Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus
         
         Hallitusohjelman mukaan hallituskaudella toteutetaan ammatillisesti
            suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus. Kokonaisuudistuksella
            parannetaan työelämässä olevien
            ja työttömien koulutusetuuksia ja selkiytetään
            tukijärjestelmiä. Tarkoituksena on parantaa aikuisväestön
            mahdollisuuksia kehittää osaamistaan koko työuransa
            ajan.
         
         
         Aikuiskoulutuksen uudistamistarpeen taustalla on työmarkkinoilla
            tapahtumassa oleva voimakas muutos. Työntekijöiden
            odotetaan tulevaisuudessa kehittävän ammatillista
            osaamistaan säännöllisesti ja pystyvän
            siirtymään tehtävistä toisiin
            jopa useamman kerran työuransa aikana. Toimivan ja selkeän
            aikuiskoulutusjärjestelmän avulla pyritään
            luomaan kaikille realistinen mahdollisuus opiskeluun koko työuran
            ajan elämäntilanteesta ja työmarkkina-asemasta
            riippumatta.
         
         
         Aikuiskoulutuksen uudistamisen tavoitteena on, että yleinen
            aikuiskoulutustuki ja työttömän omaehtoisen
            koulutuksen tuki muodostavat toisiaan täydentävän
            kokonaisuuden. Työttömien omaehtoisen koulutuksen
            etuuksista säädetään laissa
            julkisesta työvoimapalvelusta. Työttömän työnhakijan
            opiskelumahdollisuuksia ja työvoimapoliittisen koulutuksen
            ajalta maksettavia etuuksia valiokunta käsittelee hallituksen
            esityksestä (HE 178/2009 vp)
            annettavassa mietinnössään.
         
         
         Aikuiskoulutustuesta annetun lain muutoksella parannetaan työssäkäyvien
            aikuiskoulutustuen tasoa ja selkiytetään
            ja yksinkertaistetaan tuen myöntämisen edellytyksiä.
            Aikuiskoulutustuen taso määräytyy jatkossa
            samoin kuin työttömyyspäiväraha.
            Sovitellun aikuiskoulutustuen avulla mahdollistetaan tuen maksaminen
            myös osa-aikaisen opiskelun ajalta.
         
         
         Aikuiskoulutustuen myöntämisen edellytykset
         
         Aikuiskoulutustukea myönnetään voimassa
            olevan lain mukaan omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuvalle
            palkansaajalle tai yrittäjälle. Tuen myöntämisen
            edellytyksenä on, että tuen hakija on ollut nykyisen
            työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden
            ennen tuettavan opiskelun alkua ja työelämässä hakijan
            on täytynyt olla yhteensä vähintään
            viisi vuotta. Tuen saajan täytyy jäädä palkattomalle
            opintovapaalle vähintään kahdeksi kuukaudeksi.
            Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan
            opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen
            julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa.
         
         
         Aikuiskoulutustukijärjestelmää on
            käytetty vähemmän kuin sitä koskevaa
            lakia säädettäessä odotettiin.
            Vuosina 2007 ja 2008 aikuiskoulutustukea sai noin 7 800
            henkilöä. Aikuiskoulutustuen vähäisen
            käyttämisen arvioidaan johtuvan aikuiskoulutustukijärjestelmän
            vaikeaselkoisuudesta.
         
         
         Aikuiskoulutustukijärjestelmän vaikeaselkoisuuteen
            vaikuttavat ainakin osaksi erityisesti säännökset
            myönnettävän tukikauden laskemisesta.
            Tuen saamisen edellytyksenä olevan työhistorian
            ja myönnettävän tukikauden arviointi on
            hakijalle vaikeaa, mikä haittaa opintojen aloittamista
            ja suunnittelua.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että aikuiskoulutustukea
            yksinkertaistetaan ja selkeytetään muuttamalla
            aikuiskoulutustuen edellytyksenä oleva työhistoria
            ja tukikausi kiinteiksi siten, että kahdeksan vuoden työhistoria
            oikeuttaa 18 kuukauden mittaiseen tukikauteen. Valiokunta pitää esityksessä ehdotettua
            muutosta tarpeellisena ja katsoo, että kiinteällä työhistorian pituudella
            ja tukikaudella aikuiskoulutustukijärjestelmä selkiytyy
            merkittävästi. Valiokunta uskoo, että helposti
            ymmärrettävä järjestelmä lisää sen
            käyttöä, vaikka tukeen vaadittava työhistoria
            kasvaakin viidestä kahdeksaan vuoteen.  Valiokunta pitää hyvänä sitä,
            että kahdeksan vuoden työhistorian jälkeen
            tukea saa 18 kuukaudeksi, mikä mahdollistaa tuen saamisen
            kohtalaisen pitkäkestoiseen täydennyskoulutukseen jo
            työuran melko varhaisessa vaiheessa, jolloin henkilölle
            jää vielä paljon työssäoloaikaa,
            jossa hyödyntää hankittua koulutusta.
         
