TOIMENPIDEALOITE 12/2005
         vp
      
      TPA 12/2005
            vp - Lauri Oinonen /kesk 
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Kahdenkertaisen metsäverotuksen välttäminen
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Metsäverotuksessa nykyisin voimassa olevien
         lakien mukaan siirrytään myös pinta-alaverotuksen
         valinneiden metsänomistajien kohdalla puun myyntitulon
         mukaiseen verotukseen ensi vuoden alusta. Tämä johtaa
         väistämättä saman verokohteen
         kaksinkertaiseen tuloverotukseen. Näin asianlaita
         on huolimatta 13 vuoden siirtymäajasta. Metsäverotuksen
         tulisi olla metsäkierron mukaan hyvin pitkäjänteistä ja
         ottaa huomioon kasvatuksellinen metsäkierto, 70—120
         vuotta, taimesta päätehakkuuseen saakka maakunnasta
         ja kasvupaikasta riippuen. 
      
      
      Kolmetoista vuotta on perin vähäinen aika metsänkasvatuksessa;
         sinä aikana ei taimesta kasva mitään
         hakkuukypsää metsää. Täten
         kaikki pinta-alaverotuksessa olevat metsänomistajat joutuvat
         maksamaan väistämättä kaksinkertaista tuloveroa
         myydessään metsästään
         puutavaraa. Jotta kaksinkertaiselta saman verokohteen verotukselta
         oikeudenmukaisesti voitaisiin välttyä, olisi nopeasti
         ja välittömästi kehitettävä veronhuojennusjärjestelmä,
         jolla eliminoitaisiin kaksinkertainen verotus, kun pinta-alaverotetusta metsästä myydään
         puutavaraa 1.1.2006 jälkeen. Tämä on
         vielä sekä ajallisesti että teknisesti
         tehtävissä. Tämä olisi oikeudenmukaisuuden
         perusvaatimus asiassa. 
      
      
      Ei voi olla kansantaloudenkaan kannalta oikein, että nyt
         pinta-alaverotuksessa olevaa metsää ei hyödynnettäisi
         jatkossa, vaan luovuttaisiin metsän myymisestä kaksinkertaiselta
         tuloverotukselta välttymiseksi. Tämä olisi
         suuri vahinko maan puuhuollon kannalta, ja sillä olisi
         hyvin kielteiset vaikutukset yrittäjyyteen, työllisyyteen,
         puuta jalostavaan mekaaniseen ja kemialliseen teollisuuteen sekä ennen
         kaikkea myös vientimarkkinoihin, jotka saatettaisiin menettää pysyvästi
         kilpailijamaille. Kaikista järkevistä ja oikeudenmukaisuutta
         vaativista syistä on välttämätöntä nopeasti
         luoda veronhuojennusjärjestelmä pehmittämään
         siirtymäkauden päättymisen aiheuttamia
         monia ongelmia. 
      
      
      Veronhuojennusten ja siirtymäkauden ongelmia lieventävien
         ratkaisujen etsiminen ja toteuttaminen on myös ajankohtaista,
         perusteltua ja välttämätöntä puukauppatilanteen
         sekä puunkorjuun yllättäneiden leudon
         talven talvikorjuuta suuresti vaikeuttaneiden hankalien, osin mahdottomien
         korjuuolosuhteiden vuoksi. Puukaupat ja puunkorjuu ei ole kuluvana
         talvikautena aiotulla tai suunnittelulla tavalla mahdollista. Kesäkorjuu
         metsissä on valitettavasti vain rajoitetusti mahdollista
         metsänhoidollisista ja luontoa suojelevista ympäristönsuojelullisista
         näkökohdista ja ei voi merkitä sen hakkuissa
         tapahtuvan vajeen täyttämistä, minkä leudon
         talven sääolot ovat aiheuttaneet. Tilanne on hyvin
         poikkeuksellinen.
      
      
      Puukauppatilanteeseen tuovat ongelmansa myös Ruotsin
         ja Baltian maiden metsien myrsky-tuhot. Myös puuntuonnissa
         Venäjältä on viime aikoina ollut lisääntyneitä ongelmia,
         mikä ilmenee mm. rautateitse tapahtuneen puutavaran tuonnin
         voimakkaana vähentymisenä.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin sellaisten
         veronhuojennusjärjestelmien ja erityisratkaisujen luomiseksi,
         joilla estetään saman verokohteen kaksinkertainen
         verotus metsän osalta, joka nykyisen lainsäädännön
         mukaan siirtyy pinta-alaverotuksesta myyntiverotukseen 1.1.2006
         alkaen, ja samalla maan puuhuollon ja teollisuuden vientimarkkinoiden
         kilpailukyvyn turvaamiseksi ottaen lisäksi huomioon kuluvan
         talvikauden hakkuita ja puukauppoja estäneet poikkeuksellisen
         vaikeat sään aiheuttamat korjuuolot.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 8 päivänä helmikuuta
         2005