Perustelut
Uuden neuvottelukierroksen valmistelu
Maailman kauppajärjestö WTO ei kolmannessa ministerikokouksessaan
Seattlessa kyennyt sopimaan uuden neuvottelukierroksen aloittamisesta.
Päätös kierroksen aloittamisesta Seattlessa
kaatui ennen kaikkea merkittävien maiden ja maaryhmittymien,
kuten Euroopan unionin, Yhdysvaltojen ja kehitysmaiden välisiin
erimielisyyksiin neuvottelukierroksen asialistasta. Myös kansalaisjärjestöjen
toiminta ja kansalaisliikehdintä oli Seattlen kokouksen
yhteydessä voimakasta.
Euroopan unioni pyrkii edelleen, kuten Seattlen ministerikokouksen
alla, laaja-alaisen ja kattavan neuvottelukierroksen käynnistämiseen. Viimeksi
tämän vahvisti Tukholman Eurooppa-neuvosto todetessaan,
että Euroopan yhteisö pyrkii jatkamaan aktiivista
toimintaansa, jotta Dohan ministerikokouksessa päästäisiin
yhteisymmärrykseen uuden kattavan neuvottelukierroksen
aloittamisesta. Eurooppa-neuvosto totesi, että uuden neuvottelukierroksen
olisi oltava kaikkien WTO:n jäsenten ja erityisesti kehitysmaiden
edun mukainen, ja sitä olisi valmisteltava avoimesti ja
kokonaisvaltaisesti unohtamatta vuoropuhelua kansalaisyhteiskunnan
kanssa. Valiokunta yhtyy tähän Eurooppa-neuvoston
tavoitteeseen.
Valiokunta pitää uuden neuvottelukierroksen aloittamista
kokonaisuus huomioon ottaen Suomen kannalta kannatettavana. Maailmantalouden
nopeat muutokset sekä erityisesti rajat ylittävän
tavaroiden ja palveluiden kaupan kasvu korostavat tarvetta sopia
mahdollisimman laajasti sovellettavista yhteisistä pelisäännöistä. Suomi
kykenee valiokunnan mielestä monenvälisen kauppajärjestelmän
avulla ja osana Euroopan unionia vaikuttamaan paremmin myös
omien kaupallisten etujensa ja muiden kansainvälisen kaupan
järjestelmään liittyvien tavoitteidensa
saavuttamiseen. Suomen oma neuvotteluvoima ei yksin riittäisi
merkittävien myönnytysten saamiseen muilta jäseniltä neuvottelujen
yhteydessä.
Maataloutta koskevat neuvottelut
Euroopan unionin kannalta maatalous nousee valiokunnan saaman
selvityksen mukaan tärkeäksi neuvottelukysymykseksi
seuraavalla neuvottelukierroksella. Maataloutta koskevat neuvottelut
on aloitettu maaliskuussa 2000 edellisellä Uruguayn kierroksella
tehtyjen päätösten perusteella, mutta
niiden liittäminen keskeiseksi osaksi uutta neuvottelukierrosta
lienee välttämätöntä sen
käynnistämiseksi. Maataloutta koskevien neuvottelujen
avaamiseen vaikuttaa valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös
se, että vuonna 2003 päättyvät
maataloustuen käsittelyä WTO:n eri sopimusten
nojalla koskevat erityisjärjestelyt (esim. ns. "rauhanlauseke", Peace
Clause). Tämän jälkeen esim. EU:n
yhteiseen maatalouspolitiikkaan liittyvät kysymykset voisivat
nykyistä laajemmin tulla esim. WTO:n sitovien riitojenratkaisumenettelyjen kohteeksi.
Euroopan unionin alueella tapahtuneet eläintauteihin
liittyvät epidemiat ovat asettaneet maatalouden unionin
alueella vaikeaan asemaan. Näiden kriisien selvittämiseen
tarvittavat panostukset voivat olla vaikeasti yhteensovitettavissa EU:hun
ulkopuolelta kohdistuvien maatalouskaupan vapauttamiseen liittyvien
paineiden kanssa. Valiokunta korostaa, että kestävän
kehityksen mukaisen maatalouden harjoittaminen tulee olla mahdollista
koko Euroopan unionin alueella, Suomi mukaan lukien, myös
mahdollisen uuden neuvottelukierroksen jälkeen.
