Perustelut
Terveydenhuollon tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen ajoissa,
pitkäjänteisesti ja olennaiseen keskittyen
Terveydenhuollon menot on kansantaloudessa ja valtion budjetissa
suuri menoerä. Valtaosassa OECD-maita terveydenhuollon
menojen osuus bruttokansantuotteesta on kasvanut parin viime vuosikymmenen
aikana. Suomessa terveydenhoidon menojen kasvu on 1990-luvun alun
lamasta lähtien ollut erittäin maltillista. Terveydenhuollon
tehostamiseen on epäilemättä edelleen
paljon mahdollisuuksia rakenteita uudistamalla ja sähköisiä palveluja
tehostamalla. Vaikka terveydenhuoltoa uudistetaan, on hoidon tulevan
laadun kannalta lähdettävä siitä,
että Suomen kansainvälisessä vertailussa
varsin pienin kustannuksin toimiva terveydenhuolto ei säily sellaisena
vuoteen 2015.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan ikääntyminen
selittää kolmanneksen terveydenhuollon BKT-osuuden
kasvusta OECD-maissa vuosina 1980—2002. Uudet hoitomenetelmät
ja lääkitykset selittävät kaksi
kolmannesta. Ikääntymisen myötä lisääntyvä hoidon
tarve ei ole siis ainoa terveydenhuoltoon kustannuspaineita luova tekijä.
Suurimpiin ikäluokkiin kuuluvat siirtyvät eläkkeelle
terveydenhuollon tehtävistä vuoteen 2015 mennessä.
Viimeistään tämä todennäköisesti
johtaa terveydenhuollon menojen tuntuvaan nousuun, koska terveydenhuollon
henkilökunnalla on oikeutettuja toiveita parantaa ansiotasoaan.
Noin kaksi kolmannesta terveydenhuollon menoista on työvoimakustannuksia.
Keskeisiä kansantauteja voidaan parantaa ja kansalaisten
elinikää pidentää uusin lääkkein
ja hoitomuodoin. Uusiin bioteknologioihin perustuvat hoidot ovat
kuitenkin usein erittäin kalliita. Samalla kun todennäköisesti
edistytään merkittävästi muun
muassa syöpien hoidossa, on vuonna 2015 ilmeisesti tuntuvasti
enemmän niitä, jotka ovat jatkuvan hoidon tarpeessa
pitkittyneiden syöpähoitojen, Parkinsonin taudin,
Alzheimerin taudin ja diabeteksen vuoksi.
Säästäväisyys terveydenhuollon
uudistumisen kannalta kriittisissä kohdissa on lyhytjänteistä politiikkaa.
Terveydenhuollossa on nähtävä, mikä on
tulevaisuuden kannalta erityisen olennaista, ja panostettava siihen
rohkeasti. Näin terveydenhuolto voi edelleen onnistua kansanterveyden
parantamisessa kohtuullisin kustannuksin.
Kansalaisten omatoimisuus ja tautien ennaltaehkäisy
nostettava myös rahoituksessa terveydenhuollon keskiöön
Tulevaisuusvaliokunta on Terveydenhuollon tulevaisuudet -arviointihankkeessaan
tunnistanut kaksi asiaa erityisen tärkeiksi tulevaisuuden
terveydenhuollossa: sairauksien ennaltaehkäisy ja kansalaisten
omavastuu sekä heidän mahdollisuutensa terveytensä edistämiseen.
Jotta näissä asioissa edistyttäisiin,
tarvitaan terveydenhuollossa kulttuurin muutos. Kansalaiselle tai
häntä edustavalle henkilölle — kuten vanhuksen
omaiselle — on varattava tiedolliset edellytykset ymmärtää ja
vaikuttaa omiin hoitoihinsa. Tästä vaatimuksesta
seuraa, että myöhemmin käsiteltävät
sähköiset terveyskertomukset ovat terveydenhuollon
kehittämisen kannalta strategisen tärkeitä.
