Perustelut
Yleisarvio selvityksestä
Ulkoasiainvaliokunta katsoi mietinnössään
hallituksen toimintakertomuksesta vuodelta 2006, että Afganistanin
tilanne edellyttää kokonaisvaltaista tarkastelua,
ja pyysi valtioneuvostoa antamaan asiaa koskevan selvityksen tai
selonteon eduskunnalle (UaVM 1/2007 vp).
Valtioneuvoston eduskunnalle antaman selonteon Suomen osallistumisesta
Afganistanin ISAF-operaatioon, Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatioon Tshadissa ja Keski-Afrikan tasavallassa
(EUFOR TCHAD/RCA) sekä sotilasosaston asettamisesta
korkeaan valmiuteen osana Ruotsin, Suomen, Viron, Irlannin ja Norjan
muodostaman EU:n taisteluosaston valmiusvuoroa 1.1.—30.6.2008 (VNS
2/2007 vp) käsittelyn yhteydessä ulkoasiainvaliokunnalle
kerrottiin, että valtioneuvosto antaa ulkoasiainvaliokunnalle
erillisen kokonaisvaltaisen selvityksen Suomen tuesta Afganistanin
vakauttamiselle vuoden 2007 loppuun mennessä.
Ulkoasiainvaliokunnalle annettu selvitys on ensimmäinen
laajamittainen, poikkihallinnollisena yhteistyönä laadittu
selvitys Suomen toiminnasta yhdessä kriisinhallinnan ja
kehitysyhteistyön kohdemaassa. Selvityksen laatiminen on
sinänsä osoitus kehittyvästä kansallisesta ajattelusta
moniongelmaisten kriisialueiden tukemisessa. Valiokunnan mielestä kokonaiskuvan
muodostaminen Suomen tavoitteista ja eri sektorien toiminnasta on
tehokas tapa kehittää toiminnan vaikuttavuutta.
Valiokunta pitää ulkoasiainministeriön
johdolla laadittua selvitystä hyödyllisenä sekä eduskunnan
että Afganistanin vakauttamiseen osallistuvien hallinnonalojen kannalta.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa yleisvaikutelmanaan, että Suomen
toiminnan kokonaisvaltaisuudessa on selvityksen perusteella puutteita
toiminnan suunnittelun, koordinoinnin ja seurannan osalta. Näiden
puutteiden korjaamiseen tulee valiokunnan mielestä ryhtyä pikaisesti,
jotta Suomen toiminnan vaikuttavuutta voidaan parantaa ja jotta
toiminnan poliittinen ja yleinen hyväksyntä voidaan
varmistaa. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Suomi on sitoutunut
pitkäjänteisesti Afganistanin vakauttamiseen ja
että Afganistan on Suomen kriisinhallinta- ja kehitysyhteistyötoiminnan
painopistealue.
Afganistanin vakauttaminen
Afganistanin tilanne
Selvityksen Afganistanin tilannetta kuvaavassa osassa painotetaan
maassa tapahtunutta myönteistä kehitystä vuoden
2001 tilanteeseen verrattuna, jolloin Afganistanissa käytiin
neuvostomiehityksen päättymisen jälkeen
puhjennutta sisällissotaa Talibanin ja sitä vastustaneiden
ryhmien kesken. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Afganistanissa
on tapahtunut myönteistä kehitystä. Valiokunta
painottaa kuitenkin, että Afganistanin tilanteesta tulisi
antaa eduskunnalle ja julkisuuteen mahdollisimman oikea ja realistinen
kokonaiskuva, ja siksi valiokunnan mielestä Afganistanin
tilannekuvauksen olisi pitänyt kriittisemmin tarkastella
turvallisuustilanteen, oikeusvaltiokehityksen ja hallinnon kehittämisen
sekä taloudelliseen kehitykseen liittyviä ongelmia.
Kansainvälisen yhteisön Afganistanille suuntaaman
tuen koordinaatioon liittyvät puutteet ja esimerkiksi Naton
ja EU:n ongelmat sopia yhteistoiminnan järjestelyistä poliittisella
tasolla heikentävät kansainvälisen toiminnan
vaikuttavuutta. Sotilaallisen kriisinhallinnan osalta ISAF-operaatiolla
on edelleen voimavarapuutteita, ja osallistuvissa maissa käydään
kriittistä keskustelua operaatioon osallistumisesta. Pitkäkestoiseksi
osoittautuneella operaatiolla on merkittävä vaikutus
osallistuvien maiden kykyyn osallistua muihin kriisinhallintaoperaatioihin. Pahimmassa
tapauksessa kansainvälinen yhteisö voi erilaisten
tekijöiden yhteisvaikutuksesta johtuen epäonnistua
Afganistanin vakauttamisessa.
Valiokunta yhtyy selvityksessä esitettyyn päätelmään,
jonka mukaan aseellisen toiminnan jatkuminen on lähitulevaisuuden
suurin uhka Afganistanin vakaudelle. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Afganistanin turvallisuustilanne heikentyi vuoden 2007 aikana.
Vuoden 2008 alussa tehdyt pommi-iskut osoittavat aseellisen toiminnan
jatkuvan, yhä useammin terrorismin ja epäsuoran
sodankäynnin keinoin. Valiokunta on aikaisemmin todennut,
että vaikka sotaa Afganistanissa käydään
taliban-taistelijoita ja muita aseellisia ryhmittymiä vastaan,
yhä kasvava siviiliuhrien määrä on
lisännyt paikallista vastustusta ISAF- ja OEF-operaatioita
ja jopa siviilikriisinhallintaa ja kehitysyhteistyötoimintaa
kohtaan. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että kansainvälisten
joukkojen toimintatapoja tulee tarkastella kriittisesti, ja toistaa
aiemman kantansa, jonka mukaan sen mielestä Suomen tulisi
johdonmukaisesti kiinnittää siviiliuhrien välttämiseen
huomiota ISAFiin joukkoja luovuttavien maiden kokouksissa (UaVM
11/2007 vp).
