Perustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012)
työnhaun käynnistämistä ja voimassaoloa,
työkokeilun järjestämistä, palkkatuen
myöntämistä ja asiantuntija-arviointeja koskevia
säännöksiä. Muutoksilla pyritään
selkiyttämään työsopimuslain
velvoitteiden ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
annetun lain työkokeilua ja palkkatuettua työtä koskevien
toimenpiteiden suhdetta, mahdollistamaan osa-aikainen työllistyminen
palkkatuettuun työsuhteeseen, suuntaamaan TE-toimiston
toimia teknisestä yhteydenpidosta asiakaspalvelutyöhön
sekä mahdollistamaan maahanmuuttajien kotoutumisen edistämisestä annetun
alkukartoituksen toteuttaminen osana julkisia työvoima-
ja yrityspalveluita.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Asiointi työ- ja elinkeinotoimistossa
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työnhaun käynnistämistä ja
voimassaoloa koskevaa säännöstä siten,
että työnhakijan ei jatkossa edellytetä käyvän
TE-toimistossa henkilökohtaisesti tai ottavan yhteyttä määrättynä aikana
muulla tavoin vain jatkaakseen työnhaun voimassaoloa. Teknisen
työnhaun uusimisen sijaan työnhaun voimassaolo
edellyttää, että henkilö asioi
TE-toimiston kanssa toimiston asettamassa määräajassa
ja edellyttämällä tavalla. Asiointipäivästä ja
asiointitavasta sovitaan asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeen mukaan
TE-toimiston ja asiakkaan kesken. Vastuu yhteydenpidosta voi asiakkuuden
eri vaiheissa olla joko asiakkaalla tai TE-toimistolla. Valiokunta
korostaa, että TE-toimiston tulee huolehtia siitä,
että asiakas tietää ja ymmärtää asiointiin
liittyvät oikeutensa ja velvoitteensa.
Muutoksen tarkoituksena on, että teknisluonteisten
työnhaun uusimisten sijaan TE-toimiston ja asiakkaan välisen
yhteydenpidon sisältönä on aina asiakkaan
tilanteen tarkistaminen ja palvelutarpeen mukaisesta palvelusta
sopiminen. Tavoitteena on vähentää ilmoitusluonteisia yhteydenottoja
TE-toimistoon ja TE-asiakaspalvelukeskukseen ja vapauttaa näin
asiantuntijoiden työpanosta työnhakijoiden työllistymistä edistävään
palveluun.
Valiokunta pitää teknisestä työnhaun
uusimisesta luopumista kannatettavana ja katsoo, että muutos
vähentää turhaa ja turhauttavaa TE-toimistoissa
käymistä ja edistää osaltaan
siirtymistä työttömän työnhakijan
valvontaan perustuvasta toimintatavasta palvelua korostavaan toimintatapaan.
Valiokunta korostaa TE-toimistojen vastuuta yhteydenpidosta
ja tähdentää, että työnhaun
uusimisesta luopuminen ei saa johtaa yhteydenottojen vähenemiseen.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että asiakkaalla on tarvittaessa mahdollisuus asioida TE-toimistossa
myös henkilökohtaisesti. Säännöllisellä yhteydenpidolla
turvataan työttömän työnhakijan
oikeus palveluihin ja varmistetaan, että ajankohtainen
palvelutarve on TE-toimiston tiedossa ja että asiakas voidaan
tilanteen niin edellyttäessä ohjata palvelulinjalta
toiselle.
Työkokeilu ja palkkatuettu työ
Työkokeiluun ohjaamista ja palkkatuen myöntämistä koskevia
säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi
siten, että säännökset ovat
sopusoinnussa työsopimuslaissa työnantajalle asetettujen
työntarjoamis- ja takaisinottovelvollisuutta koskevien
velvollisuuksien kanssa.
