Alkuperäiskansojen perinteiset kollektiiviset oikeudet
maahan ja luonnonvaroihin luovat pohjan perinteisten elinkeinojen
harjoittamiselle ja turvaavat kulttuurin säilymisen ja
kehittymisen. Kaikkialla maailmassa yksi alkuperäiskansojen suurimmista
ongelmista ovat valtiovallan toimeenpanemat tai sallimat maankäyttöhankkeet kansojen
perinteisesti asuttamilla alueilla. Ongelmien suuruus johtuu paitsi
alueiden haavoittuvuudesta myös siitä, että maa
usein muodostaa alkuperäiskansoille niiden olemassaolon
perustan.
ILO:n alkuperäiskansasopimus No. 169
ILO:n alkuperäiskansasopimus tunnustaa alkuperäiskansojen
erityiset oikeudet perinteisiin asuinalueisiinsa ja edellyttää valtioilta
toimenpiteitä alkuperäiskansojen kulttuurin, kielten
ja ympäristön suojelemiseksi. ILO:n alkuperäiskansasopimus
No. 169 on hyväksytty Kansainvälisen työjärjestön
ILO:n yleiskokouksessa vuonna 1989, mutta sen on ratifioinut vasta
17 maata, joista suurin osa sijaitsee Latinalaisessa Amerikassa.
Euroopan maista sopimuksen ovat ratifioineet Norja, Tanska ja Hollanti.
Sopimus korvaa varhaisemman alkuperäiskansasopimuksen
No. 107 vuodelta 1957, jota on kritisoitu sen holhoavan ja alkuperäiskansojen kulttuuria
vähättelevän luonteen takia. Myös Suomen
valtion suhtautuminen alkuperäiskansakysymykseen on vuosien
varrella muuttunut. Aiempaa sopimusta koskeneessa hallituksen
esityksessä todettiin, ettei sillä ollut merkitystä Suomessa,
koska Suomessa ei ole aivan vähäisiä saamelaisheimoja
lukuun ottamatta alkuasukasväestöä. Uudempaa
sopimusta ei sen sijaan ole ratifioitu, koska Suomen lainsäädäntö ei
riittävästi turvaa saamelaisille heidän
maaoikeuksiaan.
Maaoikeuksia koskevista sopimusmääräyksistä saamelaisten
aseman kohentamisen kannalta keskeisimmät ovat alkuperäiskansasopimuksen 13
ja 14 artiklat.
13 artikla
1. Sovellettaessa yleissopimuksen tämän osan määräyksiä hallitusten
on kunnioitettava sitä erityistä merkitystä,
joka kysymyksessä olevien kansojen suhteella siihen maahan
tai alueeseen, jolla he asuvat tai muuten käyttävät,
on niiden kulttuurille ja henkisille arvoille, ja erityisesti tämän
suhteen yhteisöllisiä näkökohtia.
14 artikla
1. Kyseisille kansoille on tunnustettava omistus- ja hallintaoikeus
niihin maihin, joilla ne perinteisesti asuvat. Soveltuvissa tapauksissa
on lisäksi turvattava asianmukaisilla toimenpiteillä näiden kansojen
oikeudet käyttää alueita, jotka eivät
ole niiden yksinomaista asuinaluetta, mutta joita ne ovat perinteisesti
voineet käyttää toimeentulonsa hankkimista
ja perinteisiä toimiaan varten. Tässä suhteessa
on kiinnitettävä erityistä huomiota paimentolaiskansojen
ja kiertävien viljelijöiden tilanteeseen.
2. Hallitusten on tarpeellisin toimin määriteltävä kysymyksessä olevien
kansojen perinteisesti asuttamat maat ja taattava tehokas suoja
niiden omistus- ja hallintaoikeudelle.
Artiklat sisältyvät sopimuksen maata käsittelevään
lukuun ja ovat sisällöltään
sellaiset, ettei Suomi täytä niissä asetettuja
määräyksiä. Suomen olisi siis
määriteltävä saamelaisten perinteisesti
asuttamat ja käyttämät maat ja luotava
tehokas suoja niiden omistus- ja hallintaoikeudelle.
Sopimuksen keskeneräinen ratifiointiprosessi Suomessa
Suomen eduskunta käsitteli alkuperäiskansasopimusta
vuonna 1990. Hallituksen esityksen mukaan saamelaiset muodostavat
selvästi sopimuksen tarkoittaman alkuperäiskansan.
Hallitus kuitenkin esitti, ettei eduskunta ratifioisi sopimusta, koska
Suomen lainsäädäntö ei täytä sopimusmääräyksiä.