Valiokunnan mielestä selvityksen sisältämä Afganistanin
sisäisen tilanteen kuvaus ei ole riittävän
monipuolinen. Keskushallinnon vastustajat muodostuvat valiokunnan
saaman selvityksen perusteella erilaisista ryhmittymistä,
joiden lähtökohdat ja tavoitteet ovat vain osittain
samankaltaisia. Valiokunta korostaa, että Afganistanin
tilanteen ymmärtämiseksi sen yhteiskunnan erityispiirteet
on osattava ottaa huomioon. Afganistanin valtio- ja yhteiskuntarakenne
on ollut jo historiallisesti hauras ja kehittymätön. Tilannetta
on pahentanut pitkään jatkunut sotiminen ja eri
väestöryhmien vastakkaisuus etnisestä taustasta,
klaanirakenteista, huumekaupasta ja paikallisista sotapäälliköistä sekä rajojen epämääräisyydestä
johtuen.
Afganistanin vakauttaminen ja jälleenrakentaminen on
vuosikymmenten haaste, koska liikkeellelähtö on
tapahtunut epäedullisista lähtökohdista.
Afganistanin kestävä vakauttaminen edellyttää valiokunnan
mielestä sovintoratkaisun etsimistä poliittisen
dialogin keinoin kaikkien halukkaiden ryhmien kesken. Kansainvälisen
yhteisön tulee voimakkaasti kannustaa Afganistanin hallitusta
poliittisen dialogin tehostamiseen.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että puutteet oikeusvaltiokehityksessä ja hyvän
hallinnon rakentamisessa ovat aseellisen toiminnan ohella tavallisten
afganistanilaisten turvallisuuteen kohdistuvia uhkia. Afganistanin
tilanteen vakautuminen edellyttää, että kansalaiset
voivat nykyistä enemmän luottaa viranomaisten
kykyyn toimia ihmisten elinolosuhteiden parantamiseksi. Ulkoasiainvaliokunnan
mielestä naisten rooli demokratian ja kansalaisyhteiskunnan
rakentamisessa on erittäin tärkeää.
Ulkoasiainvaliokunnan saaman informaation mukaan Afganistanin parlamentti
on estänyt kyseenalaisin perustein kansanedustaja Malalai
Joyan osallistumisen parlamentin työhön. Ulkoasiainvaliokunta
painottaa, että naisten rooli Afganistanin jälleenrakentamisessa
on tärkeä, ja myös Afganistanin hallituksen
tulisi tehdä kaikkensa naisten edustuksen turvaamiseksi
parlamentaarisessa päätöksenteossa.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää saamansa selvityksen
perusteella huomiota Afganistanin talouskehitykseen. Afganistanin
talous on kääntynyt valiokunnalle annetun selvityksen
perusteella nousuun, ja talouskasvun ennustetaan jatkuvan lähivuosien
aikana. Myönteinen talouskehitys luo perusteita Afganistanin
vakauttamiselle. Valiokunta kuitenkin korostaa, että huumetalouden
vahva asema vaikuttaa kielteisesti talouden ja yhteiskunnan yleiseen
kehitykseen. Tähänastinen huumeiden vastainen
työ ei ole tuottanut toivottuja tuloksia. Suomen tulisi
valiokunnan mielestä avunantajamaana kriittisesti arvioida tällä sektorilla
omaksuttujen mallien toimivuutta ja kiinnittää tarvittaessa
huomiota esimerkiksi Afganistanin hallinnon ylätason virkamiesten huumekytköksiin.
Valiokunta painottaa, että huumekasvien tuotannolle vaihtoehtoisten
elinkeinojen kehittämisen tulee olla Suomen kehitysyhteistyön
selkeä painopiste Afganistanissa.
Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti kiinnittänyt
huomiota epävakauden leviämiseen Pakistanin puolelle,
jonne on Pakistanin sisäisen epävakauden myötä syntynyt
nopeasti terrorismin tukialue (UaVM 11/2007 vp).
Pakistanin sisäpoliittisen tilanteen heikentymisellä voi
olla vakavia alueellisia ja kansainväliseen rauhaan ja turvallisuuteen
ulottuvia kielteisiä vaikutuksia. Valiokunnan mielestä tarkasteltavana
olevaan selvitykseen ei ole sisällytetty riittävän
perusteellista arviota Afganistanin naapurimaiden kehityksen heijastumista
Afganistanin tilanteeseen ja päinvastoin.
Ulkoasiainvaliokunta painottaa, että Afganistanin kestävä vakauttaminen
edellyttää turvallisuustilanteen parantamista
sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan keinoin yhteistyössä Afganistanin
turvallisuusviranomaisten kanssa, poliittisen prosessin kautta etsittävää sovintoa
sekä kehitysyhteistyön avulla luotavia edellytyksiä kansalaisten
elinolosuhteiden parantamiselle. Vakauttamisen onnistuminen edellyttää kansainvälisen
yhteisön pitkäjänteistä sitoutumista
ja afgaanien nykyistäkin aktiivisempaa roolia oman yhteiskuntansa
kehittämisessä.
Afganistanin vakauttamistoiminnan ohjaus
Kansainvälisen yhteisön tavoitteena on ulkoasiainvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan Afganistanin vakauttaminen, Afganistanin
hallinnon tukeminen, oikeusvaltiokehityksen ja ihmisoikeuksien edistäminen,
teknisen tuen tarjoaminen ja avustustehtävien koordinointi.
Pitkän tähtäimen tavoitteena tulee olla
afgaanien auttaminen auttamaan itse itseään. Samalla
tulee huomioida, ettei afgaanien itsensä toivoma yhteiskuntamalli
ole välttämättä samanlainen kuin
länsimaissa.
