Yleisperustelut
Yleistä
Esitys liittyy pääosin hallituksen rakennepoliittisen
ohjelman toimeenpanoon. Sen keskeisenä tavoitteena on vähentää työ-
ja elinkeinotoimistoille kuuluvia työttömyysturvajärjestelmän
toimeenpanoon liittyviä tehtäviä ja suunnata
siten resursseja nykyistä tehokkaammin työnvälitykseen
ja asiakkaita aktivoivaan toimintaan. Esityksellä pyritään
edistämään työvoiman liikkuvuutta
laajentamalla tietyin edellytyksin työn vastaanottovelvollisuutta
myös työssäkäyntialueen ulkopuolelle.
Vailla omaa syytään työtä vailla
olevien perhepäivähoitajien ja työvapaalla
olevien oikeutta työttömyysetuuteen parannetaan.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita ja
ehdotettuja toimenpiteitä hyvinä ja tarpeellisina.
Esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää tarpeellisena tehostaa työ-
ja elinkeinotoimistojen toimintaa siirtämällä tehtäviä työttömyysetuuden
maksajille ja yksinkertaistamalla työttömyysturvasäännöksiä.
Valiokunta korostaa, että toiminnan selkeyttämisen ansiosta
vapautuvia resursseja tulee työnvälityksen tehostamiseksi
suunnata henkilökohtaiseen palveluun. Erityisen tärkeää kasvokkain
tapahtuva palvelu on nuorille ja pitkään työttömänä olleille
sekä asiakkaille, joille työ- ja elinkeinotoimiston
palvelut ja menettelytavat ovat ennestään vieraita.
Valiokunta huomauttaa, että kaikilla työ- ja elinkeinotoimiston
asiakkailla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköisiä palveluja tai
niiden käyttäminen on syystä tai toisesta
heille hankalaa.
Valiokunta pitää työvoiman liikkumiseen kannustavia
toimia tärkeinä ja tarpeellisina, mutta toteaa,
että esityksessä ehdotettuja säännöksiä tulee
jäljempänä esitetyistä syistä tarkentaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksen toteuttamiseksi laaditaan selkeät
ohjeet ja huolehditaan yhtenäisistä työ-
ja toimintakäytännöistä koko
maassa
Luottamukseen perustuva asiointi
Esityksellä otetaan askel kohti luottamukseen perustuvaa
asiointia luopumalla yrityksessä työskentelyn,
omassa työssä työllistymisen ja opiskelun
päättymisen osoittamisesta todistuksilla ja selvityksillä.
Valiokunta pitää luottamukseen perustuvan palvelun
vahvistamista erittäin hyvänä ja tarkoituksenmukaisena
ja katsoo, että työnhakijan ja työ- ja
elinkeinoviranomaisen välinen molemminpuolinen luottamus mahdollistaa
nykyistä paremmin yksilöllisten tarpeiden huomioimisen
ja edesauttaa ja nopeuttaa siten kullekin asiakkaalle sopivan työllistymispolun
löytymistä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että uusi toimintatapa saattaa johtaa työttömyysturvajärjestelmän
yleistä hyväksyttävyyttä ja
uskottavuutta heikentäviin tahattomiin erehdyksiin tai
tahallisiin väärinkäytöksiin
sekä vaikuttaa mahdollisten takaisinperimisten vuoksi kielteisesti
työttömyysetuuksien saajien asemaan. Valiokunta
pitää tärkeänä, että muutoksen
vaikutuksia seurataan tarkasti ja tarvittaessa epäkohdat
korjataan nopeasti.
Perhepäivähoitajien oikeus työttömyysetuuteen
Kunnan perhepäivähoitajaa ei tavallisesti
lomauteta siksi ajaksi kun häneltä ei ole varattu hoitopaikkoja,
vaikka tuolta ajalta ei makseta palkkaa. Koska hoitajaa ei lomauteta,
hänellä ei voimassa olevasta työsuhteesta
johtuen ole oikeutta myöskään työttömyysetuuteen.
Esityksessä ehdotetaan, että jatkossa tällaisessa
tilanteessa hoitajalla on oikeus työttömyysturvaan lomautukseen
rinnastettavan syyn perusteella. Valiokunta pitää ehdotettua
muutosta tärkeänä ja hyvänä,
mutta kiinnittää huomiota siihen, että uudistus
ei turvaa perhepäivähoitajan oikeutta työttömyysetuuteen
silloin, kun ansiot pienenevät hoidettavaksi osoitettujen
lasten vähenemisestä johtuen. Valiokunta katsoo,
että perhepäivähoitajien oikeus soviteltuun
työttömyysetuuteen ansioiden vähentyessä heistä itsestään
riippumattomasta syystä tulee selvittää.
