Yleisperustelut
         
         Talousvaliokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            muutoksin ja huomautuksin.
         
         
         Yleistä.
         
         Hallituksen esityksellä pannan täytäntöön
            REMIT-asetuksen edellyttämät viranomaisten toimivaltuudet
            ja säädetään energian tukkumarkkinoilla
            tehtyjen markkinoiden väärinkäytösten
            seuraamuksista. Energian tukkumarkkinoilla muodostuvat energianhinnat
            vaikuttavat energian loppukäyttäjien maksamiin hintoihin
            ja yritysten kilpailukykyyn. Tämän vuoksi on tärkeää,
            että kansalaiset, yritykset ja viranomaiset voivat luottaa
            energiamarkkinoiden eheyteen. Vilpillisten kauppatapojen mahdollisuus
            vie pohjaa julkiselta luottamukselta, jarruttaa investointeja, lisää energianhintojen
            epävakautta
            ja voi ylipäänsä johtaa energianhintojen
            nousuun. Voimassa olevalla lainsäädännöllä ei
            pystytä puuttumaan riittävän tehokkaasti
            mahdollisiin sähkön ja maakaasun tukkumarkkinoiden
            väärinkäytöksiin, mikä on
            omiaan heikentämään luottamusta energiamarkkinoiden toimintaan.
            Likvideillä tukkumarkkinoilla muodostuneet luotettavat
            hinnat antavat tärkeitä lyhyen aikavälin
            signaaleja energiantuotantolaitosten ja kulutusyksiköiden
            optimaalista toimintaa varten. Ne antavat myös pitkän
            aikavälin osviittaa siitä, missä tarvitaan
            tulevaisuudessa investointeja energiainfrastruktuuriin. Näiden
            syiden vuoksi talousvaliokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettuja
            muutoksia perusteltuina, kuitenkin seuraavin huomautuksin ja täsmennyksin.
         
         
         Energiamarkkinoiden erityispiirteiden vaikutus sääntelyyn.
         
         Energiamarkkinoilla on sellaisia erityispiirteitä,
            jotka tekevät niistä haastavia kilpailun toimivuuden
            näkökulmasta: kysynnän matala hintajousto,
            tuotteiden heikko varastoitavuus ja alalle tulon korkeat esteet.
            Energiamarkkinoille on myös tyypillistä, että yritysten
            mahdollisuudet harjoittaa markkinavoimaa vaihtelevat ajallisesti.
            Lisäksi jopa suhteellisen pienilläkin yrityksillä voi
            olla merkittävä mahdollisuus vaikuttaa hintatason
            muodostumiseen. Näiden tekijöiden johdosta markkinavoiman
            hyväksikäyttöön puuttuminen
            pelkillä kilpailulainsäädännön
            keinoilla voi olla vaikeaa. Talousvaliokunta katsoo, että käsillä oleva
            esitys vahvistaa viranomaisten tutkinta- ja täytäntöönpanovaltuuksia
            ja siten edistää tehokkuutta ja kilpailua näillä markkinoilla. 
         
         
         Seuraamusjärjestelmän riittävyys.
         
          Esityksen mukaiset Energiaviraston toimivaltuudet ovat kuitenkin
            sillä tavoin rajoitetut, että erityisesti vakavampien
            ja monimutkaisimpien tapausten suhteen rajaukset voivat muodostua
            ongelmallisiksi: koska REMIT-asetuksen mukaisten kieltojen ja velvoitteiden
            rikkomuksista ei säädettäisi rikosoikeudellisia
            seuraamuksia, Energiavirastolta tulee puuttumaan mahdollisuus siirtää rikkomusepäily
            poliisin tutkittavaksi. Vakavimpien tekojen kriminalisoinnin myötä rikkomusten
            tutkinnassa voitaisiin tarvittaessa käyttää myös
            poliisin esitutkinta- ja pakkokeinovaltuuksia. Rikosoikeudellisessa
            esitutkinta- ja tuomioistuinprosessissa voidaan myös hallinnollista
            prosessia paremmin turvata epäillyn oikeusturva. 
         