Pelkät tiedot eivät kuitenkaan yleensä riitä käyttäytymisen
muutoksiin. Todella vaikuttavaa on terveyttä tukeva toiminta
erilaisissa yhteisöissä. Yhteisöjen antaman
tuen on todettu selittävän paljon Länsi-Suomessa
ja Itä-Suomessa asuvien terveyseroja. Perheen lisäksi
tärkeitä yhteisöjä ovat työpaikat,
koulut ja yhdistykset ja kaupunkien lähiöihin
perustetut kaikenikäisten kohtaamispaikat. Kansalaisjärjestöjen
viriketoiminnan merkitys tulee kasvamaan väestön ikääntyessä.
Uuden mahdollisuuden yhteisöllisyyteen tarjoavat Internetin
vertaisverkot. Ammattiauttajien yhä tärkeämpi
tehtävä on toimia tukijoina ja edushenkilöinä sellaisille
kansalaisille, joilla on heikot edellytykset edistää terveyttään
joko itsenäisesti tai läheistensä ja
yhteisöjen tukemina.
Tulevaisuusvaliokunta edellyttää, että kansalaisten
omavastuu terveydestään ja ennaltaehkäisy
nostetaan terveydenhuollon keskiöön myös
rahoituksellisesti. Kansalaisten ja erilaisten yhteisöjen
terveyttä edistävää toimintaa
on tuettava määrätietoisemmin ja taloudellisesti huomattavasti
enemmän kuin nyt.
Kansalaisten käytettävissä olevan
sähköisen terveyskertomuksen ohella tulevaisuusvaliokunta
ehdottaa, että viimeistään vuoteen 2015
mennessä pyritään toteuttamaan seuraavia
kansanterveyttä edistäviä tavoitteita
ja toimenpiteitä:
- Muodostettavat hyvinvointipiirit
(miljoonapiirit) ottavat erityisen vastuun terveyden edistämisestä alueillaan.
- Lastenneuvolasta kehitetään myös
vanhemmuutta tukeva perhekeskus.
- Käynnistetään uudenlainen terveysneuvolatoiminta,
joka kohdistetaan aikuisille työterveyshuollon ulkopuolella
oleville ja erityisesti vanhusväestölle. Uuden
terveysneuvolan vastaanotolla terveydenhoitaja antaa opastusta ja
neuvoo hakeutumaan lääkärin tai muun
asiantuntijan luokse, mikäli sellaiseen on tarvetta. Määrävuositarkastukset
ovat yksi terveysneuvolan tehtävä.
- Työterveydenhuollon ja terveysneuvonnan tulisi
tavoittaa kaikki työssäkäyvät.
Epätyypillisessä työsuhteessa olevien,
yksinyrittäjien ja pienten, alle 5 hengen yritysten liittyminen
työterveyshuoltoon on edelleen vähäistä.
Tulee luoda työntekijäkohtainen työterveyshuollon
seurantajärjestelmä, johon kuuluminen on helposti
todettavissa. Sen avulla työterveyshuolto tulee yhdentää siihen
terveyden edistämiseen, joka perustuu henkilökohtaiseen
sähköiseen potilas- tai terveyskertomukseen.
- Moniammatilliset tiimit, joihin kuuluu ainakin lääkäreitä,
hoitajia, fysioterapeutteja, liikunnan ohjaajia ja liikunnan opettajia,
ottavat tehtäväkseen terveyden edistämisen
ongelmaryhmissä (esim. diabetesta sairastavien D2D-ohjelma).
Eri väestöryhmiin kohdistuvat kampanjat toteutetaan yhteistyössä yhteisöjen,
kuten työpaikkojen, koulujen ja yhdistysten kanssa. Kampanjoille
varataan todellisen vaikutuksen varmistava rahoitus.
- Terveydenhuollon henkilökunnan koulutuksessa
lisätään taitoja moniammatilliseen yhteistyöhön
ja tautien ennalta ehkäisyyn.
