TOIMENPIDEALOITE 142/2010
         vp
      
      TPA 142/2010
            vp - Tuija Nurmi /kok 
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Metsätilojen perintö- ja lahjaverotuksen
         muuttaminen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Metsätilat ovat eriarvoisessa asemassa verrattuna
         maatiloihin. Metsätilat ovat uhkaavasti pirstaloitumassa
         pieniksi erillään oleviksi tiloiksi. Metsätilat,
         joilla on peltoa tietty hehtaarimäärä, ovat
         edullisemmassa asemassa kuin pienet metsätilat. Siksi metsätilojen
         perintö- ja lahjaveroa olisi voitava käsitellä yhdenvertaisesti
         verrattuna yrityksiin  ja maatiloihin. Viittaan toimenpidealoitteeseeni TPA
            74/2006 vp.
      
      
      Metsä vaatii kasvaakseen päätehakkuuikäiseksi
         nopeimmillaan eteläisessä Suomessa peltokoivikkona
         50 vuotta ja pisimmillään männikkönä Lapissa
         yli 110 vuotta. Se on nykyisessä kvartaalitaloudessa pitkä aika.
         Keskimääräisesti metsän kasvu
         taimesta tukkipuuksi kestää 80—100 vuotta,
         ja sinä aikana tilalla tehdään kahdesta kolmeen
         sukupolvenvaihdosta. Metsäomistuksen vaihtumisen tavallinen
         väli on 30 vuotta.
      
      
      Tällä hetkellä metsän uutta
         omistajaa rasittavat siis päätehakkuuvaiheen suurin
         tuloihin sisältyvät eivät vain aiemmat
         ja nyt tulevat uudistamiskulut, vaan myös isän
         ja isoisän maksamat perintö- ja tai lahjaverot.
         Vaikka yksittäisessä tapauksessa ei kyse ole suuresta
         summasta, se silti rasittaa metsätalouden matalaa tuottoastetta,
         joka on noin 3—4 % sijoitetulle pääomalle.
         Lisäksi verotus vaikuttaa heti uuden omistajan talouteen.
      
      
      Sukupolvenvaihdosta suunnittelee vuosittain yksin Häme-Uudenmaan
         metsäkeskuksen alueella yli 700 henkeä. Koko maassa
         luku on 8 000—10 000 sukupolvenvaihdosta
         vuodessa. Kun tiedetään, että tiloista
         vain noin 20 % vaihtaa omistajaa suvun ulkopuolelle,
         ei metsätilojen mukaanotto perintö- ja lahjaverohuojennukseen
         ole yhdentekevää metsätaloudelle elinkeinona.
      
      
      Metsän keskikoko on noin 27 hehtaaria Etelä-Suomessa,
         ja pirstoutuminen merkitsee yleensä metsän hoidon
         ja hakkuun vähenemistä, kun tilakoko pienenee.
         Tällaisen tilan lunastushinta on puustosta riippuen 50 000—100 000
         euroa. Lahjaveroa menisi noin 5 600—16 000
         euroa. Sukupolvenvaihdoksen verotulojen, noin 50 miljoonan euron,
         saamatta jääminen tulee valtiolle pääosaltaan
         takaisin, kun yleensä käy niin, että omistajan
         vanhetessa työt niin hakkuu- kuin hoitopuolellakin jäävät
         tekemättä ja teettämättä.
         Uuden isännän tullessa tilalle hoitotyöt
         käynnistyvät yhdessä hakkuiden kanssa.
      
      
      Tilan pirstoutuessa perinnönjaon yhteydessä vaikkapa
         tavalliseen kahteen osaan metsän taloudellinen hoitaminen
         voi käydä kannattamattomaksi. Eli työ jää tekemättä ja
         siitä yleensä mukana seuraava taloudellinen hyöty
         niin metsäpaikkakunnalle kuin omistajan asuinkunnallekin jää saamatta.
         Metsä työllistää vielä nykyäänkin välittömästi
         noin neljä henkeä ja välillisesti toisen
         mokoman seurannaisvaikutuksista puhumattakaan. Eikä kannata
         unohtaa, että puu on meillä uusiutuva luonnonvara,
         luonnonrikkaus, jonka merkitys BKT:stä on edelleen koko
         maassa 9,5 %, alueittain jopa yli 20 %.
      
      
      Tällä hetkellä lähes joka
         toinen tilakauppa tuo uudeksi omistajaksi kaupunkilaisen, joka näin
         ollen oman työn ohessa on osa-aikainen metsänhoitaja.
         Hän yleensä käyttää palveluita
         metsäpaikkakunnalla, mikä merkitsee aina työtä ja
         toimeen-tuloa paikallisille, metsät kun edelleen ovat maalla,
         vaikka omistajat asuvat taajamissa ja kaupungeissa. Näin
         ollen sutjakka sukupolvenvaihdos ilman tarpeetonta taloudellista
         rasitetta, joksi perintö- ja lahjavero voidaan mieltää,
         pitää omalla tavallaan maaseutua elinvoimaisena
         ja antaa siellä asuville mahdollisuuden työhön
         ja toimeentuloon. Metsätalouden rinnastaminen yritystoimintaan
         on tätä päivää, jossa
         osa-aikainen maanviljelys tai muu yritystoiminta yhtä usein
         toimii palkatulla työvoimalla omistajan johtaessa toimintaa.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan, 
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin metsätilojen
         perintö- ja lahjaveron saattamiseksi yhdenvertaiseen asemaan
         maatilojen ja yritysten verotuksen kanssa.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 7 päivänä maaliskuuta
         2011