Perustelut
         
         Kuntien yhteistyö
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan todenneet
            kuntayhtymien määrän vähentyneen viimeisen
            vuosikymmenen aikana noin kolmanneksella. Erityisesti on purettu
            kansanterveystyön terveyskeskuskuntayhtymiä sekä tiettyjä sosiaalipalveluita
            kuten päihdehuoltoa tai perheneuvontaa tuottavia kuntayhtymiä.
            Sen sijaan esimerkiksi opetustoimen ja erikoissairaanhoidon kuntayhtymien
            määrä on pysynyt melko vakaana.
            Kuntien sopimusperäinen yhteistyö on lisääntynyt,
            vaikka strategisesti merkittävimmissä toiminnoissa
            ja volyymiltään suurimmissa peruspalveluissa yhteistyö on
            edelleen vähäistä. Valtiontilintarkastajat
            ovat ennakoineet kuntien yhteistyön lisääntyvän
            lähitulevaisuudessa, mikä johtaa siihen, että erityisesti pienten
            kuntien asukkaiden yhteys palvelun tuottajaan muuttuu välilliseksi.
            Tämä puolestaan vaatii joko kuntarakenteen voimakasta muuttamista
            tai seutu- ja maakuntatason hallinnon kehittämistä siten,
            että kansalaisten vaikutusmahdollisuudet turvataan, vaikka
            palvelut tuotetaan peruskunnan ulkopuolella kuntien yhteistyöllä.
         
         
         Kuten kertomuksesta käy ilmi, valtio on ohjannut
            kuntia yhteistyöhön sekä sisäasiainministeriön
            johdolla kuntapoliittisin keinoin että toimialakohtaisesti
            eri ministeriöiden omilla hallinnonaloilla. Sisäasiainministeriö ja
            Suomen Kuntaliitto toteuttavat yhdessä seutukuntien tukihankkeen
            (Seutu) vuosina 2001—2005. Tämän
            seutukuntien tukihankkeen lisäksi on jo alkanut Kainuun
            hallintokokeilu, joka jatkuu vuoden 2012 loppuun. Seudullista yhteistyötä edistävistä
            ohjelmista
            pisimmällä on tällä hetkellä aluekeskusohjelma,
            jonka tehtävänä lähtökohtaisesti
            on maan alueellisen kehityksen tasapainottaminen ja ohjelmaan mukaan
            päässeiden alueiden ja seutujen alueellisen aseman
            vahvistaminen.
         
         
         Kuntien yhteistyötä on edistetty eri hallinnonaloilla
            hyvin eri tavoin. Valtiontilintarkastajat ovat todenneet, että käytetyt
            keinot eivät näytä heijastavan toimintojen
            tärkeyttä mitattuna esimerkiksi rahallisella
            arvolla tai hyvinvointipoliittisella merkityksellä. Kustannuksiltaan huomattavia
            ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta merkittäviä terveyskeskuspalveluja
            on pyritty lisäämään
            lähinnä pehmein keinoin tiedottamalla ja tavoitteita
            asettamalla, samoin vanhusten laitoshoitoa. Tähän
            saakka yhteistyön edistäminen informaatio-ohjauksella
            ja kehittämishankkeilla onkin ollut vaikutuksiltaan vähäistä verrattuna
            lainsäädännöllä luotujen
            yhteistyörakenteiden perustamiseen. Yksi esimerkki
            lainsäädännöllä toteutetusta
            kuntien yhteistyöstä on pelastustoimi,
            jota tarkastellaan lähemmin jäljempänä.
         
         
         Sektorikohtaisessa yhteistyössä on ollut puutteita.
            Myöskään aluejaot eivät ole
            välttämättä kohdanneet. Onkin
            ilmeistä, että tarkoituksenmukaisin tapa edistää kuntien
            yhteistyötä peruspalveluissa on tukea seudullisen
            yhteistyön kehittämistä vielä nykyistäkin
            voimakkaammin. Tähän saakka kunnat ovat olleet
            melko varovaisia omien tehtäviensä seudullistamisessa.
            Osittain tämä on saattanut johtua nykyisen valtionosuusjärjestelmän
            puutteista; esimerkiksi perusopetuksen yhdistäminen seudullisesti
            tarkoittaa tällä hetkellä valtionosuuksien
            siirtymistä kuntayhtymälle tai toiselle
            kunnalle. Seudullisuutta tulisi myös jatkossa ensisijaisesti
            edistää kuntajohtoisina yhteistyöprosesseina.
            Ellei tämä toimintamalli johda tulokseen, voitaisiin
            valtiontilintarkastajien esittämällä tavalla
            eräillä hallinnonaloilla harkita myös
            lainsäädännöllisiä toimia.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan sisäasiainministeriö on
            asettanut työryhmän selvittämään kuntajaotuksen
            ja kuntarajat ylittävien kunnallisten toimintojen taloudellista
            kannustamista sekä kuntajakolain mahdollisia tarkistamistarpeita.
            Tässä yhteydessä selvitetään
            muun muassa kuntien yhdistymisavustusten ja erityisesti
            ns. valtionosuusmenetysten kompensaatio sekä investointi-
            ja kehittämishankkeiden tuen jatkamis- ja kehittämistarpeet.
            Samoin työryhmä selvittää mahdollisuudet
            ylikunnallisten toimintajärjestelmien kehittämisen
            ja toteuttamisen kannustamiseen muutosvaiheen avustuksin.
         
         
         Sisäasiainministeriö on myös asettanut
            hankkeen selvittämään edustuksellisen
            demokratian ja kuntien vastuulla olevien tehtävien hoidon markkinaehtoistumisen
            ja ulkoistamisen yhteensovittamismahdollisuuksia. Hankkeessa tarkastellaan
            myös seutukuntapohjaisen sekä maakunnallisen ja
            muun alueellisen verkostoitumisen ja yhteistoiminnan suhdetta kunnalliseen
            itsehallintoon. Tämä hanke liittyy hallitusohjelman mukaiseen
            kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaan, jota toteutetaan
            poikkihallinnollisesti.
         
         
         Valiokunta toteaa, että demokratianäkökulma
            on relevantti ja oli esillä jo säädettäessä lakia
            seutuyhteistyökokeilusta. Myös tämän
            jälkeen säädetty laki seutuvaltuustokokeilusta sisältää pyrkimyksen
            demokratian vahvistamiseen. Seutuyhteistyökokeilua koskevasta
            hallituksen esityksestä antamassaan mietinnössä (HaVM 6/2002 vp)
            hallintovaliokunta katsoi, että tarkoitus ei ole ollut
            kuntien välisin sopimuksin sivuuttaa sellaisia kuntalain
            säännöksiä, jotka kuntayhtymissä ovat
            takaamassa kunnallisen demokratian keskeisten vaatimusten toteutumista.
            Demokratianäkökulma on tärkeä myös uudistettaessa
            palvelurakennetta.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            kuntarakenteessa ja palvelujen tuottamisessa meneillään
            oleviin uudistuksiin. Seudullisia palveluverkostoja rakennettaessa
            vaarana on, että siirtymävaiheessa osa kansalaisista
            jää ilman tarvitsemiaan palveluja. Kuntarakennetta
            uudistettaessa tulee käyttää koko toimenpidevalikoimaa, jossa
            kuntien yhdistäminen on yksi vaihtoehto muiden joukossa.
            Seudullisesti tulee huolehtia siitä, että sovitun
            työnjaon mukaisesti palvelutehtävät tulevat
            hoidetuiksi. Kuntien yhteistyön lisäämiseen
            ja kehittämiseen on viime aikoina ollut kasvavaa kiinnostusta.
            Tätä kehitystä tulee eri toimenpitein
            rohkaista tavoitteena toiminnan tuloksellisuus.
         
         
         Valiokunta ei tässä yhteydessä ole
            käsitellyt juuri valmistunutta selvitystä Helsingin
            seudun yhteistyön kehittämiseksi.
         
