Yleisperustelut
         
         Valtioneuvoston tiedonannon VNT 1/2002 vp mukaan Sonera
            Oyj:n (jäljempänä Sonera) hallitus teki
            UMTS-lisenssien hankintaan liittyvät ratkaisunsa itsenäisesti
            ja valtio-omistajan lupaa kysymättä. Tämä perustui
            siihen, että yhtiö katsoi valtioneuvoston ja eduskunnan
            hyväksyneen yhtiön kansainvälistymisstrategian,
            jossa pääsyllä kolmannen sukupolven matkaviestinmarkkinoille
            oli olennainen osa. 
         
         
         Tiedonannossa esitetyn käsityksen taustalla on valtion
            omistajapolitiikkaa koskeva periaatepäätös
            vuodelta 1999. Sen mukaan valtionyhtiön toiminnan
            laajentaminen uusille toimialoille ja muut strategiset kysymykset
            edellyttävät pääomistajan hyväksyntää (Toimialan
            muutoksia koskeva kohta 2.5.). Lisäksi edellytetään, että yhtiön
            toiminnan tai kansantalouden kannalta erittäin merkittäviin
            sijoituksiin ulkomaille on niin ikään olemassa
            pääomistajan hyväksyntä, ennen
            kuin sijoituksesta päätetään
            lopullisesti (Kansainvälistä toimintaa käsittelevä kohta 2.6.).
            Periaatepäätöksessä ei ole esitetty
            tarkemmin, miten hyväksyntä hankitaan kulloinkin
            tai mitä menettelyjä sen saamiseksi on muutoin noudatettava. 
         
         
         Valtioneuvoston tiedonannossa katsotaan, että pääomistajan
            hyväksyntä valtionyhtiöissä perustuu
            erilaisiin omistajastrategisiin päätöksiin
            tai kannanottoihin, jotka pörssiyhtiöiden osalta
            tehdään yleisimmin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.
            Pääomistajan muodollista hyväksyntää ei
            siten kysytä strategian hyväksymisen jälkeen
            enää erikseen.
         
         
         Soneraa koskeva päätöksenteko on
            ollut tiedonannon mukaan poikkeuksellista sikäli, että omistajastrategia
            on ollut eduskunnan käsiteltävänä.
            Tästä käsittelystä on tehty
            alussa kuvatut johtopäätökset. Niillä viitataan
            eduskunnan keväällä 2000 antamaan valtuutukseen
            luopua kokonaan valtion Sonera-osakkeista eli ns. nollavaltuusasian
            käsittelyyn. 
         
         
         Asian käsittely eduskunnassa perustui valtiovarainvaliokunnan
            mietintöön VaVM 12/2000 vp, jossa valiokunta
            esitti hyväksyttäväksi nollavaltuuksia
            koskeneen hallituksen esityksen HE 47/2000 vp muuttamattomana.
            Valiokunta pitää tämän vuoksi
            aiheellisena selvittää omalta osaltaan asioiden
            käsittelyn taustan sekä käsityksensä lopputulemasta
            eduskunnan osalta. Oleellista on arvioida vielä kerran,
            mikä asia tarkkaan ottaen oli eduskunnan käsiteltävänä keväällä 2000 ja
            mistä eduskunta siten varsinaisesti päätti.
         
         
         Rajaukset
         
         
            Valtiovarainvaliokunta on rajannut lausuntonsa kolmeen
            aihepiiriin: valtioneuvoston tiedonantoa on käsitelty
            lähinnä siltä osin kuin siinä on kysymys
            (1) eduskunnan roolista Soneran kansainvälistymisstrategian
            hyväksyjänä keväällä 2000.
            Tiedonannon muu käsittely, kuten esimerkiksi valtion omistajapolitiikan
            arviointi, valtioneuvoston roolin selvittely tapahtumaketjussa tai
            osakeyhtiölain vaikutusten tutkinta jää talousvaliokunnalle.
            Koska Soneran kirjanpidossa tehdyllä (2) osakkeiden arvonalennuspoistolla
            on vaikutuksia valtion verotuottoihin, valiokunta on käsitellyt
            myös tätä kysymystä. Valiokunnan
            mietintöön VaVM 12/2000 vp liittyi lausumaehdotus,
            joka koski (3) telepalveluiden turvaamista tasa-arvoisesti kaikille
            koko maassa. Valiokunnan lausunto sivuaa sen vuoksi uudelleen lyhyesti
            myös tätä kysymystä. 
         
