Yleisperustelut
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
            arvopaperimarkkinalakiehdotukseen ja Rahoitustarkastuslakiehdotukseen
            tehdyin muutoksin.
         
         
         Esityksellä pannaan kansallisesti täytäntöön direktiivi
            julkisista ostotarjouksista. Sen pakolliset määräykset
            saatetaan voimaan pääasiassa arvopaperimarkkinalain
            6 luvun säännösten uudistamisella.
            Samalla mainittuun lukuun tehdään kansallisista
            tarpeista johtuvia muutoksia. Sääntelyn yhtenäistäminen
            EU:ssa tehostaa osaltaan myös suomalaisten arvopaperimarkkinoiden
            toimintaa.
         
         
         Arvopaperimarkkinalakiehdotuksen 6 luvun 10 §:n mukaan
            osakkeenomistajan, jonka osuus kasvaa yli 30 prosentin yhtiön
            osakkeiden äänimäärästä julkisen
            kaupankäynnin kohteena olevassa yrityksessä, on
            tehtävä julkinen ostotarjous. Saman
            luvun 15 §:ssä annetaan Rahoitustarkastukselle
            oikeus myöntää 6 luvussa säädetystä velvollisuudesta
            poikkeus erityisestä syystä.
         
         
         Talousvaliokunnan käsityksen mukaan tarjousvelvollisuudesta
            tulisi myöntää poikkeus muun muassa sukupolvenvaihdoksissa
            ja tilanteissa, joissa määräysvalta ei
            tosiasiallisesti siirry tai joissa se siirtyy yleishyödylliselle
            yhteisölle. Tarjousvelvollisuudesta olisi voitava poiketa,
            jos 1) määräysvalta siirtyy perintökaaren
            1 luvun 1 §:ssä tarkoitetulla saannolla tai perintökaaren
            2 luvussa, jossa säädetään sukulaisten
            perintöoikeudesta, tarkoitetuille henkilöille
            muulla tavalla (sukupolvenvaihdos), 2) määräysvalta ei
            tosiasiallisesti siirry, kuten siirrettäessä määräysvallan
            tuottamat osakkeet tai osa niistä siirtäjän
            määräysvallassa olevaan yhteisöön,
            tai 3) ostotarjousvelvollisuuden synnyttävä omistusosuus
            siirretään yleishyödylliseen säätiöön,
            eikä vastaanottajan äänivalta ylitä 50
            prosenttia yhtiön kaikkien osakkeiden tuottamasta äänivallasta.
         
         
         Uudistetun arvopaperimarkkinalain nojalla asetetaan Keskuskauppakamarin
            yrityskauppalautakunta, joka antaa hyvän arvopaperimarkkinatavan
            noudattamisen edistämiseksi julkisia ostotarjouksia koskevaan
            direktiiviin liittyviä suosituksia ja lausuntoja yrityskauppatilanteissa.
            Lautakunta voisi antaa hakemuksesta ratkaisusuosituksia myös
            edellä mainittuihin suosituksiin liittyvissä yksittäiskysymyksissä.
            Talousvaliokunta pitää lautakunnan asettamista
            perusteltuna ja yhtyy hallituksen esityksen perusteluihin, joiden
            mukaan suosituksissa voidaan luoda hyvää arvopaperimarkkinatapaa,
            vaikka suositukset eivät olekaan oikeudellisesti sitovia
            eikä niistä poikkeamisesta säädetä laissa
            seuraamuksia. Lautakunnan suosituksilla ja lausunnoilla luoma linjakkuus
            valiokunnan käsityksen mukaan riippuu kuitenkin siitä,
            kuinka paljon suosituksia ja lausuntoja lautakunnalta sille säädettävältä rajatulta
            toimialalta pyydetään. 
         
         
         Lautakunnan on pyydettävä suosituksista ennen
            niiden antamista Rahoitustarkastuksen lausunto. Rahoitustarkastuslakiin
            tehtävän muutoksen mukaan Rahoitustarkastus voi
            antaa tarpeellisia tietoja Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunnalle.
            Lautakunnalle ei ole tarkoitus säätää päällekkäistä toimivaltaa
            valvovana ja ohjaavana viranomaisena toimivan Rahoitustarkastuksen
            kanssa. Valiokunta pitää tätä tärkeänä järjestelmän
            selkeyden kannalta.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset
            perustelut
         
         
         1. Laki arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
         
         6 luvun 17 §.
         
          Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi
            Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunnasta. Pykälän
            3 momentissa on säännökset yrityskauppalautakunnan
            päätösvaltaisuudesta sekä sen
            toimintaa ja asettamista koskevaan menettelyyn sovellettavista säännöksistä. Hallituksen
            esityksen mukaan yrityskauppalautakunta olisi päätösvaltainen,
            kun läsnä olisi puheenjohtaja sekä vähintään
            neljä muuta jäsentä.
         