         
         Pelastustoimi
         
         Pelastustoimen palvelut on kuluvan vuoden alusta lukien tuotettu
            alueellisesti aiemman kuntakohtaisen mallin sijaan. Maa jakaantuu
            22 pelastustoimen alueeseen, jotka noudattavat pääosin
            maakuntajakoa. Kuten kertomuksesta käy ilmi, alueista 19
            päätyi ns. sopimuskuntamalliin, jossa alueen pelastustoimi
            toimii osana alueen keskuskunnan organisaatiota ja jossa keskuskunta
            vastaa pelastustoimen hallinnosta. Kahdella alueella pelastustoimen
            hallintomallina on kuntayhtymä ja Helsingin pelastustoimen
            alueella pelastustoimi on yksi kaupungin virastoista. 
         
         
         Pelastustoimen alueellisesta järjestämisestä saadaan
            kokemuksia toiminnan edetessä. Systemaattisempi
            seuranta on tarkoitus keskittää vuosiin 2006—2010,
            mutta arviointitoimintaa tapahtuu jo sitä aiemmin. Eräiltä osin
            toiminta on vasta muotoutumassa. 
         
         
         Ensisijainen kriteeri arvioitaessa pelastustoimen uudistuksen
            onnistumista on luonnollisesti järjestelmän toimivuus
            ja se, miten se palvelee kansalaisia. Valtiovarainvaliokunta katsoo,
            että tämän ohella tulee seurata pelastustoimen
            kustannusten kehittymistä. Alkuvaiheen kokemukset osoittavat,
            että eräillä alueilla, esimerkiksi Pohjois-Savossa,
            kustannukset ovat nousseet aiempaan verrattuna. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan tämä on johtunut esimerkiksi palkkakustannusten
            noususta, palkkaeroista eri kuntien välillä, tietojärjestelmien
            uudistamisesta, kalustohankinnoista ja kiinteistöjen peruskorjauksista.
            Esimerkiksi uusia palomiehiä palkattiin ennätysmäärä ja
            paloautojen hankintaa lykättiin tähän
            muutosvaiheeseen. Valtakunnallisen VIRVE-verkon muodostamisesta
            koituneet lisäkustannukset olisivat toteutuneet joka tapauksessa
            ilman pelastustoimen alueellistamistakin. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että kuntien yhteistyö myös
            pelastustoimen alueella on välttämätöntä. On
            ilmeistä, ettei tämä olisi toteutunut
            vapaaehtoisuuden pohjalta. Pitkällä tähtäyksellä yhteistyöstä koitunee
            kustannustehokkuuden lisäksi myös synergiaetuja.
            Valiokunta muistuttaa, että pelastustoimen organisaatiouudistuksen
            keskeisenä tavoitteena toiminnan tehostamisen ohella oli
            kustannussäästöjen aikaansaaminen. Näistä tavoitteista
            ei tule tinkiä uudistuksen toteuttamisessa myöskään
            jatkossa.
         
         
         Valtuusmenettely ja sen toimivuus talousarviossa
         
         Kuten kertomuksessa todetaan, valtiontaloudessa ilmenee usein
            tilanteita, joissa sopimusten ja sitoumusten tekeminen ainoastaan
            yhdeksi varainhoitovuodeksi ei ole toiminnallisesti eikä taloudellisesti
            järkevää. Siirtomäärärahamenettelyä ei
            ole pidetty monivuotisten sitoumusten budjetoinnissa aina hyvänä menettelynä.
            Asia on ratkaistu tällöin valtuusmenettelyllä,
            joka alun alkaen luotiin puolustushallinnon rahamääräisesti
            suuria hankkeita varten. Menettely sinänsä on
            osoittautunut toimivaksi ja useimmiten myös kokonaistaloudellisesti
            edullisimmaksi.
         
         
         Suurimmat ongelmat valtuusmenettelyssä liittyvät
            kertomuksenkin mukaan tilanteisiin, joissa osa valtuuksista jää vuosittain
            käyttämättä tai ne joudutaan
            budjetoimaan uudelleen. Esimerkiksi kertomusvuoden aikana
            käytettiin ainoastaan 54 prosenttia kaikista käytettävissä olleista
            valtuuksista. Tällöin valtuutta ei pystytä rajaamaan
            rahamääräisesti, vaan myönnetyn
            valtuuden määrä ilmoitetaan maininnalla
            "edellisenä vuotena käyttämättä jäänyt
            osa". Eduskunnalla ei näin ole budjettivallan käyttämisen
            kannalta tarpeellista kokonaiskuvaa valtuuksien tasoista eikä eri
            valtuuksista kertyvien, tulevien rasitusten kokonaismääristä ja
            niiden vuosittaisesta jaksottumisesta. 
         
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
            myös valtuuksien seurantaan, joka on jätetty melko
            kevyen normituksen varaan. Valtuuksien seurantamenetelmiä tuleekin
            valtiontilintarkastajien mielestä kehittää niin,
            että ne tuottavat yhtenäistä tietoa,
            tiedonkulku toimii paremmin ja tiedot ovat mahdollisimman ajantasaisia.
         
         
         Kertomuksessa on viitattu valtiovarainministeriön vuoden
            2001 budjetointityöryhmään, joka selvitti
            valtuusmenettelyn ja valtuusseurannan nykytilaa ja kehittämistarpeita.
            Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan myötäilleet
            työryhmämietinnössä otettuja
            kantoja. Valtiovarainministeriön mukaan huomiota
            olisi kiinnitettävä erityisesti valtuussuunnittelun
            ja siihen liittyvän laskentatoimen kehittämiseen.
            Samoin esittämistavat, joilla valtuudet esitetään
            talousarviossa, tulisi selkeyttää ja yhtenäistää.
            Tämä edellyttää väistämättä myös
            noudatettavien menettelyjen nykyistä yksityiskohtaisempaa
            normittamista. Tämä edellyttänee myös
            Valtiokonttorin antaman yleisohjeistuksen lisäämistä ja täsmentämistä valtiontilintarkastajien
            esittämällä tavalla.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta katsoo, että valtuusmenettely
            on myös jatkossa toimiva vaihtoehto. Tämä edellyttää kuitenkin
            nykyistä selkeämpää tietoisuutta
            tehtävien sitoumusten kokonaismäärästä.
            Valtuuksia ei tule myöskään käyttää yleisluonteiseen
            rahoituksen varaamiseen, vaan valtuuksia koskevien hankkeiden olisi
            oltava jo riittävän pitkälle
            suunniteltuja ennen valtuuden ottamista talousarvioon. Tämä vähentäisi
            valtuuksien uusimistarvetta ja antaisi myös eduskunnalle
            paremman kokonaiskuvan valtuuksien tasosta. Valtuuksien tulee eduskunnan
            näkökulmasta olla läpinäkyviä ja
            kokonaiskustannuksiltaan tarkoin rajattuja. Hankintojen osalta tämä merkitsee,
            että eduskunnan on jo hankintavaltuutta antaessaan tiedettävä siitä aiheutuvat lopulliset
            kustannukset. Myös valtuusseurantaa tulee kehittää valtiontilintarkastajien
            esittämällä tavalla. Valtiovarainministeriön
            työryhmämietinnön mukaisesti lainsäädännössä ja
            määräyksissä tulisi
            tarkemmin määritellä, mitä hyvä kirjanpitotapa
            valtuusseurannan osalta käytännössä tarkoittaa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että valtuusmenettelyä ja valtuuksien
            seurantaa ollaan jo nyt useilla toimenpiteillä parantamassa.
            Parhaillaan on käsittelyssä talousarvioasetuksen
            muutos. Uudet budjetin laadintamääräykset
            lähtevät siitä, että valtuuksia
            ei oteta liian aikaisessa vaiheessa talousarvioon. Myös
            tulevassa tilinpäätösmenettelyssä kiinnitetään
            huomiota valtuusmenettelyn kehittämiseen. Eduskunnalla
            on uudessa kehysmenettelyssä mahdollisuus aikaisempaa paremmin
            ottaa kantaa myös valtuuksiin.
         
