Perustelut
Työ- ja elinkeinoministeriön perustaminen
Esityksessä ehdotetaan ministeriörakenteen
uudelleen organisointia siten, että kauppa- ja teollisuusministeriö ja
työministeriö lakkautetaan ja niiden tilalle perustetaan
työ- ja elinkeinoministeriö.
Esityksen keskeinen tavoite on työmarkkinoiden toimivuuden
parantaminen. Työvoima- ja yritysasioiden keskittämisellä yhteiseen
ohjaukseen pyritään parantamaan edellytyksiä vastata työmarkkinoiden
toimivuutta koskeviin haasteisiin. Tarkoituksena on tuottaa yrityksille
ja yrittäjyyttä harkitseville palveluja yhtenä kokonaisuutena
ja yhtenäisesti ohjattuina. Yritysasiakkaiden asiointia
on tarkoitus yksinkertaistaa ja samalla nopeuttaa ja helpottaa oikean
palvelun saantia. Työvoimapoliittisia toimenpiteitä on tarkoitus
toteuttaa ja kohdentaa entistä yrityslähtöisemmin
ja edistää näin työvoiman kysynnän ja
tarjonnan tehokasta kohtaantoa.
Valiokunta pitää työ- ja elinkeinoministeriön perustamista
perusteltuna ja katsoo, että toisiinsa läheisesti
liittyvien työ-, elinkeino- ja aluepolitiikan yhdistäminen
saman ministeriön toimialaan ja organisaatioon luo uusia
mahdollisuuksia vastata elinkeinoelämän ja työmarkkinoiden toimivuuden
sekä alueiden tasapainoisen kehityksen haasteisiin. Valiokunta
katsoo, että uusi ministeriörakenne antaa mahdollisuuksia
löytää uusia keinoja kohtaanto-ongelman
ratkaisemiseksi. Lisäarvoa voidaan saada muun muassa työllisyys-
ja yrittäjyyspolitiikan yhdistämisestä,
laaja-alaisesta innovaatiopolitiikasta sekä alueiden tasapainoisen
kehityksen huomioonottamisesta kaikessa päätöksenteossa.
Valiokunta katsoo, että työ- ja elinkeinoministeriön
perustaminen antaa edellytyksiä yrityksien kanssa tehtävän
yhteistyön parantamiseen ja yrityksille suunnattujen tukimuotojen kokonaisvaltaiseen
tarkasteluun. Valiokunta korostaa pienten yritysten työllistävää merkitystä ja
pitää tärkeänä, että niiden
tarvitsemat palvelut ja tukimuodot saavat uudessa organisaatiossa
nykyistä keskeisemmän aseman. Erityisesti valiokunta
korostaa välityömarkkinoiden luomisen tärkeyttä.
Valiokunta painottaa, että uudessa organisaatiossa tulee
huolehtia myös sosiaalisten yritysten toimintamahdollisuuksien
kehittämisestä.
Valiokunta on saanut selvityksen uudelle ministeriölle
laaditusta organisaatiorakenteesta ja katsoo, että se luo
mahdollisuuksia työ-, elinkeino- ja aluepolitiikan osaamisalueiden
yhdistämiselle ja luoville ratkaisuille. Organisaatiorakenne
asettaa kuitenkin suuria haasteita ministeriöön
valittavalle virkamiesjohdolle, jonka laaja-alaisista näkemyksistä ja
taidoista henkilöstö- ja muutosjohtamisessa pitkälti
riippuu, miten erilaisten
työkulttuurien ja painotusten hedelmällisessa
yhdistämisessä onnistutaan.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota uuden
ministeriön perustamisen vaikutuksiin tuottavuusohjelmaan
ja sen toteuttamiseen ja katsoo, että tuottavuusohjelma
on syytä tarkistaa uutta organisaatiorakennetta vastaavaksi.
Ministeriötasolla tehtävien uudelleen organisointi
antaa valiokunnan käsityksen mukaan uusia mahdollisuuksia
tuottavuuden lisäämiseen. Samalla valiokunta kuitenkin
korostaa, että alue- ja paikallistasolla osaavan työvoiman
saannin turvaamiseen liittyvät haasteet tulevat lähivuosina
vain lisääntymään. Tästä syystä on
tärkeää, että tuottavuusohjelmaa
toteutettaessa turvataan erityisesti työvoimatoimistoille
tehtävien asianmukaisen suorittamisen edellyttämät
henkilöresurssit.
