TOIMENPIDEALOITE 32/2014 vp

TPA 32/2014 vp - Kimmo Tiilikainen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.1

Tekijänoikeuskorvauksen verotuksen muuttaminen

Eduskunnalle

Aloite on osa Keskustan vaihtoehtoa turhan byrokratian ja sääntelyn vähentämiseksi.

Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelman mukaan luovilla aloilla toimivien aseman parantamiseksi piti selvittää muun muassa verolainsäädännön uudistustarve.

Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi elokuussa asiaa koskevan selvityksen ("Tekijänoikeustulon kohtelu eri oikeussubjektien kannalta", TEM raportteja 30/2013). Sen suosituksena esitetään, että luovan alan toimijoiden verotusta olisi tarkoituksenmukaista kehittää enemmän yritystoimintaluonteen huomioon ottavaan suuntaan.

Nykylainsäädännön mukaan tekijänoikeuskorvauksia verotetaan yleisimmin ansiotuloina, vaikka toimintaa harjoitettaisiin elinkeinonharjoittamiseen rinnastuvissa olosuhteissa. Vaikka osakeyhtiöllä on juridisesti vahva asema, voidaan osakeyhtiö verotuksessa sivuuttaa, jos sen kautta kanavoitu tulo katsotaan osakkaan tai muun henkilön palkkatuloksi tai siihen rinnastettavaksi henkilökohtaiseksi tuloksi. Tekijänoikeustulon kohdistaminen tekijänoikeuden omistajan hallitseman yhteisön, kuten osakeyhtiön, tuloksi on tietyissä tilanteissa tulkittu laskutuskäytännöstä huolimatta tekijän ansiotuloksi.

Moni luovien alojen yrittäjä joutuu näin ollen jättämään merkittävän osan tuloistaan yritystoiminnan ulkopuolelle. Luovien alojen kasvupotentiaalista osa jää käyttämättä, kun luovan alan osaajien tuottoja ei voi kanavoida yritystoiminnan kautta kasvuun ja uusien toimintojen kehittämiseen.

Käytännössä voimassa oleva lainsäädäntö muodostaa kynnyksen sille, että luovien alojen ammattilainen siirtyisi yrittäjäksi, jonka toiminta tapahtuu yrityksen kautta. Tämä puolestaan on omiaan luomaan esteitä investointien tekemiselle ja henkilöstön palkkaamiselle.

Suomi myös menettää yritystoimintaa syrjivän verolainsäädännön vuoksi verotuloja, koska nykytilanne luo kannusteen toiminnan siirtämiseksi ulkomaille. Suomen kannalta keskeisissä kilpailijamaissa tilanne on yritystoimintaa paremmin ymmärtävä. Näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tämänkaltainen ei toivottu kehityskulku uhkaa voimistua tuntuvasti, jollei tilanteeseen saada muutosta.

Verolainsäädäntöä on muutettava sellaiseksi, että jatkossa tekijänoikeuksien haltijan on mahdollista ohjata saamansa henkilökohtaiset tekijänoikeuskorvaukset sellaisen yhtiön elinkeinotuloksi, joka on hänen määräysvallassaan.

TEM:n raportin suositusten mukaan luovan alan toimintaa harjoittavaa verovelvollista voitaisiin verottaa Ruotsin mallia vastaavasti toiminnan luonne huomioiden nykyistä selkeämmin joko elinkeinoverolain tai tuloverolain mukaisesti.

Verotuskäytännön ei tulisi asettaa rajoituksia tekijöiden vapauteen valita oman toimintansa kannalta tarkoituksenmukaisin muoto. Luovilla aloilla yrittäminen ja itsensä työllistäminen on tavanomainen toimintatapa. Yritysmuotoinen toiminta mahdollistaa esimerkiksi voimakkaiden tulonvaihteluiden tasaamisen ja antaa myös enemmän edellytyksiä saada liiketoiminnan kasvuun tarvittavaa riskirahoitusta.

Raportin mukaan Suomeen voitaisiin luoda luovan alan toimijoille samanlainen tekijäntilijärjestelmä kuin Ruotsissa. Tekijäntilijärjestelmän luomista puoltaa myös Suomessa urheilijoille rakennettu vastaava urheilutuloa jaksottava järjestelmä. Tekijäntilin käyttöönotto parantaisi tulojen ja menojen vähennysmahdollisuuksia ja jaksottamista. Samalla se toimisi yritysten kasvu- ja työllistämisedellytysten parantajana. Kun luovan alan toimintaa voitaisiin harjoittaa elinkeinoverotettavassa yhtiömuodossa, voitaisiin yritykseen palkata herkemmin työvoimaa, mikä tukisi talouskasvua.

Asia on nyt selvitetty ja johtopäätökset todettu. Hallituksen päätökset ja toimenpiteet ovat jääneet puuttumaan.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin mahdollistaakseen tekijänoikeuskorvauksien maksamisen taiteilijan yritykselle yrityksen tulona, jos taiteilija tekee työtään yrittäjänä.

Helsingissä 4 päivänä marraskuuta 2014

  • Kimmo Tiilikainen /kesk
  • Mikko Alatalo /kesk
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Lasse Hautala /kesk
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Timo Kalli /kesk
  • Anne Kalmari /kesk
  • Elsi Katainen /kesk
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Esko Kiviranta /kesk
  • Katri Komi /kesk
  • Timo V. Korhonen /kesk
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Markus Lohi /kesk
  • Eeva-Maria Maijala /kesk
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Terhi Peltokorpi /kesk
  • Arto Pirttilahti /kesk
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Juha Rehula /kesk
  • Eero Reijonen /kesk
  • Markku Rossi /kesk
  • Simo Rundgren /kesk
  • Mikko Savola /kesk
  • Juha Sipilä /kesk
  • Ari Torniainen /kesk
  • Tapani Tölli /kesk
  • Mirja Vehkaperä /kesk
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Laila Koskela /ps