         
         Tutkimus 
         
         Valtiontilintarkastajat kiinnittävät huomiota
            julkisen tutkimusrahoituksen suhteelliseen osuuteen tutkimus- ja
            kehitystoiminnan kokonaisrahoituksesta. Valiokunta yhtyy
            valtiontilintarkastajien näkemykseen tutkimukseen ja tutkijakoulutukseen
            panostamisen tärkeydestä. Tehdyt selvitykset osoittavat,
            että oikein kohdennetut julkiset tutkimus- ja kehittämisinvestoinnit lisäävät
            yksityisen sektorin tutkimuspanosta, nopeuttavat talouden kasvua
            ja parantavat elinkeinoelämän kilpailukykyä. 
         
         
         Suomalainen tiedejärjestelmä on ollut kansainvälisestikin
            vertaillen tuloksekasta ja kilpailukykyistä. Tämä edellyttää muun
            muassa yliopistojen perusrahoituksen sekä Suomen Akatemian
            ja Tekesin tutkimusrahoituksen turvaamista. Suomessa tieteellinen
            tutkimus nähtiin 1990-luvulla merkittäväksi
            osaksi rakennettaessa tietoon ja osaamiseen perustuvaa yhteiskuntaa.
            Valtio panosti tutkimukseen vuosina 1997—1999 toteutetun
            tutkimusrahoituksen lisäysohjelman avulla. Valtion
            tiede- ja teknologianeuvosto on suosittanut vuosien 2003—2007
            tutkimusrahoituksen kasvuksi yhteensä 300 miljoonaa euroa.
            Viime vuonna tehdyssä kehyspäätöksessä tutkimusrahoituksen
            lisäykset ovat noin 82 prosenttia tiede- ja teknologianeuvoston
            suosituksesta. Valtiovarainvaliokunta piti mietinnössään
            valtioneuvoston selonteosta valtiontalouden kehyksistä vuosille
            2004—2007 tärkeänä, että lisäpanostusten
            tasoa tarkastellaan hallituskauden aikana niin, että tutkimusrahoitusta
            voidaan edelleen vahvistaa. Valtion tulee johdonmukaisesti hoitaa
            julkisen rahoituksen osuus niin, että Suomi voi tulevaisuudessakin
            olla maailman kärjessä tutkimuksen ja innovaatioiden
            alueella. Valtion tutkimusrahoituksessa on kuluvan vuoden budjetissa
            suurin lisäys sitten vuoden 1997. Viime vuoteen
            verrattuna kasvua on 93 miljoonaa euroa. Kasvu näkyy eniten
            Suomen Akatemian ja Tekesin määrärahoissa.
         
         
         Suomen julkisen tutkimusrahoituksen osuus bruttokansantuotteesta
            on 0,99 prosenttia, millä osuudella Suomi on EU-alueella
            Ranskan jälkeen toisella sijalla. Kun mukaan otetaan julkisen
            lisäksi myös yksityinen t&k-rahoitus,
            kansantuoteosuus nousee 3,4 prosenttiin, millä osuudella
            Suomi on maailmantilastossa toisena heti Ruotsin jälkeen.
         
         
         Valtiontilintarkastajat toteavat, että asetettujen
            tavoitteiden saavuttaminen edellyttää Suomen
            Akatemian toiminnan tehokkuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ja kehottaa
            Akatemiaa hyödyntämään tehtyjä arviointeja.
            Valiokunta toteaa, että Suomen Akatemian kansainvälinen arviointi
            on juuri valmistumassa. Arvioinnin tulokset julkistetaan
            24. päivänä maaliskuuta. Arvioinnin tuloksia
            tullaan käyttämään Suomen Akatemian
            ja tiedepolitiikan linjausten kehittämisessä.
            Arvioinnin tulosten konkretisoimiseksi opetusministeriö asettaa
            kevään kuluessa työryhmän.
         
         
         Yliopistojen tulosohjausjärjestelmä 
         
         Valtiontilintarkastajat toteavat, että yliopistojen tulosohjausjärjestelmässä on
            vielä paljon puutteita ja että mm. toiminnan laadun
            huomioiminen ohjauksessa on jäänyt liian vähäiseksi. Ohjaukseen
            liittyvää rahoitusmallia tulee kehittää siten,
            että laatutekijän painoarvo mallissa on nykyistä suurempi.
            Valiokunta toteaa, että yliopistojen tulosohjausjärjestelmää on
            uudistettu vuonna 2002 suoritetun arvioinnin pohjalta. Uudistetussa
            järjestelmässä yliopistojen laatuun liittyvät
            tekijät ovat entistä selkeämmin esillä. Yliopistoja
            mm. palkitaan entistä selkeämmin tuloksellisuuskriteereiden
            perusteella. Hankerahoituksen kautta puolestaan tuetaan
            kunkin yliopiston keskeisiä painoaloja. Perusrahoituksen
            laskennallinen malli tukee ja edistää osaltaan
            yliopistojen laadukasta toimintaa. Entistä vahvemmin kiinnitetään
            huomiota toiminnan laatuun sekä arviointitoiminnan hyödyntämiseen
            laadun kehittämiseksi.
         
         
         Valtiontilintarkastajat kiinnittävät huomiota myös
            siihen, että tulosohjaus ja rahoitusmalli eivät
            riittävästi ota huomioon yliopistojen ulkopuolista
            rahoitusta. Valiokunta toteaa, että yliopistojen toiminnan
            ohjauksessa on pyritty tukemaan ulkopuolisen rahoituksen kasvua
            samalla kun korostetaan sitä, että ulkopuolisella
            rahoituksella tapahtuvan toiminnan tulee selkeästi tukea
            yliopistojen perustoimintaa.
         
         
         Valtakunnalliset liikunnan koulutuskeskukset 
         
         Valtiontilintarkastajat katsovat kannanotossaan, että liikunnan
            koulutuskeskusten toiminnasta, tehtävistä ja niiden
            järjestämästä koulutuksesta tulee
            tehdä ulkopuolinen arviointi. Valiokunta kannattaa kattavan
            arvioinnin tekemistä koulutuskeskusten kehittämiseksi
            ja toiminnan tukemiseksi. Valiokunta yhtyy myös
            tilintarkastajien näkemykseen siitä, että urheiluopistoille myönnettävät
            avustukset tulee suunnata pääosin korjaustarpeessa
            olevaan rakennuskantaan. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä valtiontilintarkastajien
            kannanottoa siitä, että urheilun ja liikuntakasvatuksen
            edistämiseen suunnatut veikkausvoittovarat nostetaan ns.
            jakosuhdelain edellyttämälle tasolle.
         
         
         Kestävä metsätalous ja metsänhoidon
            toimivuus
         
         
         Valtiontilintarkastajat toteavat kertomuksessaan, että kestävä metsätalous
            ja metsävarojen tuotannollisesti tehokas käyttö edellyttävät
            tehokasta ja alueelliset kasvuolosuhteet huomioivaa, onnistunutta
            metsänuudistamista, taimikoiden hoitoa, säännöllisiä harvennuksia
            ja muita metsänhoidon toimenpiteitä. Näiden
            toimenpiteiden todetaan lisäävän metsien
            tuottoa. Valtiontilintarkastajien mielestä maa-
            ja metsätalousministeriön tulee yhdessä alaisensa
            hallinnon kanssa selvittää mahdollisimman ajantasaisesti metsänuudistamisessa
            ja metsänhoidossa ilmenneiden puutteiden laajuus, alueellinen
            kohdentuminen ja niiden aiheuttamat taloudelliset menetykset nykyistä yksiselitteisemmin
            ja luotettavammin. Valtiontilintarkastajat esittävät
            myös selvitettäväksi tarpeen luoda valtakunnallinen
            ja tilastollisesti edustava metsänuudistamisen seurantajärjestelmä.
            Samalla päällekkäisestä toiminnan
            seuraamisesta ja tilastoinnista tulee luopua.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta pitää edellä esitettyjä,
            valtiontilintarkastajien esille nostamia lähtökohtia
            kannatettavina. Saadun selvityksen mukaan maa- ja metsätalousministeriö on
            metsäkeskuksiin kohdistuvassa tulosohjauksessa painottanut
            sekä metsänuudistamiseen kohdistuvaa viranomaisvalvontaa
            että hyvää metsänhoitoa edistävää neuvontaa.
            Myös tilastoinnin kehittämisen on todettu parantavan
            tietopohjaa metsien metsänhoidollisesta tilasta.
         