Työkokeilun rajoituksia koskevan säännöksen
(7 §) mukaan henkilöasiakasta ei ohjata työkokeiluun,
jos työkokeilussa on kyse sellaisista tehtävistä,
joista työkokeilun järjestäjä on
palvelun aloittamista edeltäneiden yhdeksän kuukauden
aikana tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut
tai lomauttanut työntekijöitä taikka
joissa työkokeilun järjestäjä on
muuttanut työsuhteen osa-aikaiseksi.
Työnantajan keskeinen velvollisuus on tarjota työntekijälle
työtä ja maksaa siitä työ- tai
työehtosopimuksen mukainen palkka. Työnantaja on
täyttänyt työsopimuslain mukaiset velvollisuutensa,
kun hän on tarjonnut työtä irtisanotuille,
lomautetuille tai osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen.
Työkokeilun rajoituksia koskeva säännös
on kuitenkin laadittu siten, että se estää työkokeilun
järjestämisen säännöksessä tarkoitetuissa
tilanteissa, vaikka työnantaja olisi täyttänyt
velvoitteensa tarjota työtä omille työntekijöilleen
tai esimerkiksi lomautus olisi jo päättynyt.
Lomautukset, irtisanomiset ja työajan lyhennykset ovat
esteenä työkokeiluun ohjaamiselle tai palkkatuen
myöntämiselle vain, jos työkokeilu järjestetään
samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin. Työnantajan
työsopimuslain mukainen työntarjoamisvelvollisuus
lomautetulle, palveluksessaan olevalle osa-aikaiselle taikka irtisanotulle
työntekijälle, jonka palvelussuhde ei ole vielä päättynyt,
on kuitenkin laajempi ja koskee omien työtehtävien
lisäksi myös muita työsopimuksen mukaisia
tehtäviä sekä muita sellaisia tehtäviä,
joista työntekijä selviytyy ammattitaitonsa ja
kokemuksensa perusteella. Esityksessä ehdotetaan työkokeilua
ja palkkatukea koskevien säännösten muuttamista
siten, että niissä otetaan nykyistä paremmin
huomioon työnantajan työsopimuslain mukainen velvollisuus
tarjota työtä irtisanotuille, lomautetuille tai
osa-aikaisille työntekijöille.
Palkkatukea voidaan työnantajalle myöntää vain,
jos lomautukset ja työajan lyhennykset ovat päättyneet
tai irtisanotuille on tarjottu mahdollisuus palata takaisin entiseen
työhönsä. Palkkatukea koskeva rajoitus
koskee työpaikkoja, joista työntekijä on
palkkatukihakemuksen jättämistä edeltäneiden
12 kuukauden aikana tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut
tai lomauttanut työntekijöitä samoista
tai samanlaisista tehtävistä taikka lyhentänyt
heidän työaikaansa. Palkkatuen osalta lakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että säännös olisi pääosin yhdenmukainen
ehdotetun työkokeilua koskevan muutoksen kanssa.
Valiokunta pitää työkokeilun ja palkkatuen edellytyksiä koskevia
ehdotettuja muutoksia tarpeellisina. Valiokunta katsoo, että muutokset turvaavat
nykyistä paremmin työnantajan palveluksessa olevien
työntekijöiden asemaa ja estävät
osaltaan näiden korvaamisen työkokeiluun osallistuvilla
tai palkkatuella palkattavilla henkilöillä.
Valiokunta korostaa, että TE-toimiston ja työkokeiluun
osallistuvan kesken laadittu työkokeilusopimus ei vapauta
työnantajaa normaaleista vastuistaan suhteessa työnantajan
omiin työntekijöihin. Jos työnantaja,
joka on lomauttanut omaa väkeään tai
jolla on työntarjoamisvelvollisuus suhteessa osa-aikatyöntekijöihinsä,
tekee TE-toimiston kanssa työkokeilusopimuksen henkilön
ottamisesta työkokeiluun tehtäviin, joita työnantaja
normaalisti teettää omalla väellä, työnantaja
ei vapaudu työsopimuslain mukaisista velvoitteistaan ja
vastuustaan. Työsopimuslaissa säädettyä työntarjoamisvelvollisuutta
rikkonut työnantaja voidaan määrätä korvaamaan aiheuttamansa
vahinko työsopimuslain vahingonkorvaussäännösten
nojalla. Valiokunta katsoo, että työnantajan velvollisuus
tulisi selkeästi käydä ilmi TE-toimistolle
annettavassa lain soveltamisohjeessa ja työnantajan ja
TE-toimiston välisissä työkokeilun järjestämistä koskevissa neuvotteluissa.
