Perustelut
         
         Kertomusmenettelyn uudistaminen
         
         Valtioneuvoston kanslian tänä keväänä (2010) asettamassa
            työryhmässä valmistellaan parhaillaan
            valtion tilinpäätöskertomuksen ja hallituksen
            toimenpidekertomuksen yhdistämistä. Tarkastusvaliokunta
            pitää tärkeänä, että työ kertomusten
            yhdistämiseksi on nyt käynnistynyt ja että jo
            syksyllä 2010 asiassa on odotettavissa uusia ratkaisuja. 
         
         
         Kertomusten yhdistämisen ja siihen liittyvän aikatauluvaatimuksen
            lisäksi tarkastusvaliokunta haluaa painottaa myös
            yhdistettävän kertomuksen sisällön
            kehittämisen tarvetta. Eduskunnan on jatkossa tarpeen saada
            informatiivisempaa ja tiivistetympää tietoa valtiontalouden
            tilasta, kehityksestä ja riskeistä sekä harjoitetun
            toiminnan yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Myös työ lausuma-
            ja kannanottomenettelyjen seurantajärjestelmän
            ja siihen liittyvien menettelytapojen kehittämiseksi on
            tärkeää. Uusien järjestelmien
            suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huolehtia siitä,
            että ne palvelevat uutta, yhdistettyä kertomusta
            ja uusia käsittelyprosesseja niin hallinnossa kuin eduskunnassa.
         
         
         Poistettava kannanotto, kohdat 1 ja 4
         
         Tarkastusvaliokunta katsoo, että seuraavat eduskunnan
            kannanoton johdosta suoritetut toimenpiteet ovat riittäviä tai
            kannanotto on muutoin käynyt tarpeettomaksi:
         
         
         
         
         Eduskunta edellytti 16.10.2008, että hallitus ryhtyy
            toimenpiteisiin, joilla vahvistetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen
            ohjauksen sitovuutta ja vaikuttavuutta sekä yhdenvertaisuutta
            perusoikeuksien toteutumisessa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen
            saannissa ja että hallitus esittää tarvittavat
            säännökset sosiaali- ja terveyspalveluja koskeviin
            lakeihin.
         
         
         Valiokunta pitää suoritettuja toimenpiteitä riittävinä tällä erää ja
            tulee seuraamaan, vahvistaako ja parantaako ohjauksen sitovuus jatkossa riittävästi
            yhdenvertaisuutta perusoikeuksien toteutumisessa ja sosiaali- ja
            terveyspalvelujen saannissa.
         
         
         
         
         Kohdassa 4 eduskunta edellytti, että hallitus raportoi
            kannanoton kohdissa 1—3 esitettyjen toimenpiteiden toteuttamisesta
            vuoden 2009 kevätistuntokauden aikana. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi
            kannanotossa edellytetyn vastauksen tarkastusvaliokunnalle 15.6.2009.
            Hallituksen toimenpidekertomuksessa on täydennetty vastauksessa
            annettuja tietoja.
         
         
         Säilytettävä kannanotto, kohdat
            2 ja 3
         
         
         Tarkastusvaliokunta katsoo, että kannanoton kohdat
            2 ja 3 ovat edelleen tarpeellisia ja ne tulee säilyttää hallituksen
            kertomuksessa.
         
         
         Eduskunta edellytti, että hallitus vahvistaa talouden
            ohjausta uudistamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmät
            siten, että ne kannustavat kuntia kustannus- ja laatutietoiseen
            toimintaan ja palvelurakenteiden kehittämiseen.
         
         
         Vuoden 2010 alusta tuli voimaan laki kunnan peruspalvelujen
            valtionosuudesta (HE 174/2009 vp). Uuden
            valtionosuuslain ensisijaisena tavoitteena on vahvistaa kunnallisten
            peruspalveluiden rahoituksen kokonaisuutta kokoamalla kunnan peruspalvelujen
            valtionosuudet yhdeksi kokonaisuudeksi valtiovarainministeriön
            hallinnonalalle. Laissa ei sen sijaan ole muutettu valtionosuuksien
            määräytymisperusteita. Tarkastusvaliokunnan
            mielestä uudistus ei vahvista talouden ohjausta siten,
            että sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmä kannustaisi kuntia
            kustannus- ja laatutietoiseen toimintaan ja palvelurakenteiden kehittämiseen.
            Kannanotossa esitettyjen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää valtionosuuksien
            määräytymisperusteiden uudistamista.
            Uudistus on jäänyt tältä osin
            keskeneräiseksi, ja uudistusta tuleekin jatkaa. 
         
         
         Edelleen eduskunta edellytti, että hallitus aluehallinnon
            uudistamishankkeessa varaa aluehallinnon suorittamalle ohjaus- ja
            valvontatoiminnalle riittävät voimavarat ja toimintaedellytykset
            ennalta ehkäisevälle ohjaukselle.
         
         
         Tarkastusvaliokunnan mietinnön mukaan valiokunnan selvitystyö osoitti,
            ettei lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen
            henkilöstövoimavaroilla ollut pystytty hoitamaan
            asianmukaisesti kaikkia alueellisen ohjauksen tehtäviä. Erityisesti
            ennalta ehkäisevää toimintaa ei ollut kyetty
            toteuttamaan riittävästi. 
         
         
         Vuoden 2010 alusta voimaan tulleessa aluehallinnon uudistuksessa
            aiemmin lääninhallituksissa olleet sosiaali- ja
            terveydenhuollon tehtävät siirtyivät
            aluehallintovirastoihin. Valtion tuottavuusohjelman tavoitteena
            on supistaa aluehallintovirastojen henkilöstöä 174:llä.
            Mikäli henkilöstösupistukset kohdistuvat
            sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön,
            vähenevät aluehallinnon sosiaali- ja terveydenhuollon
            henkilöstövoimavarat entisestään.
            Tällöin ennalta ehkäisevien tehtävien
            asianmukainen hoitaminen käy entistä vaikeammaksi.