         
         Eri tahojen yhteistyönä valmistui vuonna 1999
            Kansallinen metsäohjelma 2010. Ohjelman mukaan pyritään
            lisäämään metsäteollisuuden
            kotimaisen ainespuun vuotuista käyttöä 5—10
            miljoonalla kuutiometrillä eli 63—68 miljoonaan
            kuutiometriin. Vuotuinen energiapuun käyttö aiotaan
            nostaa viiteen miljoonaan kuutiometriin vuoteen 2010 mennessä.
            Valiokunnan saamien tarkistettujen laskelmien mukaan metsähaketta
            käytettiin 2,1 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2003.
         
         
         Yksityismetsätalouden kestävyyden turvaamiseksi
            ohjelmassa kaavaillaan valtion tuki nostettavaksi 59 miljoonaan euroon
            vuodessa; lisäys kohdistetaan metsänuudistamiseen,
            nuoren metsän hoitoon, kunnostusojitukseen ja metsäteiden
            perusparannukseen ja lähinnä yhteishankkeena toteutettavaan
            rakentamiseen.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan Kansallisessa metsäohjelmassa
            kaavaillulla valtion rahoituksella metsänparannustöihin
            ei päästä ohjelman tavoitteisiin. Lisäpanostukset
            tähän olisivat jo kuluvalla kehyskaudella ehdottoman
            tarpeellisia.
         
         
         Kansallisessa metsäohjelmassa asetettu tavoite
            pieniläpimittaisemman harvennus- ja taimikonhoitopuun
            sekä hakkuutähteiden, kuten oksien, kantojen ja
            latvusten, polttoainekäytön lisäämiseksi
            edellä todetulla tavalla viiteen miljoonaan kuutiometriin
            on sinänsä realistinen. Saadun selvityksen mukaan
            metsään jää vuosittain hakkuissa
            noin 50 miljoonaa kuutiometriä biomassaa hakkuutähteinä ja
            kantoina. Tästä määrästä on
            arvioitu voitavan nykyteknologialla korjata käyttöön
            noin 15 miljoonaa kuutiometriä. Korjuukustannukset eivät
            kuitenkaan mahdollista näin suurten määrien
            käyttöä energiantuotannossa.
         
         
         Hakkuiden ja metsänhoitotöiden yhteydessä metsään
            jäävällä puubiomassalla on myös
            ravinnevaikutuksia metsäluontoon. Valiokunnan saaman arvion
            mukaan kansallisen metsäohjelman tavoite ei vielä aiheuta
            ravinnetasapaino-ongelmia esimerkiksi lisääntyvänä lannoitustarpeena.
         
         
         Valtiontilintarkastajat toteavat puunkäytön olevan
            ilmastovaikutuksiltaan neutraalia, työllistävän
            merkittävästi alueellisesti, tukevan yrittäjyyttä ja
            vahvistavan teknologian vientiä. Puuenergian aseman vahvistaminen
            kotitalouksien energialähteenä ja pienten paikallisten
            voimalaitosten energiantuotannossa vastaa myös sitä linjausta,
            jonka eduskunta teki ydinvoimapäätöksen
            yhteydessä keväällä 2002 edellyttäessään
            uusiutuvan energian tutkimusta, kehittämistä ja
            käyttöönottoa tuettavaksi ilmastostrategiaan sisältyvän
            edistämisohjelman mukaisesti.
         
         
         Kauppa- ja teollisuusministeriön asettama työryhmä teki
            ehdotuksen uudeksi uusiutuvan energian edistämisohjelmaksi
            joulukuussa 2002. Ohjelman toimeenpano on käynnissä.
            Energiapuun korjuun ja haketuksen tukemisen jatkotoimia selvitetään
            maa- ja metsätalousministeriön asettamassa kestävän
            metsätalouden rahoituksesta annettua lakia (kemera-laki)
            uusivassa työryhmässä, jonka määräaika
            päättyy kuluvan vuoden huhtikuun lopussa.
            Tarvittavat lakimuutokset on tarkoitus saada voimaan vuoden 2005 alusta,
            mikä edellyttää myös EU-notifiointia. 
         
         
         Mikäli kemera-lakia muutettaisiin edellä kuvatulla
            tavalla, ydinvoimapäätöksen yhteydessä laaditun
            ns. risupaketin metsätalouteen kohdistuvat eduskunnan lausumat
            tulisivat toteutetuiksi. Tukien piirien laajennukset ja töiden
            määrän kasvu edellyttävät
            kuitenkin lisärahoitusta. Uusiutuvan energian edistämisohjelmassa
            on arvioitu, että energiapuun korjuuseen ja haketukseen
            tarvittaisiin vuosittain keskimäärin kahdeksan
            miljoonaa euroa jaksolla 2003—2010 lähtötason
            vuonna 2001 oltua 2,7 miljoonaa euroa.
         
         
         Tieverkon nykytila ja kehittämistarpeet 
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
            siihen, että määrärahojen jaossa
            havaitut tiepiirikohtaiset vaihtelut ovat olleet huomattavia. Tilintarkastajat
            korostavat, että tiehankkeista päätettäessä ja
            määrärahojen jaossa tiepiireittäin
            on tasapuolisesti huomioitava alueelliset kunnossapito- ja kehittämistarpeet
            koko maassa. Tieinvestointien lisäämiseksi tulisi
            myös selvittää mahdollisuuksia uusien
            rahoituslähteiden ja vaihtoehtoisten rahoitusmuotojen käyttämiseen. 
         
         
         Tiehallinnon johtokunta päättää perustienpidon
            määrärahojen alueellisen jaon periaatteet ottaen
            huomioon tienpidolle asetetut tulostavoitteet. Jakoperusteissa otetaan
            huomioon hyvin monenlaisia tekijöitä, mm. liikenteen
            määrä, tieverkon kuntotila sekä isojen
            tieinvestointien suunnittelu hankekohtaisesti. Huomioon otetaan myös
            hallintomenot sekä alueelliset tarpeet liikennesuoritteen
            perusteella. Tieverkon pituus on yhtenä jakokriteerinä,
            mutta ei kovin keskeisenä. Jakoperusteissa todetaan,
            että perustienpidon määrärahojen
            alueellisessa jakamisessa on olennaista ottaa huomioon maankäytön
            ja liikenteen kasvupaineet. Erityisesti laajennus- ja uusinvestointeihin
            kohdistettavaa rahoitusta pyritään ohjaamaan sinne,
            missä liikennemäärät ja näin
            myös niihin liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet
            mm. väestönkasvun myötä. 
         
         
         Valiokunta pitää Tiehallinnon päättämiä jakoperusteista
            perusteltuina ja katsoo, että niiden avulla tienpidon tarpeet
            tulevat monipuolisesti huomioiduiksi. Näin niukoista määrärahoista saadaan
            myös yhteiskunnan kannalta parhain hyöty. 
         
         
         Kehittämishankkeiden suunnittelu on yleensä monta
            vuotta kestävä prosessi, jossa hanke-ehdotukset
            arvioidaan yhteiskuntataloudellisin perustein. Erityistä huomiota
            kiinnitetään hankkeen hyötykustannussuhteeseen,
            jonka tulee olla vähintään 1,5. Määrärahojen
            niukkuuden vuoksi toteuttamiseen asti etenevien hankkeiden on oltava
            yhteiskuntataloudellisesti tehokkaita hankkeita. Investointien tulee
            valiokunnan mielestä vahvistaa erityisesti Suomen aluerakennetta,
            elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kansainvälisiä yhteyksiä.
         
         
         Liikenneväyläpolitiikkaa valmistellut ministerityöryhmä on
            10.2.2004 valmistuneessa mietinnössään
            laatinut ehdotuksen liikenneinfrastruktuurin ylläpitämisen
            ja kehittämisen yleisistä linjauksista seuraavien
            10 vuoden aikana sekä väylätoiminnan
            tarkemmista painotuksista tämän hallituskauden
            aikana. Hallitus on 11.3.2004 hyväksynyt vuosia 2005—2008
            koskevat valtiontalouden kehykset, joiden mukaan uusille liikennehankkeille
            osoitetaan vaalikaudella 30 miljoonaa euroa ja uusista hankkeista aiheutuvat
            määrärahatarpeet voivat olla 1,2 miljardia
            euroa. Valiokunta ottaa kantaa ministerityöryhmän
            ehdotukseen ja kehyspäätökseen käsitellessään
            myöhemmin kuluvana keväänä kehyspäätöstä koskevaa
            selontekoa. 
         
