            laatu ja laajuus.
         
         
         5. lakiehdotuksen 65 b §. Valvontakollegion
            perustaminen.
         
         
         Pykälän 1 momentin 3 kohdassa säädetään
            Finanssivalvonnan velvollisuudesta perustaa valvontakollegio myös
            rahoitus- ja vakuutusryhmittymiä varten.
         
         
         Saadun tarkemman selvityksen mukaan Solvenssi II -direktiivi
            ei edellytä erillisen valvontakollegion perustamista ryhmittymävalvontaa varten.
            Valvonta tapahtuu luottolaitoslain ja vakuutusyhtiölain
            26 luvun mukaisten kollegioiden kautta. Tämän
            vuoksi valiokunta esittää, että ehdotettu
            uusi 3 kohta poistetaan.