         
         Valiokunta kuuli lisäksi asiantuntijoita valtiovarainministeriön
            roolista valtion omistajaohjauksessa erityisesti tulevaisuutta
            ajatellen. Koska asian käsittely mm. valtion keskushallinnon
            uudistamista koskevilta osin on vielä kesken, arvion esittäminen
            tältä osin on valiokunnan mielestä kuitenkin
            vielä liian aikaista. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         (1) Eduskunnan rooli keväällä 2000 
         
         
            Hallitus antoi eduskunnalle keväällä 2000
            esityksen HE 47/2000 vp, jossa ehdotettiin, että 
         
         "Eduskunta päättäisi antaa suostumuksensa
            sille, että valtio voi luopua omistamistaan Sonera Oyj:n
            osakkeista".
         
         Eduskunnan suostumus oli tarpeen valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista
            toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä vuonna
            1991 säädetyn lain (740/1991) perusteella.
            Laissa edellytetään eduskunnan lupaa valtionyhtiön osakkeiden
            luovutukseen silloin, kun valtio aikoo luopua määräenemmistöstä (2/3),
            enemmistöstä (1/2) tai määrävähemmistöstä (1/3)
            yhtiössä. 
         
         
         Talouspoliittinen ministerivaliokunta oli päättänyt
            7.3.2000 Soneran osakkeiden kolmannen myynnin yhteydessä hakea
            eduskunnalta valtuutta edetä Soneran omistuksessa nollaan. Päätöstä perusteltiin
            sillä, että konsolidoitumisen eteneminen ja haettava
            kasvu edellyttivät valtio-omistajalta joustavuutta nopeaan
            päätöksentekoon.
         
         
         Osakkeista luopuminen voisi tapahtua hallituksen esityksen mukaan 
         "osakepohjaisin ostoin ja fuusioin, myynnein, strategisin
            järjestelyin tai muin toimenpitein". 
         
         Esitystä perusteltiin sillä, että valtioneuvostolla oli
            oltava valmius joustavasti vähentää omistustaan,
            jotta 
         
         "Soneran omaehtoinen suomalaislähtöinen
            rooli voi toteutua erityisesti osakepohjaisten järjestelyiden
            kautta". 
         
         Tarkoitus oli, että eduskunnan myöntämiä valtuuksia
            käytettäisiin aktiivisena omistajana arvojen kasvattamiseksi
            ja realisoimiseksi. Valtioneuvostolla tuolloin olleiden valtuuksien
            (34 %) antamaa joustavuutta pidettiin riittämättömänä, koska
            rajoitettu liikkumavara rajoitti tai esti Soneran pääsyä neuvottelupöytään.
            Hallitus katsoi, että
         
         "valtiolla tulee olla käytössään
            joustava ja tarvittaessa nopea päätöksentekomenettely
            koko omistuksensa osalta".
         
         Esityksen perusteluissa on kuvattu Soneran siihenastista
            kehitystä, Soneran roolia käynnissä olleessa
            konsolidointikehityksessä sekä Soneran tulevaisuuden
            haasteita. Näitä on pidetty niinä perusteina
            ja vaatimuksina, joita Soneran liiketoiminta ja yhtiön
            toimintaympäristö asettavat omistajan päätöksentekokyvylle. 
         
         
         Perusteluissa on lisäksi käsitelty vielä valtion asemaa
            Soneran omistajana. Siinä yhteydessä on todettu,
            että 
         
         "Soneran kehitys korkealle arvostetuksi yhtiöksi
            merkitsee samalla ensimmäisen valtiolla olevan suuren riskin
            yhtiön muodostamista. Nopealiikkeinen toimintaympäristö edellyttää myös
            nopeaa päätöksentekorakennetta, riskinoton
            jatkamista sekä kykyä hyväksyä realisoituvia riskejä ja
            torjua niiden vaikutusta".
         