Valiokunta katsoo, että kauppaneuvotteluissa esillä ollut
eurooppalaisen monivaikutteisen maatalouden malli, jossa otetaan
huomioon mm. sellaiset seikat kuin ympäristön
ja maiseman suojelu sekä elintarvikkeiden turvallisuus
ja eläinten hyvinvointi, on turvattava neuvotteluissa.
Valiokunta korostaa, että maille tulisi jättää oikeus
kieltää sellaisten elintarvikkeiden tai tuotteiden
maahantuonti, joiden terveysvaikutuksia ei tunneta tai joiden on
todettu olevan vaarallisia ihmisille.
Kehitysmaiden asema WTO:ssa
Valiokunta yhtyy niihin käsityksiin, joiden mukaan
kehitysmaiden aseman parantamiselle maailmankaupan järjestelmässä on
annettava keskeinen merkitys seuraavalla WTO:n neuvottelukierroksella.
Neuvottelukierroksella on valiokunnan mielestä välttämätöntä päästä tulokseen, joka
merkittävällä tavalla parantaa kehitysmaiden
edellytyksiä osallistua omaa kestävää kehitystään
edistävällä tavalla maailmankauppaan.
Markkinoiden avaaminen kehitysmaiden tuotteiden tuonnille edellyttää merkittävien
myönnytysten
antamista teollistuneilta mailta. EU:n "Kaikki paitsi aseet" -aloite,
jonka hyväksymisellä tuonti vähiten kehittyneistä ns.
LDC-maista EU:n alueelle avataan, tosin sokeria, riisiä ja
banaaneja koskevin pitkähköin siirtymäajoin,
on valiokunnan mielestä hyvä alku. Muut merkittävät
kauppakumppanit olisi saatava tähän kehitykseen
mukaan, jotta neuvottelukierroksella kyettäisiin saamaan
köyhimpien kehitysmaiden markkinoillepääsyn
osalta läpimurto.
WTO:n neuvottelujärjestelmä ja itse säännöstö ovat
hyvin monimutkaisia ja edellyttävät jäsenmaiden
hallinnoilta jatkuvaa syvällistä paneutumista
järjestelmän seuraamiseen ja osallistumista neuvotteluihin
omien etujensa turvaamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kehitysmaiden mahdollisuuksia osallistua kattavasti
ja tuloksellisesti WTO:n toimintaan pyritään mahdollisimman
pian ja osana mahdollista neuvottelukierrosta oleellisesti parantamaan.
Eräs malli voisi olla teollisuusmaiden taloudellinen tuki, joka
mahdollistaisi kehitysmaiden pysyvien neuvottelijoiden lisäämisen
WTO:ssa. Valiokunta panee tyytyväisenä merkille,
että valiokunnan lausunnossa UaVL 9/1999
vp esille otettu kehitysmaille tarkoitettu WTO-lakiapukeskus
on osaksi Suomen myötävaikutuksella saatu toimimaan.
Uusien kysymysten ottaminen neuvotteluaiheiksi
Euroopan unioni on pyrkinyt osana pyrkimystä laaja-alaiseen
neuvottelukierrokseen saamaan mm. työelämän
perusnormit (core labour rights) ja ympäristökysymykset
nykyistä laajemmin Maailman kauppajärjestön
asialistalle. Valiokunta kannattaa edelleen tätä pyrkimystä.
Kehitysmaiden taholta näihin kysymyksiin suhtaudutaan
varauksellisesti, koska ne katsovat kysymysten ottamisen käsiteltäväksi WTO:ssa
mahdollistavan sen, että teollistuneet maat protektionistisesti
suojaisivat omia kaupallisia etujaan. Valiokunta katsoo, että neuvottelukierroksen
valmisteluissa tulisi pyrkiä vakuuttamaan kehitysmaat siitä,
että näiden kysymysten käsittely WTO:n
piirissä ei johtaisi protektionismiin, vaan kaikkia osapuolia
hyödyttävään kaupan vapauttamiseen
yhteisesti sovittavilla sosiaalisen ja ympäristön
kehityksen kannalta kestävillä pelisäännöillä.
