Perustelut
Tarkastusvaliokunta piti lausunnossaan (TrVL 4/2012
vp — VNS 1/2012 vp)
perusteettomana ja eduskunnan todellista budjettivaltaa kaventavana
sitä, että toimitilojen indeksikorotusten tekemättä jättämisestä aiheutuvat
kustannuspaineet ja niiden vaikutus toimintaedellytyksiin jäävät
eduskunnalle näkymättömiksi. Tarkastusvaliokunta
esitti mietinnössään (TrVM 5/2014 vp — M
4/2014 vp), että indeksikorotukset on
useimmiten jouduttu maksamaan muista toimintamenoista ja toimintamenojen
supistumisen vuoksi on jouduttu myös käyttämään
yt-menettelyä ja irtisanomaan henkilöstöä.
Valtionhallinnon virastot eivät voi vaikuttaa myöskään sähkön
ja muun energian tai kiinteistöhuoltopalvelujen hintojen
yleiseen nousuun.
Hallitus päätti tehdä kehyspäätöksen
yhteydessä keväällä 2014 vuosittain
virastojen toimintamenomäärärahoihin
toimitilamenojen indeksikorotuksia vastaavan laskennallisen lisäyksen,
jonka seurauksena vuonna 2015 osa virastoista saa osittaisen korvauksen,
osa jää ilman ja osa jopa menettää.
Valtiovarainministeriön budjettiosaston 29.4.2014 antamassa
ohjeessa (Vuokramenojen indeksikorotukset ja toimintamenosäästöt TAE2015)
todetaan: "Jotta kehyspäätöksessä mainittu
0,5 %:n leikkaukseen johtava toimintamenojen vähennys
toteutuisi, on määrärahoja leikattava
siten, että leikkauksella voidaan kattaa 0,5 %:n
vaikutuksen lisäksi vuokrien indeksikorotuksiin budjetoitavan
määrärahan lisäys (n. 8,6 milj.
euroa). Tämä leikkaus on toteutettu siten, että kunkin
viraston toimintamenoista on vähennetty 0,5 %:n
säästö ja sen lisäksi kunkin viraston
osuutta virastojen toimintamenojen yhteismäärästä vastaava
osuus vuokrien indeksikorotusten yhteismäärästä." Tarkastusvaliokunta kiinnitti
mietinnössään (TrVM 5/2014
vp — M 4/2014 vp)
huomiota tekstin vaikeaselkoisuuteen ja totesi, että ohjeet
tulee kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi.
Tarkastusvaliokunta piti mietinnössään (TrVM
5/2014 vp — M 4/2014 vp) myönteisenä sitä,
että indeksikorotukset tulevat jatkossa budjetissa näkyviin.
Valiokunta on nyt käynyt läpi valtion talousarvioesityksen
2015 indeksikorotuksia koskevilta osilta ja toteaa, että tietoja on
esitetty yli 750 sivun alueella 75 tilivirastosta. Niiden käyttäminen
eduskunnan päätöksenteossa edellyttää työlästä tietojen
kokoamista.
Valtiovarainministeriön ohjeen mukaan vuokrien indeksikorotuksia
tasataan valtionhallinnon sisällä siten, että hallinnonalat
tai virastot, joilla vuokramenojen osuus toimintamenoista on yli
8,7 %, saavat osittaisen kompensaation indeksikorotuksista.
Jos vuokrien osuus on alle 8,7 % toimintamenoista,
ovat indeksikorotuksiin kohdentuvat leikkaukset indeksikorotuksia suuremmat.
Valtion talousarvioesityksen 2015 mukaan koko valtionhallinnon
vuokrien indeksikorotukset ovat noin 7,8 milj. euroa ja indeksikorotuksista
johtuvat leikkaukset eli tehdyt säästöt
liki 8,5 milj. euroa. Talousarvioesityksestä tehdyn taulukon
perusteella valiokunnan käsitys on, että koko
valtionhallinnossa tuloksena on 647 000 euron lisäsäästö.
Vuokramenojen indeksikorotuksen korvaaminen valtion talousarvioesityksessä 2015
hallinnonaloittain ja koko valtion hallinnossa
| Hallinnonala |
Vuokramenojen indeksikorotus (1 000
euroa)
|
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava
säästö (1 000 euroa)
|
Indeksikorotusten ja
säästön yhteisvaikutus
(1 000 euroa)
|
| Valtioneuvoston kanslia |
86 |
-44 |
42 |
| Oikeuskanslerin virasto |
4 |
-5 |
-1 |
| Ulkoasiainministeriön hallinnonala |
229 |
-280 |
-51 |
| Oikeusministeriön hallinnonala |
1 488 |
-1 040 |
448 |
| Sisäministeriön hallinnonala |
1 289 |
-1 502 |
-213 |
| Puolustusministeriön hallinnonala |
1 969 |
-2 587 |
-618 |
| Valtiovarainministeriön hallin- nonala |
935 |
-1 099 |
-164 |
| Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala |
472 |
-262 |
210 |
| Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala |
309 |
-333 |
-24 |
| Liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonala
|
189 |
-298 |
-109 |
| Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala |
619 |
-746 |
-127 |
| Sosiaali- ja terveysminsiteriön hallinnonala |
175 |
-198 |
-23 |
| Ympäristöministeriön
hallinnonala
|
81 |
-98 |
-17 |
| Valtionhallinto yhteensä |
7 845 |
-8 492 |
-647 |
Vuokramenojen indeksikorotusten korvaaminen valtion talousarvioesityksessä 2015
tilivirastoittain eri hallinnonaloilla.