Työlainsäädännön
laadun turvaaminen
Työlainsäädännön
selkeydelle ja ymmärrettävyydelle asettaa erityisiä haasteita
se, että sitä tulee voida mahdollisimman yksiselitteisesti
tulkita myös ruohonjuuritasolla, pienilläkin työpaikoilla
ilman juridista erityisosaamista. Työlainsäädännön
ajantasaisuudella ja selkeydellä on merkittävä vaikutus
työpaikkojen toiminnan sujuvuuteen ja työn tuottavuuteen.
Jotta työlainsäädäntö vastaa
työelämän tarpeita, on tärkeää, että työmarkkinaosapuolet
ovat kiinteästi mukana sen valmistelussa alusta asti ja
osallistuvat myös työlainsäädäntöä koskevan
ohjeistuksen laatimiseen ja koulutuksen järjestämiseen.
Edellä esitetyt työlainsäädännön
ominaispiirteet vaikuttavat siihen, että työlainsäädännön valmistelun
laatuun ja resurssointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Valiokunta korostaakin, että uuden ministeriön
organisoinnissa tulee turvata riittävät resurssit
ja osaaminen työlainsäädännön
ajan tasalla pitämiseen ja kehittämiseen.
Työvoimapolitiikka
Esityksen perustelujen mukaan työvoimapolitiikassa
olisi tarpeen siirtää painotusta työttömyyden
hoitamisesta työvoimakapeikkojen ja yritysten kokemien
rekrytointiongelmien poistamiseen. Kyseinen perustelujen kohta on
työhallinnossa herättänyt ihmetystä,
ja sen on katsottu osoittavan, että työhallinnon
toimintaa ei tunneta riittävästi.
Työhallinto on jo monen vuoden ajan siirtänyt
resursseja ja toiminnan painopistettä yritysten kanssa
tehtävään yhteistyöhön.
Työvoimatoimistojen henkilöstö on jalkautunut
yrityksiin tarjoamaan palveluita ja etsimään mahdollisuuksia
järjestää yhteishankintakoulutusta ja
sijoittaa työttömiä oppisopimuskoulutukseen
tai tukityöhön yrityksiin. Myös elinkeinoelämän
järjestöt ovat olleet kehitykseen tyytyväisiä ja
antaneet tunnustusta työhallinnon muuttuneille käytännöille.
Uuden ministeriön perustamiseen liittyvissä muutoksissa
on tärkeää, että työhallinnon
henkilöstö kaikilla tasoilla ministeriöstä työvoimatoimistoihin
kokee työnsä olevan arvostettua. Vain työstään
ylpeä ja sitä kehittämään
kykenevä henkilöstö tekee toivottua tulosta
ja turvaa Suomelle osaavaa työvoimaa myös tulevina
vuosina.
Valiokunta korostaa, että uudessa organisaatiossa on
tärkeää säilyttää kyky
reagoida työmarkkinoilla tapahtuviin muutoksiin kehittämällä aktiivista
työvoimapolitiikkaa tarvittaessa nopeastikin uuden tilanteen
vaatimalla tavalla. Tärkeää on, että työmarkkinajärjestöt,
yritykset ja muut alueen kehittämiseen vaikuttavat tahot voivat
myös jatkossa olla mukana v aikuttamassa työvoimapolitiikan
suunnitteluun ja painopisteiden valintaan alueellisten neuvottelukuntien tai
muiden vastaavien toimielinten kautta.
Työttömät muodostavat merkittävän
työvoimapotentiaalin, jonka saaminen käyttöön
on entistäkin tärkeämpää väestön
ikääntyessä ja työvoiman tarpeen
kasvaessa. Osalle työttömistä työllistyminen
on erityisen haastavaa esimerkiksi pitkän työttömyyden,
heikon koulutuspohjan, vammaisuuden, vajaakuntoisuuden tai ikääntymisen
johdosta. Tästä syystä heidän
työllistämisensä edellyttää henkilökohtaisempaa
palvelua ja räätälöityjä toimenpiteitä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksessa turvataan myös heikommin työllistyvien
mahdollisuudet saada tarvitsemiaan palveluja. Valiokunta korostaa,
että työvoiman kouluttamiseen liittyvät
kohtaanto-ongelmat tulee ratkaista yhteistyössä opetushallinnon
kanssa.
Työelämän kehittäminen
Valiokunta pitää hyvänä,
että uudessa ministeriössä teknologisia
ja sosiaalisia innovaatioita koskevat asiat yhdistetään
innovaatio-osastoksi. Työelämän kehittämistoiminnan
liittäminen samaan osastoon teknologiapolitiikan kanssa
antaa mahdollisuuksia merkittävään uudelleen ajatteluun
ja kokonaisvaltaisempaan näkemykseen myös resurssien
tarkoituksenmukaisessa suuntaamisessa.