         
         Aikuiskoulutustukea voi käyttää vain
            kerran työhistorian aikana. Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa
            arvioidaan mahdollisuudet laajentaa aikuiskoulutustukea siten, että tukea
            olisi mahdollista saada työuran aikana useamman kerran.
         
         
         Yrittäjän aikuiskoulutustuki
         
         Yrittäjät ovat käyttäneet
            mahdollisuutta aikuiskoulutustukeen varsin vähän.
            Vuonna 2008 aikuiskoulutustuen noin 7 800 käyttäjästä vain 225
            oli yrittäjiä. Aikuiskoulutustuki maksetaan yrittäjälle
            toisin kuin palkansaajalle kaikissa tapauksissa jälkikäteen.
            Hallituksen esityksessä ehdotettuun soviteltuun aikuiskoulutustukeen yrittäjällä ei
            ole oikeutta.
         
         
         Keskeiset syyt tuen vähäiseen käyttöön
            ovat tuen hakemisen monimutkaisuus ja tuen alhainen määrä.
            Ehdotettu aikuiskoulutuslain muutos ei selkeytä järjestelmää yrittäjien
            kohdalla, vaan yrittäjien tulee jatkossakin hakea tukea
            jälkikäteen hakemuksella. Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa
            myös yrittäjien mahdollisuuksia hyödyntää aikuiskoulutustukea
            helpotetaan ja järjestelmää selkiytetään.
            Tukijärjestelmän hallinnoinnin helpottamiseksi
            voisi valiokunnan käsityksen mukaan yrittäjien
            kohdalla harkita siirtymistä järjestelmään,
            jossa tuen saannin edellytykseksi riittää selvitys
            tutkintoon johtavaan koulutukseen osallistumisesta.
         
         
         Aikuiskoulutustukeen oikeuttava koulutus
         
         Aikuiskoulutustukeen oikeuttava koulutus kattaa laajasti ammatillisen
            kehittymisen eri muodot. Tukea myönnetään
            opintoihin kaikessa ammatillisesti suuntautuneessa koulutuksessa
            sekä perusasteella ja lukiossa silloin, kun niiden puuttuminen
            on ammatillisen kehittymisen esteenä. Tukea voi käyttää kokonaan
            uuden tutkinnon suorittamiseen tai jatkaa sen avulla kesken jääneitä opintoja.
            Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että jatkossa
            tukea saa myös sellaiseen vapaasta sivistystyöstä annetun
            lain (632/1998) mukaiseen koulutukseen,
            joka ei johda tutkintoon, vaan jonka arvioidaan olevan ammatillista osaamista
            ja pätevyyttä lisäävää.
            Valiokunta katsoo, että tuen myöntäminen
            kattavasti ammatillista osaamista edistävään
            koulutukseen tukee hyvin henkilön työuran kehittymistä ja
            muuttuvan työelämän vaatimuksia osaamisen
            laaja-alaisessa ja joustavassa kehittämisessä.
         
         
         Osa-aikainen opiskelu ja soviteltu aikuiskoulutustuki
         
         Voimassa olevan lain mukaan pienikin muutos ansiotuloissa voi
            viedä oikeuden aikuiskoulutustukeen kokonaisuudessaan.
            Tämä säännös vaikeuttaa
            tuen saantia erityisesti osa-aikaisen opiskelun tukemiseen, koska
            monet osa-aikaisesti opiskelevat työskentelevät
            ainakin satunnaisesti opintojen aikana.
         
         
         Osa-aikaisen opiskelun tukemisen mahdollistamiseksi hallituksen
            esityksessä ehdotetaan, että aikuiskoulutustukijärjestelmässä otetaan käyttöön
            soviteltu aikuiskoulutustuki. Soviteltua tukea voi saada osa-aikaisesti
            opiskeleva ansiotuloa saava henkilö, jolloin pienet, joissakin tapauksissa
            ennakoimattomat ansiotulot eivät johda koko aikuiskoulutustuen
            menettämiseen. Valiokunta pitää osa-aikaisen
            opiskelun tukemista erittäin hyvänä uudistuksena
            paitsi opiskeluaikaisen toimeentulon turvaamiseksi myös osaamisen
            kehittämisen kannalta. Opiskelun ja työssäkäynnin
            yhdistäminen tehostaa ammatillisen osaamisen kehittymistä.
         
