Perustelut
Eduskunnan tilintarkastajien eduskunnan tilinpäätöksestä,
toimintakertomuksesta, kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2010
antaman tilintarkastuskertomuksen johdosta tarkastusvaliokunta toteaa,
että tilintarkastus on suoritettu hyvän tilintarkastustavan
mukaisesti. Kirjanpitoa sekä tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimisperiaatteita, sisältöä ja
esittämistapaa on tällöin tarkastettu
riittävässä laajuudessa sen toteamiseksi,
etteivät tilinpäätös ja toimintakertomus
sisällä olennaisia virheitä tai puutteita.
Hallinnon tarkastuksessa on selvitetty kansliatoimikunnan ja eduskunnan
kanslian toiminnan lainmukaisuutta.
Eduskunnalle (pl. luvut 30 ja 40) myönnettiin määrärahoja
kaikkiaan 105 miljoonaa euroa. Talousarviokirjanpidon mukaan vuonna
2010 myönnetyistä määrärahoista
käytettiin 98,1 miljoonaa euroa. Eduskunnan rakennusten
peruskorjauksen vuonna 2010 käytettävissä ollut
määräraha oli 23,6 miljoonaa euroa sisältäen
edellisiltä vuosilta siirtyneet määrärahat.
Tilikauden aikana tästä käytettiin 19,7
miljoonaa euroa. Kyseistä määrärahaa
siirtyi tilivuodelle 2011 3,9 miljoonaa euroa. Eduskunnan tietohallinnon
investointien vuonna 2010 käytettävissä ollut määräraha
oli 2,7 miljoonaa euroa. Tilikauden aikana tästä käytettiin
1,8 miljoonaa euroa. Määrärahaa siirtyi
tilivuodelle 2011 0,9 miljoonaa euroa. Seuraavalle vuodelle määrärahoja
siirtyi yhteensä 4,8 miljoonaa euroa.
Eduskunnalle myönnettiin vuodelle 2010 arvonlisäveromenoihin
7 miljoonaa euroa. Määräraha ylittyi
374 395 eurolla. Eduskunnan oikeusasiamiehelle myönnettiin
toimintamenoihin 5 027 000 euroa. Tämä määräraha
ylittyi 182 117 eurolla. Eduskunnan kansliatoimikunta myönsi
27.1.2011 ylitysluvat ko. arviomäärärahojen
ylittämiseen.
Eduskunnan toiminnan kulut vuonna 2010 olivat yhteensä 80
miljoonaa euroa, mikä on edellisen vuoden tasolla. Suurin
kuluerä (72 %) oli henkilöstökulut,
57,3 miljoonaa euroa, jotka kasvoivat 0,5 %. Seuraavaksi
suurin kuluerä oli palveluiden ostot, 27,7 miljoonaa euroa
(kasvua 57 %).
Tarkastusvaliokunta on viime vuonna tämän samaisen
tilintarkastuskertomuksen johdosta antamassaan mietinnössä (TrVM
2/2010 vp) kiinnittänyt huomiota siihen,
että eduskuntaa valvovat ja tarkastavat nykyisin useat
eri toimijat ja että nykyinen järjestelmä on
kehittynyt pitkän ajan kuluessa eikä sitä ole
viime vuosien muutosten johdosta tarkasteltu kokonaisuutena. Valiokunta
on ehdottanut mietinnössään kokonaisarvion
tekemistä asiassa sekä sen selvittämistä, tulisiko
eduskunnan kanslian talouden ja hallinnon tarkastus siirtää Valtiontalouden
tarkastusviraston tehtäväksi.
Tarkastusvaliokunnan saaman tiedon mukaan asiasta on käynnistetty
eduskunnassa selvitystyö. Valiokunnan mielestä selvitystyön
yhteydessä tulisi ottaa huomioon myös kansainväliset käytännöt
parlamenttien tilintarkastuksen järjestämisessä.
Valiokunta tulee seuraamaan selvitystyön etenemistä seuraavan
tilintarkastuskertomuksen käsittelyn yhteydessä.
Valiokunta toteaa lopuksi, etteivät eduskunnan tilintarkastajat
ole kertomuksessaan havainneet huomauttamista eduskunnan vuoden
2010 tilinpäätökseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.