Perustelut
Valiokunta käsitteli molemmat sitä koskevat kohdat:
Lisäksi valiokunta keskusteli
- hallituksen toimintakertomusmenettelyn kehittämisestä.
1. Hallituksen kertomusmenettelystä
Tulevaisuusvaliokunta on vuonna 2007 lausunnossaan vuoden 2006
hallituksen kertomuksesta (TuVL 2/2007 vp)
tarkastellut varsin kriittisesti kertomusmenettelyä lyhyellä ja
pitkällä aikavälillä. Tuolloin
valiokunta pohti eräänä mahdollisuutena
koko kertomuksesta luopumista.
Hallituksen kertomukset kuuluvat hallituksen ja eduskunnan välisen
keskustelun, hallituksen ohjauksen ja valvonnan pisimpään
jatkuneisiin traditioihin. Niistä on siksi syytä pitää kiinni,
mutta samaan aikaan ottaa huomioon myös muutoksen tarpeet.
Eduskunnan on jatkossakin saatava riittävät ja
oikeat tiedot hallituksen toiminnasta. Uudenlaiset viestinnän
välineet ovat tehneet tarpeettomaksi joitakin kertomusten piirteitä.
Samaan aikaan nopeutuva muutos ja kiristynyt taloudellinen tilanne
ovat korostaneet toimenpiteiden vaikutusten arviointia.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä kertomusta on uudistettava.
Nykyisin kertomusta hallitsee teknis-hallinnollinen kuvaus tehdyistä toimenpiteistä.
Kertomusten ei tule rajoittua vain toimenpiteiden muodolliseen raportointiin,
vaan ennen muuta vaikuttavuuteen, tuloksiin ja aikaansaannoksiin.
Tätä varten tarvitaan selkeitä kestävän
kasvun ja hyvinvoinnin indikaattoreita.
Kertomuksesta tulee näkyä selkeästi
kunkin asian pääviesti (key message). Kertomuksessa
tulisi tuoda esille talouden ja toiminnan analyyttisen yleiskatsauksen lisäksi
myös se, kuinka hallitus on toteuttanut hallinnonaloittain
hallitusohjelmassa ja eduskunnan päätöksissä asetettuja tavoitteita
lainsäädännön, budjetin ja toimintapolitiikan
keinoin. On tarpeen tarkastella myös, mitkä tavoitteet
eivät ole toteutuneet, ja perusteltava sitä, miksi
ne eivät ole toteutuneet.
2. Tulevaisuusvaliokuntaa koskevat osuudet
Tulevaisuusvaliokunta käsitteli molemmat kertomuksessa
sitä koskevat kohdat:
Sähköisten potilastietojärjestelmien
osalta on Suomessa viime vuosina edistytty varsinkin julkisen terveydenhoidon
sähköisissä sairauskertomuksissa, kuvantamisessa,
sähköisissä lähetteissä ja
palautteissa sekä potilaskertomusten ja kuvantamistulosten
katselussa.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä kehittämisen
varaa on edelleen yksityisen sektorin ja varsinkin alle 500 reseptiä vuodessa
kirjoittavien ammatinharjoittajien mukaan saamisessa.
Lisäksi pääpaino sähköisten
potilastietojärjestelmien osalta on tähän
asti ollut infrastruktuurin luomisessa ja tiedon keräämisessä.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä painopisteen on jatkossa
oltava tiedon käytössä eli uusien toimintamaalien
ja prosessien kehittämisessä.
Ilmasto- ja energiapolitiikan osalta tulevaisuusvaliokunta painottaa
kestävän kasvun politiikkaa. Kestävän
kasvun luomiseksi tarvitaan innovaatio-, energia- ja ilmastopolitiikan
yhteisiä toimia.
Aiempaan energia- ja ilmastopoliittiseen lausuntoonsa (TuVL
2/2013 vp — VNS 2/2013
vp) viitaten tulevaisuusvaliokunta korostaa erityisesti
bioenergiaan ja -materiaaleihin, älykkäisiin energiaverkkoihin, älyliikenteeseen
sekä jätehuoltoon liittyviä globaaleja
kestävän kasvun mahdollisuuksia.
Lausunnossaan (TuVL 3/2013 vp — HE 112/2013
vp) tulevaisuusvaliokunta esitti konkreettisina toimenpiteinä harkittavaksi,
että uusiutuvan energian hajautetun pientuotannon edistämiseksi
toteutetaan tämän hallituskauden aikana seuraavat
toimenpiteet:
- lainsäädännöllä ja
ohjeistuksilla taataan hajautetun pientuotannon verkkoonpääsy
- syöttötariffien kokorajaa lasketaan
50:een tai 10 kilowattiin
- pienemmässä kokoluokassa otetaan käyttöön
nettolaskutus mallilla, joka kannustaa riittävästi
kuluttajia ja heidän yhteenliittymiään
uusiutuvan energian lisäämiseen ja tuotannon optimointiin.
Lausunnossaan (TuVL 3/2013 vp — HE 112/2013 vp)
tulevaisuusvaliokunta esitti myös, että vielä tämän
hallituskauden aikana toteutetaan seuraavat toimenpiteet sähköautojen käytön
kasvun ja älyliikenteen edistämiseksi:
- sähköautojen
hankintaa vauhditetaan määräaikaisilla
verohelpotuksilla
- valtio ja kunnat hankkivat sähköautoja omaan
käyttöönsä
- kunnat käynnistävät koehankkeita
ja antavat määräaikaisia helpotuksia
esimerkiksi pysäköinnissä
- perustetaan kansallisia älyliikenteen kokeilualueita
kaupunkiseuduille ja kehityskäytäviin
- ohjataan julkista rahoitusta älyliikenteen ratkaisujen
kehittämiseen ja kaupallistamiseen
- hyödynnetään ITS Europe 2014
-konferenssi tilaisuutena tuoda esiin suomalaista osaamista ja
- lisätään Team Finlandin osaamista älyliikenteen
viennin edistämiseen.
Mietinnössään (TuVM 1/2010
vp — VNS 8/2009 vp)
tulevaisuusvaliokunta on edellyttänyt hallitukselta toimia
puutuotealan tuotannon ja viennin edistämiseksi sekä erityisesti puurakentamisen
osaamisen ja työpaikkojen lisäämiseksi.
Julkaisussaan (TUVJ 3/2013) tulevaisuusvaliokunta on lisäksi
ehdottanut harkittavaksi seuraavia konkreettisia toimenpiteitä:
- Itä-Suomen yliopiston
osaksi perustetaan Puuyliopisto, joka kerää yhteen
ja integroi puuraaka-aineeseen liittyvän kansallisen ja kansainvälisen
osaamisen monialaisiksi tutkimus-, koulutus-, kehittämis-
ja innovaatioprosesseiksi yhteistyössä muiden korkeakoulujen,
sektoritutkimuslaitosten ja yritysten kanssa.
- Suomi asettaa puun uudet käyttömahdollisuudet
korkealle omissa strategisissa valinnoissaan siten, että se
näkyy mm. sektoritutkimuslaitosten sekä Tekesin
tuotekehitys- ja tutkimustoiminnan varojen kohdentamisessa.
- Yritysten kasvuvaiheen rahoituksen turvaamiseksi perustetaan
hyvin resursoitu uuden kasvun rahasto, jonka pääomasta riittävä osuus
korvamerkitään biotalouteen keskittyvään
yritystoimintaan.