Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Työelämän tietosuoja
         
         Turun yliopistossa hiljattain tehdyn tutkimuksen (Työelämän
            yksityisyyden suoja, työ- ja elinkeinoministeriön
            julkaisuja 10/2008) mukaan yksityisyyden suojasta työelämässä annettu
            laki on toiminut suhteellisen hyvin. Monet työnantajan
            ja työntekijöiden edustajat tuntevat kuitenkin
            huonosti lain velvoitteita. Heikoimmin tunnetaan ja noudatetaan
            säännöksiä, jotka velvoittavat
            käsittelemään työntekijöiden
            valvontaa ja henkilötietoja koskevat menettelyt ja toimintatavat
            yhteistoimintalainsäädännön
            mukaisesti yhteistoiminnassa työntekijöiden kanssa
            ennen niiden käyttöönottoa. 
         
         
         Valiokunta pitää työnhakijoiden ja
            työntekijöiden yksityisyyden suojan toteutumista
            työelämässä erittäin
            tärkeänä. Valiokunta korostaa avoimuuden
            ja vuorovaikutuksen merkitystä pyrittäessä luomaan
            työpaikoille hyvä henki ja edistämään
            työhyvinvointia ja tuottavuutta. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että yhteistoiminnan kehittämiseen työpaikoilla
            panostetaan niin, että järjestelmä saadaan
            toimimaan lainsäätäjän tarkoittamalla
            tavalla. 
         
         
         Lain noudattamisen tehostamiseksi olisi tärkeää aktiivisesti
            tiedottaa lain säännöksistä niin työntekijöille
            kuin työnantajillekin. Valiokunta korostaa erityisesti
            työsuojeluvaltuutettujen ja luottamusmiesten tehokasta
            koulutusta, jotta tieto leviäisi työntekijöiden
            keskuuteen. Myös työnantajaliittojen tulisi aktiivisesti
            tiedottaa jäsenilleen lain sisällöstä sekä kouluttaa
            työnantajien edustajia ja työsuojelupäälliköitä.
            Tärkeää olisi huolehtia tiedon levittämisestä myös
            yleisten tiedotusvälineiden kautta, jotta tieto tavoittaisi
            myös järjestäytymättömät
            työnantajat ja työntekijät.
         
         
         Työntekijän henkilöluottotietojen
            käsittely
         
         
         Tällä hetkellä henkilöluottotietojen
            käsittelystä työelämässä ei
            ole erillisiä säännöksiä.
            Säännösten puute on mahdollistanut käytännössä sen, että työnantajat
            ovat pyytäneet työnhakijoiden ja työntekijöiden
            henkilöluottotietoja myös sellaisissa tilanteissa,
            joissa sen ei voida katsoa olleen perusteltua. Valiokunta pitääkin
            käsiteltävänä olevaa esitystä hyvin
            tärkeänä, jotta henkilöluottotietojen
            käsittelylle työelämässä saadaan
            selkeät pelisäännöt. Valiokunta
            korostaa, että työnhakijan tai työntekijän
            henkilöluottotietojen käyttäminen työelämässä tulee
            rajata tiukasti vain niihin tilanteisiin, joissa objektiivisesti
            arvioituna työnantaja tarvitsee tietoja päättäessään
            työntekijän palkkaamisesta tai siirtämisestä tehtävään,
            jossa vaaditaan erityisen suurta luotettavuutta. 
         
         
         Valiokunta painottaa, että merkintä henkilöluottotiedoissa
            ei ole rikos eikä se välttämättä kerro
            mitään työntekijän luotettavuudesta
            tai rehellisyydestä. Merkintä luottohäiriöstä ei
            suoraan kerro myöskään kevytmielisestä talouden hoidosta,
            vaan luottohäiriön voi aiheuttaa esimerkiksi takausvelka,
            sairaus, puolison kuolema, avioero tai työttömyys. 
         
         
         Nuorilla luottotiedoissa oleva merkintä liittyy usein
            pikaluottoihin, osamaksukauppoihin, luottokortin varomattomaan käyttöön
            taikka matkapuhelinlaskuihin ja kertoo lähinnä oman talouden
            suunnittelemiseen liittyvästä kokemattomuudesta.
            Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että kouluissa ja tiedotusvälineissä annettaisiin
            nuorille nykyistä enemmän tietoa arkipäivän
            talousasioista ja parannettaisiin nuorten valmiuksia huolehtia paremmin
            oman taloutensa hoitamisesta. Nuorille tulisi myös tähdentää,
            että luottotietoja voidaan käyttää työhönotossa
            ja niissä oleva merkintä voi heikentää heidän
            pääsyään työmarkkinoille.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että luottotietojen
            käyttäminen työhönotossa voi osaltaan
            vaikeuttaa vaikeassa asemassa olevien pitkäaikaistyöttömien
            ja syrjäytyneiden asemaa entisestään.
            Töihin pääsy parantaisi henkilön
            taloudellista tilannetta ja auttaisi maksuhäiriöiden poistamisessa. 
         