| Hallinnonala |
Vuokramenojen
indeksikorotus (1 000 euroa)
|
Vuokramenojen
indeksikorotusta vastaava säästö
(1 000 euroa)
|
Indeksikorotuksen
ja säästön yhteisvaikutus
(1 000 euroa)
|
|
Valtioneuvoston kanslia
|
86 |
-44 |
42 |
|
Oikeuskanslerin virasto
|
4 |
-5 |
-1 |
|
Ulkoasiainmininisteriön hallinnonala
|
229 |
-280 |
-51 |
|
Oikeusministeriön hallinnonala
|
| Oikeusministeriö |
41 |
-38 |
3 |
| Lapsiasiavaltuutettu ym. |
3 |
-6 |
-3 |
| Oikeusrekisterikeskus |
3 |
-5 |
-2 |
| Saamelaiskulttuurikeskus ja Saamelaiskäräjät |
37 |
0 |
37 |
| Korkein oikeus |
20 |
-13 |
7 |
| Korkein hallinto-oikeus |
18 |
-15 |
3 |
| Muut tuomioistuimet |
481 |
-343 |
138 |
| Oikeusapu ym. |
72 |
-85 |
-13 |
| Ulosotto ja konkurssit |
118 |
-148 |
-30 |
| Syyttäjälaitos |
56 |
-63 |
-7 |
| Rikosseuraamuslaitos |
639 |
-324 |
315 |
|
Yhteensä
|
1 488
|
-1 040
|
448
|
|
Sisäministeriön hallinnonala
|
| Sisäministeriö |
41 |
-31 |
10 |
| Poliisitoimi |
840 |
-1 020 |
-180 |
| Rajavartiolaitos |
259 |
-321 |
-62 |
| Pelastustoimi |
33 |
-18 |
15 |
| Hätäkeskuslaitos |
83 |
-75 |
8 |
| Vastaanottokeskukset ja Maahanmuuttovirasto |
33 |
-37 |
-4 |
|
Yhteensä
|
1 289
|
-1 502
|
-213
|
|
Puolustusministeriön hallinnonala
|
| Puolustusministeriö |
20 |
-28 |
-8 |
| Sotilaallinen maanpuolustus |
1 949 |
-2 559 |
-610 |
|
Yhteensä
|
1 969
|
-2 587
|
-618
|
|
Valtiovarainministeriön
hallinnonala
|
| Valtiovarainministeriö |
55 |
-54 |
1 |
| Verohallinto |
426 |
-564 |
-138 |
| Tulli |
188 |
-226 |
-38 |
| Valtiokonttori |
35 |
-41 |
-6 |
| Valtiovarain controller -toiminto |
ei tietoa |
(-2) |
ei tietoa |
| Tilastokeskus |
63 |
-72 |
-9 |
| Valtion taloudellinen tutkimuskeskus |
5 |
-6 |
-1 |
| Väestörekisterikeskus |
4 |
-11 |
-7 |
| Aluehallintovirastot |
109 |
-81 |
28 |
| Maistraatit |
50 |
-44 |
6 |
|
Yhteensä
|
935
|
-1 099
|
-164
|
|
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
|
| Opetus- ja kulttuuriministeriö |
48 |
-38 |
10 |
| Opetushallitus |
19 |
-28 |
-9 |
| CIMO |
7 |
-12 |
-5 |
| Valtion yleissivistävä koulutus |
124 |
-70 |
54 |
| Ylioppilastutkintolautakunta |
1 |
-3 |
-2 |
| Valtion ammatillinen koulutus |
30 |
-12 |
18 |
| Suomen Akatemia |
19 |
-17 |
3 |
| Arkistolaitos |
104 |
-26 |
78 |
| Kotimaisten kielten keskus |
7 |
-2 |
5 |
| Varastokirjasto |
9 |
-3 |
6 |
| Opintotuen muutoksenhakulautakunta |
1 |
-1 |
0 |
| Taiteen edistämiskeskus |
6 |
-6 |
0 |
| Suomenlinnan hoitokunta |
ei tietoa |
(-3) |
ei tietoa |
| Museovirasto |
75 |
-26 |
49 |
| Näkövammaisten kirjasto |
5 |
-8 |
-3 |
| Kansallinen audiovisuaalinen instituutti |
17 |
-10 |
7 |
|
Yhteensä
|
472
|
-262
|
210
|
|
Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonala
|
| Maa- ja metsätalousministeriö |
38 |
-41 |
-3 |
| Luonnonvarakeskus |
138 |
-124 |
14 |
| Elintarviketurvallisuusvirasto |
61 |
-57 |
4 |
| Maaseutuvirasto |
13 |
-33 |
-20 |
| Maanmittauslaitos |
59 |
-78 |
-19 |
|
Yhteensä
|
309
|
-333
|
-24
|
|
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala
|
| Liikenne- ja viestintäministeriö |
32 |
-29 |
3 |
| Liikennevirasto |
61 |
-115 |
-54 |
| Liikenteen turvallisuusvirasto |