         
         
         
Johtopäätöksenä on päädytty
            siihen, että valtion tulee antaa tilaa Soneralle kehittyä ilman, että yhtiön
            toimintaedellytyksiä rajoitetaan. Lopuksi todetaan, että
         
         "Valtiolla on muitakin perusteita omistusosuutensa laskulle
            tai omistuksesta luopumiselle",
         
         ja tässä yhteydessä on viitattu kotimaan
            telemarkkinoiden voimakkaaseen kehitykseen ja katsottu, että valtio
            tukee sitä parhaiten aktiivisena regulaattorina lainsäädännön
            kautta. 
         
         
         Hallituksen esityksessä ei ole mainintaa kolmannen
            sukupolven matkaviestinverkoista eikä niihin oikeuttavien
            lisenssien hankintaan liittyvistä huutokaupoista. UMTS-kaupat
            ovat jääneet siten kokonaan esityksen tarkastelun
            ulkopuolelle. Kaikki edellä esitetyt lainaukset viittaavat
            tavalla tai toisella omistusjärjestelyihin ja niiden edellyttämään
            omistajan päätöksentekokykyyn. 
         
         
         
            Valtiovarainvaliokunta on käsitellyt hallituksen
            esitystä HE 47/2000 vp Soneran valtio-omistusta
            koskevana kysymyksenä. Se on todennut tältä osin
            mietinnössään VaVM 12/2000 vp mm.,
            että 
         
         "Sonera Oyj:n liiketoiminnan strateginen merkitys valtiolle
            on vähentynyt. Valtiolla ei ole erityisen painavaa tarvetta
            omistaa yhtiötä, joka toimii kilpaillussa ympäristössä,
            vaan omistuksen merkitys on lähinnä sijoituksen
            arvossa ja tuotossa".
         
         Luopumisvaltuudet eivät merkinneet valiokunnan mukaan
            sitä, että valtion olisi luovuttava kokonaan omistuksistaan,
            vaikka ne esimerkiksi yhtiöjärjestelyiden johdosta
            muuttaisivat oikeudellista olemustaan. Valiokunnan mielestä valtion
            tuli edelleen harjoittaa aktiivista omistajapolitiikkaa siten, että valtion
            omistuksen arvonnousu turvataan. Valiokunnan esittämät
            muut perustelut liittyvät telepalveluiden turvaamiseen
            tasapuolisesti kautta maan.
         
         
         Valiokunta kuuli aikanaan HE 47/2000 vp:n käsittelyn
            yhteydessä mm. Soneran omistajaohjauksesta vastuussa olevaa
            liikenne- ja viestintäministeriötä. Valiokunnalle
            silloin annetuissa muistioissa (8.6.2000 ja 12.6.2000) käsiteltiin myös
            kolmannen sukupolven matkaviestinverkkoja. Muistioissa kerrottiin
            mm., ettei Suomessa ole peritty toimiluvista maksuja. Lisäksi
            todettiin, että Suomi on vastustanut kansainvälisillä foorumeilla
            taajuuksien huutokauppoja. Muistioissa ei käsitellä lainkaan
            Soneraa, sen strategiaa eikä siihen sisältyviä yksittäisiä hankkeita. 
         
         
         Käydessään nyt käsiteltävänä olevan
            valtioneuvoston tiedonannon vuoksi läpi kevään
            2000 valiokuntakäsittelyä valtiovarainvaliokunta kuuli
            uudestaan liikenne- ja viestintäministeriötä.
            Tarkoituksena oli selvittää ensinnäkin,
            mikä asia oli Soneran valtio-ohjauksesta vastanneen ministeriön
            mielestä tuotu eduskunnan päätettäväksi.
         
         
         Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan hallituksen esityksen
            yksiselitteinen sisältö oli se, että eduskunta
            antaisi valtuudet edetä Soneran valtio-omistuksessa nollaan.
            Tähän kysymykseen eduskunta otti kantaa. Koska
            Sonera oli ensimmäinen korkean riskin toimialalla toimiva
            valtionyhtiö, eduskunnalle haluttiin kertoa tavallista
            enemmän yhtiön strategiasta. Valittu menettely,
            jossa nollavaltuusasia saatettiin eduskunnan käsiteltäväksi
            erillisellä esityksellä tavanomaisen lisäbudjettimenettelyn
            sijasta, kuvasi tätä tarkoitusta. Kysymys oli
            siten eduskunnan informoimisesta.
         