Yhä tärkeämpi kysymys on valiokunnan
mielestä Maailman kauppajärjestön kehityksen myötä sen
sääntöjen sekä muiden kansainvälisten
sopimusjärjestelyjen välinen suhde. On tärkeää,
että WTO:n sopimusjärjestelyjä vapaakaupan
edistämiseksi ei voida käyttää perusteluna muiden
jo olemassaolevien kansainvälisten sopimusten heikentämiselle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Maailman kauppajärjestön toiminnan
kehittämisessä kiinnitetään
enenevässä määrin huomiota sen
sääntöjen yhteensopivuuteen muiden kansainvälisten
sopimusjärjestelmien, kuten ympäristösopimusten
sekä työelämän normeja koskevien
sopimusten kanssa. Valiokunta katsoo myös, että Maailman
kauppajärjestön tulee pyrkiä läheisempään
yhteistyöhön näitä asioita käsittelevien kansainvälisten
järjestöjen, kuten Kansainvälisen työjärjestö ILOn
kanssa, ja siten ehkäisemään jo ennalta
mahdollisimman pitkälle eri sopimusjärjestelmien
välisten ristiriitojen synty. Valiokunta kannattaa, että Suomen
hallitus pyrkii siihen, että WTO:n yleisneuvosto antaisi
toimeksiannon WTO:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman
laatimiseksi.
EU:n yhteisen kauppapolitiikan rajausten huomioon ottaminen
neuvotteluissa
Yhteinen kauppapolitiikka on merkittävimpiä Euroopan
unionin toimivaltuuksista, ja yhteisön toimielimistä komissiolla
on perustamisesta lähtien ollut keskeinen rooli sen valmistelussa.
Nizzan sopimuksella täsmennettiin EY:n yhteisen kauppapolitiikan
rajoja suhteessa julkisiin palveluihin, kuten opetuspalveluihin
sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Näiden palveluiden
kauppaan liittyvien kansainvälisten sopimusten todetaan
133 artiklan 6 kappaleessa kuuluvan yhteisön ja jäsenvaltioiden
jaettuun toimivaltaan. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että julkisia palveluita
koskevista rajauksista pidetään Euroopan unionin
taholta kiinni neuvotteluissa eikä näiden palveluiden
kauppaa avata osana WTO:n sopimusjärjestelmää jäsenmaiden julkisten
palvelujen tarjontaa ja sen periaatteita vaarantavalla tavalla.
Julkiset hankinnat
Osa WTO:n jäsenistä on sitoutunut julkisia
hankintoja koskeviin yhteisiin sääntöihin
erityisen julkisia hankintoja koskevan monenkeskisen ns. plurilateraalisen
sopimuksen puitteissa. Valiokunta katsoo, että mahdollisissa
tätä sopimusta koskevissa neuvotteluissa on tarpeen
kiinnittää huomiota myös ihmisoikeuksia
sekä sosiaalisia ja ympäristökysymyksiä koskeviin
näkökohtiin.
Neuvottelukierroksen ja WTO:n toiminnan avoimuus sekä eduskunnan
kuuleminen
Maailman kauppajärjestöön liittyvien
kysymysten kuuluminen merkittäviltä osin Euroopan
yhteisön toimivaltaan sekä WTO:n sääntöjen
laajat vaikutukset useimmilla yhteiskunnan aloilla asettavat valiokunnan
mielestä erityisiä vaatimuksia neuvottelujen valmistelulle
sekä Suomen että EU:n taholta.
Valiokunta korostaa, että valtioneuvoston on noudatettava
mahdollisimman suurta avoimuutta neuvottelujen valmistelussa ja
myös niiden käymisessä suhteessa kansalaisyhteiskuntaan
ja eri etujärjestöihin. WTO:n toiminnan avoimuutta
korostavia pyrkimyksiä sekä kansalaisyhteiskunnan
että esimerkiksi jäsenvaltioiden kansanedustuslaitosten
suuntaan on valiokunnan mielestä tuettava Suomen taholta
voimakkaasti. Valiokunta tukee pyrkimyksiä etsiä uusia
keinoja, joilla kansalaisyhteiskunta kyettäisiin mielekkäällä tavalla
kytkemään WTO:ta koskeviin neuvotteluihin ja yleisemmin
WTO:n toimintaan.
Suhteessa eduskuntaan on valiokunnan mielestä noudatettava
tinkimättä perustuslain 8 luvun säännöksiä eduskunnan
osallistumisesta Euroopan unionissa valmisteltavien asioiden valmisteluun.
Merkittävä osa neuvottelujen kohteena olevista
asioista olisi ennen Suomen EU-jäsenyyttä kuulunut
eduskunnan lainsäädäntövallan piiriin,
mikä korostaa eduskunnan tarvetta osallistua tiiviisti
mahdollisen neuvottelukierroksen valmisteluun sekä itse
neuvottelujen ja niistä päättävän
ministerikokouksen seuraamiseen.