         
         Maksuhäiriötä koskevien merkintöjen
            poistamisesta luottotietorekisteristä säädetään
            luottotietolain 18 §:ssä. Säännöksen
            mukaan yleisimpien maksuhäiriöiden tallennusaika
            on kolme vuotta. Uuden ulosottoyrityksen jälkeen samasta
            velasta voi tulla uusi merkintä, jolloin säilytysaika
            alkaa jälleen alusta. Merkintä säilyy useimmissa
            tapauksissa rekisterissä, vaikka sen aiheuttanut velka
            olisi maksettu. Maksua koskeva tieto voidaan kuitenkin velallisen
            pyynnöstä ottaa rekisterin lisätietoihin.
            Lisätietoihin voidaan velallisen pyynnöstä ottaa
            myös tietoja maksuhäiriön syntyhistoriasta,
            kuten siitä, että merkintä luottotietoihin
            on aiheutunut takausvastuun tai lamavuosina syntyneen velan johdosta.
         
         
         Valiokunta korostaa, että ensisijaisesti työnantajan
            tulisi pystyä arvioimaan työnhakijan tai työntekijän
            luotettavuus muilla tavoin kuin hankkimalla henkilöluottotietoja.
            Esityksen perustelujen mukaan luottotietojen käyttö voidaan kuitenkin
            katsoa tarpeelliseksi objektiivisenkin mittapuun mukaan arvioituna
            eräissä työtehtävissä,
            joihin liittyy mahdollisuus laittoman taloudellisen hyödyn
            tavoitteluun. Siten työnantajan oikeus käsitellä henkilöluottotietoja
            voisi olla tarpeellista sellaisissa työtehtävissä,
            joissa työntekijän toiminta voi aiheuttaa merkittävää taloudellista
            vahinkoa työnantajalle. Luottotiedot eivät kuitenkaan
            saisi olla yksinomainen kriteeri työnantajan tehdessä päätöksiä työntekijän luotettavuudesta.
            
         
         
         Valiokunta painottaa, että työnantajan tulee lain
            mukaan kertoa työnhakijalle saamistaan tiedoista ja siitä,
            että hän aikoo käyttää niitä päätöksenteossaan.
            Säännös on takoitettu työnhakijan
            turvaksi. Sen tarkoituksena on antaa työnhakijalle mahdollisuus
            oikaista tiedoissa mahdollisesti olevat virheet ja kertoa tarkemmin
            niistä olosuhteista tai syistä, joista merkinnät
            ovat aiheutuneet.
         
         
         Lakiehdotuksen mukaan työnantajalla on oikeus saada
            luottotiedot vain, jos työnhakijan on tarkoitus toimia
            tietyissä laissa luetelluissa tehtävissä ja
            jos tehtävä edellyttää erityistä luotettavuutta.
            Luottotietorekisteriä pitävän yrityksen on
            siis ennen tietojen antamista harkittava, onko työnantajalla
            laissa edellytetty syy saada tiedot. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että työ- ja elinkeinoministeriö yhdessä tietosuojavaltuutetun
            ja luottorekisteriä pitävien yritysten kanssa valmistelee
            ohjeet siitä, miten ja millaisten tietojen pohjalta harkinta
            on tarkoitus suorittaa.
         
         
         Valvonta
         
         Yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain
            noudattamista valvovat työsuojeluviranomaiset yhdessä tietosuojavaltuutetun
            kanssa. Henkilöluottotietoja koskevat uudet säännökset merkitsevät
            jonkin verran lisäystä työsuojeluviranomaisten
            ja tietosuojavaltuutetun nykyisiin tehtäviin. Tietosuojaa
            ja yksityisyyttä koskeviin asioihin kiinnitetään
            yhä enemmän huomiota työelämässä,
            ja on todennäköistä, että näitä koskevat
            asiakasaloitteet ja koulutustarpeet lisääntyvät
            sekä työsuojelupiireissä että tietosuojavaltuutetun
            toimistossa. Valiokunta pitää tärkeänä, että valvontaan
            osoitetaan riittävästi resursseja niin, että säännösten
            noudattamista voidaan tehokkaasti valvoa.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         4 §. Työntekijän henkilötietojen
            keräämisen yleiset edellytykset ja työnantajan
            tiedonantovelvollisuus.
         
         
         Luottotietolain 29 §:n mukaan sen, joka hankkii
            rekisteröidyn henkilöluottotietoja käytettäväksi
            esimerkiksi luottoa myönnettäessä tai
            huoneenvuokrasopimusta tehtäessä, tulee ilmoittaa
            rekisteröidylle paitsi tietojen käytöstä myös
            siitä, mistä rekisteristä luottotiedot
            hankitaan. Valiokunta ehdottaa, että vastaava säännös otetaan
            yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
            lain 4 §:n 2 momenttiin. 
         
