Perustelut
Yleistä
Ehdotuksen tavoitteena on ihmisten terveyden ja ympäristön
suojeleminen kemikaalien aiheuttamilta haitoilta. Ehdotuksella luotaisiin
kattava järjestelmä kemikaaliriskien hallinnan
tehostamiseksi. Tavoitteena on lisääntyvään
tietoon perustuva parempi ymmärrys aineiden vaikutuksista
ja altistumisen välttäminen sekä innovaatioiden
kannustaminen niin, että vaaralliset kemikaalit voitaisiin
korvata haitattomammilla.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää asetuksen tavoitteita erittäin
tärkeinä. Valiokunta katsoo, että teollisuuden
vastuun korostuminen edesauttaa kemikaaleja koskevan tiedon lisääntymistä ja
kemikaaliriskien parempaa hallintaa. Työsuojelun parantamiseksi
tietopohjan ja riskienhallinnan parantaminen sekä ennalta
varautumisen periaatteen soveltaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että toiminnanharjoittajan huolehtimis-, selvilläolo- ja
valintavelvollisuudet kirjataan selkeästi asetuksen tulkintaa
ohjaaviksi periaatteiksi.
Työturvallisuuslaki edellyttää työnantajalta riskien
kartoittamista ja toimenpiteitä riskien hallitsemiseksi.
Ilman tietoa kemikaalien ominaisuuksista ja riskeistä riskien
arviointi työpaikoilla jää kuitenkin
hyvin hataraksi. Tähän REACH-järjestelmä tarjoaa
huomattavaa parannusta. Työturvallisuutta edistää myös
lupamenettely, jossa vaarallisten aineiden turvallinen käyttö määritellään
yksityiskohtaisesti luvan ehdoissa.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, jonka
mukaan ehdotusta tulee edelleen kohdistaa turvallisuuden kannalta
keskeisimpiin seikkoihin. Velvoitteiden määräytyminen tonnirajojen
perusteella saattaa ohjata riskienhallintaresursseja väärin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kemikaalien rajausta pyritään tarkentamaan
ja asettamaan aineiden selvitystyö kiireellisyysjärjestykseen
niiden aiheuttaman riskin perusteella. Samalla tulee kuitenkin huolehtia
siitä, että järjestelmästä ei
tule kohtuuttoman monimutkaista.
Vaikutukset työterveyteen
Kansainvälisen työjärjestön
ILO:n arvioiden mukaan vaarallisille aineille altistuminen työssä aiheuttaa
maailmassa lähes 440 000 ja EU-alueella 47 000
kuolemaa vuodessa. Yksinomaan asbesti aiheuttaa vuositasolla 18 000
kuolemaa EU-alueella.
Sosiaali- ja terveysministeriössä tehdyn arvion
mukaan kemiallisten tekijöiden aiheuttamien työperäisten
sairauksien ja kuolemien vuosikustannukset ovat Suomessa noin miljardi euroa.
REACH-asetuksen toteuttamisella ei voida kokonaan poistaa tätä sairastavuutta,
mutta sitä voidaan merkittävästi vähentää.
Komission toimeksiannosta on selvitetty asetuksen vaikutuksia työterveyteen
EU-alueella arvioimalla kemikaalien aiheuttamien syöpäsairauksien
kustannuksia. Selvityksessä oletettiin, että 20 % vuosittaisista
syöpätapauksista on tuntemattomien syöpävaarallisten
kemikaalien aiheuttamia. Asetuksen toteuttamisella katsottiin voitavan
estää näistä kolmannes tai kaksi
kolmannesta, jolloin estettävissä olevien syöpäkuolemien määräksi
saatiin 2 167—4 333 kuolemaa vuodessa
ja vältettävissä oleviksi kustannuksiksi 17 600—54 200
miljoonaa euroa 30 vuoden ajanjaksolla. Vaikka työterveydellisten
vaikutuksien arvioiminen on vaikeaa, valiokunta pitää selvänä,
että asetuksella saatavat hyödyt ovat huomattavat
sekä inhimillisesti että yhteiskunnalle säästyvinä kustannuksina.