Koulutusta vailla olevan alle 25-vuotiaan oikeus
työttömyysetuuteen
Koulutusta vailla oleva alle 25-vuotias nuori ei työttömäksi
jäädessään ole oikeutettu työttömyysetuuteen,
jos hän jättää hakematta syyslukukaudella
alkavaan ammatillisia valmiuksia antavaan tai lukiokoulutukseen.
Työttömyys- etuus lakkaa, vaikka nuori olisi syyslukukauden alkaessa
työllistymistä edistävässä palveluksessa.
Esityksessä ehdotetaan säännöksiä muutettavaksi
siten, että nuoren oikeus työttömyysetuuteen
säilyy työllistymistä edistävän
palvelun ajan. Valiokunta pitää muutosta erittäin
hyvänä ja tärkeänä nuorten
kannustamiseksi työllisyyttä edistäviin
palveluihin.
Koulutusta vailla olevan nuoren velvoite hakea keväällä alkaviin
koulutuksiin poistettiin koulutuspaikkojen ja valinnanmahdollisuuksien vähäisyyden
vuoksi vuoden 2013 alusta lukien. Tähän ei ehdoteta
muutosta, mutta nuoren oikeutta työttömyysetuuteen
tiukennetaan keväällä alkavan koulutuksen
aloittamisen osalta siten, että nuori menettää oikeuden
työttömyys- etuuteen, jos hän jättää aloittamatta
vastaanottamansa kevätlukukaudella alkavan koulutuksen. Tarkoituksena
on ohjata nuori työttömyyden sijasta aloittamaan
opinnot tilanteessa, jossa koulunkäynnin vaihtoehtona on
työttömyys.
Valiokunta pitää nuorten ammatilliseen koulutukseen
ohjaamista tärkeänä ja katsoo, että ammatillinen
koulutus on keskeistä nuoren työllistymisen turvaamisessa.
Koulutukseen osallistuminen on valtaosalle nuorista oikea ja työttömyyttä parempi
vaihtoehto. Valiokunta ei kuitenkaan pidä nyt toteutettavaa
muutosta ongelmattomana, koska menettely asettaa nuoret eriarvoiseen
asemaan siitä riippuen, ovatko he hakeneet koulutukseen
vai eivätkö ole. Valiokunta katsoo myös,
että muutos saattaa taloudellisen tuen menettämisuhan
vuoksi vähentää vähävaraisten
sekä niiden nuorten hakeutumista koulutukseen, joille sopivan
alan löytyminen on vaikeaa.
Työstä kieltäytyminen työpaikan
sijainnin ja työmatkan perusteella
Henkilöllä on 80 kilometrin etäisyydelle
tosiasiallisesta asuinpaikasta ulottuvalla työssäkäyntialueellaan
oikeus ilman työttömyysetuuden menetystä kieltäytyä tarjotusta
työstä, jos päivittäisen työmatkan
kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin
kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin
kaksi tuntia. Päivittäiseen työmatkaan
käytettävää aikaa arvioitaessa
otetaan joukkoliikenteen lisäksi huomioon oman
auton ja polkupyörän käyttömahdollisuus
sekä mahdollisuus kävellä työmatka.
Työssäkäyntialueen ulkopuolelta
tarjottu työ on työttömyysturvalain 2
a luvun 6 §:n 2—4 momentin mukaan otettava vastaan
mm. silloin, kun työ on pysyvä ja toimeentulon
turvaava, uudella paikkakunnalla on saatavissa henkilölle
ja hänen perheelleen sopiva asunto eikä henkilöllä ole
painavaa henkilökohtaista syytä olla vastaanottamatta
työtä.
Työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän
tulisi esityksen mukaan nykyistä laajemmin ohjata työttömiä ottamaan
vastaan työtä myös työssäkäyntialueen
ulkopuolelta silloin, kun se alueen liikenneyhteydet huomioon ottaen
on mahdollista. Tämän vuoksi ehdotetaan, että työttömällä olisi
edellä mainittujen työn vastaanottoon velvoittavien
edellytysten lisäksi velvollisuus ottaa vastaan työtä työssäkäyntialueen
ulkopuolelta, jos päivittäisen työmatkan
kesto on julkisia liikennevälineitä tai työnantajan
järjestämää kuljetusta käyttäen
kokoaikatyössä keskimäärin enintään
kolme tuntia ja osa-aikatyössä kaksi tuntia.