- Liikuntapalveluja tuetaan nykyistä enemmän.
Liikuntapaikkamaksut eivät saa estää liikuntapalvelujen
laajaa käyttöä.
- Verohelpotuksin tuetaan paitsi kotona tapahtuvaa hoitoa
myös terveyttä edistävää ennaltaehkäisyä,
kuten terveyden edistämiseen liittyviä asiantuntijapalveluja
sekä terveitä ruokatottumuksia.
- Mielenterveystyö sisältäen sekä ennaltaehkäisyn
että hoidon nostetaan psyyken sairauksien kansantaloudellista
ja inhimillistä merkitystä vastaavalle tasolle.
- Tupakka ja alkoholi ovat keskeisiä syitä moniin
kansantauteihin. Varsinkin tyttöjen lisääntyneeseen
tupakointiin vaikutetaan. Alkoholin käytössä olisi
pystyttävä puuttumaan erityisesti suurkulutukseen. Hinnan
ja saatavuuden säätely ovat tehokkaimpia keinoja
vaikuttaa kulutukseen ja haittoihin.
Sähköinen terveyskertomus
Tulo- ja menoarvioon liittyy lakiehdotus potilastietojen sähköisestä käsittelystä.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä sähköisen potilastietojärjestelmän
kehittämisen lähtökohdaksi tulisi ottaa
arkistoinnin kehittämisen lisäksi erityisesti
hoitohenkilökunnan ja kansalaisten potilas- ja terveystietojen
hallinnan kehitystarpeet. Tässä tulevaisuusvaliokunta
viittaa 7.4.2006 hyväksymäänsä kannanottoon
Terveydenhuollon tulevaisuus, jossa todetaan sähköisiin
potilaskertomuksiin liittyen seuraavaa:
"Uusi tietotekniikka tarjoaa erinomaisia edellytyksiä terveyden
edistämiseen. Suomalainen hoitohenkilökunta on
jo oppinut käyttämään sähköisiä palveluita. Suomalaiset
lääkärit käyttävät
eniten maailmassa sähköisiä hoitosuosituksia. Myös
kansalaisille voidaan luoda tietotekniikalla vuoteen 2015 mennessä hyvät tiedolliset
edellytykset omavastuuseen terveydestään. Mahdollisuuksia
tarjoavat sähköinen potilas- tai terveyskertomus
ja siihen kytkettävissä olevat mm. hoitojen vaikuttavuutta,
käytetyn ravinnon koostumusta ja geenitietoja sisältävät
tietokannat. Myös biotekniikan uudet innovaatiot avaavat
entistä parempia mahdollisuuksia omatoimisuuteen.
Potilas- tai terveyskertomuksen tiedot voivat joutua vääriin
käsiin. Kansalaisen tulee voida valita, kuinka hänen
terveyskertomustaan voidaan käyttää ja
ketkä sitä voivat käyttää.
Lähtökohtaisesti terveyskertomuksen tulee olla
avattavissa kaikista Suomen hoitolaitoksista. Tällainen
terveyskertomus on keskeinen edellytys tulevaisuuden terveydenhuollon
tehokkaalle ja saumattomalle järjestämiselle.
Kansalaisella tulee olla oikeus määrätä, mitkä osat
terveyskertomuksesta ja sen oheistiedostoista hän saa käyttöönsä terveyskortilla,
numerotunnuksella tai mahdollisesti biotunnisteella. Hänen
tulee voida määrätä myös,
mitä osia terveyskertomuksesta saavat luottamuksellisesti käyttää hänen
luottohenkilönsä, kuten hänen hoitotiimiinsä (vrt.
myöhemmin) kuuluvat, ja mitä saavat
luottamuksellisesti käyttää heidän
mahdollisesti edelleen valtuuttamansa.