Vaikutukset teollisuuden kilpailukykyyn
Ehdotuksen taloudellisista vaikutuksista erityisesti teollisuudelle
on tehty useita selvityksiä. Selvitysten mukaan ehdotus
voi johtaa bruttokansantuotteen, työllisyyden ja reaalipalkkojen kasvun
heikkenemiseen Suomessa ja muissa EU-maissa, samalla kun EU:n ulkopuolisessa maailmantaloudessa
työllisyys ja reaalipalkkataso paranevat. Erityisen
suuret kustannukset aiheutuisivat pienille ja keskisuurille yrityksille.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan on tärkeää saavuttaa
tasapainoinen lopputulos terveyden- ja ympäristönsuojelun
sekä taloudellisten toimijoiden kannalta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ehdotuksen vaikutukset eri toimijoille selvitetään
mahdollisimman monipuolisesti. Selvityksissä tulee pyrkiä ottamaan
huomioon myös ehdotuksen hyödyt, joita terveys-
ja ympäristövaikutusten lisäksi arvellaan
syntyvän teollisuuden innovaatiokyvyn parantumisesta asetuksen
rohkaistessa vanhojen, vaarallisten kemikaalien korvaamiseen haitattomammilla
ja suunnatessa näin tuotekehitystä turvallisempien
kemikaalien kehittämiseen.
Asetus parantaa uusien aineiden tuotekehitysmahdollisuuksia
nostamalla uusien aineiden tutkimus- ja ilmoitusvelvollisuusrajoja
merkittävästi. Lisäksi tuotekehitysvaihetta
helpotetaan sallimalla uusien aineiden käyttö tutkimus-
ja tuotekehittelytarkoituksiin hyvin vähäisillä rekisteröintitiedoilla
5 vuoden ajan ilman tonnirajaa.
Ehdotuksen mukaan kaikki tuontitavaroiden sisältämät
kemikaalit eivät tulisi rekisteröintivaatimusten
piiriin. Jotta ehdotus ei kannustaisi tuotannon siirtämiseen
EU:n ulkopuolelle, olisi tärkeää, että tuontituotteisiin
kohdistuisivat samat säännöt kuin sisämarkkinoilla.
Maahantuojien tulisi käyttää tuotteissaan
vain EU:ssa rekisteröityjä aineita tai heidän
tulisi rekisteröidä tuotteiden sisältämät
kemikaalit ennen maahantuontia. Suomen ja EU:n on syytä toimia
aktiivisesti maailmanlaajuisen REACH-asetusta vastaavan kemikaalisopimuksen
aikaansaamiseksi.
Kemikaaliviraston tulee toimia uuden lainsäädännön
tehokkaana koordinaattorina ja huolehtia jäsenmaissa olevan
tiedon ja taidon hyödyntämisestä ja kehittämisestä.
Kemikaaliviraston sijoittaminen Suomeen edistää alan
korkean tason osaamista Suomessa. Myös suomalaisille yrityksille
on merkittävästi helpompaa asioida Suomessa toimivassa
virastossa.
Ehdotuksen mukaisten menettelyjen noudattaminen asettaa suuria
haasteita asiantuntemukselle erityisesti pk-sektorilla. Sillä,
syntyykö yritysten yhteenliittymiä ja pääsevätkö kaikki yritykset
niihin mukaan, on ratkaiseva vaikutus siihen, miten ja millaisin
kustannuksin pienet ja keskisuuret yritykset pystyvät täyttämään
asetetut vaatimukset. Pk-yritysten aseman turvaamiseksi valiokunta
pitää tärkeänä, että ehdotuksen jatkokäsittelyssä tutkitaan
tarkoin mahdollisuudet "yksi aine, yksi rekisteröinti"
-periaatteen käyttöönottoon. Myös
testaustietojen julkisuus ja mahdollisuus hoitaa menettelyt yrityksen omalla
kielellä parantavat pk-yritysten mahdollisuuksia toimia
asetuksen vaatimusten mukaisesti. Tarvittaessa tulee kehittää tukipalveluita, joilla
autetaan pk-yrityksiä luomaan yhteenliittymiä ja
laatimaan asetuksen edellyttämiä selvityksiä.