Kansainvälisen yhteisön toiminta perustuu Bonnin
sopimukseen vuodelta 2001, jonka perusteella YK antoi valtuutuksen
kansainvälisten turvallisuusjoukkojen perustamiseen (ISAF,
International Security Assistance Force) ja perusti avustusmission
Afganistanin avustamista varten (UNAMA, UN Assistance Mission in
Afghanistan). Afganistanin ja kansainvälisen yhteisön yhteistyön
perustan muodostavat vuonna 2006 allekirjoitettu Afganistanin omistajuutta
ja johtajuutta korostava Afghanistan Compact sekä maan
hallituksen valmistelema väliaikainen kehitysstrategia
(ANDS, Afghanistan Development Strategy). Yhteistyön koordinaatioelimenä toimii
Joint Coordination and Monitoring Board (JCMB).
Afganistanin jälleenrakennukseen lahjoitettu apu on
kanavoitu pääasiallisesti Maailmanpankin hallinnoimaan
jälleenrakennusrahastoon (ARTF, Afghanistan Reconstruction
Trust Fund). Lontoon kansainvälinen avunantajakokous helmikuussa
2006 tuotti yli 10 mrd USD:n edestä maksulupauksia vuosille
2006—2010. Kehitysyhteistyön tärkeä ohjausväline
on OECD:n kehitysapukomitean laatima Principles for Good International
Engagement in Fragile States and Situations. Asiakirjan yhtenä keskeisenä suosituksena
on, että hauraiden valtioiden tukeminen vaatii muun muassa
pitkäaikaista sitoutumista, apupanoksen jatkuvuutta, konfliktisensitiivisyyttä,
peruspalvelujen kehittämistä ja ulottamista köyhälle
väestönosalle sekä keskeisenä päämääränä valtion
rakentamista.
Puolustus- ja turvallisuussektorin kannalta tärkeä ohjausväline
on vuonna 2006 allekirjoitettu Naton ja Afganistanin yhteistyöohjelma (Framework
for Enduring Cooperation in Partnership), jonka puitteissa Naton
jäsenmaat ovat sopineet tukevansa Afganistania puolustusreformin,
puolustusinstituutioiden sekä turvallisuussektorin kehittämisessä.
EU on Afganistanissa tärkeä toimija. EU:n
ja sen jäsenmaiden yhteinen osuus kansainvälisestä tuesta
on noin 30 prosenttia. Jälleenrakennustuen lisäksi
EU on merkittävä humanitaarisen avun antaja Afganistanissa
ja sen lähialueilla. EU:n Afganistan-politiikka ja sen
toiminta-alueet määriteltiin EU:n ja
Afganistanin kumppanuutta koskeneessa yhteisdeklaraatiossa vuonna
2005. EU:n komission Afganistanin maastrategian 2007—2013
painopistealueita ovat maaseutukehitys, hyvä hallinto ja
terveys.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää saamansa selvityksen
perusteella huomiota Afganistanin vakauttamiseen tähtäävän
kansainvälisen toiminnan koordinaation puutteisiin ja kehittämistarpeeseen.
Vakauttamistoimintaa ohjaa monisyinen järjestely, jonka
puitteissa sektorikohtaisen toiminnan ohjaus on tyydyttävästi
järjestetty. Sen sijaan sotilaallisen- ja siviilikriisinhallinnan
sekä kehitysyhteistyötoiminnan yhteensovittamisessa
on selvästi parantamisen varaa. Samalla kun kansainvälistä koordinaatiota
tulee pyrkiä kehittämään, on
vakauttamis- ja jälleenrakentamistoiminnasta tehtävä näkyvämmin
afganistanilaista. Paikallisesta omistajuudesta riippumatta kansainvälisellä yhteisöllä
on
oikeus ja velvollisuus kiinnittää huomiota Afganistanin
kehityksen ongelmiin ja edellyttää maan hallitukselta
toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
ettei Suomella ole kansallista Afganistanin vakauttamista koskevaa
toimintaohjelmaa. Ulkoasiainvaliokunnan mielestä tällaisen
kansallisen toimintaohjelman laatiminen olisi tarpeen toiminnan
kokonaisvaltaisuuden ja eri sektorien toiminnan koordinaation kehittämiseksi.
Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että Suomen toiminnan koordinointiin kiinnitetään nykyistä enemmän
huomiota varsinkin niissä kohdemaissa, joiden vakauttamiseen
Suomi osallistuu samanaikaisesti kehitysyhteistyön ja kriisinhallinnan
keinoin.
Afganistanin vakauttamisen operatiiviset vastuut
YK:lla erityisjärjestöjensä kautta
ja Maailmanpankilla on keskeinen vastuu avun koordinoinnista ja
perille viemisestä. YK:n erityisjärjestöillä on
tärkeä rooli humanitaarisen avun toimittamisessa.
Maailmanpankki hallinnoi jälleenrakennusrahastoa. YK perusti
Afganistanin avustusmission (UNAMA) 28.3.2002 turvallisuusneuvoston
päätöslauselmalla 1401. Viime aikoina
on käyty kansainvälistä keskustelua mahdollisuudesta
vahvistaa YK:n ja Naton yhteistyötä nimittämällä sama
henkilö YK:n pääsihteerin erityisedustajan
ja Naton erityisedustajan tehtävään.
Naton johtama ISAF-operaatio toimii YK:n mandaatilla. Peruskirjan
VII luvun mukaisin valtuuksin sen edellytetään
toimivan kaikin tarvittavin keinoin tehtävänsä täyttämiseksi.
Operaation tehtävänä on Afganistanin
keskushallinnon ja turvallisuussektorin kehittäminen ja
tukeminen sekä turvallisen toimintaympäristön
luominen avustus- ja jälleenrakennustoiminnalle. Nato otti
johtovastuun operaatiosta vuonna 2003, ja sen laajentaminen koko
maan kattavaksi saatiin päätökseen vuonna
2006. ISAF kantaa nykyään päävastuun
aseellisten ryhmien vastaisesta toiminnasta Afganistanissa. Afganistanin turvallisuusviranomaisille,
erityisesti asevoimille, suunnatusta tuesta on asteittain tullut
yhä tärkeämpi osa Naton toimintaa Afganistanissa.