Jokaisella suomalaisella tulee olla henkilökohtainen
sähköinen terveyskertomus, jonka hän
tai hänen edushenkilönsä voi avata ainakin
mistä tahansa Suomessa. Sähköinen terveyskertomus
on keskeinen lähtökohta tietotekniikan tehokkaalle käytölle
terveydenhuollossa. Sähköisen terveyskertomuksen
edelleen kehittämistä kohti aidosti älykästä järjestelmää on jatkettava.
Henkilön itsensä käyttämä osa
terveyskertomuksesta tulee olla helposti käytettävissä esimerkiksi
terveyskortilla, numerotunnuksella tai mahdollisesti biotunnisteella.
Hoitoja ja niiden vaikuttavuutta koskevien tietojen ohella terveyskertomuksen
tulee sisältää henkilön terveyden ja
siihen vaikuttavien tekijöiden seurantatietoa. Jotta tieto
ei joudu vääriin käsiin, henkilön
tahdon mukaisesti osa terveyskertomuksesta voi olla avattavissa
vain yhdessä hänen hoitotiimiinsä kuuluvan henkilön
kanssa. Luottamuksellisen terveystiedon väärinkäytöstä tulee
rangaista."
Tulevaisuusvaliokunnan hahmottelemassa visiossa vuoden
2015 terveydenhuollosta ja asiantuntijakuulemisen perusteella potilastiedot
muodostavat vain osan kansalaisten terveyskertomusta. Harvoin terveydenhoidossa
asioivan kannalta tärkeämpiä ovat terveyden
edistämiseen liittyvät tietokannat. Sellaisia
lienevät 2015 terveyttä edistäviä harrastuksia
koskevat tietokannat ja käytetyn ravinnon terveellisyyttä ja
geenitietoja sisältävät tietokannat.
Terveydenhuollon toimivan kokonaisuuden kannalta on kuitenkin olennaista,
että terveyden edistäminen ja hoidot toimivat
kiinteässä vuorovaikutuksessa. Erityisesti jatkuvan
hoidon kohteina oleville ajantasainen tieto hoidoista ja niiden
perusteluista on erittäin tärkeää.
Paras ratkaisu olisi, että Tanskassa toteutetulla tavalla
sekä terveyden edistämiseen, yhteydenottoihin
hoitojärjestelmään että potilasasiakirjoihin
liittyvä toiminta tapahtuisi asiakkaiden ja ammattilaisten
yhteisen portaalin välityksellä. Siihen kirjauduttaisiin
tulevaisuusvaliokunnan esittämällä tavalla.
Henkilön identifiointi johtaisi mahdollisuuksiin käyttää portaalia
vastaten kirjautujan erityisiä oikeuksia. Hoitava lääkäri
voisi erityisistä syistä evätä potilaaltaan oikeuden
potilastietojensa katselemiseen (mm. perheväkivalta- tai
insestiepäilyt).
Valiokunnalle on esitetty, että toisin kuin Tanskassa
käyttöön otetussa ratkaisussa hoitojärjestelmän
sisäinen vuorovaikutus on Suomessa tarkoitus eriyttää potilaiden
ja hoitojärjestelmän sähköisestä vuorovaikutuksesta.
Vain hoitohenkilökuntaan kuuluvalla on tiedostojen avaamiseen
oikeuttava toimikortti. Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tällainen
potilaiden ja hoitohenkilökunnan käyttämien
järjestelmien eriyttäminen ei ole pitkällä tähtäimellä perusteltavissa.
Tällainen eriyttäminen on myös sikäli ongelmallista,
että potilaan tulee joka tapauksessa antaa hoitohenkilökunnalle
oikeuksia potilastietojensa käyttöön.
Sähköisten potilaskertomusten arkistointi Kansaneläkelaitoksen
hallinnoimaan rekisteriin tehostanee jossain määrin
potilaisiin liittyvien asiakirjojen ja muun aineiston tallentamista
ja välittämistä hoitohenkilökunnan
kesken. Valiokunnalle on esitetty, että hyödyt
järjestelmästä uhkaavat kuitenkin jäädä potilasasiakirjojen
arkistointiin. Järjestelmä ei ehkä vielä pitkään
aikaan tule olemaan avuksi käynnissä olevissa hoidoissa.