         
         Vaikka eduskunnassa käytiin keskustelua Soneran strategiasta
            nollavaltuusasian käsittelyn yhteydessä, se ei
            merkinnyt valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan sitä,
            että UMTS-päätös olisi ollut
            eduskunnan käsiteltävänä tai että eduskunta
            olisi ottanut siihen millään tavoin kantaa. UMTS-päätös
            tehtiin Soneran hallituksessa, joka teki myös päätöksen
            esimerkiksi Englannin huutokaupasta vetäytymisestä.
            Ministeriön mukaan on selvää, ettei yksittäisiä operatiivisia
            päätöksiä voitu tuoda yhden
            omistajan päätettäväksi. Tällöin
            tullaan sisäpiiriläisyyteen liittyviin kysymyksiin,
            joihin talousvaliokunta ottaa erikseen kantaa. 
         
         
         Valtioneuvoston periaatepäätöksen
            kohtaa 2.6. toteutetaan valiokunnan saaman selvityksen mukaan niin
            pitkälle ja tarkoin kuin se on mahdollista lainsäädäntöä rikkomatta.
            Esimerkiksi Soneran strategiaa käsiteltiin mahdollisimman
            laajasti talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jolloin sille
            saatiin myös omistajan hyväksyntä. Esillä oli
            mm. kansainvälinen analyysi, jonka mukaan Sonera oli vaarassa
            joutua eristyksiin. Konsolidaatio oli tie ulos tästä eristäytyneisyydestä.
            Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan eduskunnan käsittely
            ei täydentänyt ministerivaliokunnan käsittelyä,
            vaan kysymys oli tältä osin eduskunnan informoinnista,
            kuten Soneran osalta oli tapahtunut aikaisemminkin. 
         
         
         Valiokunnan tarkoituksena oli selvittää toiseksi,
            mitä hallituksen esityksen hyväksyminen eli nollavaltuuksien
            myöntö on merkinnyt hyväksymistoimena
            eduskunnan kannalta. Valiokunta on kuullut tässä tarkoituksessa
            eduskunnan pääsihteeriä.
         
         
         Eduskunnan työjärjestyksen 64 §:n
            mukaan valiokunnan mietinnön perustelut katsotaan hyväksytyiksi,
            jollei eduskunta toisin päätä. Siten, kun
            eduskunta hyväksyi valtiovarainvaliokunnan mietinnön
            VaVM 12/2000 vp, jossa esitettiin hallituksen esityksen
            hyväksymistä muuttamattomana, suostumusratkaisun
            taustalla ollut kokonaisajattelu tuli samalla hyväksytyksi. Tämä ei
            merkinnyt kuitenkaan sitä, että eduskunta olisi
            ottanut kantaa yksittäiseen operatiiviseen liiketoimeen,
            koska sellaisesta ei ollut mainintaa hallituksen esityksessä eikä valiokunnan mietinnössä.
         
         
         Edellä on käynyt ilmi se, ettei eduskunta
            ole käsitellyt eikä voinut käsitellä Soneran
            UMTS-kauppoja. Koska yksittäistä liiketointa ei
            ole voitu käsitellä, ei sellaiselle ole voitu
            saada myöskään suostumusta, ei edes peitellysti.
            Strategian käsittely ei ole voinut olla siten edes implisiittinen
            kannanotto yksittäiseen liiketoimeen.
         
         
         Koska valtioneuvoston tiedonantoon sisältyy alussa
            esitetty käsitys, että eduskunta on hyväksynyt
            kaupat hyväksymällä Soneran strategian, valiokunta
            on halunnut arvioida vielä, olisiko eduskunta voinut ylipäänsä päättää Soneran
            strategiasta. 
         