Monikansallisen OEF-operaation (Operation Enduring Freedom) toiminnan
painopiste on viime aikoina siirtynyt yhä enemmän
turvallisuussektorin reformin tukemiseen, mutta operaatiolla on edelleen
terrorismin vastaiseen toimintaan liittyviä tehtäviä.
EU:n siviilikriisinhallintaoperaatio EUPOL Afganistan käynnistyi
kesäkuussa 2007, ja sen on määrä saavuttaa
täysi 205 henkilön vahvuutensa maaliskuussa 2008.
EUPOLin tehtävänä on vahvistaa Afganistanin
viranomaisten vastuuta poliisitoimen kehittämisessä kansainvälisiä standardeja,
oikeusvaltioperiaatetta ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Operaatio
on luonteeltaan neuvoa-antava, eikä sillä ole
toimeenpanevia tehtäviä. Naton ja EU:n kesken
ei ole sovittu EUPOLille annettavasta tuesta sekä tiedonvaihdossa
että turvallisuuden ja logistiikan osalta. Toistaiseksi
tuesta on sovittu kahdenvälisesti PRT-johtovaltioiden ja
EUPOLin kesken. EU:n komissio toimeenpanee Afganistanin oikeuslaitossektorin
uudistamiseen tähtäävää ohjelmaa (EC
Justice Programme).
ETYJin rooli Afganistanin vakauttamisessa on toistaiseksi vaatimaton.
Järjestön piirissä käydään
keskustelua kenttätoiminnan uuden painopisteen luomisesta
Keski-Aasian suuntaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ETYJ on
aloittamassa Keski-Aasian maiden ja Afganistanin rajavalvonnan ja
hallinnon kehittämistä erityisesti kouluttamalla
viranomaisia.
Kansalaisjärjestöillä on tärkeä panos
Afganistanin vakauttamisessa. Jotkut järjestöistä ovat toimineet
maassa pitkään, osa myös avustustoiminnan
kannalta vaikean taliban-hallinnon aikana. Maan turvallisuustilanne
on kansalaisjärjestöjen toiminnan kannalta tällä hetkellä hyvin vaikea.
Kun kansalaisjärjestöt yrittävät
parantaa naisten yhteiskunnallista asemaa ja lisätä tyttöjen
koulutusta, ne voivat jo pelkästään tästä syystä joutua
islamistien hyökkäysten kohteeksi. Osa vastarinnasta
saattaa pyrkiä kohdistamaan iskunsa kansalaisjärjestöjen
toimipisteisiin myös siksi, että ne ovat haavoittuvampia kohteita
kuin sotilaalliset kohteet.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että kansainvälisen toiminnan koordinaation kehittäminen
on välttämätöntä toiminnan
vaikuttavuuden lisäämiseksi. Ulkoasiainvaliokunnan
mielestä Suomen tulisi aktiivisesti pyrkiä edesauttamaan
kansainvälisen toiminnan koordinoinnin kehittämistä erityisesti YK:n
roolin vahvistamiseksi sekä Naton ja EU:n poliittisen tason
koordinaation mahdollistamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kansalaisjärjestöjen toiminnan edellytysten
turvaamiseen kiinnitetään riittävästi
huomiota. Niin sanotun humanitaarisen tilan turvaaminen kansalaisjärjestöille
edellyttää koordinaatiota ja järjestöjen näkemysten
huomioon ottamista muuta toimintaa suunniteltaessa.
Suomen osallistuminen Afganistanin vakauttamiseen
Sotilaallinen kriisinhallinta
Selvityksen ISAF-operaatioon osallistumista koskeva osa rakentuu
valtioneuvoston eduskunnalle marraskuussa 2007 antamaan laajaan
sotilaallista kriisinhallintaa koskevaan selontekoon (VNS
2/2007 vp). Selonteossa esitettiin Suomen sotilaallisen
osallistumisen laajentamista Afganistanin asevoimien kouluttamiseen
tarkoitetulla henkilöstöllä (OMLT, Operational
Mentoring and Liaison Teams). Ulkoasiainvaliokunta totesi selonteosta
annetussa mietinnössään (UaVM 11/2007
vp), että osallistuminen OMLT-toimintaan on tulkittava
sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain 3 §:n tarkoittamaksi
suomalaiselle sotilasjoukolle määrätyn
tehtävän operaation aikana suunnitelluksi olennaiseksi
muutokseksi. Ulkoasiainvaliokunta katsoi, että selontekoa voitiin
pitää tässä mielessä sotilaallisesta
kriisinhallinnasta annetun lain 3 §:n 2 momentin mukaisena
eduskunnan kuulemisena, jonka perusteella valtioneuvosto voi laatia
tasavallan presidentille ratkaisuehdotuksen OMLT-henkilöstön
lähettämiseksi. Ulkoasiainvaliokunta katsoi edelleen,
että selontekoa ei voitu pitää sotilaallisesta
kriisinhallinnasta annetun lain 3 §:n mukaisena kuulemisena,
jonka perusteella hallitus voisi laatia ratkaisuehdotuksen tasavallan presidentille
koskien Suomen PRT-osallistumisen merkittävää laajentamista.
Tasavallan presidentti teki 8.2.2008 päätöksen
Suomen osallistumisesta Afganistanin armeijan koulutustoimintaan
10 kouluttajalla.
Afganistanin asevoimille annettava tuki luo pitkällä tähtäyksellä edellytyksiä kansainvälisen
sotilaallisen läsnäolon asteittaiselle vähentämiselle.
OMLT-ryhmät on määritelty ISAFin kriittiseksi
puutealueeksi, ja Suomen lisäpanostus on näin
ollen oikein kohdennettu.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää saamansa selvityksen
perusteella huomiota siihen, että pohjoismaista Ruotsi
ja Tanska harkitsevat sotilaallisen panoksensa lisäämistä lähitulevaisuudessa.
