Perustelut
         
         Valvontatehtävät
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä puoluerahoituksen
            avoimuutta sekä ehkäistä korruptiota
            ja epäasiallisiin sidonnaisuuksiin perustuvaa vaikuttamista
            puolueiden toimintaan. Hallituksen esityksessä todetaan,
            että lainsäädäntöä on
            tarpeen tarkistaa puoluerahoituksen läpinäkyvyyttä ja
            valvontaa lisäävään suuntaan.
            Tarkastusvaliokunta käsittelee lausunnossaan valvonnan
            järjestämistä ja sen resursointia koskevia
            kysymyksiä.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusviraston ehdotetaan valvovan tukea,
            vaalikampanjan kulujen ja rahoituksen erittelyä sekä näihin
            liittyvien asiakirjojen laatimista ja toimittamista koskevien säännösten
            noudattamista. Oikeusministeriö puolestaan valvoisi puoluelain
            noudattamista vain siltä osin kuin valvonta ei kuulu tarkastusvirastolle. Tarkastusvirastolla
            on jo nykysäännösten perusteella oikeus
            tarkastaa puoluetuen käyttöä. Virastolla
            on myös hoidettavana sille vuoden 2009 aikana annettu,
            vaalirahoituslakiin perustuva valvontatehtävä.
            Tähän ehdotetaan nyt tehtäväksi
            joitakin muutoksia. 
         
         
         Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            velvollisuudesta tehdä tarkastusvirastolle ilmoitus puolueen,
            puolueyhdistyksen ja puolueen lähiyhteisön saamista
            vähintään 1 500 euron arvoisista
            tuista ja niiden antajista. Näihin niin sanottuihin ajantasaisiin
            ilmoituksiin sisältyvät tiedot olisi esityksen
            mukaan julkistettava tarkastusviraston ylläpitämässä puoluerahoituksen ilmoitusrekisterissä.
            
         
         
         Edelleen vaalirahoituslaissa ilmoitettavan tuen raja ehdotetaan
            laskettavaksi 1 500 euroon myös europarlamenttivaaleissa
            ja presidentinvaalissa. Lisäksi vaalirahoituslakiin ehdotetaan lisättäväksi
            uusi pykälä (11 a §).
            Sen mukaan vaalikampanjan kulujen kattamiseksi otetun lainan määrästä ja
            sen maksamiseen saadusta vähintään 1
            500 euron arvoisesta tuesta tulee tehdä ilmoitus. Ehdotus
            koskisi vain eduskunta- ja europarlamenttivaalikampanjoita
            varten otettuja lainoja. Jälki-ilmoitus olisi tehtävä tarkastusvirastolle
            kalenterivuosittain sillä vaalikaudella, johon ilmoitusvelvollisuus
            liittyy.
         
         
         Puoluerahoituksen valvontaan liittyvien tehtävien todetaan
            hallituksen esityksessä olevan kokonaan uusia tehtäviä tarkastusvirastolle,
            ja myös vaalirahoituslain muutokset tuovat virastolle lisätehtäviä.
            Niiden hoitamisesta arvioidaan aiheutuvan virastolle uusia kustannuksia. Järjestelmähankintaan
            liittyvien kertaluonteisten kustannusten arvioidaan hallituksen
            esityksessä olevan arviolta 500 000—700 000 euroa. Vuotuisten
            henkilöstö- ja ylläpitomenojen arvioidaan
            puolestaan olevan 400 000—500 000 euroa. 
         
         
         Lakiehdotuksen 9 e §:n mukaan tarkastusvirasto valvoisi
            puoluelain noudattamista puolueen, puolueen lähiyhteisön
            ja valtionavustuspäätöksessä tarkoitetun
            yhdistyksen tilinpidossa ja varojen käytössä.
            Esityksessä todetaan, että "perustuslain 90 §:n
            2 momentin mukaan valtion taloudenhoidon ja valtion talousarvion
            noudattamisen tarkastamista varten eduskunnan yhteydessä on
            riippumaton Valtiontalouden tarkastusvirasto. Tarkastusviraston
            pääasiallinen tehtävä on siten
            harjoittaa valtion taloudenhoidon tarkastusta. Tarkastusviraston
            asemasta ja tehtävistä säädetään
            2 momentin mukaan tarkemmin lailla. Vaikka viraston tehtävistä voidaan
            säätää lailla, on sääntelyvarauksen
            muotoilunkin ("tarkemmin lailla") perusteella selvää,
            ettei virastolle voida tavallisella lailla antaa mitä tahansa
            tehtäviä."
         