         
         Päätöksenteko yksityisessä pörssiyhtiössä tapahtuu
            yhtiökokouksessa osakkeenomistajien tasapuolista kohtelua
            kunnioittaen. Tämä osakeyhtiölain periaate
            koskee myös valtionyhtiöitä. Vaikka valtioneuvoston
            omistajaohjausta koskevan periaatepäätöksen
            toimintaperiaatteet ohjaavat vastuuministeriöiden toimintaa
            ja omistajahallintoon liittyvää päätöksentekoa,
            niillä ei ole yksittäisen yhtiön hallitusta
            tai toimitusjohtajaa sitovaa luonnetta. Ne eivät voi siten
            myöskään sivuuttaa osakeyhtiö-
            ja arvopaperimarkkinalainsäädäntöä.
            Tämä merkitsee sitä, että ainoa foorumi,
            jossa yhtiön strategiasta voidaan päättää,
            on yhtiökokous. Se, että eduskunta on hyväksynyt
            nollavaltuudet ja antanut yhdelle omistajalle sen tarvitsemat valtuudet
            toimia oman omistuksensa suhteen, on juridisesti eri asia. Myöskään
            se seikka, että tämän päätöksenteon taustalla
            on käytetty ajankohtaistietoa yhtiön tulevaisuudensuunnitelmista
            eli kansainvälistymisstrategiasta, ei muuta tätä perusajatusta.
         
         
         Valiokunta toteaa vielä, että informointi
            yhtiöön liittyvistä oleellisista
            kysymyksistä, kuten strategiasta, on sinänsä yhtiön
            johdon velvollisuuksiin kuuluva asia. Tältä osin
            valtioneuvoston tiedonannossa onkin todettu, että yhteydenpito
            hallitukseen ja toimivaan johtoon painottui Sonerassa siihen, että omistaja
            pidettiin informoituna yhtiön strategiasta. Kuten edellä on käynyt
            ilmi, myös liikenne- ja viestintäministeriö piti
            puuttumattomuusperiaatteen vuoksi selvää rajaa
            liiketoiminnan päätöksenteon ja omistusta
            koskevan päätöksenteon välillä. 
         
         
         Valtion omistajastrategian keskeinen tavoite oli tiedonannon
            mukaan vuosina 1999 ja 2000 Soneran arvon maksimointi ja yhtiön
            yksityistäminen osakemyyntien ja mahdolliseen toimialajärjestelyyn
            liittyvän yrityskaupan tai sulautumisen kautta. Tähän
            viittaavat myös tämän lausunnon alussa
            esitetyt lainaukset hallituksen esityksestä HE 47/2000
            vp. Se oli siis ydinsisältö myös nollavaltuusasiassa
            ja peruste, jolla valiokunta esitti ja eduskunta hyväksyi
            valtuudet luopua valtion Sonera-omistuksesta kokonaan. Ainoa asia,
            johon eduskunta saattoi ottaa päättäjänä kantaa
            näillä perusteilla, oli valtioneuvostolle myönnettävän
            myyntivaltuuden laajuus. 
         
         
         (2) Osakkeiden arvonalennuspoiston vaikutus valtion verotuottoihin
         
         
         
         
Sonera on tehnyt kirjanpidossaan tänä vuonna
            4,3 miljardin euron suuruisen arvonalennuspoiston tytäryhtiöosakkeistaan
            UMTS-investointien perusteella. Se on kirjannut lisäksi
            tästä aiheutuvana verohyötynä 1,2
            miljardin euron suuruisen laskennallisen verosaamisen. Yhtiön tilintarkastajat
            ovat hyväksyneet kirjauksen, eikä Rahoitustarkastuksella
            ole ollut siihen huomautettavaa.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Sonera-konsernin emoyhtiön
            toiminta on ollut tänä vuonna voitollista. Yhtiön
            oman arvion mukaan verohyöty voidaan käyttää nykyisentasoisen
            liiketoiminnan oloissa 6—8 vuodessa. Tämä arvio perustuu
            konservatiiviseen, nykytilan säilyttävään
            lähtöolettamaan. Siinä ei ole otettu
            huomioon mahdollisia yritysjärjestelyitä eikä muita kehittämistoimia.
            Koska arvonalennuspoisto perustuu kertaluontoiseen tapahtumaan,
            eikä perusliiketoiminnan tappioihin, yhtiö uskoo
            voivansa käyttää veroedun kokonaan hyväkseen
            arvioidussa ajassa. 
         
