TOIMENPIDEALOITE 101/2005
vp
TPA 101/2005
vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Metsä- ja maatilan verottamisen yhtenäistäminen
perintö- ja lahjaverotuksessa
Eduskunnalle
Metsätilat, joihin ei kuulu peltoja, ovat
tulossa yhä tyypillisemmiksi tilamuodoiksi suomalaisella
maaseudulla. Metsätiloja syntyy esimerkiksi perinnönjaoissa,
jolloin osa perinnönsaajista saa perintöosuutensa
metsämaana ja pellot menevät luonnollisella tavalla
monimuotoista maatilataloutta harjoittavalle perinnönsaajalle.
Samoin yhä enenevässä määrin
metsätiloja muodostuu entisistä pientiloista,
joiden pellot on metsitetty. Tätä kehitystä on
myös yhteiskunnassa viime vuosikymmeninä pyritty
edistämään osana maaseudun rakennemuutosta.
Ongelmia aiheutuu yllättävillä tavoilla
silloin, kun puhdas metsätila tulee sukupolvenvaihdosvaiheeseen
tai perinnön kohteeksi. Tällöin perintö-
tai lahjaveroarvoa määriteltäessä on
pidetty yleisenä lähtökohtana metsän
käypää arvoa vähennettynä 30
prosentilla. Käytännöt myös poikkeavat
toisistaan hyvin paljon verottajan tulkintojen mukaan. Seurauksena
on se, että sukupolvenvaihdoksessa metsätilan
jatkaja tai perinnönsaaja joutuu kohtuuttoman suuren veron maksajaksi
ja joutuu ikään kuin ostamaan sukupolvenvaihdoksen
tai perinnön kohteen. Tämä johtaa usein
metsänhoidon kannalta keskenkasvuisen metsän hakkuisiin
tai muutoinkin avohakkuisiin verotuksellisista syistä,
jolloin myös metsäluonto saattaa kärsiä.
Myös kiinnostus metsänkasvatusta kohtaan on vaarassa
vähentyä, koska metsää ei edellä kerrotuista
syistä pidettäisikään mielekkäänä yksityishenkilön
tai perheen omistuskohteena. Tällöin vaarantuvat
myös sukupolvien väliset siteet maaseudulla oleviin
kotitiloihin ja metsäomaisuus voi siirtyä esim.
julkisyhteisöille pois yksityisomistuksesta.
Maaseudulla peltoviljelyn ja karjatalouden eri muotojen kannattavuuden
heikennyttyä on noussut myös vahvasti esille päätoiminen
metsätilatalous, jonka merkitys tulee myös vahvistumaan joko
pää- tai varsinkin sivutoimisesti. Tätä kehitystä tulisi
myös voida lainsäädännöllisesti
tukea.
Luonnollinen ratkaisu olisi siirtyä metsätilan perintö-
ja lahjaverotuksessa vastaavaan käytäntöön
kuin jo nyt on olemassa maatilatalouden osalta. Tällöin
kyseisen verotuksen määrittelyn lähtökohtana
olisi metsän puhtaan tuoton verotus niillä laskentatavoilla,
joita on maatilaan kuuluvankin metsän osalta. Tämä olisi
omiaan edistämään yksityistä metsätaloutta
pää- tai sivutoimisena elinkeinona.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin yksityisen
metsätalouden edistämiseksi siten, että metsätilan
perintö- ja lahjavero saatetaan samojen määrittelyperusteiden
mukaiseksi kuin on olemassa maatilataloudenkin osalta.
Helsingissä 20 päivänä lokakuuta
2005
- Lauri Oinonen /kesk
- Esa Lahtela /sd
- Tuija Nurmi /kok