         
         Sähkön ja maakaasun markkinoilla on yhteys sähköön
            tai maakaasuun liittyvillä tuotteilla toimiviin finanssimarkkinoihin,
            kuten sähkön johdannaismarkkinoihin. Näillä hyödykemarkkinoilla
            tehdyillä väärinkäytöksillä voidaan
            pyrkiä hakemaan hyötyjä niihin yhteydessä olevilla finanssimarkkinoilla.
            Tämän vuoksi REMIT-asetuksen rikkomuksista määrättävien
            seuraamusten olisi vastattava MAD-direktiivin (Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
            Market Abuse Directive, 2003/6/EY) toimeenpanon
            yhteydessä käyttöön otettuja
            seuraamuksia. Finanssimarkkinoilla tehdyistä väärinkäytöksistä määrättävien
            seuraamusten valikoimaan kuuluvat sekä hallinnolliset että rikosoikeudelliset
            seuraamukset. Tältä osin hallituksen esitys poikkeaa
            finanssimarkkinoilla tapahtuvista väärinkäytöksistä määrättävistä seuraamuksista.
            
         
         
         Toimialan markkinarikkomuksiin liittyy merkittäviä taloudellisia
            intressejä, ja niiden vaikutukset ovat laajalle ulottuvia.
            Hallinnollisiin seuraamuksiin ei myöskään
            liity menettämisseuraamuksia. Siksi on tärkeää,
            että rikkomuksista määrätyt
            seuraamukset ovat tehokkaita, varoittavia ja oikeasuhtaisia. Kiinnijäämisriskin
            on oltava suuri ja pelotevaikutuksen riittävä.
            Väärinkäytösten rajat ylittävät
            vaikutukset korostuvat entisestään sähkön
            ja maakaasun tukkumarkkinoiden yhdentyessä. Tästä näkökulmasta
            on erityisen tärkeää, että väärinkäytöksistä määrättävät
            seuraamukset olisivat yhteismarkkinoilla mahdollisimman yhdenmukaiset.
            Rikosoikeudelliset seuraamukset ovat voimassa sekä Ruotsissa
            että Tanskassa. Vakavimpien tekojen kriminalisointi myös
            Suomessa helpottaisi pohjoismaisten esitutkintaviranomaisten välistä yhteistyötä.
            Mikäli Suomessa on keinovalikoimassa käytössä vain
            hallinnolliset seuraamukset, sillä voi olla koko Euroopan
            tasolla vaikutusta rajat ylittävien rikkomusten tutkintayhteistyöhön sekä siihen,
            minne mahdollisia väärinkäytöksiä tekevät
            tahot pyrkivät hakeutumaan. 
         
         
         Edellä sanotun valossa talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että valtioneuvosto ryhtyy valmistelemaan lainsäädännön
            muutoksia, jotta energiamarkkinoiden manipulaatiota koskevat rangaistussäännökset
            saadaan yhdenmukaisiksi finanssimarkkinoiden vastaavien säännösten
            kanssa. (Valiokunnan lausumaehdotus)
            
         
         
         Energiaviraston tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus.
         
         Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen,
            ettei lakiehdotukseen tai voimassa olevaan lakiin sisälly
            vastaavaa oikeudenkäyntiasiamiehiä ja oikeudenkäyntiavustajia sekä asianajajia
            koskevaa poikkeusta tietojensaanti- ja tarkastusoikeudesta kuin
            esimerkiksi Finanssivalvonnasta annetun lain 25 §:ään.
            Lakiehdotuksessa tarkoitettu tarkastusoikeus voi kohdistua ainoastaan
            elinkeinonharjoittajan tiloihin. Sen sijaan lakiehdotuksen 30 §:n
            1 momentissa säädetty velvollisuus antaa tietoja
            ja asiakirjoja voi kohdistua kehen tahansa REMIT-asetuksen 13 artiklan
            2 kohdan b alakohdassa tarkoitettuun henkilöön
            tai päämieheen. Perustuslakivaliokunta on katsonut,
            että tämän perusteella näyttäisi
            jäävän jossain määrin
            epäselväksi, voisiko tietojenantovelvollisuus
            kohdistua myös asianajajaan tai muuhun oikeudelliseen avustajaan,
            ja että jos tällainen mahdollisuus ei REMIT-asetuksen
            mainitun alakohdan perusteella ole poissuljettua, on sääntelyä syytä täydentää Finanssivalvonnasta
            annetun lain 25 §:ää vastaavalla
            poikkeussäännöksellä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lisäksi todennut, että yrityksiin
            kohdistuvien valvontatyyppisten tarkastusten sääntelyssä on
            syytä selkeyden vuoksi viitata hallintolain tarkastuksia
            koskeviin 39 §:n yleissäännöksiin.
            Tämän vuoksi lakiehdotukseen on tässäkin
            tapauksessa syytä lisätä viittaus hallintolain
            39 §:ään.
         
