Perustelut
         
         Yleistä
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            on käsitellyt asiaa oman toimialansa osalta.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan, että varhennettu vanhuuseläke
            eläkemuotona lopetetaan ja pitkäaikaistyöttömiltä poistetaan
            mahdollisuus jäädä varhennusvähennyksellä vähentämättömälle
            vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana. Osa-aikaeläkkeen
            alaikäraja ehdotetaan nostettavaksi 60 vuodesta 61 vuoteen. 
         
         
         Ehdotukset tulevat voimaan eri aikoina siten, että varhennetun
            vanhuuseläkkeen poisto koskee vuonna 1952 ja sen jälkeen
            syntyneitä ja osa-aikaeläkkeen ikärajan
            nosto vuonna 1954 ja sen jälkeen syntyneitä. Pitkäaikaistyöttömän mahdollisuus
            jäädä varhennusvähennyksellä vähentämättömälle
            vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana poistuu vasta
            vuonna 2020, jolloin vuonna 1958 syntyneet täyttävät
            62 vuotta.
         
         
         Esityksen tavoitteena on hallitusohjelman ja työmarkkinajärjestöjen
            tekemän työurasopimuksen mukaisesti pidentää työuria
            ja myöhentää keskimääräistä eläkkeelle
            siirtymisikää. Esitys myös
            hillitsee hieman työeläkemenojen ja julkisen talouden
            menojen kasvua, koska esityksellä vähennetään
            varhaiseläkereittejä.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan eläkkeellesiirtymisiän
            odote nousee noin 0,1 vuodella. Sitä laskettaessa ei oteta
            huomioon osa-aikaeläkeläisiä, sillä heitä ei
            katsota eläkkeelle siirtyneiksi. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen vaikutukset
            työllisyyteen ovat positiivisia, mutta lieviä.
            Alustavasti on arvioitu, että työllisyysaste nousisi
            lainmuutosten seurauksena vuonna 2015 vajaalla 0,2 prosenttiyksiköllä (noin
            6 000 hengellä) ja vuodesta 2020 lähtien runsaalla
            0,2 prosenttiyksiköllä (runsaalla 8 000 hengellä).
         
         
         Esitys on osa työmarkkinakeskusjärjestöjen työurasopimuksen
            kokonaisuutta. Nyt käsiteltävinä olevien
            ehdotusten vastapainona kokonaisuuteen kuuluu myös työhyvinvointia sekä palkansaajien
            asemaa ja sosiaaliturvaa kehittäviä kirjauksia,
            joiden toteuttamiseksi tarvittavat hallituksen esitykset annetaan
            erikseen.
         
         
         Osa-aikaeläkkeen ikärajan nostaminen
         
         Työurien pidentämisen tukeminen edellyttää jatkuvaa
            työn ja työolosuhteiden kehittämistä,
            jotta työntekijät pysyvät terveinä ja
            tarve jäädä pois työelämästä ennen
            lakisääteistä eläkeikää pienenee. 
         
         
         Organisaatioiden käytännöt työurien
            tukemisessa vaihtelevat. Monet organisaatiot kehittävät
            koko henkilöstön työtä ja työhyvinvointia monipuolisesti,
            laaja-alaisesti ja johdonmukaisesti. Myös ikääntyvien
            työntekijöiden tarpeet otetaan huomioon esimerkiksi
            ikäohjelmien avulla. Kehittämistyön tuloksena
            on pystytty parantamaan työntekijöiden jaksamista,
            vähentämään sairauspoissaoloja
            ja myöhentämään eläkkeellesiirtymistä.
         
         
         Jotta työurien pidentämistä ja eläkkeelle siirtymisiän
            nostoa koskevat tavoitteet saavutetaan, tulee työelämän
            kehittämistyö käynnistää kaikissa
            organisaatioissa. Valiokunta pitää tärkeänä sellaisten
            neuvonta- ja tukirakenteiden kehittämistä, joilla
            edistetään kaikkien työpaikkojen saamista
            työolosuhteita parantavan ja ikääntyvien
            työntekijöiden tarpeet huomioon ottavan uudistustyön
            piiriin. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen,
            miten pienet yritykset saadaan verkostoitumaan niin, että hyvät
            käytännöt leviävät
            ja yritykset saavat vertaistukea toisiltaan.
         
         
         Tutkimusten mukaan joustavat työajat ja mahdollisuus
            vaikuttaa työn kuormittavuuteen tukevat työntekijän
            jaksamista. Myös erilaiset osa-aikaratkaisut, osa-aikaeläke
            mukaan lukien, ovat tärkeitä välineitä,
            joita käyttämällä työntekijä voi
            parantaa jaksamistaan ja saada voimavaransa riittämään
            tilanteessa, jossa työhön liittyvien haasteiden
            ohella myös erilaiset ikääntymisen mukana
            tulevat fyysiset vaivat tai sosiaaliset velvoitteet, kuten omaisten
            hoitaminen, koettelevat jaksamista. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että hallitus seuraa, lisäävätkö nyt
            tehtävät lakimuutokset työkyvyttömyyseläkkeiden
            määrää. Samalla valiokunta painottaa
            työlainsäädännön sekä eläke-,
            kuntoutus- ja tukijärjestelmien kehittämistä niin, että ne
            tukevat ikääntyvän työntekijän
            mahdollisuuksia huolehtia jaksamisestaan itselleen ja elämäntilanteelleen
            sopivalla tavalla. 
         
