Kotitalousvähennyksellä helpotetaan
perheiden arkipäivää. Palkatessaan vierasta
työvoimaa kotona tehtävään työhön
kotitalous saa vähentää joko 40 % työntekijän
palkan sivukuluista tai 40 % ennakkoperintärekisteriin
merkitylle maksetusta arvonlisäverovapaasta korvauksesta.
Vähennykseen oikeuttavat tavanomainen kotitalous-, hoiva-
tai hoitotyö sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon
kunnossapito- ja perusparannustyö. Vähennys kohdentuu
siis juuri perheiden jokapäiväisen elämän
helpottamiseen: ruoanlaittoon, siivoukseen, pyykinpesuun, silitykseen,
pihan ja puutarhan hoitoon, kaupassa käyntiin, asunnon
remontointiin sekä lasten, sairaiden, vammaisten ja vanhusten
hoitamiseen kotioloissa.
Kotitalousvähennyksen myöntäminen
edellyttääkin, että sen perusteena oleva
työ tehdään verovelvollisen käyttämässä asunnossa
tai vapaa-ajan asunnossa. Pelkästään
asunnon omistaminen ei siis oikeuta vähennykseen, vaan
verovelvollisen edellytetään käyttävän
asuntoa kotinaan.
Kotitalousvähennyksellä on sekä työpoliittisia
että sosiaalipoliittisia tavoitteita. Työpoliittisesti
sen tarkoituksena on edistää kyseisten palvelujen
kuluttamista, mikä puolestaan toisi uusia työpaikkoja
näitä palveluja tuottaviin yrityksiin. Alan työpaikat
voisivatkin olla ratkaisu monen pitkäaikaistyöttömän
työllistymiseen. Sosiaalipoliittisista syistä on
puolestaan järkevää aktivoida koteja
omaehtoisiin hoivajärjestelyihin. Samalla järjestelmä edesauttaa
ns. harmaan talouden kitkemistä ko. aloilla.
Vähennyksen enimmäismäärä on
tällä hetkellä yhtä henkilöä kohden
900 euroa. Vähennys on henkilökohtainen, ja siinä on
100 euron omavastuuosuus.
Nykyisessä tilanteessa työn teettäjä maksaa työntekijän
koko palkan ja palkan sivukulut omasta nettopalkastaan, minkä jälkeen
hän voi vähentää korkeintaan
900 euroa vuodessa valtion- tai kunnallisverosta alussa
mainituin ehdoin. Jos henkilön tulot ovat esimerkiksi 3 363 euroa
(20 000 mk) kuukaudessa ja hän palkkaa 1 261 euroa
(7 500 mk) ansaitsevan kokopäiväisen
lastenhoitajan, palkkaavalle henkilölle jää käteen
verojen ja lastenhoitajan palkan jälkeen ainoastaan 609,46 euroa
(3 629 mk) kuukaudessa. Näin ollen tämänhetkinen
kotitalousvähennys ei käytännön
tasolla mahdollista kokopäivätoimisen henkilön
palkkaamista selkeästi keskipalkkaa suuremmillakaan tuloilla.
Mikäli kotitalousvähennystä muutettaisiin niin,
että palkattavan henkilön palkka ja palkan sivukulut
saisi verotuksessa vähentää suoraan palkanmaksajan
bruttotuloista, tilanne muuttuisi selkeästi. Tällöin
edellä mainitun esimerkin mukaisessa tilanteessa palkkaavalle
henkilölle jäisi verojen jälkeen 1 293 euroa
(7 703 mk) käteen ja kokopäivätoimisen
lastenhoitajan palkkaaminen olisi käytännössä mahdollista.