         
         Osa-aikaisesti opiskeleva henkilö saa täyden aikuiskoulutustuen,
            mikäli opiskelun aikaiset tulot eivät kuukaudessa
            ylitä 127 euron suojaosaa. Jos tulot ylittävät
            säädetyn suojaosan, tuki sovitellaan siten, että ansiotulot
            pienentävät myönnettävää aikuiskoulutustukea
            asteittain. Valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua soviteltua
            aikuiskoulutustukea tarpeellisena ja opiskeluun kannustavana, mutta
            toteaa, että soviteltua aikuiskoulutustukea koskevat säännökset
            ovat jokseenkin vaikeaselkoisia. Lisäksi valiokunta katsoo,
            että ehdotettu suojaosa on suhteellisen alhainen, mikä vaikeuttaa
            käytännössä osa-aikaista työskentelyä yhtäaikaisesti
            opiskelun kanssa.
         
         
         Valiokunta on tehnyt lakiehdotuksen 5 §:n
            1 momentin 4 kohtaan ja 12 a §:n 1 momenttiin tekniset
            muutokset, jotka selkeyttävät lain tulkintaa ja
            soviteltua aikuiskoulutustukea koskevia säännöksiä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että aikuiskoulutustukijärjestelmästä tiedotetaan
            aktiivisesti. Etenkin osa-aikaiseen opiskeluun myönnettävästä sovitellusta
            aikuiskoulutustuesta tiedottaminen on tarpeen, jotta opiskelun aikana
            saatavien ansiotulojen vaikutus tuen suuruuteen on opiskelijan
            tiedossa jo etukäteen.
         
         
         Pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien oikeus
            aikuiskoulutustukeen
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota ansiotyössä olevien
            pysyvästi sokeiden ja liikuntavammaisten mahdollisuuksiin
            saada aikuiskoulutustukea omaehtoiseen opiskeluun. Pysyvästi
            sokeille ja liikuntavammaisille myönnetään
            kansaneläkelain säännösten perusteella
            vammaisuuden perusteella pysyvä työkyvyttömyyseläke,
            jota voidaan verrata vammaistukeen. Kyseistä eläkettä käsitellään
            useissa tilanteissa eri tavalla kuin tavanomaista työkyvyttömyyseläkettä.
            Valiokunta katsoo, että mainittua eläkettä saavien
            palkansaajien tulee olla aikuiskoulutustuen myöntämisen
            suhteen yhdenvertaisessa asemassa vammattomien palkansaajien ja
            vammaistukea saavien palkansaajien kanssa, ja pitää tärkeänä,
            että heidän mahdollisuutensa saada tukea selvitetään.
         
         
         Aikuiskoulutustuki määräaikaisissa
            työsuhteissa
         
         
         Aikuiskoulutustukea voidaan maksaa myös määräaikaisessa
            työsuhteessa olevalle henkilölle. Tuen saamisen
            edellytyksenä kuitenkin on, että palvelussuhde
            on voimassa koko tukikauden ajan, josta johtuen tuen maksamista
            ei voida jatkaa määräaikaisen työsuhteen
            päättymisen jälkeen. Niissä tapauksissa,
            joissa työsuhde irtisanotaan henkilöstä riippumattomista
            syistä, aikuiskoulutustukea ei lakkauteta.
         
         
         Määräaikaisten työsuhteiden
            välisinä aikoina henkilöt ovat usein
            työttöminä työnhakijoina, jolloin
            heillä on oikeus työttömän työnhakijan omaehtoiseen
            koulutustukeen. Valiokunta katsoo, että useita lyhyitä määräaikaisia
            työsuhteita tekevien henkilöiden erityisesti pitkäkestoisten
            opintojen suunnittelu ja toteuttaminen on vaikeaa, koska koulutuksen
            tuki on riippuvainen henkilön työmarkkina-asemasta.
            Työsuhteessa olevalle henkilölle tukea voidaan
            maksaa aikuiskoulutustukilain mukaan ja työttömälle työnhakijalle
            työttömien työnhakijoiden koulutuksen
            etuusjärjestelmien perusteella. Valiokunta huomauttaa,
            että määräaikaista ja muutoin epätyypillistä työtä tekevät
            henkilöt ovat usein puutteellisen koulutuksen varassa työmarkkinoilla,
            jolloin erityisesti tämän ryhmän mahdollisuuksia
            kouluttautumiseen tulisi pystyä tehokkaasti tukemaan. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että lyhyissä määräaikaisissa
            työsuhteissa olevien ammatillisen koulutuksen tukea kehitetään
            siten, että usein tapahtuva siirtyminen työmarkkinoilta
            työttömäksi työnhakijaksi ja
            päinvastoin ei tarpeettomasti vaikeuta ammatillisen osaamisen
            kehittämistä.