Perustelut
         
         Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden sekä Etelä-Korean
            väliset puitesopimusneuvottelut aloitettiin vuonna 2008.
            Puitesopimuksen tavoitteena on edistää poliittista
            dialogia sekä kehittää taloudellisia
            suhteita sopimusosapuolten välillä. Yhteistyö perustuu
            yhteisille periaatteille, joita ovat muun muassa demokratian ja
            ihmisoikeuksien edistäminen. Puitesopimus sisältää määräykset
            poliittisesta dialogista, yhteistyöstä alueellisissa
            ja kansainvälisissä järjestöissä ja yhteistyöstä talouden,
            kestävän kehityksen, koulutuksen ja kulttuurin
            sekä oikeus- ja sisäasioiden alalla. 
         
         
         Osapuolten välillä on käyty neljä neuvottelukierrosta,
            joiden tuloksena puitesopimuksen kaikista luvuista on saavutettu
            yksimielisyys. Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan EU:n
            ja Etelä-Korean välillä 23.5.2009 pidettävässä huippukokouksessa
            on tarkoitus antaa puitesopimuksesta julkilausuma, jossa todettaisiin neuvotteluiden
            edenneen päätökseen. Neuvotteluissa ei
            kuitenkaan ole asiantuntijakuulemisen mukaan saavutettu yksimielisyyttä vielä eräistä
            keskeisistä kysymyksistä,
            jotka koskevat yhtäältä tilannetta, joissa
            toinen sopimusosapuoli on syyllistynyt sopimusrikkomukseen ja toisaalta sopimusrikkomuksen
            vaikutusta puitesopimuksen sekä sopimusosapuolten välillä samanaikaisesti
            neuvoteltavan vapaakauppasopimuksen soveltamiseen. Neuvottelut vapaakauppasopimuksesta
            ovat kesken (U 20/2008 vp). Ulkoasiainvaliokunta ei ota
            tässä lausunnossa kantaa vapaakauppasopimukseen
            liittyviin kysymyksiin. 
         
         
         Komissio on käydyissä neuvotteluissa edellyttänyt
            EU:n jäsenvaltioiden hyväksymän neuvotteluvaltuutuksen
            mukaisesti, että sopimuspuolilla on oikeus ryhtyä asianmukaisiin
            toimiin sopimusrikkomustapauksissa sekä että puitesopimusta
            ja vapaakauppasopimusta olisi käsiteltävä yhtenäisenä institutionaalisena
            kehyksenä.
         
         
         Viitaten saamaansa selvitykseen ulkoasiainvaliokunta pitää perusteltuna
            valtioneuvoston asiassa esittämää kantaa
            (E 10/2008 vp, jatkokirjelmä 1.
            UM 18.5.2009). Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen
            siitä, että sekä puitesopimuksessa että vapaakauppasopimuksessa
            on viittaus näiden sopimusten muodostamaan yhteyteen. Valtioneuvoston
            tavoin ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden
            sekä Etelä-Korean välisiä poliittisia
            ja taloudellisia suhteita vahvistetaan. Tämän
            vuoksi puitesopimusta koskevissa neuvotteluissa on mahdollisuuksien mukaan
            pyrittävä kompromissiin siten, että Etelä-Korean
            neuvotteluissa esille nostamat huolet sopimusrikkomustapauksissa
            tulevat kohtuudella huomioiduiksi. Ulkoasiainvaliokunta painottaa
            kuitenkin, että Euroopan yhteisöllä ja
            sen jäsenvaltioilla on oltava mahdollisuus ryhtyä asianmukaisiin
            ja riittäviin toimiin silloin, jos Etelä-Korea
            rikkoo puitesopimuksen olennaisia määräyksiä.
            Valiokunta korostaa ihmisoikeuksien ja demokratian edistämistä mukaan
            lukien kansainvälisten järjestöjen, kuten
            ILO:n, työoikeuksia koskevat sopimukset.
         
         
         Lopuksi valiokunta kiinnittää valtioneuvoston
            huomiota asian valmistelussa ilmenneisiin puutteellisuuksiin. Valiokunta
            huomauttaa, että valtioneuvoston on toimitettava eduskunnalle sen
            toimialaan kuuluvat kysymykset käsiteltäviksi
            siten, että eduskunnalla on kohtuullinen aika asian valiokuntakäsittelyyn
            ja kannanmuodostukseen. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että eduskunnalle toimitettavien muistioiden on
            oltava kirjoitusasultaan sellaisia, että niiden asiasisältö ja
            niissä esitetty valtioneuvoston kanta on ymmärrettävästi
            ilmaistu. Valiokunta edellyttää, että sille
            toimitetaan asiasta perustuslain 96 §:n mukainen U-kirjelmä ensi
            tilassa.