TOIMENPIDEALOITE		 87/2006
         vp
      
      TPA 87/2006
            vp - Riikka Moilanen-Savolainen /kesk 
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Kuurojen lapsien varhaiskasvatus
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Perustuslaissa todetaan, että viittomakieltä käyttävien
         sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua
         tarvitsevien oikeudet turvataan lailla. Lisäksi perustuslain
         mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
         asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän,
         kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
         tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      
      
      Päivähoitolain 11 §:n mukaan
         "Kunnan on lisäksi huolehdittava siitä, että lasten
         päivähoitoa voidaan antaa lapsen äidinkielenä olevalla
         suomen-, ruotsin- tai saamenkielellä." Laissa ei ole erikseen
         mainittu viittomakieltä. Kuuron lapsen kehityksen kannalta
         olisi erityisen tärkeää, että päivähoitoa
         annettaisiin hänen äidinkielellään, joka
         on viittomakieli. Kuuron lapsen luonnollinen kielenkehitys viittomakielessä että mahdollisuus
         kaksi- ja monikielisyyteen sekä -kulttuurisuuteen on turvattava.
         Oman äidinkielen eli suomalaisen viittomakielen käyttö luo
         pohjaa lapsen sosiaalisten, emotionaalisten ja kognitiivisten kykyjen
         luontaiselle kehittymiselle. Viittomakielen puuttuminen kuuron lapsen
         ensi vuosina johtaa myöhemmin vuorovaikutustaitojen puuttumiseen
         ja syrjäytymiseen.
      
      
      Tällä hetkellä, jos lapsi tarvitsee
         erityistä tukea, kuten kuuro lapsi tarvitsee, hänestä tulee hankkia
         lääkärin lausunto, ja päiväkodin
         on huomioitava asia joko hoidettavien lasten tai hoitohenkilökunnan
         lukumäärässä. Lapselle tehdään kuntoutussuunnitelma
         yhteistyössä vanhempien kanssa, ja sen toimenpiteet
         ja ohjeet vaihtelevat tilanteittain. Kuuron lapsen kanssa toimivalle henkilöstölle
         on lisättävä koulutusta, ohjausta sekä tiedotusta
         kuuroudesta ja viittomakielisyydestä. Viittomakielen asema
         varhaiskasvatuksessa tulisi taata lainsäädännöllä.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin kuurojen lasten
         varhaiskasvatuksen järjestämiseksi viittomakielellä.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 20 päivänä kesäkuuta
         2006
      
      
         - Riikka Moilanen-Savolainen /kesk