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
            myös suuriin tiehankkeisiin liittyvien valitusten käsittelyaikoihin.
            Valiokunta yhtyy tilintarkastajien kantaan ja pitää ongelmallisena sitä,
            että hankkeiden käynnistys saattaa viivästyä useita
            vuosia erilaisten valitusten vuoksi. Kun suurissa hankkeissa on
            mahdollista valittaa useissa eri vaiheissa, voidaan valitusten avulla viivyttää hankkeen
            käynnistymistä useita vuosia. 
         
         
         Asiaan on kiinnitetty huomiota hallitusohjelmassa ja sen pohjalta
            oikeusministeriö asetti 19.11.2003 työryhmän,
            jonka tehtävänä oli laatia
            toimenpide-ehdotukset valitusten käsittelyn nopeuttamiseksi
            yhteiskunnan tai alueiden kehittämisen kannalta merkittävissä asioissa. Työryhmän
            30.1.2004 valmistuneessa muistiossa todetaan, että valitusten
            käsittelyä ei voida nopeuttaa yksittäisillä toimenpiteillä,
            vaan tarvitaan useita erilaisia kehittämistoimia.
            Työryhmä on ehdottanut mm. kaavoitukseen
            ja liikennehankkeisiin liittyvien menettelyjen kehittämistä ja
            hallintotuomioistuinten toimintaedellytysten parantamista sekä työmenetelmien kehittämistä.
            
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että uudistusten toteuttaminen etenee joutuisasti.
            Myös hallintotuomioistuinten tarvitsemista resursseista
            on huolehdittava. 
         
         
         Valtion tavoitteet pääomasijoittamisessa
            ja niiden toteutuminen
         
         
         Kertomuksessa on tarkasteltu Suomen Teollisuussijoituksen
            toiminnan kautta valtion pääomasijoittamisen tavoitteita
            ja niiden toteutumista. Tilintarkastajat katsovat, että julkisen
            	sektorin rooli ja sen toiminnalle asetetut omistajapoliittiset
            tavoitteet tulisi harkita uudelleen. 	Valtiontilintarkastajien mukaan
            myös julkisen sektorin roolia Suomen pääomasijoitusmarkkinoiden
            toimintaedellytysten rakentajana on kehitettävä.
            Tilintarkastajat korostavat myös alueellisen pääomasijoituksen
            merkitystä. 
         
         
         Erityisrahoitusta sekä Suomen Teollisuussijoituksen
            toimintaa on arvioitu viime vuosina eri yhteyksissä. Suomen
            Teollisuussijoitus oli myös kansainvälisten asiantuntijoiden
            arvioitavana. Kansainväliset arvioitsijat suosittelivat muun
            muassa yhtiön toiminnan kohdistamista 	entistä tehokkaammin
            alkavien yritysten siemen- ja käynnistysvaiheen
            riskirahoitukseen. 	Arvioitsijoiden mielestä tämä on
            tosin ristiriidassa yhtiölle asetetun kannattavuustavoitteen
            	kanssa.
         
         
         Kauppa- ja teollisuusministeriö on vuonna 2003 tarkentanut
            Teollisuussijoitukselle asetettuja tavoitteita ja katsonut, että keskeisin elinkeinopoliittinen
            tavoite on mahdollisimman suuri sijoitusvolyymi markkinapuutealueille siemen-
            ja käynnistysvaiheen yrityksiin keskittyviin rahastoihin
            sekä alueellisiin rahastoihin. Teollisuussijoitus on kuluvan
            vuoden helmikuussa päättänyt suunnata
            entistä tehokkaammin riskirahoitusta siemenvaiheen yrityksiin
            	käynnistämällä 50 miljoonan
            euron rahoitusohjelman, joka on tarkoitettu suomalaisten
            alkuvaiheen yritysten riskirahoitukseen. Sijoitukset kohdistetaan
            siemen-, käynnistys- ja aikaisessa kasvuvaiheessa oleviin
            yrityksiin, joilla on hyvät menestymisen edellytykset.
         
         
         Valiokunta pitää kauppa- ja teollisuusministeriön
            linjausta erittäin perusteltuna, samoin 	Teollisuussijoituksen
            päätöstä, jolla toimintaa suunnataan
            aiempaa voimakkaammin siemen- ja käynnistysvaiheen riskirahoitukseen
            ja helpotetaan näin uusien yritysten perustamista, kasvua ja
            kansainvälistymistä. Yritystoiminnan vahvistumiseksi
            valiokunta pitää tärkeänä,
            että julkisen sektorin roolia tehostetaan edelleen yritysideoiden
            sekä muiden riskipitoisten hankkeiden rahoittamisessa ja
            innovaatioyritysten riskien jakamisessa. Julkisen pääomasijoittamisen tulee valiokunnan
            mielestä toimia erityisen aktiivisesti ja kattavasti alueilla,
            joilla markkinaehtoinen rahoitus ei toimi. 
         
         
         Suomen Teollisuussijoitus Oy:stä annetun lain mukaan
            yhtiön toiminnan tulee olla liiketaloudellisesti
            kannattavaa. Yhtiöllä on myös elinkeinopoliittinen
            tehtävä, jonka hoitaminen perustuu yhtiön
            kestävään talouteen ja hallittuihin riskeihin.
            Teollisuussijoituksen kannattavuutta seurataan pitkällä tähtäyksellä ja
            kannattavuustavoitteeksi on asetettu pääomien
            reaaliarvon säilyttäminen. Kauppa- ja
            teollisuusministeriö on katsonut, että laki
            ei anna perustetta kannattavuustavoitteen määrittämiseksi
            yksiselitteisesti yhtiötasolla, vaan yhtiön kannattavuustavoite
            muuttuu jatkumoksi yksittäisten sijoitusten tasolla. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että yhtiön elinkeinopoliittinen
            tavoite eli siemen- ja käynnistysvaiheen rahoituksesta
            huolehtiminen ei saa vaarantua vähimmäistuottotavoitteen
            vuoksi. Valiokunta viittaa valtiontilintarkastajien kannanottoon
            ja kiinnittää huomiota omistajapoliittisten
            kannattavuustavoitteiden ja elinkeinopoliittisten tavoitteiden
            väliseen ristiriitaan. Valiokunta katsoo, että Teollisuussijoitukselle
            asetettuja omistajapoliittisia tavoitteita tulisi arvioida uudelleen
            ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin lainsäädännön
            muuttamiseksi. 
         
         
         Julkisen sektorin tuottamien palvelujen ohjaus, valvonta
            ja saatavuus 
         
         
         Tarkastuksessa on käsitelty julkisen sektorin tuottamien
            palveluiden ohjausta, valvontaa ja saatavuutta erikoissairaanhoidossa,
            mielenterveystyössä ja kehitysvammahuollossa.
            Tilintarkastajat katsovat, että valtion mahdollisuudet harjoittaa
            ohjausta em. palveluiden osalta ovat rajalliset. Arviointia vaikeuttaa
            se, että tietojärjestelmät eivät
            pysty tuottamaan riittävästi informaatio-ohjauksen
            tarvitsemaa tietoa. Valtiontilintarkastajat toteavat,
            että myös ns. palvelujärjestelmäkantelut
            ovat lisääntyneet ja että samaa
            asiaa voivat tutkia useat eri viranomaiset toisistaan tietämättä.
            Erikoissairaanhoidon resurssien ja palvelutarpeen välillä on
            ilmeinen epäsuhde ja myös alueelliset erot ovat
            suuria. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että terveydenhuollon kenttä on
            hajanainen, sillä toimijoita on paljon ja yksityinen palvelutuotanto
            on lisääntynyt voimakkaasti. Valtion mahdollisuudet
            huolehtia terveydenhuoltoon liittyvästä ohjauksesta
            ovat varsin rajalliset, vaikka ohjauksen ja valvonnan tarpeet ovat
            lisääntyneet viime vuosina selvästi. Sosiaali-
            ja terveydenhuollon tavoite- ja toimintaohjelmassa määritellään
            lähivuosien sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät
            kehittämistavoitteet ja niihin liittyvät
            tarkemmat toimenpidesuositukset. Tavoitteiden ja suositusten
            toimeenpanosta huolehditaan pääasiassa informaatio-ohjauksen
            keinoin. Informaatio-ohjaus ei kuitenkaan ole osoittautunut riittävän
            tehokkaaksi keinoksi palvelujen epäkohtien korjaamiseksi
            eikä laskennallisen valtionosuusjärjestelmän
            käyttöön voida liittää valtionapujen
            käyttöä koskevia ohjeita tai määräyksiä.
            Resurssiohjauksen merkitys on vähäinen, joskin
            se on jossakin määrin lisääntynyt
            viime vuosina ns. korvamerkittyjen määrärahojen
            myötä. 
         