Suomen viimeaikaiset hallitukset ovat monessa virallisessa yhteydessä ilmoittaneet,
että niiden päämääränä on
saamelaisten maaoikeuskysymyksen ratkaiseminen ja sen myötä alkuperäiskansasopimuksen
ratifiointi. Myös nykyinen istuva hallitus on esimerkiksi eduskunnalle
vuonna 2004 antamassaan ihmisoikeusselonteossa ilmoittanut
tavoittelevansa saamelaisten maaoikeuskysymysten ratkaisua.
Saamelaisten maanoikeuskysymyksen ratkaisua on haettu monenlaisten
selvitysten ja tutkimusten avulla. Tuoreinkin prosessi on ollut
monivaiheinen ja on tuottanut runsaasti materiaalia. Keväällä 1999
oikeusministeriö kutsui Pekka Vihervuoren luomaan lainsäädännöllistä ratkaisua, jonka
nojalla Suomi voisi ratifioida ILO:n alkuperäiskansasopimuksen.
Tehtävänannossa pyydettiin esittämään
sellainen valtion maina hallinnoitujen alueiden käyttöoikeuteen
perustuva ratkaisu, jolla turvataan saamelaisten oikeus oman kulttuurinsa
harjoittamiseen saamelaisten kotiseutualueella, ja samalla turvataan
muun paikallisen väestön oikeudet elinkeinojen
harjoittamiseen yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti.
Työnsä taustaksi selvitysmies Vihervuori arvioi,
mitä tulkinnanvaraiset 13 ja 14 artiklat Suomen kannalta
tarkoittavat. ILO:n yleissopimusten ja suositusten soveltamisen
asiantuntijakomitea (CEACR) on lausunut Norjan osalta, ettei sopimus
vaadi aina muodollisen omistusoikeuden tunnustamista alkuperäiskansan
perinteisesti omistamiin tai hallitsemiin maihin, vaikka omistusoikeuden
tunnustaminen olisi aina sopimuksen mukaista. Suomessa muodollisen
omistusoikeuden tunnustamisen tärkeyttä vähentää se, että saamelaisväestön
pysyvät asunnot sijaitsevat tavallisesti heidän
itsensä omistamilla kiinteistöillä, joita
on eri aikoina muodostettu valtion metsämaasta.
Selvitysmies Vihervuori päätyi esittämään
yhtenäisratkaisua, jossa kaikkea saamelaisalueen valtionmaata
koskisi vahvasti suojattu hallinta- ja käyttöoikeus,
joka täyttäisi omistus- ja hallintaoikeusvaatimuksen,
mutta ulottuisi myös niihin maihin, joihin sopimus edellyttää vain
turvattua käyttöoikeutta. Vihervuoren keskeisin
esitys on maaoikeusneuvoston perustaminen. Maaoikeusneuvostossa
olisi saamelaisten ja alueen kuntien edustus, ja sen suostumus tulisi
hakea osaan valtionmailla tehtävistä toimenpiteistä,
ja toisissa taas se käyttäisi asianosaisen puhevaltaa.
Käytännössä maaoikeusneuvostolla
olisi huomattavaa sananvaltaa päätettäessä valtionmaiden
käytöstä saamelaisalueella. Selvityksen toinen
keskeinen elementti on maaoikeusneuvoston alaisuuteen perustettava
maaoikeusrahasto, johon Metsähallitus, Metsäntutkimuslaitos
ja Valtion kiinteistölaitos (nykyinen Senaatti-kiinteistöt)
tulouttaisivat määräosuuden kotiseutualueen
maankäyttötuloistaan. Lisäksi maankäyttö-
ja luonnonvaroja koskevaan lainsäädäntöön tehtäisiin
erilaisia käyttörajoituksia.
Selvitysmies Vihervuoren ehdotusten ja niistä annettujen
lausuntojen pohjalta käynnistettiin asian jatkovalmistelu
asettamalla saamelaistoimikunta, jonka puheenjohtajaksi valittiin
maaherra Hannele Pokka. Toimikunnan tehtävänä oli Vihervuoren
ehdotusten toteuttamiskelpoisuuden arviointi ja ehdotusten tekeminen
niistä valtionmaiden käyttöön
liittyvistä vähimmäistoimenpiteistä,
joiden jälkeen ILO-sopimus voidaan ratifioida.
Joulukuussa 2001 saamelaistoimikunta luovutti mietintönsä,
joka sisälsi ehdotuksen laiksi saamelaisten kotiseutualueen
luonnonhoitoalueen johtokunnasta ja siihen liittyviä ehdotuksia.
