TOIMENPIDEALOITE 36/2004
         vp
      
      TPA 36/2004
            vp - Kirsi Ojansuu /vihr ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Kansallinen mielenterveysohjelma
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Mielenterveyden ongelmat ovat suomalainen kansantauti.
         Kyseessä ei ole uusi ongelma: kolmekymmentä vuotta
         sitten Kela arvioi, että kolme prosenttia väestöstä tarvitsee
         psykoterapiaa. Viime vuosikymmeninä psyykkinen oireilu
         on lisääntynyt.  Tilastot kertovat ongelman laajuudesta
         ja sen korkeista kustannuksista. Alle 55-vuotiaista ennenaikaiselle
         eläkkeelle siirtyvistä puolet jäi eläkkeelle
         mielenterveyssyistä. Vuonna 2002 korvattiin mielenterveyssyistä 3,5 miljoonaa
         sairauslomapäivää, ja vuosikulut Kelalle
         ja työnantajille olivat 127 miljoonaa euroa. Viime
         vuonna Kela käytti psyykenlääkkeiden
         korvauksiin 154 miljoonaa euroa. Näiden kustannusten lisäksi
         mielenterveyden ongelmat aiheuttavat lukuisia muita sosiaaliturvan
         menoja. Nykyisin työelämässä ja
         arjessa selviäminen vaatii aiempaa enemmän psyykkisiä voimavaroja.
         Mielenterveysongelmista kärsivät keskeyttävät
         opintonsa, jäävät työelämän
         ulkopuolelle ja putoavat sosiaaliturvan varaan helpommin kuin ennen.
      
      
      Mielenterveyden häiriöt osataan nykyisin tunnistaa
         entistä paremmin. Aikaisemmin tilastoissa näkymättömäksi
         jäänyt vaiva on muuttunut näkyväksi.
         Kuitenkin hoidon, varsinkin oireiden kannalta oikeanlaisen hoidon,
         saaminen on edelleen liian vaikeaa. Lisäksi mielenterveyshoidossa
         ja sen saatavuudessa on suuria alueellisia eroja. Suurin syy hoidon
         heikkoon saatavuuteen on se, että mielenterveyden hoito-
         ja kuntoutusjärjestelmät ovat jo kauan olleet
         tarpeeseen nähden aliresursoituja.
      
      
      Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana mielenterveyspalveluita
         on uudistettu moneen otteeseen. Perustavin muutos oli 1990-luvun alussa
         tapahtunut psykiatristen sairaaloiden alasajo ja avohoitoon siirtyminen.
         Lama esti riittävien resurssien osoittamisen
         avohoidolle, ja talouden kohennuttua resurssivaje jäi paikkaamatta.
         Mielenterveyshoidon kenttä toimii vajain resurssein ja
         kärsii edelleen laman seurauksista. Erilaisilla toimenpiteillä on
         pyritty lisäämään aliresursoidun
         alan tehokkuutta. Viimeaikaisin suuri muutos ovat tämän
         vuoden alusta käyttöön otetut uudet säännöt
         psykoterapiakuntoutuksen korvauksista, joilla pyrittiin selkiyttämään
         vastuunjakoa julkisen terveydenhuollon ja Kelan välillä.
      
      
      Viime vuosina tehtyjen muutosten suurin ongelma on se, että ne
         ovat olleet luonteeltaan reagoivia. Niillä on pyritty korjaamaan
         järjestelmän yksittäisiä ongelmia
         sen sijaan, että mielenterveyden huollon järjestelmää olisi
         tarkasteltu kokonaisuutena. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltiin
         vuosina 2001—2002 somaattiseen terveydenhuoltoon kohdistuva
         kansallinen terveysohjelma. Tämän ohjelman myötä tehty
         terveydenhuollon kokonaistarkastelu on johtamassa perustaviin uudistustoimenpiteisiin
         terveydenhuollossa ja tulee parantamaan monin tavoin potilaiden
         asemaa mm. nopeuttamalla hoitoon pääsyä. Kansallisessa
         terveysohjelmassa ei kuitenkaan perehdytty mielenterveyden hoitoon,
         eikä hoitotakuu käytännössä ulotu
         mielenterveysongelmista kärsiviin. Samankaltainen laaja-alainen
         tar-kastelu tulee nyt ulottaa myös mielenterveyden ongelmien
         hoitoon. On tarkasteltava koko mielenterveyshoidon kenttää ja
         selvitettävä, miten kaikki mielenterveysongelmista
         kärsivät saisivat tarvitsemansa hoidon.
      
      
      Ajatus kansallisen mielenterveysohjelman valmistelemisesta ei
         ole uusi. Psykologiliitto on useasti esittänyt ohjelman
         tekemistä. Viimeksi ajatuksen nosti esiin sosiaali- ja
         terveysministeriössä työryhmää vetänyt
         lääkintäneuvos Sakari Lankinen. Siksi
         pidämme tärkeänä, että hallitus tarttuu
         toimeen ja käynnistää laajan ja kokonaisvaltaisen
         hankkeen mielenterveyden hoidon laadun ja saatavuuden kehittämiseksi.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin kansallisen
         mielenterveysohjelman laatimiseksi.