         
         Ohjaukseen ja valvontaan liittyviin ongelmiin on pyritty löytämään
            ratkaisuja sosiaali- ja terveysministeriön keväällä 2003
            asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli
            selvittää terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
            toimialan laajentamista. Työryhmä selvitti mm.
            TEOn suhdetta lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen
            sekä perusturvalautakunnan tehtäviin sosiaali-
            ja terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Työryhmän
            tehtävänä oli myös kehittää sosiaali-
            ja terveydenhuollon valvontaa siten, että kansalaisten
            perusoikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuvat samalla kun potilasturvallisuus
            ja sosiaalihuollon asiakkaan asema paranee. 
         
         
         Työryhmän muistioon sisältyy useita
            kehittämisehdotuksia, jotka koskevat mm. TEOn tehtävien
            laajentamista julkisen ja yksityisen terveydenhuollon toimintayksikköjen
            ohjaukseen ja valvontaan sekä lääninhallitusten
            harjoittaman valvonnan kehittämistä. Työryhmä ehdottaa myös,
            että perusturvalautakunta lakkautetaan ja että lääninhallitusten
            sosiaali- ja terveysosastojen talouden ohjaus siirretään
            sosiaali- ja terveysministeriölle.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä ja
            hyödyllisenä sitä, että ohjaukseen
            ja valvontaan liittyviä kysymyksiä on selvitetty
            ja että työryhmä on tehnyt konkreettisia
            ehdotuksia valvonnan ja ohjauksen vahvistamiseksi. 
         
         
         Lääninhallituksilla on ohjauksen ja valvonnan
            suhteen keskeinen asema, sillä lainsäädäntö antaa
            niille useita suunnittelu-, ohjaus- ja valvontatehtäviä sosiaali-
            ja terveydenhuollon ohjauksen ja valvonnan toteuttamiseen. Lääninhallitusten
            kannalta on kuitenkin ongelmallista se, että ne toimivat
            kahden ministeriön alaisuudessa: lääninhallitusten
            sosiaali- ja terveysosastojen toiminnan ohjaus kuuluu sosiaali-
            ja terveysministeriölle, mutta resurssien ohjaus sisäasianministeriölle.
            Valiokunta pitää perusteltuna, että jatkossa
            selvitetään mahdollisuudet siirtää lääninhallitusten
            sosiaali- ja terveysosastojen talouden ohjaus sosiaali- ja terveysministeriölle.
            Valvonnan ja ohjauksen tehostaminen edellyttää muutoinkin
            lääninhallitusten ohjausjärjestelmien
            ja resurssien vahvistamista, mitä myös TEOn asemaa
            pohtinut työryhmä on ehdottanut.
         
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon alalla on meneillään
            laajoja kehittämishankkeita, joiden yhteydessä pyritään
            muun muassa parantamaan hoidon saatavuutta, uudistamaan rakenteita, vahvistamaan
            johtajuutta, lisäämään kuntien välistä yhteistyötä ja
            tehostamaan terveyskeskusten toimintaa. Myös taloudellisia
            voimavaroja on lisätty. Valiokunta katsoo, että kehittämishankkeiden
            täytäntöönpanossa on kiinnitettävä huomiota
            myös sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus- ja
            valvontatehtävien kehittämiseen sekä tarvittavien
            voimavarojen vahvistamiseen. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että TEOn asemaa pohtineen työryhmän
            ehdotusten jatkokäsittely tapahtuu ripeästi ja
            että tarvittavista lisäresursseista huolehditaan.
            Valiokunta katsoo, että valvontajärjestelmällä on
            monella tavalla tärkeä tehtävä,
            mutta vielä keskeisempää on kehittää ennakoivia
            ohjauskeinoja ja koko palvelujärjestelmää sellaiseksi,
            että jälkikäteisen valvonnan tarve vähenee.
         
         
         Kuten tilintarkastajat ovat todenneet, selkeä epäkohta
            on myös se, että tietojärjestelmät
            eivät tuota riittävästi tietoa päätöksenteon
            pohjaksi. Vuoden 2005 alusta otetaan käyttöön
            sosiaali- ja terveydenhuollon tieto- ja tietopalvelujärjestelmän
            uudistus, jonka odotetaan parantavan tietojärjestelmien
            kattavuutta ja informaatio-ohjauksen mahdollisuuksia. Saadun selvityksen mukaan
            jo sitä ennen tehostetaan läänikohtaisten
            tietojen keruuta. Valiokunta pitää tärkeänä, että tietojärjestelmiä kehitetään
            sellaisiksi, että ne tuottavat riittävästi
            ajantasaista tietoa muun muassa palvelujärjestelmän
            kehittämisen ja informaatio-ohjauksen tarpeisiin. 
         
         
         Määrä- ja osa-aikaiset työsuhteet
         
         Kertomuksessa on selvitetty määrä-
            ja osa-aikaisten työsuhteiden käyttöä työnantajasektoreittain,
            ammattialoittain ja sukupuolten välillä viime
            vuosina. Tilintarkastajat katsovat, että määrä-
            ja osa-aikaisten työsuhteiden käytön laajuuden,
            syiden arvioinnin ja työsuhteiden käyttöön
            liittyvien ongelmien perustana oleva seuranta- ja tilastotieto on
            monella tavalla riittämätöntä.
            Tilintarkastajat kiinnittävät huomiota myös
            vuokratyövoiman valvonnan ja seurannan parantamiseen. 
         
         
         Työaikakysymysten valvonta kuuluu työsuojeluviranomaisille.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työsuojelupiirien
            toiminta perustuu vuonna 1999 vahvistettuun sosiaali-
            ja terveysministeriön hallinnonalan työsuojelustrategiaan.
            Määrä- ja osa-aikaiset työsuhteet
            eivät strategian mukaan ole erityisen painotetun valvonnan
            kohteena. Saadun selvityksen mukaan niihin liittyviä asioita
            tulee esille lähinnä asiakasaloitteisessa
            toiminnassa ja työpaikalle tehtävien tarkastusten
            yhteydessä. Työsuojeluhallinnossa ei ole minkäänlaisia
            selvityksiä määräaikaisten työsuhteiden
            määrän kehityksestä. 
         
         
         Hyväksyessään 18.12.2000 hallituksen
            esityksen työsopimuslaiksi eduskunta edellytti, että valtioneuvosto
            antaa seuraavan vaalikauden alkupuolella eduskunnalle
            selonteon, jossa selvitetään muun muassa elinkeino-
            ja työelämän kehitystä sekä yritysten
            toimintatapojen ja -ympäristön muutoksia ja sitä,
            miten työsopimuslain säännökset
            vastaavat yritystoiminnan ja työelämän
            muutoksia. Valiokunta katsoo, että selonteon
            yhteydessä tulee selvittää myös
            määräaikaisten työsuhteiden
            määrän kehitykseen sekä työsuhteiden
            ketjuttamiseen liittyvät kysymykset. Valiokunta pitää muutoinkin
            tärkeänä, että seuranta- ja
            tilastointimenetelmiä tehostetaan ja että järjestelmiä kehitetään
            aiempaa kattavammiksi. 
         
