Perustelut
Valtiovarainvaliokunta viittaa aiempaan lausuntoonsa valtioneuvoston
selvityksestä E 131/2004 vp,
jolle nyt käsiteltävänä oleva
selvitys on jatkoa. Lausunnossaan valiokunta tarkasteli pohjoista
ulottuvuutta sekä sisällön että rahoituksen osalta.
Tämänkertainen selvitys ei varsinaisesti sisällä mitään
uusia linjauksia aiempaan selvitykseen nähden. Valtiovarainvaliokunta
tukee valtioneuvoston esittämiä, pienehköjä tarkennusehdotuksia
komission pohjoisen ulottuvuuden muistiossa esittämiin
peruslähtökohtiin. Ensimmäinen tarkennusehdotus
lähtee siitä, että pohjoisen ulottuvuuden
määritelmät tulee säilyttää riittävän
väljinä. Toiseksi on haluttu korostaa alueellisten
järjestöjen keskeistä roolia pohjoisen
ulottuvuuden yhteistyössä. Kolmanneksi valtioneuvoston
selvityksessä on korostettu maakunta- ja paikallistason,
yrityssektorin sekä kansalaisjärjestöjen
keskeistä roolia pohjoisen ulottuvuuden toimeenpanossa.
Euroopan parlamentin väliaikainen valiokunta on saanut
valmiiksi mietintönsä uusista rahoituskehyksistä vuosille
2007—2013. Tässä on korostettu Itämeri-strategian
tärkeyttä pohjoisen ulottuvuuden sijasta. Valiokunta
toteaa, että tämä on osittain ristiriidassa
valtioneuvoston selvityksessä esitetyn, riittävään
väljyyteen tähtäävän
pohjoisen ulottuvuuden määritelmän kanssa.
Valtiovarainvaliokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että pohjoisen
ulottuvuuden tulee kattaa jatkossakin laaja alue Itämereltä Luoteis-Venäjälle
ja arktisille alueille.
Venäjän kytkemistä valmisteluprosessiin
ei valiokunnan mielestä voida liikaa korostaa. Tämä on
myös paras tapa saada Venäjä sitoutumaan
yhteisesti sovittuun politiikkaan. EU:n ja Venäjän
yhteistyön tiivistyminen on omalta osaltaan edistämässä tämän
tavoitteen toteutumista.
EU:n rahoitus pohjoiseen ulottuvuuteen tulisi ensisijaisesti
Tacis-instrumentista ja tulevaisuudessa Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentista
(ENPI). Valtiovarainministeriöltä saadun selvityksen
mukaisesti valiokunta katsoo, että komission suunnitelmat
Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin rahoitusallokaatioksi
alueellisesti kaipaavat vielä huolellista lisätarkastelua.
Ei ole täysin varmaa, että pääosa
ENPIn varoista kohdistettaisiin nimenomaisesti EU:n lähialueille.
Valiokunnan aiemmassa lausunnossa viitattiin mahdollisuuteen,
että yhdistetty naapuruus- ja kumppanuusinstrumentti osoittautuisi
jatkovalmistelussa liian vaikeaksi. Tällöin paras
vaihtoehto lienee erillinen raja-alueyhteistyön rahoitusväline,
joka kattaisi koko EU:n ulkorajan. Komission lähtökohtana
on ollut, että rajat ylittävää yhteistyötä rahoitettaisiin
sekä koheesio- että ulkosuhdepolitiikan rahoitusvälineestä.
Saadun selvityksen mukaan EU:n puheenjohtajamaa on rahoituskehysneuvotteluissa
kaavaillut rajat ylittävän yhteistyörahoituksen
siirtämistä koheesio-otsakkeesta ulkosuhde-otsakkeeseen. Valtiovarainvaliokunta
pitää mahdollisena, että tämä vaikeuttaisi
merkittävästi Suomen asettamia tavoitteita.
Pohjoisen ulottuvuuden riittävä rahoitus on turvattava
hyödyntäen unionin eri rahoituslähteitä.
Rahoituskokonaisuuteen kuuluisivat myös kansainväliset
rahoituslaitokset. Kaikki rahoitusmahdollisuudet ja -tavat tulisi
tässä vaiheessa pitää avoinna
pohjoisen ulottuvuuden tavoitteiden edistämisen näkökulmasta.
Aiemman kantansa mukaisesti valiokunta katsoo, että EU-rahoituksessa
ei tulisi sulkea pois myöskään pohjoisen
ulottuvuuden omaa budjettilinjaa, ellei rahoituksesta muulta pohjalta
saavuteta kestävää ratkaisua.