Kotitalousvähennyksen muuttaminen edellä ehdotetun
mukaiseksi ei myöskään merkittävästi vaikuttaisi
veronsaajien tuloihin. Kuten oheisen liitteen laskelmista ilmenee,
kunnan ja valtion yhteenlaskettu nettomenetys niiden verotuloista olisi
438,10 euroa (2 608 mk), kun laskelmissa otetaan
huomioon lastenhoitajan palkasta kertyvä verotulo. Mikäli
palkattu lastenhoitaja nauttisi ennen työllistämistään
peruspäivärahaa 489,12 euroa (2 912 mk)
kuukaudessa, yhteiskunta kääntyisi työllistymisen
jälkeen nettomaksajasta nettosaajaksi. Tässä tilanteessa
toimenpiteestä yhteiskunnalle saatava hyöty olisi
51,02 euroa (303,80 mk) kuukaudessa. Mikäli henkilö saisi muita
ansioon sidottuja sosiaalietuuksia, kasvaisi yhteiskunnalle saatava
taloudellinen hyöty vielä enemmän.
Oheinen laskelma osoittaa myös, että tilanne on
veronsaajan kannalta positiivinen myös silloin, kun useampi
kotitalous palkkaa yhden yhteisen työntekijän.
Tässä tilanteessa palkkaaminen on mahdollista
myös pienemmillä tuloilla.
Kotitalousvähennystä on kehitettävä kokopäivätoimisen
henkilön palkkaamisen mahdollistavaksi. Tällöin
vähennys täyttäisi paremmin tavoitteensa:
perheiden ja kotien arki helpottuisi ja hyvinvointi lisääntyisi,
yhä useampi työtön saataisiin mukaan
työelämään ja hoivatyö siirtyisi yhä useammassa
tapauksessa hoidettavan kotona tapahtuvaksi.
Laskelma kotiin palkattavan, täysipäiväisen
henkilön (esim. lastenhoitajan) vaikutuksesta valtion ja
kunnan verotuloihin, kun palkattavan palkka sekä palkan
sivukulut saa täysimääräisinä vähentää palkkaavan henkilön
bruttotuloista
| Laskelmassa
on käytetty vuoden 2002 valtionverotaulukkoa ja 17,75 %:n
kunnallisveroäyriä. Kunnallisverossa on mukana
1,5 %:n sairausvakuutusmaksu. Kirkollisveroa ei ole otettu
laskelmaan eikä mahdollisia henkilökohtaisia vähennyksiä.
|
| Laskelma on laskettu
kuukausiperusteella ja euroissa. Laskelmassa ei ole otettu huomioon
lomakorvauksia, koska ne voidaan sopia pidettävän
vapaina.
|
|
Nykytilanne,
jossa kokopäiväisen työntekijän
palkka ja palkan sivukulut vähennetään
palkkaajan nettopalkasta ja jossa palkan sivukuluista saa vähentää 40 % valtionverossa,
max 900 euroa. Työnantajan palkka on 3 363 euroa
(20 000 mk) kuukaudessa ja työntekijän
1 261 euroa (7 500 mk) kuukaudessa
|
| Työnantaja
(valtionverossa otettava huomioon nykyinen kotitalousvähennys,
900 euroa)
|
|
bruttopalkka |
valtionvero |
kunnallisvero |
eläkemaksu 4,4 % |
työttö-myys-vak. maksu 0,4 % |
nettopalkka |
työntekijän
palkka + sivukulut
|
käteen jäävä palkka |
|
|
3363 |
417,76 |
589,92 |
147,97 |
13,45 |
2193,90 |
1584,44 |
609,46 |
|
| Seuraus: palkkaaminen
on taloudellisesti mahdotonta.
|
|
|
Ehdotettu
malli, jossa kokopäiväisen työntekijän
palkka ja palkan sivukulut vähennetään
kokonaisuudessaan palkkaajan bruttopalkasta.
|
| Työnantaja |
|
bruttopalkka |
työntekijän palkka |
palkan sivukulut |
verotettava tulo |
valtionvero |
kunnallisvero |
eläkemaksu 4,4 % |
tyött. vak. maksu 0,4 % |
nettopalkka |
|
3363 |
1261 |
323,45 |
1778,55 |
110,53 |
288,88 |
78,26 |
7,11 |
1293,77 |
| Seuraus: palkkaminen
on mahdollista.