         
         Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi
            vastaamaan kauppakamarilain 5 §:ssä säädettäviä lautakuntaa
            koskevia säännöksiä. Arvopaperimarkkinalaissa
            säädettävä yrityskauppalautakunta
            on päätösvaltainen, kun läsnä on
            puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja tai kummankin ollessa esteellinen
            tilapäiseksi puheenjohtajaksi valittu jäsen sekä vähintään
            neljä muuta jäsentä. Päätökset
            lautakunnan kokouksessa tehdään yksinkertaisella
            enemmistöllä, ja äänten mennessä tasan
            ratkaisee puheenjohtajan ääni. Viittaus kauppakamarilain
            5 §:ään käy tarpeettomaksi. 
         
         
         Lautakunnan jäsenen ja toimihenkilön virkavastuuseen
            sekä asioiden käsittelyyn lautakunnassa sovelletaan
            muuten, mitä kauppakamarilain 6 §:n 1 momentissa
            on säädetty. 
         
         
         Arvopaperimarkkinalain 6 luvun 17 §:n 3 momenttiin
            tehtävät muutokset ovat sopusoinnussa HE:ssä 109/2005
            vp kauppakamarilakiin ehdotettujen muutosten kanssa.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Ehdotetussa voimaantulosäännöksessä ei
            sanota, mitä säännöksiä sovelletaan
            jo päättyneisiin tai lain voimaan tullessa käynnissä oleviin
            julkisiin ostotarjouksiin.
         
         
         Tilanteen selkeyttämiseksi voimaantulosäännökseen
            on lisätty uusi 2 momentti, jonka mukaan uusia 6 luvun
            säännöksiä sovelletaan vain sellaisiin
            julkisiin ostotarjouksiin, joita koskeva tarjousasiakirja julkistetaan
            uuden lain voimaantulon jälkeen. Niiden julkisten ostotarjousten tarjousmenettelyihin,
            joita koskeva tarjousasiakirja on julkistettu ennen uuden lain voimaantuloa,
            sovelletaan kokonaisuudessaan uuden lain voimaan tullessa voimassa
            olevia säännöksiä. Sen sijaan
            tarjousvelvollisuus määräytyy tarjouksen
            päätyttyä uuden lain mukaisesti.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
            lakiehdotuksen 2 luvun 9 §:ssä säänneltävää liputusvelvollisuutta
            eräiltä osin. Kolmasosan omistus- tai ääniosuuden
            asemesta liputusrajana uuden lain mukaan on kolme kymmenesosaa.
            Muutosehdotus liittyy 6 luvun 10 §:ssä säänneltävään
            tarjousvelvollisuuden rajaan, joka on kolme kymmenesosaa kohdeyhtiön
            osakkeiden äänimäärästä.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan voimaantulosäännöksessä ei
            säännellä liputusvelvollisuutta tilanteessa,
            jossa osakkeenomistajan omistus- tai ääniosuus
            on uuden lain voimaan tullessa kolmen kymmenesosan ja yhden kolmasosan
            välillä. Voimaantulosäännökseen
            on lisätty tätä ilmoitusvelvollisuutta
            koskeva uusi 4 momentti.
         
         
         2. Laki Rahoitustarkastuksesta annetun lain muuttamisesta
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Lain 24 b §:ssä säädetään
            rikemaksun ja 26 a §:ssä seuraamusmaksun määräämisestä.
            Hallituksen esityksessä ehdotetaan täydennettäväksi
            näitä säännöksiä.
            Esityksen voimaantulosäännös voidaan
            sanamuotonsa mukaan ymmärtää siten, että siinä rajataan
            rike- ja seuraamusmaksun määräämistä koskevien säännösten
            soveltamista.
         
         
         Voimaantulosäännöstä on
            muutettu sen tarkoituksen mukaisesti siten, että rike-
            ja seuraamusmaksu voidaan määrätä laissa
            säädetyistä teoista tai laiminlyönneistä vain,
            jos teko tai laiminlyönti on tapahtunut lain voimaantulon
            jälkeen. 
         
         
         Voimaantulosäännöstä on
            myös täydennetty siten, että ennen nyt
            ehdotettavan lain voimaantuloa tehdystä teosta tai laiminlyönnistä,
            joka jo voimassa olevan lain mukaan on säädetty
            seuraamusmaksun uhan alaiseksi, määrättävään
            rike- tai seuraamusmaksuun sovelletaan tämän lain
            voimaan tullessa voimassa olevia säännöksiä.