Valiokunnan saaman perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL
11/2010 vp) viittaavan asiantuntijaselvityksen
mukaan ehdotettu työn vastaanottovelvollisuuden laajennus
on ongelmallinen liikkumisvapautta koskevan perustuslain 9 §:n
kannalta. Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että ilman
tapauskohtaista työmatkan kestoon liittyvää harkintaa
työn vastaanottovelvollisuus saattaa johtaa työssäkäyntialueen
sisälläkin asuinpaikan valintaa koskevan perusoikeuden
vastaiseen lopputulokseen. Tapauskohtaisesti olosuhteet tulevat
otetuksi riittävästi huomioon työmatkan
kestoa koskevilla rajoituksilla.
Käsillä olevan ehdotuksen mukaan työmatkan
kestoa koskevat aikarajat eivät ole ehdottomia silloin,
kun työtä on tarjottu työssäkäyntialueen
ulkopuolelta, vaan ollakseen pätevä työstä kieltäytymisen
tulisi täyttää myös voimassa olevan
työttömyysturvalain 2 a luvun 6 §:ssä säädetyt
edellytykset. Mainitut säännökset ehdotetaan
muutoksen myötä siirrettäviksi uuteen
2 a luvun 6 a §:ään. Työnhakija
olisi siten velvollinen ottamaan työssäkäyntialueen
ulkopuolelta työtä, vaikka työmatkan
kesto ylittäisi säädetyn enimmäisajan,
ellei hän voi vedota muihin syihin. Saamansa selvityksen
perusteella valiokunta katsoo tarpeelliseksi muuttaa ehdotettua
pykälää siten, että työtön
voi yksinomaan työmatkan kestoon liittyvillä perusteilla
kieltäytyä työssäkäyntialueen
ulkopuolelta tarjotusta työstä.
Työstä kieltäytyminen kustannusten
perusteella
Työttömällä on työttömyysturvalain
2 a luvun 5 §:n 1 momentin mukaan pätevä syy
kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottu
osa-aikatyö silloin, kun työstä maksettava
palkka ja mahdollinen soviteltu työttömyysetuus
työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisesta
aiheutuvien kustannusten jälkeen jää pienemmäksi
kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus.
Kokoaikatyön vastaanottovelvollisuudessa vastaavaa työn
vastaanottamisesta aiheutuvia kuluja huomioivaa sääntelyä ei
ole.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hyvien
liikenneyhteyksien ansiosta kolmen tunnin enimmäismatka-ajan
piirissä sijaitseva työpaikka voi olla hyvinkin
etäällä työttömän asuinpaikasta,
mistä johtuen työmatkan kustannukset voivat nousta
jopa useaan sataan euroon kuukaudessa. Matalapalkkaisilla aloilla
myös kokoaikatyön vastaanottaminen saattaa siten muodostua
käytännössä taloudellisesti
kannattamattomaksi ja työttömälle kohtuuttomaksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen,
että valtion kokonaistalouden näkökulmasta
työmatkalippujen hintojen tulisi olla nykyistä kohtuullisemmat
esimerkiksi VR:llä.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa työttömyysturvalain
2 a luvun 5 §:n 1 momentin muuttamista
siten, että työnhakijalla olisi pätevä syy
kieltäytyä vastaanottamasta myös kokoaikatyö silloin,
kun työntekijän palkka ja hänelle mahdollisesti
maksettava työttömyysetuus työmatkakustannusten
ja muiden työn vastaanottamisesta aiheutuvien kustannusten
jälkeen jää pienemmäksi kuin
hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus.