Ruotsilla on Afganistanissa 340 sotilasta, ja sillä on
valtiopäivien mandaatti nostaa sotilaiden määrä tarvittaessa
600:aan. Valiokunnan saamien tietojen mukaan Ruotsi harkitsee lisäpanoksen
asettamista vuoden 2009 alussa. Tanskalla on Afganistanissa 450
sotilasta, ja sen odotetaan nostavan sotilaidensa määrän
noin 650:een vuoden 2008 aikana. Norjan kokonaisvahvuus Afganistanissa
on noin 500, ja sillä on johtovastuu Maimanan PRT:ssä.
Käsiteltävänä olevan selvityksen
mukaan Suomi jatkaa PRT-osallistumisen vahvistamisen selvittämistä.
Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan harkittavana on
toiminnan laajentaminen PRT-johtovastuun suuntaan tai alueellisen
neuvontatiimin (PAT, Provincial Advisory Team) muodostaminen PRT:n
alaisuuteen. Ulkoasiainvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan
keskustelut Ruotsin kanssa PRT Mazar-i-Sharifin johtovastuun kierrättämisestä eivät
ole toistaiseksi johtaneet tuloksiin ja Ruotsi on lisäämässä sotilashenkilöstönsä
määrää PRT:ssä.
Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan PRT-johtovastuun
ottaminen edellyttäisi huomattavia lisäpanostuksia
sotilas- ja siviilihenkilöstön määrään,
merkittävää taloudellista lisäpanostusta
ja suurlähettilään johtaman suurlähetystön
perustamista Kabuliin. Johtovaltio vastaa viime kädessä PRT:n
toimintaedellytyksistä, muun muassa kuljetusjärjestelyjen
toimivuudesta. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että ennen
kuin lopullisia päätöksiä PRT-johtovastuun ottamisesta
tai alueellisen neuvontaryhmän (PAT) muodostamisesta tehdään,
tulee asia selvittää huolellisesti ja poikkihallinnollisesti.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä yleinen Suomen sotilaalliseen
kriisinhallintaan osallistumista koskeva linjaus tulee sisällyttää valtioneuvoston
laadittavana olevaan turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon.
Valiokunta katsoo, että Suomella on nykyisten sotilaallisen
kriisinhallinnan kokonaisresurssien puitteissa hyvin rajalliset
mahdollisuudet harkita ISAF-osallistumisen lisäämistä.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että sotilaallisen osallistumisen
tulevassa suunnittelussa tulee arvioida, kuinka Afganistan- osallistuminen
voitaisiin tehokkaasti sovittaa sotilaallisen kriisinhallinnan laajempaan
kokonaisuuteen.
Ulkoasiainvaliokunta tapasi Afganistanin ulkoministeri Rangin
Dadfar Spantan hänen vieraillessaan Suomessa 28.—29.2.2008
ja ilmaisi tyytymättömyytensä sen vuoksi,
että toukokuussa 2007 tapahtuneeseen ISAFia vastaan suunnattuun
pommi-iskuun, jossa menehtyi suomalainen rauhanturvaaja, syyllistyneet
tekijät on vapautettu Afganistanin presidentti Karzain
päätöksellä. Ulkoministeri selvitti
vapauttavan päätöksen johtuneen eri heimojen
välisistä jännitteistä, mutta
vakuutti, että oikeusprosessia tullaan jatkamaan. Ulkoasiainvaliokunta
pitää tärkeänä, että Suomen
hallitus seuraa tilannetta ja tarvittaessa vaikuttaa Afganistanin
hallitukseen niin, että surmaan syylliset saadaan kiinni
ja oikeuden eteen.
Siviilikriisinhallinta
Ulkoasiainvaliokunnalle annetun selvityksen mukaan Suomen siviilikriisinhallintatoiminta
Afganistanissa
muodostuu PRT:n puitteissa toimivasta turvallisuussektorin kehittämiseen
erikoistuneesta siviiliasiantuntijaryhmästä (4 + 2 tilapäistä kouluttajaa),
EU:n poliisioperaatiossa (EUPOL) toimivista asiantuntijoista (8
tai 10) sekä PRT-toiminnan ja EUPOL-operaation rahoitustuesta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan harkittavana on lisäksi
henkilöstön (3) osoittaminen Nato—Venäjä-neuvoston
puitteissa tapahtuvaan huumekoulutusprojektiin, ETYJin kautta tapahtuvaan
Tadzhikistanin rajavalvontakapasiteetin kehittämiseen (2
asiantuntijaa + rahoitusta) sekä osallistuminen
asiantuntija-avulla Afganistanin siviili-ilmailusektorin kehittämiseen.
Merkittävä uusi siviilikriisinhallinnan muoto olisi
selvitysvaiheessa oleva Afganistanin poliisi-syyttäjäyhteistyöhön
painottuvan koulutusohjelman toteuttaminen. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan oikeuslaitos- ja syyttäjäsektori on jäänyt
poliisisektorin uudistamiseen tähtäävän
toiminnan varjoon. Ohjelman puitteissa koulutettaisiin viidessä vuodessa
100 afganistanilaisviranomaista hyviksi havaittuihin yhteistoimintakäytäntöihin
käyttäen mallina Suomessa käytössä olevaa
poliisi-syyttäjäyhteistoimintamallia. Koulutuksen
saaneet afganistanilaisviranomaiset voisivat auttaa kehittämään
oman Afganistanin oloihin soveltuvan yhteistoimintamallin ja toimia
mentoreina omilla alueillaan. Koulutuksen toteuttaisi Kuopiossa
toimiva kriisinhallintakeskus yhteistoiminnassa sisäasiainministeriön,
ulkoasiainministeriön ja valtakunnansyyttäjänviraston
kanssa.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä poliisi-syyttäjäyhteistyön
koulutusohjelman teema on hyvin valittu ja täydentäisi
Afganistanin poliisisektorin uudistamista. Määräaikainen
hanke on kustannusvaikutuksiltaan ennakoitavissa ja lisäisi toteutuessaan
Suomen siviilikriisinhallintaosallistumisen vaikuttavuutta konkreettisesti
mitattavissa olevalla tavalla. Ulkoasiainvaliokunta pitää ongelmallisena,
ettei kansainvälisen yhteisön ja Afganistanin
hallituksen kesken ole kyetty sopimaan koordinoidusta ja selkeästä ohjelmasta
keskus- ja paikallishallinnon kehittämiseksi, oikeussektori
mukaan lukien. Ilman tällaista ohjelmaa poliisi-syyttäjäyhteistyön
koulutusohjelma voi jäädä irralliseksi
ja yksittäiseksi koulutustapahtumaksi.
