"Nuori mies kuoli ulosajossa Suonenjoella." "Nuori
         mies kuoli ja kolme loukkaantui kolarissa Loimaalla." "Jyväskylän
         ulosajo: Toinen nuorukainen kuoli vammoihinsa." "Vakavin onnettomuus
         sattui Porissa, jossa kolme nuorta kuoli auto-onnettomuudessa sunnuntaiyönä ennen
         kello kahta."
      
      
      Tämänkaltaisia synkkiä tapahtumia
         on sattunut viime viikkoina ja kuukausina yhä enemmän. Tilastojen
         mukaan liikenneonnettomuuksien ja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien
         määrä on vähentynyt, mutta nuorten
         kuljettajien osalta määrät ovat olleet
         kasvussa. Vuoden 2005 tammikuussa kaikkien onnettomuuksien määrä oli 506
         ja kuolleiden määrä 50. Tämän
         vuoden tammikuussa vastaavat luvut olivat 428 ja 23. Sen sijaan
         erityisesti viime viikkojen tapahtumat ovat synkistäneet
         nuorille sattuneiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tilastoja.
      
      
      Viime kuukausien aikana tapahtuneet lukuisat nuorten kuljettajien
         aiheuttamat tuhoisat onnettomuudet antavat aiheen tehdä nopeasti
         muutoksia uusien kuljettajien ajokorttijärjestelmään — joko
         palauttaa kuljettajakohtainen nopeusrajoitus 80 km/h ja
         sitä osoittava ns. "lätkä" tai etsiä muita
         sellaisia ratkaisuja, joilla tehokkaasti voidaan ohjata nuorten
         kuljettajien ajokäyttäytymistä.
      
      
      Suomessa säädettiin vuonna 1972 asetuksella, että moottoripyörän
         tai auton kuljettaja saa ajaa enintään 80 kilometrin
         tuntinopeudella, jos hänellä on ollut ajokortti
         vähemmän kuin vuoden. Ajoneuvoon oli kiinnitettävä ns.
         80-lätkä. Lakia muutettiin vuoden 1996 alussa
         ja otettiin käyttöön ns. riskikuljettajien
         ohjausjärjestelmä, jolla erityisesti uusien kuljettajien
         liikennerikkomuksia alettiin seurata aiempaa tiiviimmin. Samassa yhteydessä poistettiin
         uusien kuljettajien nopeusrajoitus. Vanhassa "lätkäjärjestelmässä"
         ajokortti usein otettiin määräajaksi
         pois, jos kahdeksankympin nopeusrajoitusta rikottiin. Samalla uusi kuljettaja
         joutui takaisin autokouluun. Uudessa, vuoden 1996 jälkeen
         voimaan tulleessa järjestelmässä ensimmäisestä liikennerikkomuksesta
         saa varoituskirjeen ja toisesta joutuu ehkä viranomaisen
         puhutteluun. Tämä ohjausjärjestelmä on osoittautunut
         vaikuttavuudeltaan kehnoksi.
      
      
      Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet lähtivät
         merkittävästi kasvuun nuorilla, 18—20-vuotiailla
         kuljettajilla sen jälkeen, kun kuljettajakohtainen nopeusrajoitus
         80 km/h ja sen tunnisteena oleva "lätkä"
         poistettiin käytöstä vuonna 1996. Vuosikymmenen
         vaihteessa tehdyn Liikenneturvan tutkimuksen mukaan tämän
         ikäryhmän kuljettajien henkilövahingot
         ja henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet lisääntyivät tutkimusaikana
         100 kilometrin nopeusrajoitusalueella peräti 43 prosenttia.
         Samana aikana 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella nämä onnettomuudet
         lisääntyivät vain yhden prosentin verran.
      
      
      Liikenneturva arvioi, että uusien kuljettajien nopeusrajoituksen
         poistaminen on aiheuttanut vuodessa parikymmentä loukkaantumista
         ja mahdollisesti muutamia kuolemantapauksia. Liikenneturvassa selvitettiin
         uuden ajokortin saaneiden 18—20-vuotiaiden henkilövahinkojen
         ja niihin johtaneiden onnettomuuksien määriä kolme
         vuotta ennen ja kolme vuotta jälkeen kuljettajakohtaisen
         nopeusrajoituksen 80 kilometriä tunnissa poistamista. Liikenneturvan
         mukaan syynä onnettomuuksien määrän
         nousuun olivat liian korkeiksi nousseet nopeudet siellä,
         missä tiekohtainen nopeusrajoitus on 100 tai 120 kilometriä tunnissa.
         Erityisesti suistumisonnettomuudet ovat lisääntyneet.
         Harjoittelunopeudeksi 100 kilometriä tunnissa näyttää kaiken
         kaikkiaan liian suurelta nopeudelta. Ajonopeuden alentumisen lisäksi
         kuljettajakohtaista nopeusrajoitusta osoittavalla 80-lätkällä on
         todennäköisesti ollut muitakin positiivisia vaikutuksia.
      