Toimikunnan mietintöön liittyy neljä eriävää mielipidettä,
joilla on yhteensä yksitoista allekirjoittajaa. Eriävät
mielipiteet edustavat erilaisia näkökantoja, joista
toisissa halutaan rajoittaa johtokunnan roolia lausunnonantajaksi
ja perustaa johtokunnan päätöksenteko
2/3:n enemmistöihin. Toiset näkökohdat
taas korostavat, ettei johtokunta turvaa riittävästi
saamelaisten päätösvaltaa edes siihen,
että ILO:n alkuperäiskansasopimus voitaisiin ratifioida.
Mikäli valtioneuvosto valitsisi johtokunnan puheenjohtajaksi
ei-saamelaisen henkilön, päätösvalta
ei enää olisi saamelaisilla itsellään.
Eriävissä mielipiteissä kritisoidaan
myös työryhmän työskentelytapaa,
jota ei pidetä tasapuolisena. Toimikunnan mietinnöstä annetuissa
lausunnoissa oltiin niissäkin hyvin eri mieltä esityksistä.
Yhtenä elementtinä kiistoissa ovat olleet
erilaiset arviot Lapin asutuksen historiasta ja saamelaisväestön
asemasta Lapissa. Erityisesti tämä korostui Saamelaistoimikunnan
työskentelyssä, jonka kuluessa esitettiin erilaisia
käsityksiä saamelaisten asutushistoriasta. Yksi
keskeisiä tutkimuksia aiheesta on ollut Kaisa Korpijaakko-Labban
vuonna 1989 julkaistu väitöskirja. Sen keskeinen
johtopäätös oli, että saamelaisten
lapinkyläjärjestelmä oli pitkälle
organisoitunut yhteiskunta, jonka omistusoikeus alueisiinsa oli
kiistaton. Tämä järjestelmä oli
myös valtioiden tunnustama aina 1700-luvun alkupuolelle
saakka. Korpijaakko-Labban väitöskirja on vaikuttanut käsitykseen
saamelaiskulttuurin ja uudisasutuksen suhteesta. Erimielisyyksiäkin
kuitenkin on. Juhani Wirilanderin mukaan ei ole riidatonta näyttöä siitä,
että lapinkylä olisi kylänä omistanut
alueensa. Sen sijaan kylien perheillä on ollut omistusoikeutta
vastaava hallintaoikeus elämiseensä ja elinkeinoihinsa
käyttämiinsä maihin. Omistusoikeus esimerkiksi
laidunmaihin on tunnustettu käräjätuomioissakin.
Sen sijaan Wirilander katsoo, että Lapissa on ollut laajoja
erämaa-alueita, joihin kenelläkään
ei ole ollut omistajanhallintaa.
Kun asiassa ei voitu edetä toimikunnan ehdotuksen pohjalta,
valmistelua jatkettiin oikeusministeriössä virkatyönä.
Asia ei ole edelleenkään edennyt hallituksen esitykseksi,
ja itse asiassa vain vähän etenemistä asiassa
näyttää tapahtuvan. Julkilausuttuina
syinä asian viivästymiseen ovat olleet edelleenkin
erimielisyydet ja tarve saada lisätietoa Lapin maanomistusoloista
ja asutushistoriasta. Oulun ja Lapin yliopistojen yhteisen tutkimusryhmän
määräaika päättyi ensin vuoden
2004 lopussa ja sitten 31.5.2005, mutta tutkimusta ei ole vielä julkaistu.
Nyt 16.11.2005 valmistui asiantuntijaryhmän ehdotus
yhteispohjoismaiseksi saamelaissopimukseksi. Sopimusluonnos on hyvin
valmisteltu kokonaisuus, jonka kanssa tulee edetä määrätietoisesti.
Maaoikeuksien osalta sopimus on pitkälti samansisältöinen
ILO:n alkuperäiskansasopimuksen kanssa. Ratkaisun löytyminen
saamelaisten maaoikeuskysymykseen on ehdoton edellytys myös
tämän sopimuksen ratifioimiseksi.
Ratkaisun löytyminen
Saamelaiskäräjien vuosikertomuksessa vuodelta 2004
todetaan, että saamelaisten oikeudet alkuperäiskansana
maahan, veteen ja perinteisiin elinkeinoihin ovat lainsäädännössä vahvistamatta
ja turvaamatta. Saamelaiskäräjien mukaan nuoret
saamelaiset eivät uskalla ryhtyä poronhoidon,
kalastuksen ja metsästyksen harjoittajiksi, koska näiden
ammattien harjoittajien ansiotaso on alle Suomen köyhyysrajan,
ja siksi on mahdollista, etteivät saamelaisten kulttuuri
ja kieli enää välity sukupolvelta toiselle.
Huoli on varsin oikeutettu, ja poronhoidon turvaamiseen
on kiinnittänyt huomiota myös esimerkiksi eduskunnan työ-
ja tasa-arvovaliokunta.
