Perustelut
Ulkoasiainvaliokunta on tarkastellut hallituksen esitystä sen
kauppapoliittisten kysymysten osalta.
Valiokuntakäsittelyn aikana on ilmennyt, että hallituksen
esityksen valmistelussa ei ole noudatettu asianmukaiselle lainvalmistelulle
asetettuja vaatimuksia. Valiokunnalla on ollut käytössään
valtioneuvoston oikeuskanslerin sosiaali- ja terveysminsiteriölle
osoitettu kirje koskien käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen luonnosta (6.6.2008, Dnro 8/12/08).
Valiokunnan näkemyksen mukaan hallituksen esityksen perusteluaineisto
ei täytä niitä muodollisia ja sisällöllisiä perusvaatimuksia,
jotka hallituksen esityksen laadintaa koskevissa ohjeissa on annettu (Hallituksen
esityksen laatimisohjeet: OM:n julkaisu 2004:4). Lainvalmistelussa
tehdyt puutteet näkyvät erityisesti hallituksen
esityksen kauppapoliittisessa arvioinnissa. Hallituksen esityksestä ei
käy ilmi niitä olennaisia kauppapolitiikan alaan
kuuluvia tietoja ja selvityksiä eikä perusteluja,
joiden pohjalta on päädytty valittuun ratkaisumalliin.
Tästä johtuen valiokunnan on ollut vaikea punnita
lakiehdotukseen sisältyvien mahdollisten kauppapoliittisten
riskien suuruutta. Hallituksen esityksen kauppapoliittinen ja -oikeudellinen
tarkastelu sekä vaikutusten selvittäminen vasta
valiokuntakäsittelyvaiheessa hankaloittaa olennaisesti
lakiehdotuksen kokonaisvaltaista arviointia.
Kauppapolitiikan osalta hallituksen esityksen keskeinen ehdotus
on lääkevaihdon ja lääkkeiden
viitehintajärjestelmän laajentaminen koskemaan
analogiamenetelmäpatentilla suojattuja valmisteita. Analogiamenetelmäpatenttien
maailmanlaajuisesta suojasta säädetään
maailman kauppajärjestön WTO:n TRIPS-sopimuksessa (Agreement
on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights). Valiokunnalle
esitetyn arvion mukaan ehdotettu lakimuutos ei suoranaisesti ole
TRIPS-sopimuksen vastainen, mutta sen voidaan kuitenkin tulkita
loukkaavan TRIPS-sopimuksen henkeä. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan todennäköisyys siitä, että Suomi
joutuisi asiassa WTO:n riitojenratkaisumenettelyn kohteeksi, on
kuitenkin hyvin pieni. Näiden ns. "non-violation"-kanteiden
soveltamisessa käytettävästä menettelystä ei
ole WTO-jäsenten kesken saavutettu toistaiseksi yhteisymmärrystä.
Kansainvälisissä kauppaneuvotteluissa Suomi on
johdonmukaisesti ajanut linjaa, jolla taataan vahva teollis- ja
tekijänoikeussuoja huomoiden kuitenkin kulloisenkin neuvottelukumppanin
tilanne. Käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
ratkaisumalli ei ole valiokunnan arvion mukaan hyvin linjassa Suomen
teollis- ja tekijänoikeussuojakysymyksissä edustaman
kannan kanssa.
Valiokunta pitää mahdollisena, että lakiehdotuksella
voi olla vaikutuksia Suomen kauppasuhteisiin kolmansien valtioiden
kanssa, erityisesti suhteissa Sveitsiin ja Yhdysvaltoihin. Yhdysvallat
on vastaavassa tilanteessa asettanut valtioita kauppalakinsa mukaiselle
Special 301 -tarkkailulistalle. Tästä esimerkkinä voidaan mainita
Norja, jonka Yhdysvallat asetti 301-tarkkailulistalle huhtikuussa
2008 nimenomaisesti Norjassa käyttöönotetun
lääkevaihtojärjestelmän vuoksi.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa ei ole pystytty arvioimaan
niitä seurauksia, joita Suomelle voisi Yhdysvaltojen tekemästä listauksesta
aiheutua tai mitkä olisivat listauksesta johtuvien vastatoimien
sisältämien riskien suuruudet. Vaikutukset riippuvat
ensisijaisesti siitä, millaisia kahdenvälisiä kauppapoliittisia asioita
Suomella on avoinna Yhdysvaltojen kanssa. Valiokunta painottaa,
että lakiehdotuksella voi olla suuria taloudellisia vaikutuksia lääketeollisuuden
ulkopuolisiin kauppasuhteisiin.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että esitetty
muutos heikentää Suomessa lääkevalmisteille
annettavaa patenttisuojaa. Tällä voi olla haitallisia
seurauksia Suomen maineeseen innovaatiopolitikkaa tukevana maana,
mikä puolestaan voi vaikuttaa tulevaisuudessa yritysten motivaatioon
jatkaa tutkimus- ja kehitystyötä Suomessa.
Lakiehdotuksessa esitetyllä viitehintajärjestelmän
laajentamisella pyritään hallitusohjelman mukaisesti
hillitsemään lääkekustannusten kasvua
Suomessa. Tämän sinänsä kannatettavan tavoitteen
saavuttamiseksi lakiehdotuksessa esitetään mallia,
jolla lääkevaihtojärjestelmä laajennetaan
koskemaan myös analogiamenetelmäpatentilla suojattuja
lääkevalmisteita. Euroopan unionin sisämarkkinoiden
tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteesta johtuen esitetyn kaltaisella
Suomen kansallisella korvausjärjestelmän laajentamisella
voi olla suurta kilpailullista merkitystä Suomen rajojen
ulkopuolella. Lakiehdotus voi aiheuttaa taloudellisen tappion riskin
analogiamenetelmäpatentteja omistaville lääkevalmistajille
jossain muussa EU-jäsenvaltiossa. Valiokunnalle on esitetty
lakiehdotuksen voivan johtaa siihen, että eräät
kansainväliset lääkevalmistajat harkitsevat
vetävänsä pois valmisteitaan Suomessa.
Valiokunnan saaman asiantuntijalausunnon mukaan Suomessa voimassa
olevista analogiamentelmäpatenteista merkittävä määrä päättyy
vuosien 2009—2012 aikana. Kun patenttisuoja umpeutuu, lääkevalmiste
vapautuu lääkevaihdon piiriin. Hallituksen esityksen
mukaan lakiehdotuksella arvioidaan saavutettavan 85 miljoonan euron
kokonaissäästöt vuosittain. Asiantuntijalausunnossa on
todettu, että nämä merkittävät
kokonaissäästöt voidaan saavuttaa pienellä viiveellä myös
silloin, jos odotetaan tiettyjen merkittävien analogiamenetelmäpatenttien
umpeutumista.
Valiokunta edellyttää, että edellä nostetut
painavat kauppapoliittiset ja -oikeudelliset kysymykset sekä niistä mahdollisesti
aiheutuvat taloudelliset seuraukset punnitaan kokonaisuutena huolellisesti
hallituksen esitystä arvioitaessa. Valiokunnan näkemyksen
mukaan on harkittava erityisesti vaihtoehtoa, jolla asetetaan lääkevaihdon
laajentumisen voimaantulolle sellainen siirtymäaika, jonka
aikana merkittävät Suomessa voimassa olevat analogiamenetelmäpatentit
ovat umpeutuneet.