Ulkoasiainvaliokunta pitää poliisi-syyttäjäyhteistyön
koulutushanketta sinänsä hyvänä osoituksena
Kuopion kriisinhallintakeskuksen onnistuneesta liikkeellelähdöstä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viranomaisyhteistyö keskuksen
toiminnan kehittämiseksi on sujunut hyvin. Valiokunta toteaa,
että laadittavana olevassa siviilikriisinhallinnan strategiassa
tulisi selvittää, toimiiko kriisinhallintakeskuksen ministeriötason
ohjaus tehokkaasti, ja minkä ministeriön alaisuudessa
keskuksen olisi tarkoituksenmukaisinta toimia.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää saamansa selvityksen
perusteella huomiota Suomen siviilikriisinhallintaosallistumisen
laajentamismahdollisuuksien ahtaisiin raameihin. Siviilikriisinhallinnan
noin 14 milj. euron rahoituskehys mahdollistaa vuositasolla noin
120 asiantuntijan lähettämisen operaatioihin.
EU:n siviilikriisinhallintaoperaation todennäköinen
käynnistyminen Kosovossa tarkoittaa noin 50—60
suomalaisen asiantuntijan osallistumista, samalla kun muissa operaatioissa
palvelee vajaat 90 suomalaista. Afganistanin osalta tämä tarkoittaa
sitä, että toiminnan mittakaavaa on vaikea lähitulevaisuudessa
kasvattaa.
Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti korostanut (UaVL
3/2004 vp, UaVL 10/2005 vp, UaVM
1/2007 vp, UaVL 3/2007 vp, UaVM 11/2007
vp), että siviilikriisinhallintaan osoitetut
määrärahat eivät ole oikeassa
suhteessa käytännön todellisiin tarpeisiin.
Valiokunta toteaa, että ilman määrärahojen
korottamista Suomen siviilikriisinhallintaosallistumisen tasoa ei
voida kasvattaa nykyisestä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Suomen kriisinhallintaosallistumisen
painopiste on sekä siviili- että sotilashenkilöstön
käytön näkökulmasta PRT-toiminnassa.
Valiokunta korostaa, että Suomen toiminnan kehittämistä suunniteltaessa
PRT-osallistumista tulee kehittää kokonaisvaltaisesta
siviili- ja sotilaallisen kriisinhallinnan koordinoinnin lähtökohdasta
käsin. Samassa operaatiossa toimivat siviiliasiantuntijat voivat
tukeutua operaation sotilaskomponenttiin huollon ja muun logistiikan
osalta ilman, että tuesta joudutaan sopimaan eri järjestöjen johtamien
operaatioiden kesken.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että käsiteltävänä olevan
selvityksen mukaan Suomi pyrkii yhdessä Ruotsin kanssa
vahvistamaan siviilitoimintoja Mazar-i-Sharifin PRT:ssä.
Selvityksen mukaan Suomen tarkoituksena on tehostaa PRT-toimintaa
tukevaa kehitysyhteistyötä sekä ohjata
osa siviiliprojektien varoista myös PRT:n alaisten MOT-ryhmien (Mobile
Observation Team) hankkeiden rahoitukseen. PRT:n toteuttamiin hankkeisiin
aiotaan selvityksen mukaan antaa seuraavan kolmen vuoden aikana
2 milj. euroa nopeavaikutteisiin projekteihin ja turvallisuussektorin
infrastruktuuri- ja koulutushankkeisiin.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että Suomen siviilikriisinhallintatoiminta Afganistanissa
on pirstoutunut käytössä olevat niukat
resurssit huomioon ottaen useaan operaatioon, mikä saattaa
laskea toiminnan vaikuttavuutta. Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, ettei sille annettuun selvitykseen ole sisällytetty
siviilikriisinhallintaosallistumisen selkeätä tavoitetilaa.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä valtioneuvoston
tulisi määritellä Suomen siviilikriisinhallintaosallistumiselle
tavoitetila, joka ohjaisi siviilikriisinhallinnan lähivuosien
suunnittelua ja sovittaisi Afganistanin siviilikriisinhallintaan
osallistumisen siviilikriisinhallinnan laajempaan kokonaisuuteen.
Turvallisuussektorin muu tuki
Käsiteltävänä olevan selvityksen
mukaan Afganistanin turvallisuusviranomaisille suunnatun materiaalituen
tarvetta on painotettu toistuvasti sekä YK:n että Naton
puitteissa. Koulutustuen ohella turvallisuusviranomaiset tarvitsevat
materiaalitukea todellisen itsenäisen toimintakyvyn luomiseksi.
Afganistanin hallitus ja kansainväliset toimijat ovat vedonneet
ase- ja materiaalilahjoitusten antamiseksi maan asevoimien, rajaviranomaisten
ja poliisin käyttöön. Tasavallan presidentti
ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
ovat linjanneet, että Suomi voi tarjota Afganistanin asevoimille
materiaalitukena muuta kuin aseapua.
Valiokunnalle annetun selvityksen mukaan puolustusmateriaalin
vienti Afganistaniin edellyttää tapauskohtaista
maakohtaista ulko- ja turvallisuuspoliittista harkintaa. Afganistan
ei ole EU:n tai YK:n pakotelistoilla, jotka ovat ehdottomia esteitä viennille.