Kysymys poronhoidon tulevaisuudesta liittyy elimellisesti kysymykseen
maaoikeuksista, sillä suurin uhka poronhoidolle ovat kilpailevat
maankäyttömuodot, kuten metsätalous ja
kaivosteollisuus. Ihmisoikeussopimusten valvontaelimet ovat pyytäneet
hallitusta kiirehtimään maaoikeuskysymysten
selvittämistä ja alkuperäiskansasopimuksen
ratifioimista. Myös tasavallan presidentti Tarja Halonen
on kannustanut hallitusta ja saamelaiskäräjiä ennakkoluulottomasti vielä pohtimaan
uusia ratkaisuvaihtoehtoja.
Kansainväliset esimerkit ovat osoittaneet ainakin
sen, ettei alkuperäiskansojen maaoikeuskysymysten ratkaiseminen
ole helppoa. Suurimpia alkuperäiskansoja asuu Yhdysvaltojen,
Kanadan, Australian, Uuden-Seelannin ja Venäjän alueilla.
Yhdessäkään näistä maista
alkuperäiskansojen oikeudet eivät ole kokonaisuudessaan sillä tavalla
turvattuja, että ILO:n alkuperäiskansasopimuksen
määräykset täyttyisivät.
Monissa tapauksissa alkuperäiskansojen olemassaolo on akuutisti
uhattuna.
Myönteistäkin kehitystä on tapahtunut.
Norjassa ryhdyttiin toimenpiteisiin saamelaisten maaoikeuksien vahvistamiseksi,
koska maan lainsäädäntö ei ollut
jo ratifioidun ILO-sopimuksen mukainen. Finnmarkin aluetta koskeva
laki tulee voimaan vaiheittain vuoden 2007 alkuun mennessä.
Laissa määritellään kaikille
norjalaisille ja Finnmarkin asukkaille kuuluvat oikeudet ja annetaan
yksityisomistusta vastaava hallintaoikeus Finnmarkin alueen valtionmetsiin
erilliselle toimikunnalle. Puolet toimikunnasta nimittää saamelaisista
koostuva Sametinget, ja toinen puoli on alueen kuntien nimittämä.
Lainsäädännön valmistelu edellytti
mittavia neuvotteluita saamelaisväestön kanssa,
koska saamelaisten mielestä laki ei turvannut riittävästi
heidän maaoikeuksiaan. Lopputulosta voidaan kuitenkin pitää merkittävänä,
koska 95 % Finnmarkin pinta-alasta on valtionmetsiä.
Myös Kanadassa monilla alueilla on edetty maaoikeusvaatimusten
käsittelyssä ja alkuperäisväestön
asema on parantunut. Esimerkiksi Nunavut-alue on nykyään
inuittien vahvasti hallitsema. Maaoikeuskysymyksissä eteneminen
vaatii pitkiä neuvotteluja ja poliittista tahtoa, mutta mahdotonta
se ei ole.
Suomessa maaoikeuskysymyksen ratkaisun täytyy olla
sellainen, että se on sekä saamelaisten että alueen
muun väestön hyväksyttävissä. Ratkaisun
täytyy perustua tosiasioihin, kuten historiallisiin maanomistusoloihin
ja pätevään nykytilan arviointiin. Ratkaisun
löytymisen kannalta on myös välttämätöntä,
että monin paikoin tulehtunut ilmapiiri saadaan lientymään
ja löydetään uudelleen luottamus siihen,
että maaoikeuskysymyksen ratkaiseminen on hyvä asia
koko alueen kannalta. Vaikka Suomen tilanteessa on omintakeisia
piirteitä, kuten esimerkiksi luontaiselinkeinojen harjoittamisen
yleisyys myös muun kuin saamelaisväestön
keskuudessa, saamelaiskysymyksen peruspiirteet ovat kuitenkin aika
tyypillisiä maaoikeuskiistan elementtejä. Ainoa
mahdollinen pysyvä ratkaisu on kansainvälisestikin
hyväksi todettu alkuperäiskansan aseman ja elinkeinonharjoittamisen
vahvistaminen.
YK:n alkuperäiskansojen vuosikymmen päättyi
vuonna 2004. Vuosikymmenen teemaksi oli valittu kumppanuus toiminnassa,
mikä varmastikin kuvaa hyvin sitä, mihin saamelaispolitiikan pitää tähdätä.
Näin vuosikymmenen päättymisen jälkeenkin
saamelaisten oikeuksia ja elinoloja tulee kehittää kumppanuuden
hengessä niin, että saamelaisten vaatimukset otetaan
asianmukaisesti huomioon.