         
         5 a §. Henkilöluottotietojen käsittely. 
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 12/2008 vp) mukaan
            "työnantajalle ehdotetaan 5 a §:n nojalla
            oikeutta saada ja käyttää tehtävään
            valittua työnhakijaa koskevia henkilöluottotietoja,
            kun työnhakijan on tarkoitus toimia työtehtävissä, jotka
            edellyttävät erityistä luotettavuutta.
            Ehdotetussa säännöksessä ei
            kuitenkaan aseteta mitään edellytyksiä henkilöluottotietojen
            saamiselle. Esityksen perustelujen mukaan mainittujen tietojen saamisen
            edellytyksenä on voimassa olevassa 3 §:ssä mainittu
            tarpeellisuusvaatimus. Lisäksi tietojen tulee liittyä välittömästi
            työntekijän työsuhteeseen tai johtua
            muun ohella työtehtävien erityisluonteesta. Ensisijassa
            henkilöluottotiedot kerättäisiin voimassa
            olevan lain     4 §:n
            mukaan työntekijältä itseltään,
            mutta käytännössä niitä hankittaisiin
            henkilöluottotietoja saavilta ja käsitteleviltä yrityksiltä.
            Esityksen perustelujen mukaan rekisterinpitäjän
            tulisi "jollakin asianmukaisella tavalla" ennen luovuttamista ottaa
            selvää siitä, onko luovutuksensaajalla
            lainmukainen käyttöperuste. Luottotietojen luovuttaminen
            edellyttää siis tiettyä harkinnanvaraisuutta.
            Kuitenkin se, miten rekisterin pitäjät selvittävät
            pyydettyjen henkilöluottotietojen käyttötarkoituksen,
            jää melko avoimeksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan säännöstä on
            asianmukaista täsmentää siten, että henkilöluottotietojen
            saamisen ja käyttämisen edellytyksiin lisätään
            tietojen tarpeellisuus työnhakijan luotettavuuden arvioimiseksi. Tällöin
            rekisterin pitäjän harkinnassa, onko työnantajalla
            laillinen peruste saada ja käyttää tietoja
            vai ei, tulee ottaa huomioon työtehtävien laatu
            ja merkitys kokonaisuudessaan. Perustuslakivaliokunnan mielestä ehdotettu
            5 a § voisi alkaa esimerkiksi seuraavasti: "Työnantajalla
            on oikeus saada ja käyttää tehtävään
            valittua työnhakijaa koskevia henkilön luotettavuuden
            arvioimiseksi tarpeellisia luottotietolain (527/2007)
            4 luvussa tarkoitettuja henkilöluottotietoja, kun..."
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
            työ- ja elinkeinoministeriöltä saaman
            lausunnon mukaan "yksityisyyden suojasta työelämässä annettua
            lakia säädettäessä lähtökohtana
            oli, että nimenomaan 3 §:ssä tarkoitettu
            tietojen tarpellisuusvaatimus koskee kattavasti kaikkia eri asiakohdista
            säädettyjä pykäliä ja
            ettei asiasta tulisi ao. pykälissä toistamiseen
            säätää mitään.
            Tämä periaate on todettu lain perusteluissa sekä mm. lakia
            koskevassa esitteessä seuraavasti: "Siitä, että tietojen
            on oltava tarpeellisia, ei saada poiketa edes työntekijän
            suostumuksella ja tämän tarpeellisuusvaatimuksen
            tulee toteutua lain muiden yksityiskohtaisempien säännösten
            rinnalla." Jos ehdotettuun 5 a §:n 1 momentin
            johdanto-osaan lisätään erikseen tässä yhdessä   asiassa
            tarpeellisuusvaatimus, niin lain systematiikka saattaa horjua. Lisäksi
            perustuslakivaliokunnan ehdottama sanamuoto voidaan tulkita myös
            sellaiseksi, että se ei oikeuttaisi käsittelemään
            työntekijää koskevia kaikkia luottotietoja vaan
            vain jollakin tavalla tarpeelliseksi harkittua osaa niistä.
            Tästä syystä ministeriö ehdottaa ensisijaisesti,
            ettei ehdotettua muutosta hyväksyttäisi. Toissijaisesti
            perustuslakivaliokunnan ehdottaman sanamuodon sijaan valiokunnan
            niin katsoessa tarpeelliseksi, säännöksen
            sanamuoto voitaisiin täsmentää esim.
            seuraavalla tavalla: "Työnantajalla on oikeus saada ja
            käyttää tehtävään
            valittua työnhakijaa koskevia luottotietolain (527/2007)
            4 luvussa tarkoitettuja henkilöluottotietoja tämän
            luotettavuuden arvioimiseksi, kun työntekijän
            on tarkoitus toimia työtehtävissä, jotka
            edellyttävät erityistä luotettavuutta ja:"
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriön lausunnon pohjalta
            valiokunta ehdottaa, että 5 a §:n 1 momentin
            johdanto-osaan lisätään sanat "työnhakijan luotettavuuden
            arvioimiseksi". Valiokunta painottaa, että lain 3 §:n
            tarpeellisuusvaatimus koskee myös luottotietojen hankkimista
            ja niitä voidaan hankkia vain, jos ne ovat tarpeellisia
            luotettavuuden arvioimiseksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan henkilöluottotietoja
            voitaisiin pykälän 1 momentin 6 kohdan mukaan
            tarkistaa työnhakijasta, jonka tehtäviin kuuluisi
            työnantajan tai tämän asiakkaan omaisuuden
            vartiointi. Perustuslakivaliokunta pitää oikeasuhtaisuuden
            kannalta arveluttavana, että esimerkiksi tavallinen teollisuusvartiointi
            kuuluisi tähän ryhmään. Perustuslakivaliokunnan
            mielestä säännöstä voitaisiin vielä muotoilla
            siten, että vartioitavan omaisuuden laatu edellyttää erityistä luotettavuutta.
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriö on lausunnossaan jättänyt
            valiokunnan harkintaan, onko 1 momentin 6 kohdan sanamuotoa tarkennettava
            perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti. Ministeriöllä ei
            ole ehdotusta sanamuodoksi, miten omaisuuden laatua voitaisiin määritellä vartiointitehtävissä,
            joiden nimenomaisena tarkoituksena on omaisuuden suojelu ja joihin
            ministeriön näkemyksen mukaan liittyy mahdollisuus
            taloudellisen hyödyn tavoitteluun. Tämä lainkohta
            oli myös täysin yksimielinen lakia valmistelleessa työryhmässä,
            eikä siitä nähty tarpeelliseksi edes käydä laajempaa
            keskustelua lakiehdotuksen tarkoitus huomioon ottaen.
         