Suomen käytäntönä on ollut,
ettei se vie aseita kriisialueille. Puolustustarvikkeiden maastavienti
on luvanvaraista. Maastavientilain nojalla annetussa asetuksessa (108/1997)
puolustustarvikkeet jaetaan pääotsikoittain neljään
tuoteluokkaan: 1. aseet ja asejärjestelmät; 2.
sotilasajoneuvot; 3. suojavarustus ja suojatarvikkeet sekä 4.
sotilaselektroniikka. Valtioneuvosto myöntää luvat
tuoteluokkiin 1. ja 2. kuuluvissa tapauksissa tai silloin, kun vienti
muilta osiltaan on ulko- ja turvallisuuspoliittisesti merkittävää.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että useat EU:n ja Naton jäsenvaltiot ovat tehneet
päätöksiä materiaalilahjoitusten
antamisesta Afganistanin hallitukselle. Puolustusministeriö valmistelee
Suomen tarjoaman materiaalilahjoituksen (viestivälineitä ja kenttävoimakoneita)
edellyttämiä jatkotoimenpiteitä. Suomi
tukee Afganistanin turvallisuusviranomaisten materiaalitilanteen
kehittämistä rahallisesti Naton kuljetusrahaston
(Transportation Trust Fund) ja ammusvarastojen turvallisuuden parantamiseen
tarkoitetun rahaston (PSSM, Physical Security and Stockpile Management)
kautta. Erikseen on syytä mainita Suomen rahallinen tuki
ISAFin operaatioiden jälkeisen humanitaarisen avun rahastoon
(POHRF, Post-Operations Humanitarian Relief Fund).
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Suomen osallistuminen
Afganistanin turvallisuusviranomaisten materiaalitukeen on perusteltua
ja tukee Suomen muuta toimintaa Afganistanin turvallisuusviranomaisten
itsenäisen toimintakyvyn luomiseksi.
Kehitysyhteistyö ja humanitaarinen apu
Käsiteltävänä olevan selvityksen
mukaan Afganistan on edelleen lähes täysin riippuvainen
kansainvälisestä avusta. Maailmanpankilla ja YK:n järjestöillä on
tärkeä rooli avun koordinoinnissa ja sen perille
viemisessä. Afganistanin suhteellinen osuus Suomen kehitysyhteistyöstä on OECD/DAC:n
vuoden 2005 tilastojen mukaan suurempi kuin Ruotsilla, Tanskalla
tai EU:ssa keskimäärin. Ruotsi, Tanska ja Norja
sekä useat muut maat ovat vahvistaneet sitoumustaan Afganistanin
jälleenrakentamiseen ja ilmoittaneet apunsa lisäämisestä.
Vuonna 2007 Pohjoismaiden apusitoumukset olivat: Ruotsi noin 50
milj. euroa, Norja noin 70 milj. euroa ja Tanska noin 40 milj. euroa.
Suomi sitoutui Lontoon kansainvälisessä avunantajakokouksessa
50 milj. euron maksulupauksiin kaudelle 2006—2010, eli
Suomen kehitysyhteistyörahoitus Afganistanille on noin
10 milj. euroa vuositasolla.
Suomen kehitysyhteistyö Afganistanissa suunnataan kahdelle
sektorille: 1. hyvä hallinto, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet
erityispainopisteenä turvallisuussektorin kehittäminen
ja 2. maaseudun kehitys, erityispainopisteenä huumetuotantoa
korvaavien elinkeinojen tukeminen. Noin 90 prosenttia Suomen avusta
suunnataan peruspalvelujen ulottamiseen marginalisoiduille alueille
ja haavoittuville väestöryhmille. Varat ohjataan
pääosin kansainvälisten rahoituslaitosten,
kuten Maailmanpankin, sekä YK:n järjestelmän
kautta.
Suomen kehitysyhteistyö evaluoitiin lokakuussa 2007.
Evaluaatioraportti arvioi Suomen Afganistanille antaman kehitysavun
ja humanitaarisen avun kustannustehokkaaksi, suunnitelmalliseksi,
ennustettavaksi ja vastaanottajan toiveet huomioon ottavaksi. Evaluaattorit
eivät löytäneet Suomen apuohjelmasta
merkittäviä puutteita. Parannusehdotukset liittyivät
annettua apua koskevan tiedotuksen kehittämiseen, analyysien
tekemiseen sekä seurantaan ja valvontaan panostamiseen.
Suomi voisi evaluaatioraportin mukaan painokkaammin vaatia keskeisessä asemassa
olevien korruptoituneiden tai rikollisuuteen sekaantuneiden henkilöiden
poistamista tehtävistään.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Suomen kehitysyhteistyön
ja humanitaarisen avustustoiminnan tavoitetila Afganistanissa on
kriisinhallintaan verrattuna selkeämmin määritelty.
Käsiteltävänä olevan selvityksen
muista osista poiketen kehitysyhteistyötä koskevan
osan lähtökohdaksi on selvästi otettu
kokonaisvaltainen lähestymistapa. Ulkoasiainvaliokunnan
mielestä Suomi voisi kasvattaa Afganistanin avun rahoitusta kehitysyhteistyömäärärahojen
lisääntyessä. Valiokunta pitää avun
ensisijaisia kohteita eli maaseudun kehittämisohjelmia
ja huumetaloutta korvaavien elinkeinojen kehittämistä oikein
valittuina painopisteinä. Valiokunta korostaa erityisesti
naisten ja tyttöjen asemaa parantavien hankkeiden merkitystä.