Hallituksen esityksen mukaan (s. 7/II) ehdotetut muutokset
tiukentavat jonkin verran edellytyksiä palkkatuen myöntämiselle
ja työkokeilun järjestämiselle niillä työpaikoilla,
joilla on toteutettu irtisanomisia ja lomautuksia tai osa-aikaistettu
työntekijöitä taikka joilla muutoin on osa-aikatyöntekijöitä.
Tämä johtuu siitä, että ehdotetussa
säännöksessä on otettu huomioon työsopimuslain
lisätyön ja muun työn tarjoamisvelvollisuutta
koskevat säännökset eikä rajattu sitä koskemaan
ainoastaan samaa tai samankaltaista työtä, jota
työntekijä on tehnyt.
Työsopimuslaissa säädetyn työntarjoamisvelvollisuuden
ja työkokeilun välisen suhteen kannalta on olennaista,
minkälaisesta työstä työkokeilussa
on kysymys. Olennaista on, korvataanko työkokeilussa olevan
työpanoksella työkokeilun järjestäjän
palveluksessa olevien irtisanottujen, lomautettujen ja osa-aikaisten
työpanosta. Jos työkokeilusopimus tehdään
tehtävistä, joita työkokeilun järjestäjä ei
muuten teettäisi työsuhteessa, työkokeilun
järjestämiselle ei työn tarjoamisvelvollisuuden
kannalta valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole estettä.
Työkokeilun järjestäminen työpajoilla
Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa monet kunnat
ovat palkanmaksukyvyn heikentymisen vuoksi joutuneet lomauttamaan
työntekijöitään. Lomautukset
saattavat saadun selvityksen mukaan vaikeuttaa kuntien mahdollisuuksia
tarjota työkokeilupaikkoja ja palkkatuettua työtä myös työpajoissa,
joissa valmentautujina on mm. osatyökykyisiä ja
pitkäaikaistyöttömiä sekä työttömiä nuoria
ja aikuisia, joilta puuttuu ammatillinen koulutus tai työkokemus.
Valiokunta korostaa, että työpajat poikkeavat luonteeltaan
normaaleista työpaikoista. Työpajoissa tarjolla
olevat työkokeilupaikat ja niissä tarjolla olevat
tehtävät ovat pääsääntöisesti
sellaisia, että niillä ei korvata kunnan omien
työsuhteisten henkilöiden työpanosta.
Kyse on valmennuksesta ja tehtävistä, joita kunta
ei teetä omilla työsopimussuhteisilla työntekijöillä ja joihin
työnantajalla ei siten pääsääntöisesti
ole työsopimuslain mukaista työntarjoamisvelvollisuutta.
Siltä osin kuin työkokeilu on tarkoitus järjestää kunnan
eri toimintayksiköissä ns. seinätön
työpaja -toimintamallin puitteissa tai muutoin, kyseessä ovat
sen sijaan useimmiten tehtävät, joita kunta teettää myös
työsuhteisilla työntekijöillä ja
joita työsopimuslain mukainen työntarjoamisvelvollisuus
koskee.
Jatkotoimenpiteet ja seuranta
Työ- ja elinkeinoministeriö on antanut valiokunnalle
tiedoksi luonnoksen julkisen työvoima- ja ja yrityspalvelulain
soveltamisohjeesta. Ohjeessa kuvataan lomautusten, irtisanomisten
ja osa-aikaisten työsuhteiden vaikutuksia työpajoilla järjestettävään
työkokeiluun. Valiokunta pitää ohjeen
antamista tärkeänä. Valiokunta korostaa, että työkokeilua
koskevia säännöksiä tulee soveltaa
yhdenmukaisesti koko maassa.