Välituotteet
Työturvallisuuden näkökulmasta ongelmallinen on
ehdotus, jonka mukaan teollisuuden prosesseissa synteesin lähtöaineina
käytettäviltä välituotteilta
ei edellytetä ominaisuuksien selvittämistä eikä turvallisuusarviointia.
Komissio on perustellut välituotteita koskevaa poikkeusta paitsi
viittaamalla työturvallisuuslainsäädäntöön
myös näiden aineiden suurella määrällä sekä asetuksen
toimeenpanon helpottamisella ja teollisuudelle aiheutuvien kustannusten
kohtuullistamisella.
Työturvallisuuslainsäädännön
soveltaminen laukeaa vasta, jos ainetta pidetään
vaarallisena. Koska välituotteena pidettävistä aineista
ei edellytetä hankittavan uusia tietoja tai tutkimuksia, aineita
pidettäisiin edelleenkin vaarattomina eikä erityisiä riskinhallintakeinoja
myöskään työturvallisuuslainsäädännön
nojalla vaadittaisi.
Valiokunta pitää työturvallisuuden
parantamisen näkökulmasta tärkeänä,
että välituotteita koskevia poikkeuksia ja niiden
ehtoja muutetaan siten, että toiminnan harjoittajan tulee
myös niiden osalta osoittaa riskinhallintatoimien riittävyys.
Muut poikkeukset
Liitteissä 2 ja 3 on lueteltu aineita, joita rekisteröintivaatimus
ei koskisi. Liitteessä 2 luetellaan vaarattomina tai jopa
elintarvikkeina pidettäviä yksittäisiä aineita.
Näitä ovat sokerit, öljyt, typpi, hiili,
kalkkikivi ja tärkkelys, joiden ominaisuudet ja riskit
jo tunnetaan.
Liitteessä 3 luetellaan erilaisia tahattomia reaktiotuotteita
tai sivutuotteita (esim. jätteitä), joita ei saateta
markkinoille ja joita rekisteröintivelvollisuus ei koske.
Liitteen 3 kohta 8 koskee luonnontuotteita, jotka ovat rekisteröintivelvoitteen
ulkopuolella, jos niitä ei muuteta kemiallisesti
valmistuksen aikana tai jos niitä ei pidetä vaarallisina.
Osa luonnontuotteista on vaarallisia. Esimerkiksi monet lääkkeet
ovat peräisin luonnosta. Myös malmeissa ja mineraaleissa voi
olla vaarallisia aineita, joista tunnetuimpia ovat raskasmetallit
ja asbesti. Talkissakin voi esiintyä asbestia epäpuhtautena.
Selluloosan osalta ei ole aivan selvää, onko
se liitteen 3 kohdassa 8 tarkoitettu aine. Selluloosa vastaa ominaisuuksiltaan
sokeria ja tärkkelystä, jotka on mainittu liitteessä 2.
Tilanteen selkiyttämiseksi on syytä pyrkiä siihen,
että selluloosa lisätään liitteen
2 luetteloon.
Valiokunta yhtyy Suomen alustavaan kantaan, jonka mukaan liitteet
2 ja 3 tulee tarkistaa siten, että kaikki samantapaiset
aineet ja tapaukset ovat niissä mahdollisimman tasapuolisesti mukana.
Jätteet
Ehdotusta on kritisoitu siitä, että se estää jätteen uusiokäyttöä ja
luo päällekkäisiä järjestelmiä jätehuoltolainsäädännön
kanssa.
Komissio lähtee siitä, että jätteellä on
oma määritelmänsä lainsäädännössä eikä se
siten ole aine, valmiste tai tuote, johon REACHiä sovellettaisiin.
Tämän mukaisesti REACHiä ei sovelleta
esimerkiksi keräyspaperin tuontiin EU:hun. Uusiopaperi
voisi joutua rekisteröinti- tai ilmoitusvelvoitteen piiriin
vain, jos siitä vapautuu vaarallista ainetta.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan asetuksen selventämisen
tarpeellisuudesta. Yritysten ja kansalaisten ei voida olettaa osaavan tulkita
määritelmiä komission esittämällä tavalla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että asetuksesta yksiselitteisesti ilmenee, missä tilanteissa
se voi tulla sovellettavaksi jätteisiin.