Työelämän kehittämiseen
liittyvät sosiaaliset innovaatiot ovat olennainen osa työpaikkojen tuottavuuden
parantamista — ilman niitä ja henkilöstön
saumatonta mukanaoloa uusien teknisten ratkaisujen käyttöönotossa
ei tuottavuushyötyjä saada täysimääräisesti
työyksikön käyttöön.
Työelämän kehittäminen on keskeisessä asemassa
myös pyrittäessä työhyvinvoinnin
lisäämiseen ja työurien jatkamiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työelämän kehittämistyö saa
uudessa organisaatiossa keskeistä yhteiskunnallista ja
taloudellista merkitystään vastaavan aseman ja
työelämän kehittäminen nivelletään
olennaiseksi osaksi kaikkea innovaatioiden hyödyntämistyötä.
Henkilöstön aseman turvaaminen
Esityksen perustelujen mukaan muutosten lähtökohtana
on henkilöstön aseman turvaaminen. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan henkilöstö suhtautuu
muutokseen positiivisesti ja on organisaatiomuutosten kiireinen
aikataulu huomioon ottaen saanut kohtuullisen hyvin tietoa ja päässyt
osallistumaan muutoksen valmisteluun erilaisten työryhmien
kautta. Jotta muutokset tapahtuisivat mahdollisimman kitkattomasti
ja niistä syntyisi mahdollisimman vähän
haittaa toimintojen hoitamiselle, on ensiarvoisen tärkeää,
että henkilöstö pidetään
hyvin ajantasalla ja he kokevat voivansa vaikuttaa tulevaan työhönsä ja
työolosuhteisiinsa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaikki työntekijät kokevat uudessa
organisaatiossa tulevansa kohdelluiksi oikeudenmukaisesti ja yhdenvertaisesti
ja heille kaikille tarjotaan aito mahdollisuus kehittää itseään
ja saada haastavia tehtäviä. Samalla valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että ministeriöiden
välille on voinut syntyä palkkaeroja. Jotta henkilöstö kokee
uudessa organisaatiossa tulevansa tasa-arvoisesti kohdelluksi, on
tärkeää, että palkkaustasoja
koskevat eroavuudet kartoitetaan ja ryhdytään
tarvittaessa toimiin palkkauksen yhtenäistämiseksi.
Samalla valiokunta kiinnittää perustuslakivaliokunnan
huomiota 1. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
3 momentin säännökseen, jonka mukaan
"siirtyvä henkilöstö säilyttää palvelussuhteensa
ehtoihin liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa siirtymähetkellä".
Säännöksellä tarkoitettaneen,
että siirtyvän henkilöstön asema
ei muutu, vaan siirtymisen jälkeenkin heillä säilyvät
samat oikeudet ja velvollisuudet kuin nykyisessä ministeriössä,
kunnes niistä toisin sovitaan tai asianmukaisessa järjestyksessä määrätään.
Valiokunta esittää, että perustuslakivaliokunta
selvittää, pitäisikö säännöksen
sanamuotoa tarkistaa vastaamaan paremmin säännöksen tarkoitusta.
Selvitys työ- ja elinkeinoministeriön toiminnan
vaikuttavuudesta
Uuden ministeriön perustaminen näin nopealla aikataululla
ja kolmen ministeriön työkulttuurien
yhteensovittaminen on erittäin haastava tehtävä.
On myös vaikea ennustaa, millaisilla painoarvoilla yhteiskunnallisesti
merkittävät työ-, elinkeino- ja aluepolitiikan
näkökulmat pääsevät
vaikuttamaan uudessa organisaatiossa. Esityksestä ei myöskään
ilmene, miten ministeriötasolla tehtävät
uudelleenjärjestelyt vaikuttavat toimintojen järjestämiseen
alue- ja paikallistasolla.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
toimialan kannalta erityisen tärkeää on
voida seurata, miten uusi ministeriö pystyy vastaamaan
työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa koskevan
ongelman haasteisiin. Toisaalta valiokunta kantaa erityistä huolta
myös siitä, että uudessa organisaatiossa
kannetaan vastuuta vaikeimmassa asemassa olevien työttömien
työllistämisestä huomioiden myös
nuorten työllistämispolkujen järjestäminen.
Jotta valiokunta saisi kattavan selvityksen uuden ministeriön
toiminnan muotoutumisesta ja erityisesti toimenpiteistä kohtaanto-ongelman
ratkaisemiseksi ja vaikeimmin työllistyvien aseman parantamiseksi,
valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus antaa vuoden 2010 alussa valiokunnalle selvityksen
siitä, miten ministeriöuudistuksella on pystytty
vastaamaan kyseisiin haasteisiin. Valiokunta esittää,
että perustuslakivaliokunta ottaisi asiaa koskevan lausumaehdotuksen
mietintöönsä.