         
         Valvontatehtävän hoitamisen vaatimat voimavarat
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan tarkastusvirastolle
            annettavaksi merkittäviä uusia tehtäviä ja
            lisätehtäviä. Tarkastusviraston ensikokemukset
            osoittavat, että jo pelkkä vaalirahoitusvalvonnan
            tekninen toteuttaminen ja hoitaminen vaativat paljon työtä.
            Tarkastusvirasto on joutunut itse suunnittelemaan ja rakentamaan
            on-line-tietojärjestelmät, sillä oikeusministeriössä ei
            ole hoidettu aikaisemmin uuden vaalirahoituslain edellyttämää valvontaa.
            Uuden tietojärjestelmähankkeen hankintakuluiksi
            arvioidaan 700 000 euroa ja sen käyttöajaksi neljä vuotta.
            Vaalirahoituksen avoimuuden toteuttaminen ja sen edellyttämien
            tietojärjestelmien kehittäminen ja ylläpito
            koskee ehdokkaiden vaalirahoituksen ennakkoilmoituksia, vaalirahoitusilmoituksia
            ja vaalilainojen lyhennysten jälki-ilmoituksia. Lisäksi
            valvontatehtävät edellyttävät
            puoluelain puoluerahoitusta koskevien säännösten
            noudattamisen valvontaa sekä ehdokkaan vaalirahoituksen
            ja sen ilmoitusvelvollisuuden valvontaa. 
         
         
         Tarkastusviraston vuoden 2010 talousarvio samoin kuin viraston
            toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2010—2013 esitetyt
            määrärahalaskelmat on mitoitettu viraston
            perustuslaissa säädetyn tehtävän
            tuloksellista hoitamista varten. Pelkästään
            valvontatehtävän hoitamiseksi palkattavat neljä tradenomitutkinnon
            suorittanutta henkilöä lisäävät
            henkilöstömenoja 200 000 eurolla vuodessa,
            ja lisämäärärahatarve vuosittaiseen
            toimintamenomäärärahaan on yhteensä 500
            000 euroa. 
         
         
         Hallituksen esitys sisältää tarkastusvirastolle uusia
            merkittäviä tehtäviä, joita
            ei ole voitu huomioida viraston taloussuunnitelmissa. Tarkastusviraston
            toiminnan kokonaiskuluista henkilöstökulut ovat
            76 % ja toimitilojen vuokrat 9 %. Tästä seuraa,
            että viraston mahdollisuudet rahoittaa vaali- ja puoluerahoituksen
            valvonnasta aiheutuvat uudet menot taloudellisuus- ja tuottavuustoimenpiteillä ovat
            erittäin rajoitettuja. Käytännössä vaadittujen
            taloudellisuus- ja tuottavuustoimenpiteiden toteuttaminen merkitsisi tarkastusviraston
            mukaan nykyisen henkilöstön osittaista irtisanomista.
         
         
         Viimeaikainen vaalirahoituskeskustelu on koetellut
            kansalaisten luottamusta monin tavoin, ja tarkastusviraston riippumattomalla
            valvontatoimella on valiokunnan mielestä mahdollisuudet
            vaikuttaa tämän luottamuksen palaamiseen. Tarkastusvirastolle
            on kuitenkin annettava riittävät voimavarat valvoa
            vaali- ja puoluerahoitusta hallituksen esityksessä kaavaillulla
            tavalla. Vain tällöin tarkastusviraston on mahdollista
            toteuttaa valvontaa ilman, että sen perustuslaissa mainittu
            perustehtävä, valtion taloudenhoidon ja valtion
            talousarvion noudattamisen tarkastaminen, vaarantuu. Hallituksen
            esityksessä mainittujen sinänsä hyvien
            tavoitteiden toteutuminen ei voi valiokunnan mielestä johtaa
            siihen, että tarkastusvirasto jättää osan
            perustehtävistään tekemättä tai
            tekee ne huonommin. Valiokunta korostaa, että tarkastusviraston
            perustehtävä on sille perustuslaissa osoitetun
            tarkastustehtävän hoitaminen, jota toteutetaan
            kansainvälisesti hyväksyttyjen standardien mukaisesti.
            Valiokunta pitää ehdottoman tärkeänä,
            että tarkastusvirasto saa tuleviin budjetteihinsa lisäyksenä henkilöstö-
            ja tietojärjestelmäkustannuksista aiheutuvat kulut.