         
         Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
            kertomuksesta valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna 2002 antamaansa
            mietintöön VaVM 22/2003 vp,
            jossa se otti kantaa määräaikaisiin palvelussuhteisiin.
         
         
         Tällä hetkellä vuokratyötä koskevien
            työsopimusten ketjuttamisen valvonta kuuluu työsuojeluviranomaisille
            ja vuokratyösuhteiden keston seuranta työministeriölle.
            Valiokunta pitää valtiontilintarkastajien
            tapaan perusteltuna, että nykyinen käytäntö selvitetään
            ja tehtävien hoitaminen keskitetään yhdelle
            viranomaiselle. 
         
         
         Vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämispalvelut
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
            vammaisten ja vajaakuntoisten työllistymiseen. Vajaakuntoisilla
            ja vammaisilla on muita suurempi riski tulla työkyvyttömäksi,
            mikä on taloudellinen riski suurtyönantajille,
            jotka maksavat yrityksen koon mukaan kasvavan osuuden työkyvyttömyyskustannuksista.
            Valtiontilintarkastajien mielestä jatkossa on selvitettävä mahdollisuudet
            poistaa suurtyönantajien omavastuu työkyvyttömyyseläkkeestä. 
         
         
         Alle 50 työntekijän yrityksessä TEL-vakuutusmaksu
            on aina työntekijän iästä riippumaton tasamaksu.
            Yli 50 työntekijän yrityksessä maksu
            on yhdistelmä työntekijän iästä riippuvaa tariffimaksua
            ja omavastuumaksua. Kun työntekijöiden
            lukumäärä ylittää 800,
            lopullinen työkyvyttömyys- ja työttömyysmaksu
            muodostuu kokonaan yrityksen omavastuumaksusta ja korvaa vastaavan
            tariffimaksuosuuden. Muutos tariffimaksusta täyteen
            omavastuumaksuun tapahtuu lineaarisesti työntekijöiden
            lukumäärän kasvaessa. Saadun selvityksen
            mukaan vaikutus maksuihin alkaa käytännössä tuntua
            silloin, kun kyseessä on noin 400 työntekijän
            yritys. 
         
         
         Maksuvelvoitteisiin on kuitenkin tehty eräitä lievennyksiä.
            Työnantaja ei joudu maksamaan omavastuumaksua lainkaan,
            silloin kun työntekijän työsuhteen
            kesto on ennen eläkkeen alkamista lyhyt tai kyseessä on
            palkattu ikääntynyt työntekijä,
            joka tulee työkyvyttömäksi kolmen vuoden
            kuluessa. Tällöin eläketapahtuman kustannus
            katetaan kaikkien vakuutusten kesken. Vuoden 2005 eläkeuudistuksen
            odotetaan pienentävän omavastuukustannuksia, minkä arvioidaan
            helpottavan vammaisten työllistymistä. Eläkeuudistukseen
            liittyen on vielä selvitettävänä maksu-
            ja omavastuutekniikka laajemminkin. Samalla selvitetään
            TEL-tariffimaksun ikäriippuvuutta, ja tavoitteena on nykyistä tasaisempi
            maksu.
         
         
         Omavastuutekniikan tavoitteena on muodostaa työnantajille
            sellainen kannustin, että huolenpito ikääntyvästä väestöstä tuo
            säästöä työnantajan
            vakuutusmaksuihin. 
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna, että työkyvyttömyys-
            ja työttömyystapausten määrä vaikuttaa
            jossakin määrin vakuutusmaksuihin ja sitä kautta
            myös siihen, miten työnantajat huolehtivat esim.
            ikääntyvän henkilöstön
            työssä jaksamisesta ja kuntoutuksesta. Myös
            omavastuiden jakaminen työnantajien kesken vähentää työnantajan
            maksuvelvoitetta vajaakuntoisten ja lyhyiden työsuhteiden
            osalta. Järjestelmä on kuitenkin kaiken kaikkiaan
            varsin monimutkainen, mikä on omiaan vaikeuttamaan kokonaiskuvan saamista
            työkyvyttömyyskustannuksia koskevasta työnantajan
            vastuusta. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että jatkossa on tärkeää parantaa
            mahdollisuuksia osittaisen etuuden maksamiseen tilanteissa, joissa
            työntekijän työkyky ei riitä normaaliin
            työntekoon. Työntekijän kannalta
            voi olla tarkoituksenmukaista jatkaa osa-aikaisessa työssä sairaudesta
            huolimatta tai palata sairausloman jälkeen vähitellen työelämään.
            Väestön ikääntyessä osittaisella sairauslomalla
            voitaisiin myös parantaa työvoiman saatavuutta.
            Valiokunta pitää uudistusta tärkeänä ja
            kiirehtii sitä koskevaa valmistelutyötä. 
         
         
         Tyhjät aravavuokra-asunnot
         
         Valtiontilintarkastajat ovat käsitelleet tyhjien asuntojen
            aiheuttamia ongelmia. Tilintarkastajat korostavat, että ympäristöministeriön
            ja asuntorahaston on nykyistä voimakkaammin ohjattava
            ja tuettava kuntia asuntostrategioiden, asunto-ohjelmien ja omistajapoliittisten
            linjausten tekemiseen. Erityistä panostusta olisi kohdennettava
            kuntiin, joissa muuttotappio on jatkunut pitkään
            ja joissa tyhjiä asuntoja on runsaasti. Tilintarkastajat
            katsovat, että pysyvämpien ja vakavampien
            ongelmien lievittämiseksi tarvitaan myös uusia
            keinoja ja toimenpiteitä.
         
         
         Hallitusohjelmassa todetaan, että hallituksen tarkoituksena
            on jatkaa tyhjilleen jäävien aravavuokratalojen
            pääomamenojen helpottamista ja käyttö-
            ja luovutusrajoituksista luopumista. Tarkoituksena on myös
            etsiä uusia keinoja taloudellisissa vaikeuksissa olevien
            aravavuokra-asuntotalojen ongelmien ratkaisemiseksi. 
         
         
         Hallitus on 29.1.2004 hyväksynyt asuntopoliittisen
            ohjelman vuosille 2004—2006. Sen mukaan vähentyvän
            asuntokysynnän aiheuttamien ongelmien helpottamiseksi
            on vuonna 2006 tarkoitus ottaa käyttöön
            mahdollisuus aravalainan osittaiseen anteeksiantoon ja
            purkuavustuksen saamiseen. Vuonna 2006 on tarkoitus käynnistää myös
            viisivuotinen kerrostalovaltaisten alueiden laadun kehittämisprojekti. Vuonna
            2005 on tarkoitus tehdä muutoksia asumisoikeusasuntojen
            asukasvalintakriteereihin sekä käyttö-
            ja luovutusrajoituksiin. Jo kuluvan kevään aikana
            tarkoituksena on parantaa korkotukihankintalainoituksen alueellisia
            käyttömahdollisuuksia väljentämällä kunnan
            sisäistä alueellista rajausta. 
         
         
         Eduskunta on useissa eri yhteyksissä kiinnittänyt
            huomiota tyhjien asuntojen ongelmiin ja pitää hallituksen
            nyt tekemiä linjauksia asianmukaisina ja perusteltuina.
            Valiokunta korostaa sitä, että suunnitellusta
            aikataulusta pidetään kiinni ja että uudistuksiin
            osoitetaan riittävät resurssit. Valiokunta
            pitää myös tärkeänä,
            että kuntien omaa asuntopoliittista toimintaa voitaisiin
            tehostaa ja että kuntien harjoittama omistajapolitiikkaa
            olisi nykyistä aktiivisempaa. 
         
         
         Ongelmien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää,
            että asuntokannan peruskorjauksesta huolehditaan. Kunnossapidon
            puutteet ja korjausten lykkääntyminen saattavat
            johtaa siihen, että poismuutto talosta lisääntyy,
            asuntojen kysyntä vähenee entisestään
            ja talo ajautuu entistä huonompaan tilanteeseen. Tyhjien
            asuntojen ongelmaa voidaan ainakin jossakin määrin
            ennaltaehkäistä huolehtimalla asuntojen
            peruskorjauksesta. 
         