         
         Ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien
            asema
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että esityksessä on pitkä siirtymäaika
            muutokselle, jolla pitkäaikaistyöttömältä poistuu
            mahdollisuus jäädä varhennusvähennyksellä vähentämättömälle
            vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana. Tämä antaa
            niin työttömille itselleen kuin viranomaisillekin
            mahdollisuuden varautua hyvissä ajoin muutokseen.
         
         
         Vuoden 2012 alusta on työttömyyseläkkeen sijasta
            ollut mahdollista päästä työttömyysturvan
            lisäpäiviltä vähentämättömälle
            vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana. Saadun selvityksen mukaan
            tätä mahdollisuutta on ensimmäisen puolen
            vuoden aikana käyttänyt yhteensä 1 724 pitkäaikaistyötöntä.
            Heistä noin 83 prosentilla eläke on suurempi kuin
            työttömyyspäiväraha. Ehdotettu
            lainmuutos heikentää tilapäisesti niiden
            pitkäaikaistyöttömien toimeentuloa, joiden eläke
            olisi suurempi kuin lisäpäiviltä maksettava
            työttömyyspäiväraha ja jotka
            haluaisivat siirtyä eläkkeelle 62-vuotiaana.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien
            mahdollisuudet sijoittua avoimille työmarkkinoille ovat
            tällä hetkellä heikot. Myöskään
            työ- ja elinkeinotoimistot eivät kovin usein kohdista
            heihin toimenpiteitä, vaan heidän katsotaan olevan
            asiakkaina ensisijaisesti työttömyysturvan saamisen
            johdosta. Yli kaksi vuotta työttömänä olleista
            62-vuotiaista yli puolet luetaan kuuluviksi tähän
            asiakasryhmään.
         
         
         Kun mahdollisuus jäädä eläkkeelle
            62-vuotiaana poistuu, pitkäaikaistyöttömät
            jatkanevat työttöminä työnhakijoina
            vuoden tai kaksi nykyistä pidempään.
            Työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijalausunnon
            mukaan ikääntyneillä pitkäaikaistyöttömillä ei
            käytännössä ole sellaista vaihtoehtoa,
            että he pääsisivät töihin avoimille
            työmarkkinoille eläkejärjestelmän tiukentuessa.
            Jotta pitkäaikaistyöttömiä koskeva
            eläkejärjestelmän tiukennus johtaa esityksellä tavoiteltuun
            työllisyysasteen nousuun, tulee ikääntyneiden
            työttömien palvelutarpeet arvioida uudelleen ja
            lisätä voimavaroja heidän työllistymistään
            edistäviin työvoimapalveluihin. Erityisesti lisävoimavaroja
            tulee suunnata palkkatuetun työn tarjoamiseen ikääntyneille pitkäaikaistyöttömille.
         
         
         Työmarkkinajärjestöjen työurasopimuksessa on
            sovittu 60 vuotta täyttäneelle tai sitä vanhemmalle
            työttömälle työnhakijalle tulevasta
            oikeudesta saada ennen ansiopäivärahan enimmäisajan
            päättymistä työvoimaviranomaisen
            järjestämä tukityö tai muu aktiivitoimi
            niin pitkäksi aikaa, että 6 kuukauden työssäoloehto
            täyttyy uudelleen. Saadun selvityksen mukaan tätä muutosta
            koskeva hallituksen esitys on valmisteilla, ja se on tarkoitus antaa
            eduskunnalle keväällä 2013. Tässä vaiheessa
            on vaikeaa arvioida tämän tukijärjestelmän
            piiriin tulevien henkilöiden määrää.
         
         
         Sukupuolivaikutukset
         
         Esitykseen sisältyy ansiokas selvitys lakiehdotusten
            sukupuolivaikutuksista. Sen mukaan lain	muutoksilla saattaa olla
            jonkin verran erilaisia vaikutuksia naisiin ja miehiin.
         
         
          Naiset käyttävät osa-aikaeläkettä miehiä enemmän.
            Osa-aikaeläkettä sai vuoden 2011 lopussa 27 506
            henkilöä, joista 58 prosenttia oli naisia ja 42
            prosenttia miehiä. 
         
         
         Varhennetun vanhuuseläkkeen käytössä ei naisten
            ja miesten välillä ole nähtävissä suuria eroja.
            Vuosina 2007—2011 varhennetulle vanhuuseläkkeelle
            on siirtynyt miehiä ja naisia suunnilleen yhtä paljon.
            Vuonna 2011 varhennetulle vanhuuseläkkeelle siirtyi 62-vuotiaana 2 360
            henkilöä, joista naisia oli 1 144 ja miehiä 1 216.
            Kansaneläkejärjestelmässä naisia
            jää 62 vuoden iässä varhennetulle
            vanhuuseläkkeelle vuosittain noin 200 enemmän
            kuin miehiä. 
         
         
         Vuoden 2012 kesäkuun loppuun mennessä siirtyi
            työttömyysturvan lisäpäiviltä vähentämättömälle
            vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana 1 724 pitkäaikaistyötöntä,
            joista naisia on 45 % ja miehiä 55 %.
            Työttömyyseläkkeelle vuosina 2007—2009
            siirtyneistä pitkäaikaistyöttömistä naisia
            on 52—53 %. Vuosina 2010—2011, kun siirtyneitä on
            ollut enää vähän, miehiä on
            ollut naisia enemmän. Myös takuueläkettä 62-vuotiaana
            saavia miehiä on naisia enemmän.