Arkistosta saattaa pitkäksi aikaa tulla toissijainen tiedon
säilytyspaikka laajemman ja ajankohtaisen potilastiedon
säilyessä edelleen hoitavissa yksiköissä ja
niiden sähköisissä tai paperidokumentteihin
perustuvissa rekistereissä.
On tärkeää sekä hoitojärjestelmän
että hoidettavien kannalta, että järjestelmä toimii
yhtenäisesti (mm. yhtenäisin standardein) koko
maassa. Yksi tapa edistää arkiston aktiivista
roolia hoidoissa on edellyttää, että tiedon
tulee olla hoidettavan käytettävissä arkistosta
mahdollisimman nopeasti, enintään viikon kuluttua
hoitotapahtumasta, ellei ole erityistä hoitoon liittyvää syytä evätä tätä oikeutta.
Tällaisen ratkaisun käytännön
toteuttaminen lienee kuitenkin vaikeaa, jos järjestelmiä kehitetään
erikseen hoitohenkilökunnan ja hoidettavien tarpeisiin.
Valiokunnalle on esitetty, että Tanskan tapaan toimiva
ammattilaisten ja potilaiden yhteinen portaali voisi olla erittäin
tärkeä muun muassa diabeteksen etähoidon
kannalta. Tällaisen portaalin kautta on esimerkiksi mahdollista järjestää tapaamisia
ravitsemusterapeutin kanssa. Hyvällä potilastietojärjestelmällä tuetulla etähoidolla
voidaan myös välttää vaihtuvia
lyhytaikaisia lääkärisuhteita.
Terveydenhoidon tietojärjestelmiä kehitettäessä tulisi
lisäksi ottaa huomioon se, että suuri osa käsiteltävistä tiedoista
liittyy hoidon asemesta hallintoon ja laskutukseen. Tällä hetkellä nämä tietojärjestelmät
ovat erillisiä, mikä teettää ylimääräistä työtä ja
lisää virheriskiä. Terveydenhuollon
tietojärjestelmiä ja tiedonhallinnan prosessien
yhteistoimintaa tulee parantaa.
Terveydenhuollon järjestämisessä yhden
suurimmista ongelmista muodostaa kunnallisen terveydenhuollon ja
Kelan rahoittamien palvelujen suhde. Huonon koordinaation kunnallisen
terveydenhuollon ja Kelan rahoittaman toiminnan välillä voi
katsoa olleen yksi syy siihen, että sähköiset
reseptit ovat tulleet Suomessa käyttöön monia
muita Euroopan maita hitaammin.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että kunnilla ja niiden
muodostamilla organisaatioilla, kuten miljoonapiireillä,
tulee yhdessä valtion kanssa vuonna 2015 olla päävastuu
palvelujen järjestämisestä ja hoidon
suunnittelusta. Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja järjestöjen
toiminta täydentävät kunnallisia palveluja
ja luovat niille vaihtoehtoja.
Kelan roolina tulisi olla kunnallista terveydenhuoltoa täydentävien
vaihtoehtojen rahoittaminen. Sen ohella Kelan tulisi olla kunnallisesti johdetun
toiminnan tekninen avustaja. Sähköiseen potilaskertomukseen
liittyvien sisällöllisten ratkaisujen tulisi olla
kunnallisen terveydenhuollon vastuulla. Sisällöllisenä koordinaattorina
voisi olla terveydenhuollon valtakunnallinen neuvosto.
Sähköinen terveyskertomus on sekä terveydenhuollon
tehostamisen että kansalaisten omatoimisuuden ja tautien
ennaltaehkäisyn kannalta tärkeä hanke.
Sen nopeaan toteuttamiseen kansalaisten ja ammattilaisten yhteisen
portaalin muodossa on varattava riittävästi resursseja.