         
         Sanktioiden kohtuullisuus eräissä tapauksissa.
         
         Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on herännyt
            huoli siitä, että ehdotetut säännökset johtaisivat
            työntekijän kannalta kohtuuttomiin sanktioihin
            silloin, kun työntekijän syyksi voidaan lukea
            vain vähäinen huolimattomuus. Talousvaliokunta
            toteaa, että lakiehdotuksen mukaiseen maksun suuruuden
            arviointiin on liitetty — sekä seuraamusmaksun
            että rikemaksun suhteen — kokonaisarviointi, jossa
            otetaan huomioon rikkomuksen tai laiminlyönnin laatu ja laajuus,
            moitittavuuden aste sekä kestoaika. Lisäksi hallituksen
            esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            uusi 20 c §, joka antaa Energiavirastolle mahdollisuuden
            jättää hallinnollinen seuraamus määräämättä,
            jos henkilö on oma-aloitteisesti ryhtynyt riittäviin
            toimenpiteisiin rikkomuksen tai laiminlyönnin korjaamiseksi
            välittömästi sen havaittuaan ja ilmoittanut
            rikkomuksesta tai laiminlyönnistä viivytyksettä Energiavirastolle eikä rikkomus
            tai laiminlyönti ole vakava tai toistuva; tai jos rikkomusta
            tai laiminlyöntiä on pidettävä vähäisenä;
            tai seuraamusmaksun tai rikemaksun määräämistä taikka
            julkisen varoituksen antamista on muutoin pidettävä ilmeisen kohtuuttomana.
            Vastaava säännös on myös voimassa
            olevassa Finanssivalvonnasta annetussa laissa. Valiokunta katsoo,
            että edellä kuvatut mekanismit mahdollistavat
            riittävällä tavalla tapauskohtaisen arvioinnin
            seuraamuksia määrättäessä.
            Sanktioinnin ehdoton rajaaminen tahallisuuteen tai törkeään
            huolimattomuuteen voisi vaarantaa sääntelyn tavoitteiden
            toteutumisen ottaen huomioon erityisesti asetuksen 3—5
            artiklojen jäsenvaltioille asettamat velvoitteet.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta
            annetun lain muuttamisesta
         
         
         16 §. Seuraamusmaksu.
         
         Esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen 16
            ja 20 a §:ään ehdotetaan
            otettaviksi säännökset kiellosta rangaista
            tai syyttää samasta teosta kahdesti. Talousvaliokunta
            korostaa olevan tärkeää, että sääntely
            ulotetaan yksiselitteisesti koskemaan myös tekoja, joista
            voidaan määrätä kilpailulain
            mukainen seuraamusmaksu. Talousvaliokunta toteaa, että tämän
            tavoitteen saavuttamiseksi ehdotetun lain 16 §:n uuden
            5 momentin jälkeen tulee lisätä uusi
            6 momentti, jonka mukaan maksua ei voida määrätä myöskään
            sille, johon kohdistuvaan samaa tekoa koskevaan esitykseen kilpailulaissa
            tarkoitetun seuraamusmaksun määräämisestä on
            annettu ratkaisu.
         
         
         Tämän momentin mukaisella seuraamusmaksun
            määräämistä koskevalla
            ratkaisulla tarkoitettaisiin asiaratkaisun antamista seuraamusmaksun
            määräämistä koskevassa
            asiassa, mukaan lukien ratkaisu, jonka mukaan seuraamusmaksu jätetään
            määräämättä.
         
         
         30 §. Energiaviraston tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus.
         
         Esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen 30 §:n
            2 momentissa on säädetty Energiaviraston virkamiehen
            oikeus valvontatehtävän toteuttamiseksi toimitettavaan
            tarkastukseen valvottavaa toimintaa harjoittavan elinkeinonharjoittajan
            hallinnassa oleviin tiloihin. Tarkastusta ei saa suorittaa pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytetyssä tilassa, joten sääntely
            on ongelmatonta kotirauhan suojan kannalta. Yrityksiin kohdistuvien
            valvontatyyppisten tarkastusten sääntelyssä on
            syytä selkeyden vuoksi viitata hallintolain tarkastuksia
            koskeviin yleissäännöksiin. Tämän
            vuoksi 1. lakiehdotuksen 30 §:n 2 momentin loppuun
            lisätään viittaus hallintolain 39 §:ään.
         
         
         30 a §. Oikeudenkäyntiasiamiehiä ja
            oikeudenkäyntiavustajia sekä asianajajia koskeva
            poikkeus Energiaviraston tiedonsaanti- ja tarkastusoikeudesta. (Uusi)
         
         
         Esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen 30 §:n
            1 momentissa säädetty velvollisuus antaa tietoja
            ja asiakirjoja voi kohdistua kehen tahansa REMIT-asetuksen 13 artiklan 2
            kohdan b alakohdassa tarkoitettuun henkilöön tai
            päämieheen. Perustuslakivaliokunta on katsonut,
            että tämän perusteella näyttäisi
            jäävän jossain määrin
            epäselväksi, voisiko tietojenantovelvollisuus
            kohdistua myös asianajajaan tai muuhun oikeudelliseen avustajaan,
            ja että jos tällainen mahdollisuus ei REMIT-asetuksen mainitun
            alakohdan perusteella ole poissuljettua, on sääntelyä syytä täydentää Finanssivalvonnasta
            annetun lain 25 §:ää vastaavalla
            poikkeussäännöksellä. Tämän
            johdosta lakiin lisätään uusi 30 a §.
            Pykälässä suljettaisiin oikeudenkäyntiasiamiehet
            ja -avustajat 30 §:ssä säädetyn
            Energiaviraston tiedonsaanti- ja tarkastusoikeuden ulkopuolelle
            heidän asiakkaitaan koskevien tietojen osalta oikeudenkäyntiasiamiehen
            tai -avustajan ja tämän asiakkaan välisen luottamussuhteen
            turvaamiseksi. Pykälässä tarkoitettu
            poikkeus koskisi muitakin asianajajan lakisääteisen
            salassapitovelvollisuuden alaisia tietoja kuin oikeudenkäyntiasiamies-
            ja -avustajatehtävässä saatuja
            tietoja lukuun ottamatta pykälän 2 momentissa
            tarkoitettuja tilanteita. 
         
         
         Uuden pykälän 2 momentin mukaan Energiavirastolla
            olisi kuitenkin 1 momentin säännöksen
            estämättä oikeus saada asianajajalta
            tai hänen apulaiseltaan asianajajan asiakasta koskevia
            30 §:ssä tarkoitettuja tietoja, asiakirjoja
            ja tallenteita, jotka ovat tarpeen REMIT-asetukseen liittyvän
            valvontatehtävän hoitamiseksi, ja ottaa niistä jäljennöksiä.
            Energiavirastolla olisi lisäksi oikeus saada tässä pykälässä tarkoitetulta henkilöltä
            tarkastettavikseen
            asiakirjat ja tallenteet, jotka sisältävät
            tässä pykälässä tarkoitettuja
            tietoja. Pykälän 2 momentin poikkeussäännös koskisi
            siten yksinomaan REMIT-asetuksen valvontaan liittyviä tietoja.
            Poikkeuksen perusteena olisivat REMIT-asetuksen 13 artiklan 2 kohdan
            säännökset sekä tutkintatoimivaltuuksien yhdenmukaisuus
            Finanssivalvonnan vastaavien tutkintavaltuuksien kanssa. Tietojensaantiin
            ja tarkastusten suorittamiseen liittyvät valtuudet olisivat
            tässä tapauksessa asian luonteen vuoksi rajatummat
            kuin 30 §:ssä säädetty
            tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus.
         
         
         3. Laki Finanssivalvonnasta annetun lain 71 §:n
            muuttamisesta
         
         
         Johtolause.
         
         Johtolauseeseen on tehty säädösteknisiä muutoksia
            esityksen yhteensovittamiseksi muiden eduskunnassa samanaikaisesti
            vireillä olevien esitysten kanssa (HE 39/2014 vp — TaVM
               6/2014 vp).