TOIMENPIDEALOITE 29/2005
vp
TPA 29/2005
vp - Annika Lapintie /vas
Tarkistettu versio 2.0
Kunnallisverovähennysten ulottaminen sosiaalietuuksiin
Eduskunnalle
Viimeisimpien tutkimusten ja selvitysten mukaan kaikista
pienimpien sosiaalietuuksien varassa elävien ihmisten köyhyys
on lisääntynyt. Esimerkiksi viime vuoden lopulla
julkaistun sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaaliturvan
suuntaraportin mukaan suhteellinen köyhyys lisääntyy
entisestään. Raportti osoittaa selvästi,
että etenkin vähimmäisetuudet ja perhe-etuudet
ovat selvästi jääneet jälkeen
yleisestä hinta- ja tulokehityksestä.
Viime vuosina valtion veroprogressiota on lievennetty, verotuksen
painopistettä on siirretty kulutusveroihin ja samalla kunnallisverojen osuus
on kasvanut koko julkisen sektorin verotuotosta. Kulutusverojen
osuuden lisääntyminen on johtanut siihen, että rikkaimpien
maksamat verot ovat laskeneet myös prosenttiyksiköillä mitattuna.
Tilanne on se, että yhteiskuntamme tuloerot ovat suuremmat
kuin koskaan ennen. Hallituksen politiikan ansiosta rikkaat ovat
rikastuneet ja köyhät köyhtyneet. Tuloeroja
ei ole tasattu, vaan päinvastoin tuloeroja on tietoisesti
lisätty.
Suuri epäkohta on se, että kaikista pienimmistäkin
sosiaalietuuksista täytyy maksaa kunnallisveroa. Jopa vähäisimmistäkin
työmarkkinatuista, minimisairauspäivärahoista
ja vanhempainpäivärahoista peritään
kunnallisveroa.
Eläketulonvähennyksellä on pidetty
huoli siitä, että pienintä kansaneläkettä saavat
kansalaiset on vapautettu kunnallisveron maksusta ja pientä työeläkettä saavilla
verotus on kevyempää. Vastaavasti ansiotulonvähennyksellä on huolehdittu
siitä, että pientä palkkaa saavilla työntekijöillä verotus
on kevyempää kuin vastaavaa sosiaalietuutta saavilla.
Sosiaalietuuksien varassa eläville kansalaisille eli
kaikista pienituloisimmille ihmisille ei ole annettu vastaavaa verotuksen
kevennystä. Poikkeuksena tästä on kuitenkin
se, että kunnallisveroon voidaan tehdä opintorahavähennys.
Vastaavanlainen vähennys voitaisiin tehdä myös
muiden vähimmäisetuuksien varassa elävien
verotukseen.
Ansiotulonvähennyksen käyttöönoton
yhteydessä rajattiin sosiaalietuuksien varassa elävät ihmiset
tietoisesti vähennyksen ulkopuolelle. Tavoitteena oli,
että työn vastaanottaminen on aina kannattavampaa
kuin sosiaalituen varassa eläminen. Nyt kuitenkin ansiotulonvähennyksen
korotukset ja sosiaalietuuksien ostovoiman aleneminen ovat johtaneet
tilanteeseen, jossa kannustavuusnäkökulma ei ole
perusteltu eikä realistinen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin opintorahavähennyksen
kaltaisen vähennyksen ulottamiseksi myös pienimpien
sosiaalietuuksien varassa eläville ihmisille
sekä toimenpiteisiin, joilla valtio korvaa uudistuksesta
kunnille aiheutuvat kustannukset.
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2005