         
         Valiokunta viittaa kuluvan vuoden talousarviota koskevaan
            mietintöönsä VaVM 39/2003 vp ja
            eduskunnan päätökseen, jonka mukaan pitkäaikaista
            aravalainoitusta myönnetään perusparannukseen
            myös kuluvana vuonna. Hyväksyessään
            talousarvion eduskunta edellytti, että perusparannusaravalainojen
            lainaehdot uudistetaan niin, että ne ovat nykyistä kilpailukykyisempiä markkinaehtoisiin
            lainoihin verrattuna. Vaikka korkotukilainoituksella voidaan useissa
            tilanteissa korvata aravalainoitus, on sosiaalisen asuntokannan
            perusparannuksen kannalta tärkeää, että mahdollisuus
            aravalainoitukseen jatkuu ja että lainaehdot ovat kohtuulliset.
            Valiokunnan mielestä on välttämätöntä,
            että hallitus uudistaa lainaehdot eduskunnan edellyttämällä tavalla. 
         
         
         Ohjelmaperusteinen aluepolitiikka
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan esittäneet
            kannanottonsa myös eräiden rahoittamiensa tutkimusten
            tuloksiin. Yksi näistä tutkimuksista on kohdistunut
            ohjelmaperusteisen aluepolitiikan talous-, työllisyys-
            ja elinkeinopoliittisiin vaikutuksiin. Tutkimus on tehty arviointitutkimuksena;
            EU-ohjelmien seurantatiedot eivät ole mahdollistaneet kvantitatiivisten vaikutusten
            luotettavaa kohdentamista seutukunta- ja kuntatasolle.
         
         
         Tutkimuksen mukaan ohjelmakaudella toteutettiin kaikkiaan 30 000
            EU-hanketta, joilla muun muassa monipuolistettiin alueiden elinkeinorakennetta
            ja parannettiin niiden kilpailukykyä kehittämällä osaamista
            ja yritystoimintaa, edistämällä työllistyvyyttä ja
            työllisyyttä sekä estämällä syrjäytymistä.
            EU-hankkeilla vaikutettiin sisäasiainministeriön
            tekemän yhteenvedon mukaan 60 000 työpaikan
            syntymiseen ja 10 000 yrityksen perustamiseen. Silti tutkimuksesta
            välittyy kuva, että toiminnan tehokkuudessa olisi
            runsaasti parantamisen varaa. Ohjelmaperusteinen aluepolitiikka
            ei näytä myöskään toimivan
            vaikeimmassa asemassa olevilla alueilla. 
         
         
         Vaikka mielikuvaksi tutkimuksesta jää ohjelmaperusteisen
            aluepolitiikan heikko vaikuttavuus talouskehitykseen,
            on vaikeaa sanoa, millaiseksi maakuntien kehityskuva olisi
            muodostunut ilman harjoitettuja toimenpiteitä. Pyrittäessä suhteuttamaan
            ohjelmaperusteisen aluepolitiikan merkitys eri alueiden taloudellisen rakenteen
            keskeisiin muutoksiin on rahavirrat nähtävä kokonaisuutena.
            Saadun selvityksen mukaan edellisellä ohjelmakaudella tavoite
            6 -alueella ohjelmarahoitus oli ainoastaan 1,7 prosenttia
            alueen BKT:sta. Kertomusvuonna 2002 esimerkiksi Kainuu sai valtion
            budjetin kautta EU:n rakennerahasto-osuuksia ja vastaavia valtion
            rahoitusosuuksia noin 177 euroa asukasta kohti. Samaan aikaan valtion
            kokonaismenot Kainuussa (ilman investointeja) olivat 6 763 euroa
            asukasta kohti. Tämän valossa on valiokunnan mielestä selvää,
            ettei EU:n rakennerahastovaroilla voi olla kovin ratkaisevaa
            vaikutusta maakuntien kehitykseen. EU-hankkeissa investoinnit ovat
            pääosin pienimuotoisia ja liittyvät pk-yritysten
            tukemiseen sekä yhdyskunta- ja ympäristöhankkeisiin.
            Investoinnit infrastruktuuriin ovat koskeneet lähinnä alempiasteisia teitä,
            vesiväyliä ja laajakaistaverkkoja. 
         
         
         Yleisarviointina ohjelmien vaikuttavuudesta on esitetty, että ohjelma-alueiden
            kehitys ei selvästi poikennut koko maan yleisestä kehitystrendistä niin,
            että se voitaisiin osoittaa ko. ohjelmien ansioksi.
            Pysyvien työllisyysvaikutusten ja kilpailukykyisten työpaikkojen
            syntymisestä saatavissa olevat tiedot eivät ole
            erityisen rohkaisevia. Työpaikat ovat myös sijoittuneet
            perinteisille toimialoille, ei niinkään esimerkiksi
            palvelualoille. Tämä on samalla merkinnyt, että naistyöpaikkoja
            on syntynyt vähemmän. On myös ilmeistä,
            että ohjelmapolitiikalla ei pystytä ratkaisemaan
            isoja, sektoripolitiikkojen ongelmia (esim. ikääntyminen).
         
         
         Toisaalta myöskään ohjelmaperusteiseen aluepolitiikkaan
            sisältyneiden toimenpiteiden välillisiä vaikutuksia
            ei voine väheksyä. Näiden tulokset näkyvät
            usein vasta pidemmällä tähtäyksellä.
            On myös niin, että ihmisten kokemaa hyvinvointia
            ei voida aina mitata vain taloudellisilla mittareilla. Ohjelmatyö on
            saadun selvityksen mukaan luonut uusia toimintatapoja ja osallisuusmahdollisuuksia
            niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Uusilla toimintamalleilla yhdistettynä konkreettisiin,
            ihmisten arkipäivään vaikuttavien hankkeiden
            rahoitusmahdollisuuksiin on selvästi merkitystä hyvinvoinnin edistämisessä.
            Syrjäytymisen ehkäiseminen ja ihmisten omien voimavarojen
            lisääminen onkin yksi ohjelmatyön painopiste
            erityisesti Euroopan sosiaalirahaston varoilla rahoitettavassa toiminnassa. 
         
         
         Aluepolitiikan välineistöä on lisätty
            ja monipuolistettu kertomusvuoden jälkeen. Uusi alueiden
            kehittämislaki tuli voimaan vuoden 2003 alusta. Yhtenä lain
            tavoitteena on parantaa eri ohjelmien yhteensovittamista siten,
            että alueelliset ja valtakunnalliset tavoitteet
            voitaisiin aiempaa paremmin ottaa huomioon ohjelmia laadittaessa.
            Maakuntaohjelmassa sovitetaan yhteen valtioneuvoston hyväksymät
            valtakunnalliset alueiden kehittämisen tavoitteet ja muut maakuntaa
            koskevat alueiden kehittämiseen liittyvät ohjelmat.
            Alueiden kehittämislain lisäksi puitteita toiminnalle
            antaa aluekehitysstrategia, joka ulottuu vuoteen 2013. On silti
            todennäköistä, että ilman erillistoimenpiteitä esimerkiksi kaupungistuminen
            etenee entiseen tapaan. Kun ohjelmaperusteinen aluepolitiikka ei
            näytä hyödyttävän kaikkein
            köyhimpiä alueita, periferiapolitiikkaan tarvitaan
            uutta välineistöä. Maaseutualueilta puuttuu
            esimerkiksi rahoitusinstrumentti, jolla edistettäisiin
            ei-maataloussidonnaista yritystoimintaa.
         
         
         Uusi aluepolitiikan välineistö edellyttää jatkossa
            myös uudenlaista toimenpiteiden vaikuttavuuden seurantaa.
            Myös tutkimuksellisesti tarvitaan päätöksenteon
            pohjaksi arviointia, jossa on otettu huomioon EU-rahavirtojen lisäksi
            myös kansalliset panostukset alueiden kehittämiseen. Samalla
            on pyrittävä purkamaan eri hankkeiden vaatimaa
            monimutkaista ja monitasoista hallinnointia, johon myös
            valtiontilintarkastajat kertomuksessaan ovat kiinnittäneet
            huomiota.