      
      Liikenteessä nuorten kuljettajien väestöön suhteutettu
         kuolemanriski on yli kolminkertainen muuhun väestöön
         verrattuna. Kuolemantapauksista kolmannes tapahtui kesäliikenteessä. Koko
         vuoden kuolemantapauksista lähes 60 % sattui
         perjantain ja sunnuntain välisenä aikana, ja kuolonkolareista
         yli kolmannes tapahtui yöaikaan (klo 00—07).
         Nuorten kuljettajien onnettomuusriski laskee ajokokemuksen karttuessa. Ensimmäistä
         vuottaan
         ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna
         ajokorttien määrään on vakuutustilastojen
         mukaan kolminkertainen verrattuna jo kolme vuotta ajaneisiin.
      
      
      Viime vuonna hallituksen vastattavaksi jättämääni
         kirjalliseen kysymykseen liikenneministeri Vehviläinen
         vastasi näin: "Kun 80-lätkä poistettiin,
         siihen oli painavat syyt. Se ei toiminut pelkästään
         liikenneturvallisuuden hyväksi, vaan se leimasi "lätkäkuljettajan"
         näkyvästi. Sen väitettiin myös
         houkuttaneen muita autoilijoita tarpeettomiin riskiohituksiin ja
         jopa erilaisiin turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin." — Tämä ministeri
         Vehviläisen ajattelumalli on vain yksi näkökulma
         kuljettajakohtaisen nopeusrajoituksen 80 km/h vaikutuksista.
         Esimerkiksi aiemmin perusteluissani mainitsemani Liikenneturvan
         tekemä selvitys osoittaa paljon enemmän positiivisia
         vaikutuksia. Lätkän ollessa käytössä sen
         todettiin olevan selkeä viesti myös muille kuljettajille
         liikenteessä olevan kuljettajan kokemattomuudesta sekä vaikuttavan
         nuorten kuljettajien asenteisiin ja liikennemoraaliin positiivisesti
         hilliten myös ajonopeuksia. Ja selkeästi 80-lätkän käytännön
         poistamisen yhteydessä aloitettu riskikuljettajien ohjausjärjestelmä ei
         ole toiminut halutulla tavalla eikä ole aikaansaanut toivottuja
         tuloksia.
      
      
      Kansalaisilta tulleen palautteen ja erilaisten viime aikoina
         tehtyjen kyselyiden tulosten mukaan 80 ja ns. 80-lätkän
         palauttaminen nähdään hyvänä keinona
         uusien ja varsinkin nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuden
         parantamiseen. Jo aiempina vuosina tehdyissä kyselyissä suomalaiset
         ovat kannattaneet lätkän 80 kilometriä tunnissa
         palauttamista nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Toinen
         mahdollisuus olisivat erilaiset rajoitukset ajokortin välivaiheessa. Ruotsissa
         puolestaan on kokeiltu ajokorttiharjoittelun aloittamista 16-vuotiaana
         ja saatu siitä myönteisiä kokemuksia.
         Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Uudessa-Seelannissa on käytössä ns. ajokokelaskortti,
         jolla voidaan rajoittaa yöllä tapahtuvaa ajoa
         sekä kovavauhtista ja kaveriporukassa ajoa sekä säätää aloitteleville
         kuljettajille tiukemmat rattijuopumusrajat kuin muille kuljettajille.
      
      
      Nuorten aiheuttamien liikenneonnettomuuksien ja erityisesti
         liikennekuolemien vähentäminen edellyttävät
         monenlaisia toimenpiteitä liittyen ajokoulutukseen,
         asennekasvatukseen, rangaistuskäytäntöihin
         jne. Vakavien, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ehkäiseminen
         ja vähentäminen edellyttävät
         myös muutoksia uusien kuljettajien ajokorttijärjestelmään — joko
         lätkän 80 kilometriä tunnissa palauttamista
         tai muita sellaisia ratkaisuja, joilla tehokkaasti voidaan ohjata
         nuorten kuljettajien ajokäyttäytymistä.