Valiokunta huomauttaa, että henkilöllä on työttömyysturvalain
2 a luvun 3 §:n perusteella työttömyysetuutta
menettämättä mahdollisuus erota työstä kolmen
kuukauden kuluessa työsuhteen aloittamisesta, jos työpaikka
sijaitsee työssäkäyntialueen ulkopuolella
tai päivittäisen työmatkan kesto ylittää kokoaikatyössä kolme
tuntia ja osa-aikatyössä kaksi tuntia. Valiokunta
ei pidä tarkoituksenmukaisena tehdä työttömyysetuuden
saamiseksi velvoittavia työtarjouksia tilanteessa, jossa
työn vastaanottamisesta aiheutuvien kustannusten vuoksi
työssäkäynti muodostuu kohtuuttomaksi,
ja korostaa, että velvoittavia työtarjouksia tulee
ensisijaisesti tehdä työssäkäyntialueelta.
Työllistymissuunnitelman laatiminen puhelimitse
Työnhakijan ei ole välttämätöntä saapua
paikan päälle työ- ja elinkeinotoimistoon
työllistymissuunnitelman laatimista tai tarkistamista varten, vaan
asiointi voidaan hoitaa asiakkaan ja toimiston keskinäisen
sopimuksen perusteella puhelimitse toimiston etukäteen
ilmoittamana aikana. Työnhakijan puhelimella tavoittamatta
jääminen sovittuna aikana rinnastetaan suunnitelman laatimisesta
kieltäytymiseen (2 a luku 10 §), ja henkilölle
on sen perusteella voitu asettaa vähintään
30 päivän korvaukseton määräaika.
Esityksessä ehdotetaan yhdenvertaisuuden vuoksi puhelimitse
tavoittamatta jääminen rinnastettavaksi työllistymissuunnitelman
laatimistilaisuuteen saapumatta jäämiseen. Tällöin
henkilön seuraamus nykykäytännöstä poiketen
määräytyisi työttömyysturvalain
saapumatta jäämistä koskevan 2 a luvun
9 §:n perusteella ja olisi vähintään
15 päivää. Karenssin määräämisen edellytyksenä on,
että työ- ja elinkeinotoimisto on etukäteen
ilmoittanut työnhakijalle, milloin hakijaan otetaan yhteyttä.
Riittävänä pidetään ajankohdan
ilmoittamista päivän tarkkuudella, ja työnhakijan
tulisi tuolloin joko olla tavoitettavissa tai vastata viipymättä työ-
ja elinkeinotoimiston soittopyyntöön.
Valiokunta pitää puhelimitse ja verkkoyhteyksien
avulla tapahtuvaa asiointia sekä työnhakijaa että työ-
ja elinkeinotoimistoa helpottavana hyvänä ja tarkoituksenmukaisena
toimintatapana. Valiokunta katsoo kuitenkin työnhakijan
oikeusturvan kannalta ongelmalliseksi määrätä seuraamus
puhelinasioinnin perusteella. Puhelinyhteyden saaminen voi olla
sattumanvaraista ja epäonnistua työnhakijasta
riippumattomista syistä esimerkiksi puhelimen rikkoutumisen
vuoksi tai koska työnhakija oleskelee puhelinverkon kuuluvuusalueen
ulkopuolella. Työ- ja elinkeinotoimiston soittopyyntöön
viipymättä vastaaminen saattaa lisäksi
olla vaikeaa tai jopa mahdotonta työ- ja elinkeinotoimistosta johtuvista
syistä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puhelinyhteyden
saaminen työ- ja elinkeinotoimistoon on monilla paikkakunnilla ollut
vaikeaa ja edellyttänyt monia yrityksiä ja pitkiä jonotusaikoja.
Näistä syistä johtuen valiokunta ehdottaa
hallituksen esityksessä ehdotetun työttömyysturvalain
2 a luvun 9 §:n 3 momentin poistamista.
Valiokunta katsoo, että työnhakijan oikeudet ja
velvollisuudet tulee olla puhelinasioinnissa selkeästi
määriteltyjä ja ennakoitavia ja että toimintatavan
tulee olla yhdenmukainen koko maassa. Tästä syystä valiokunta
kannattaa työ- ja elinkeinoministeriön valiokunnalle
antamassa vastineessa ehdottamaa työllistymissuunnitelman
laatimismenettelyn selkiyttämistä siten, että työttömyysturvalain
suunnitelman laatimisesta kieltäytymistä koskevaan
2 a luvun 10§:ään
otetaan uusi säännös, jonka mukaan puhelimitse
tavoittamatta jääminen ei ole peruste sanktion
määräämiselle. Työnhakija,
jota ei puhelimitse tavoiteta, tulee kutsua paikan päälle työ-
ja elinkeinotoimistoon suunnitelman laatimista tai tarkistamista
varten.