         
         Verohyödyn lopullinen määrä riippuu
            kuitenkin verotuksessa tehtävistä ratkaisuista.
            Kirjanpidossa kirjattu arvonalennus voidaan selvityksestä riippuen
            vähentää verotuksessa osittain tai kokonaan.
            Vähennys pienentää määrällään
            veronalaista tuloa, ja verotettava tulos voi muodostua vähennyksen
            jälkeen myös tappiolliseksi. Elinkeinotulon tappio
            voidaan vähentää elinkeinotoiminnan tuloksesta
            seuraavan kymmenen vuoden aikana sitä mukaa kuin tuloa
            syntyy. Tappio pienentää siten seuraavien verovuosien veronalaisen
            tulon määrää. Jos tuloa ei synny tappiota
            vastaavalta määrältä kymmenen
            seuraavan vuoden aikana, tappio tai osa siitä jää vähentämättä lopullisesti
            verotuksessa.
         
         
         Sonera omistaa edelleen osuudet yhtiöstä,
            jolla on omistuksessaan lisenssi. Siinä tapauksessa, että lisenssien
            arvo nousisi myöhemmin, arvonnousu lisäisi veronalaisen
            tulon määrää sinä verovuonna,
            jona se todetaan. Tämä heijastuisi myös
            lisääntyvinä verotuottoina valtion budjettiin.
         
         
         Kirjanpitoon kirjattu verosaaminen ei vaikuta verotukseen. 
         
         Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että Soneralla
            on tämän hetken arvion mukaan mahdollisuus käyttää kirjaamansa
            verohyöty täysimääräisesti
            hyväkseen seuraavien 6—8 vuoden aikana. Vähennyksen
            suuruus ja vähennysaika riippuvat viime kädessä verotuksessa
            tehtävistä ratkaisuista. Vähennykset
            vaikuttavat koko määrällään
            valtion verotuottoihin.
         
         
         Valiokunta toteaa vielä, että valtionyhtiöt
            eivät poikkea valtion budjetin kannalta muista suomalaisista
            yhtiöistä. Yhtiöiden menestys kerryttää yhtä lailla
            verotuottoa ja yhtiöille aiheutuneet tappiot vähentävät
            sitä omistuksesta riippumatta. Soneran arvonalennuspoistosta
            aiheutuneet verotuottomenetykset olisivat siten yhtä suuria
            siitä riippumatta, kuka yhtiön omistaa. Oleellista
            on, että Sonera on Suomessa sijaitseva yhtiö ja
            täällä verovelvollinen. 
         
         
         Yksittäistä valtionyhtiötä arvioitaessa
            on syytä ottaa huomioon yhtiön toimiala ja tuottohistoria.
            Sonera toimii kilpaillulla ja suuria riskejä sisältävällä toimialalla.
            Se tekee mahdolliseksi myös korkeat tuotot ja suuret tappiot,
            kuten Sonerankin osalta on todettu.
         
         
         (3) Telepalveluiden turvaaminen
         
         Valiokunnan mietintöön VaVM 12/2000
            vp liittyi lausumaehdotus, joka koski telepalveluiden saatavuuden
            turvaamista kaikille tasapuolisesti.
         
         
         Telealan muutos on ollut erittäin nopeaa. Myös
            kotitalouksien laajakaistaliittymien kysyntä on kasvanut
            tuntuvasti vuodesta 2001. Vaikka laajakaistaverkko ja muut telepalvelut ovat
            erittäin kattavia, ovat syrjäseutujen asukkaat
            paikoitellen vielä muita huonommassa asemassa. Valiokunta
            korostaa edelleen valtion velvollisuutta huolehtia alueellisesti
            tasapuolisista telepalveluista. Valiokunta viittaa myös
            telemarkkinalakiin, jossa valtiolle asetetaan velvoite huolehtia
            siitä, että telepalveluita on kaikkien käyttäjien
            saatavilla kohtuullisin ehdoin koko maassa.