Suomen osallistumisen kehittäminen
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että Afganistanin vakauttamiseen
tähtäävä toiminta muodostaa Suomen
kriisinhallintaosallistumisen ja kehitysyhteistyön selkeän
painopistealueen. Suomi on kansainvälisen yhteisön
tavoin sitoutunut pitkäjänteiseen toimintaan Afganistanin
vakauttamiseksi. Valiokunta katsoo, että Afganistanin vakauttamisen
selvästä priorisoinnista johtuen Suomen suurlähetystö Kabulissa
tulisi viipymättä korottaa suurlähettilään
paikallisesti johtamaksi suurlähetystöksi. Suurlähettilään
johtama suurlähetystö parantaisi edellytyksiä osallistua ja
vaikuttaa poliittisten, taloudellisten ja kehitysyhteistyöhön
liittyvien kysymysten käsittelyyn ja niistä raportointiin,
mikä on olennaista, kun Suomi on suurin panoksin sitoutunut
Afganistanin vakauttamiseen.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että Suomen toiminnan mittakaava Afganistanissa on asteittain
kasvanut eri sektorien toiminnan laajentumisesta johtuen. Toiminnan
laajentuminen ei valiokunnan mielestä ole kuitenkaan perustunut
johdonmukaisen ja tavoitteellisen strategian varaan. Eri hallinnonaloilla
tehtävä sinänsä ansiokas ja
arvokas työ Afganistanin vakauttamiseksi tarvitsisi tuekseen
selkeän poliittisen ohjauksen, joka vastaisi muun muassa
kysymyksiin, miksi Suomi osallistuu Afganistanin kriisinhallintaan
ja jälleenrakentamiseen, mitä vaikutuksia Suomi
toiminnallaan tavoittelee ja mihin toimintoihin Suomen kannattaa
keskittyä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Suomen kansallisessa
toiminnassa on samankaltaisia toiminnan suunnitteluun, koordinointiin
ja seurantaan liittyviä puutteita, joita voidaan löytää Afganistanin
vakauttamiseen tähtäävästä kansainvälisestä toiminnasta.
Valiokunnan mielestä kansainvälisen toiminnan
koordinaation puutteet velvoittavat Suomea kiinnittämään
erityistä huomiota kansallisen toiminnan kokonaisvaltaisuuden
kehittämiseen. Valiokunta painottaa, että Afganistanista
ja muista operaatioista saadut kokemukset tulisi osata hyödyntää varauduttaessa kokonaisvaltaisen
toiminnan suunnitteluun tulevissa kriisinhallintaoperaatioissa.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Afganistanin vakauttamisesta
annetun selvityksen perusteella valtioneuvoston tulisi kiinnittää huomiota Suomen
kokonaisvaltaisen toiminnan kehittämiseen tavoitteenasettelun
ja suunnittelun hallinnonalojen välisen koordinoinnin,
toiminnan johtamisen ja organisoinnin, toiminnan vaikuttavuuden
arvioinnin sekä kriisinhallinnan koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämisen osa-alueilla.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että tavoitteiden ja haluttujen
vaikutusten on oltava sopusoinnussa kansainvälisesti asetettujen
tavoitteiden kanssa. Kansallisesti eri sektorien tavoitteiden tulee muodostaa
toisiaan tukevia kokonaisuuksia ja toiminta tulee koordinoida siten,
että se vastaa toiminta-alueen usein nopeastikin muuttuviin tarpeisiin.
Valiokunnan mielestä huomiota tulee kiinnittää toiminnan
johtamiseen ja organisointiin, sillä valiokunnan saaman
selvityksen mukaan esimerkiksi PRT-toiminnan seuranta ja ohjaus
on hajautunut useaan ministeriöön lukuisille eri
yksiköille. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että toiminnan koordinaation kehittämiseksi on
jo ryhdytty toimenpiteisiin. Valiokunta painottaa pääkaupungin
ja kentällä toimivan operaation välisen
johtamis- ja ohjaussuhteen merkitystä ja korostaa kohdemaassa
eri sektorien välisen yhteistoiminnan merkitystä.
Afganistanissa suomalaisia toimii eri kansainvälisten järjestöjen
johtamissa operaatioissa. Näiden toimijoiden välistä yhteistoimintaa
tulee mahdollisuuksien mukaan kehittää, sillä eri
osapuolet tarvitsevat toisiltaan tietoa ja tukea.
Toiminnan vaikuttavuuden jatkuva arviointi on valiokunnan mielestä olennainen
osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Valiokunta kiinnittää huomiota
sille annettuun selvitykseen, jonka mukaan Afganistanin eri toimintamuodoista
laadittua raportointia ei koota missään yhtenäiseksi kokonaiskuvaksi.
Tämä on valiokunnan mielestä vakava puute,
jonka korjaamiseksi tulisi ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä kriisinhallinnan yllä mainittuihin
kehittämiskohteisiin liittyvät toimenpiteet voivat
tuottaa vain osittaisia tuloksia kriisinhallinnan kokonaisvaltaisuuden
lisäämiseksi. Valiokunta painottaa sotilaallisen
ja siviilikriisinhallinnan yhteiskoulutuksen ja tutkimuksen merkitystä kokonaisvaltaisen
kriisinhallinta-ajattelun edistäjänä.
Aluillaan olevaa yhteistyötä Kuopion Kriisinhallintakeskuksen, Puolustusvoimien
Kansainvälisen Keskuksen, Porin Prikaatin ja Maanpuolustuskorkeakoulun välillä tulee
syventää ja laajentaa myös muiden tahojen
suuntaan.
Edellä esitetyn perusteella ulkoasiainvaliokunta toteaa,
että Suomen kriisinhallintatoiminnan kokonaisvaltainen
kehittäminen edellyttää kansallisen kriisinhallintastrategian
laatimista. Kriisinhallintastrategian laadinnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota
toiminnan suunnittelun, koordinoinnin ja seurannan poikkihallinnollisten
järjestelyjen kehittämiseen.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että Afganistanin vakauttaminen
edellyttää poliittista ratkaisua. Suomen pitkäjänteinen
sitoutuminen Afganistanin kriisinhallintaan edellyttää ulkoasiainvaliokunnan
mielestä sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan sekä kehitysyhteistyön
tavoitteiden selkeää asettamista ja yhteensovittamista.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto laatii Afganistanin vakauttamistoimintaa ohjaamaan
erityisen maakohtaisen toimintaohjelman.