23 |
-72 |
-49 |
| Viestintävirasto |
17 |
-17 |
0 |
| Ilmatieteen laitos |
56 |
-65 |
-9 |
|
Yhteensä
|
189
|
-298
|
-109
|
|
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
|
| Työ- ja elinkeinoministeriö |
73 |
-76 |
-3 |
| ELY-keskukset |
201 |
-294 |
-93 |
| Geologian tutkimuskeskus |
48 |
-51 |
-3 |
| Innovaatiorahoituskeskus Tekes |
29 |
-57 |
-28 |
| Työ- ja elinkeinotoimistot |
221 |
-212 |
9 |
| Kilpailu- ja kuluttajavirasto |
15 |
-15 |
0 |
| Patentti- ja rekisterihallitus |
3 |
-3 |
0 |
| Turvallisuus- ja kemikaalivirasto |
20 |
-26 |
-6 |
| Energiavirasto |
9 |
-12 |
-3 |
|
Yhteensä
|
619
|
-746
|
-127
|
|
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
|
| Sosiaali- ja terveysministeriö |
44 |
-57 |
-13 |
| Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta |
4 |
-3 |
1 |
| Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta |
6 |
-6 |
0 |
| Valtion mielisairaalat |
1 |
-1 |
0 |
| Valtion koulukodit |
1 |
-1 |
0 |
| Säteilyturvakeskus |
16 |
-21 |
-5 |
| Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto |
12 |
-16 |
-4 |
| Lääkealan turvallisuus- ja
kehittämiskeskus
|
6 |
-6 |
0 |
| Terveyden ja hyvinvoinnin laitos |
85 |
-87 |
-2 |
|
Yhteensä
|
175
|
-198
|
-23
|
|
Ympäristöministeriön hallinnonala
|
| Ympäristöministeriö |
37 |
-49 |
-12 |
| Suomen ympäristökeskus |
36 |
-42 |
-6 |
| Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskus |
8 |
-7 |
1 |
|
Yhteensä
|
81
|
-98
|
-17
|
Hallinnonaloista vuokramenojen indeksikorotuksia on korvattu
osin valtioneuvoston kanslialle (49 %), opetus-
ja kulttuuriministeriölle (44 %) ja oikeusministeriölle
(30 %). Kaikilla muilla hallinnonaloilla vuokramenojen
indeksikorotusten leikkaukset ovat indeksikorotuksia suuremmat.
Erityistiloista Saamelaiskulttuurikeskus ja Saamelaiskäräjät
ovat ainoita, jotka saavat indeksikorotukset täysimääräisinä.
Vastaavasti Arkistolaitokselle korvataan 78 % ja Museovirastolle
65 % indeksikorotuksista, kun taas Tullilla ja
Rajavartiolaitoksella indeksikorotuksiin tehty leikkaus on indeksikorotuksia suurempi.
Tarkastusvaliokunnan valtionhallinnolta mietintöönsä (TrVM
5/2014 vp — M 4/2014
vp) saamien tietojen mukaan toimitilakustannusten osuus
toimintamenoista oli puolestaan vuonna 2012 liikenne- ja viestintäministeriössä 5,3
%, sosiaali-
ja terveysministeriössä 8,7 % ja
ylitti kaikilla muilla hallinnonaloilla 8,7 %:n
rajan. Valiokunta toteaa, että epäselvyydet käsitteiden käytössä (toimitilakustannukset
vai toimitilavuokrat) ovat omiaan vaikeuttamaan tietojen käyttöä eduskunnan
päätöksenteossa.
Valiokunnan Ruotsiin suuntautuneella matkalla (7.—8.10.2014)
kävi ilmi, että siellä keskimääräinen
toimitilakustannusten osuus viranomaisten bruttokustannuksista oli
vuonna 2013 valtiollisissa museoissa 25 %,
yliopistoissa ja korkeakouluissa sekä oikeuslaitoksessa
13 %, poliisihallinnossa 9 % ja
muussa valtionhallinnossa 6—8 %. Luvut
ovat selvästi Suomea alhaisempia. Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalla vastaava osuus oli vuonna 2012 keskimäärin
22 % ja esim. maatalousmuseo Sarkalla 64 % (TrVM 5/2014 vp — M 4/2014
vp).