|
|
Ehdotetun
mallin vaikutus verotuloihin, valtio + kunta
|
|
Työnantaja |
|
|
Työntekijä |
|
|
Verot yhteensä |
|
|
|
verotettava palkka |
valtionvero |
kunnallisvero |
bruttopalkka |
valtionvero |
kunnallisvero |
valtionvero |
kunnallisvero |
yhteensä |
|
Ehdotus
|
1778,55 |
110,53 |
288,88 |
1261 |
27,16 |
190,54 |
137,69 |
479,42 |
617,11 |
| Nykytilanne |
3363 |
417,76 |
589,92 |
|
|
|
417,76 |
589,92 |
1007,68 |
| Peruspäivärahan verotulo |
|
|
|
|
|
47,53 |
|
47,53 |
47,53 |
|
Erotus yhteensä
|
|
|
|
|
|
|
-280,07 |
-158,03 |
-438,10 |
|
|
Kun kolme
ihmistä, jokaisella 2 017 euron kuukausipalkka
(12 000 mk), palkkaa yhteisesti yhden työntekijän, jolle
maksetaan 1 261 euron (7 500 mk) kuukausipalkkaa. Nykytilanne-laskelmissa
on otettu huomioon sivukuluista tehtävä 40 %:n
vähennys ja 100 euron omavastuu.
|
|
Työnantaja |
|
|
Työntekijä |
|
|
Verot yhteensä |
|
|
|
verotettava palkka á |
valtionvero x 3 |
kunnallisvero x 3 |
bruttopalkka |
valtionvero |
kunnallisvero |
valtionvero |
kunnallisvero |
yhteensä |
|
Ehdotus
|
1489,50 |
188,88 |
701,88 |
1261 |
27,16 |
190,54 |
216,04 |
892,42 |
1108,46 |
| Nykytilanne |
2017 |
384,23 |
1002,88 |
|
|
|
384,23 |
1002,88 |
1387,11 |
| Peruspäivärahan verotulo |
|
|
|
|
|
47,53 |
|
47,53 |
47,53 |
|
Erotus yhteensä
|
|
|
|
|
|
|
-168,19 |
-157,99 |
-326,18 |
|
Kun kaksi
ihmistä, kummallakin 2 522 euron kuukausipalkka
(15 000 mk) palkkaa yhteisesti yhden työntekijän,
jolle maksetaan 1 261 euron kuukausipalkkaa (7 500
mk). Nykytilanne-laskelmissa on otettu huomioon sivukuluista tehtävä 40 %:n
vähennys ja 100 euron omavastuu
|
|
Työnantaja |
|
|
Työntekijä |
|
|
Verot yhteensä |
|
|
|
verotettava palkka á |
valtionvero x 2 |
kunnallisvero x 2 |
bruttopalkka |
valtionvero |
kunnallisvero |
valtionvero |
kunnallisvero |
yhteensä |
|
Ehdotus
|
1729,78 |
203,70 |
579,28 |
1261 |
27,16 |
190,54 |
230,86 |
769,82 |
1000,68 |
| Nykytilanne |
2522 |
433,93 |
860,26 |
|
|
|
433,93 |
860,26 |
1294,19 |
| Peruspäivärahan verotulo |
|
|
|
|
|
47,53 |
|
47,53 |
47,53 |
|
Erotus yhteensä
|
|
|
|
|
|
|
-203,07 |
-137,97 |
-341,04 |
|
| Kun yhteiskunnan,
valtio + kunta, verotulojen vähennystä verrataan
palkattavalle maksettavaan peruspäivärahaan, 489,12
euroa kuukaudessa (22,75 x 21,5 päivää),
huomataan, että yhteiskunnasta tulee uuden mallin mukaan
nettosaaja. Mikäli palkattava saa esim. asumistukea, säästää valtio
uudella mallilla vielä enemmän.
|