         
         Viitaten työ- ja elinkeinoministeriön lausuntoon
            työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ei pidä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena ehdottaa lakiehdotuksen 5 a §:n
            1 momentin 6 kohtaa muutettavaksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotuksesta puuttuvat
            tietojen luovuttamista koskevat korvaussäännökset.
            Nykymuodossaan ehdotettu 5 a § koskettaa siten
            jossain määrin luottotietotoimintaa harjoittavan
            yrityksen perustuslain 15 §:ssä turvattua
            omaisuudensuojaa. Perustuslakivaliokunta pitää tarpeellisena, että lakiin
            lisätään asianmukaiset säännökset
            siitä, että luottotietojen luovuttamisesta voidaan periä kohtuullinen
            korvaus.
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriön lausunnon mukaan
            luottotietolain 10 §:ssä on säännös
            tietojen luovuttamisen korvattavuudesta. Nyt ehdotetuilla säännöksillä ei
            ole puututtu tämän pykälän soveltamiseen.
            Siten luottotietojen luovuttamisesta voidaan periä kohtuullinen
            korvaus jo voimassa olevien säännösten
            mukaan. 
         
         
         Sen sijaan työ- ja elinkeinoministeriö esittää harkittavaksi,
            että ehdotettuun 5 a §:ään
            lisättäisiin uusi 3 momentti seuraavasti: "Työnantaja vastaa
            henkilöluottotietojen hankkimisesta aiheutuvista kustannuksista."
            Vastaava kustannusten korvausta koskeva säännös
            on yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
            lain 10 §:ssä, joka koskee kustannuksia
            huumausainetestiä koskevan todistuksen hankkimisesta. Samalla
            säännöksestä kävisi
            epäsuorasti ilmi, että henkilöluottotietojen
            hankinnasta voi aiheutua kustannuksia.
         
         
         Valiokunta yhtyy ministeriön näkemykseen työnantajan
            korvausvelvollisuutta koskevan uuden 3 momentin säännöksen
            tarpeellisuudesta varsinkin, kun 4 §:n 1 momentin
            mukaan työnantajan on ensi sijassa kerättävä työntekijältä itseltään
            häntä koskevat henkilötiedot. Tämä säännös
            koskee myös luottotietojen hankintaa. Tällöin
            on perusteltua, että työnantaja korvaa tietojen
            hankintakustannukset, jos työntekijä toimittaa
            itse työnantajalle selvitykset luottotiedoistaan. Valiokunta
            ehdottaa uuden 3 momentin lisättäväksi
            lakiehdotukseen, jolloin hallituksen esityksen mukainen 3 momentti
            siirtyy 4 momentiksi.