Valiokunta katsoo, että jatkossa työvoimapoliittisia
toimenpiteitä koskevia säännöksiä ja
toisaalta työsopimuslain työntarjoamisvelvollisuutta
koskevia säännöksiä ja erityisesti
mainittujen säännösten välistä suhdetta
olisi tarvetta edelleen selkiyttää. Selvitystyössä tulisi
arvioida säännösten yhteensopivuutta
ja sovellettavuutta työkokeilua tarvitsevien näkökulmasta erityisesti
taloudellisesti tiukkana aikana, jolloin työnantajat joutuvat
turvautumaan työvoiman vähennyksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa nyt toteutettavan muutoksen vaikutuksia
työkokeilun järjestämiseen erityisesti
kuntatasolla ja työpajoilla, ja edellyttää,
että hallitus antaa valiokunnalle asiassa selvityksen vuoden
kuluttua nyt ehdotettujen muutosten voimaatulosta. (Valiokunnan
lausumaehdotus)
Palkkatuella katettavat palkkauskustannukset
Palkkatuen maksaminen edellyttää, että työstä maksettava
palkka on työehtosopimuksen mukainen tai, jos sovellettavaa
työehtosopimusta ei ole, tavanomainen tai kohtuullinen
palkka työstä. Jos työaika jää alle
85 prosentin kokoaikaisesta työstä, palkkatuki
myönnetään vähennettynä ja
työaikaan suhteutettuna. Palkkatukea ei makseta, jos palkkauskustannukset
kuukaudessa ovat pienemmät kuin perustuen kuukautta kohti
laskettu määrä.
Palkkatukea koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi
siten, että palkkatukea voidaan jatkossa maksaa, vaikka
palkkauskustannukset jäävät alle sen,
mitä kuukaudessa maksettaisiin palkkatuen perustukena.
Muutos mahdollistaa palkkatuen maksamisen siten myös sellaiseen työsuhteeseen,
jossa työsuhteen tuntimäärät
ovat alhaiset. Valiokunta katsoo, että muutos parantaa
erityisesti niiden osatyökykyisten työttömien,
joiden työkyky ei mahdollista kokopäivätyötä,
mahdollisuuksia työllistyä työsuhteeseen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että TE-toimistot
harkitsevat tarkkaan, onko palkkatuen myöntäminen
osa-aikaiseen työsuhteeseen työnhakijan työllistämisen
kannalta tarkoituksenmukaista.
Alkukartoitus
TE-toimisto tekee työttömänä työnhakijana
olevalle tai työnhakunsa käynnistäneelle
maahanmuuttajalle maahanmuuttajan kotoutumisen edistämisestä annetun
lain (1386/2010) mukaisen alkukartoituksen, jonka avulla
arvioidaan maahanmuuttajan työllistymis-, opiskelu- ja muut
kotoutumisvalmiudet. Tyypillisesti maahanmuuttajan alkukartoitus
vastaa julkisessa työvoima- ja yrityspalvelulaissa tarkoitettua asiantuntija-arviointia
erityisesti silloin, kun alkukartoitukseen liittyy esimerkiksi kieli-
ja/tai luku- ja kirjoitustaidon selvittäminen.
TE-toimisto hankkii selvityksen tavallisesti ulkopuoliselta palveluntuottajalta.
Esityksessä ehdotetaan työvoima- ja yrityspalveluista
annetun lain 2 §:n muuttamista siten, että TE-toimisto
voi hankkia alkukartoituksia työvoima- ja yrityspalvelulain
mukaisina asiantuntija-arvioina. Tällöin maahanmuuttajalle, joka
osallistuu ulkopuoliselta hankittavaan alkukartoitukseen, voitaisiin
korvata osallistumisesta aiheutuvat matka- ja yöpymiskustannukset. Valiokunta
pitää ehdotettua muutosta tarkoituksenmukaisena
ja katsoo, että muutoksella edistetään
maahanmuuttajien yhdenvertaista kohtelua.