Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
         
         Tupakkatuotteiden valmisteveroa on tarkoitus korottaa terveyspoliittisista
            syistä niin, että savukkeiden, sikarien sekä piippu-
            ja savuketupakan vero nousisi keskimäärin
            10 prosenttia ja savukkeiksi käärittävän
            hienoksi leikatun tupakan (jatkossa kääretupakka)
            vero keskimäärin 25 prosenttia. Lisäksi
            savukkeista ja kääretupakasta suoritettavaa vähimmäisveroa
            korotettaisiin yhdellä prosenttiyksiköllä.
            Erityisellä siirtymäsäännöksellä varmistettaisiin
            puolestaan se, että veronkorotukset otettaisiin huomioon
            vähimmäisverossa myös vuonna 2009, jonka
            alusta korotusten on tarkoitus tulla voimaan. Vähimmäisvero
            laskettaisiin muutoin tämän vuoden hintatietojen
            perusteella, eikä siihen sisältyisi siten veronkorotuksia.
         
         
         Ehdotetut korotukset painottuvat halvimpiin tupakkatuotteisiin.
            Tällä halutaan vähentää erityisesti
            nuorten tupakointia ja ehkäistä sen aloittamista.
            Esityksellä halutaan kaventaa lisäksi tehdasvalmisteisten
            ja itse käärittyjen savukkeiden välistä huomattavaa
            hintaeroa.
         
         
         Veronkorotukset on tarkoitus kohdentaa eri tupakkatuotteisiin
            teknisesti hieman eri tavoin käyttämällä hyväksi
            tupakkaveron kaikkia rakenteellisia osia eli kaikista tupakkatuotteista kannettavaa
            arvoperusteista veroa,
            savukkeista, piippu- ja savuketupakasta sekä kääretupakasta kannettavaa yksikköperusteista veroa
            sekä vähimmäisveroa,
            jota sovelletaan savukkeisiin ja kääretupakkaan.
            Näistä arvoon perustuva vero määräytyy
            prosentteina vähittäismyyntihinnasta, yksikköperusteinen
            vero eurona määräyksikköä kohden
            ja vähimmäisvero määräprosenttina kysytyimmän
            hintaluokan tupakkaverosta. 
         
         
         Esityksen vaikutusten kannalta keskeisimpiä ovat savukkeisiin
            ja kääretupakkaan suunnatut korotukset. Kummankin
            tuoteryhmän arvoperusteista veroa on tarkoitus
            korottaa kahdella prosenttiyksiköllä 50 prosentista
            52 prosenttiin vähittäismyyntihinnasta ja kummankin
            vähimmäisveroa prosenttiyksiköllä 90
            prosentista 91 prosenttiin saman tuoteryhmän kysytyimmän hintaluokan
            tupakkaverosta. Lisäksi kääretupakan
            yksikköveroa 3,62 euroa/kg korotettaisiin 6,50
            euroon/kg.
         
         
         Sama korotusvaikutus olisi saatu valinnaisesti aikaan myös
            yksikköveroon kohdistuvana korotuksena. Arvoperusteiseen
            veroon liittyy kuitenkin se etu, että vero nousee automaattisesti tuotteiden
            hinnannousun myötä. Esimerkiksi savukkeista
            perittävä valmistevero on noussut sen vuoksi keskimäärin
            12 prosenttia vuosina 1997—2007, vaikka veroa ei ole korotettu
            sitten vuoden 1996. — Tupakka-tuotteiden hinnat ovat nousseet
            kaikkiaan tänä aikana samassa tahdissa kuin yleiset
            kuluttajahinnat. Tupakan reaalihinta on säilynyt siten
            ennallaan. 
         
         
         Vähimmäisverosäännöksellä on
            rajoitettu puolestaan halpojen savukkeiden ja kääretupakan
            markkinoille tuloa. Tämä on aiheutunut käytännössä siitä,
            että markkinoiden kysytyin tuote kummassakin tuoteryhmässä on
            kuulunut hintaluokaltaan kalleimpiin. Halvimmista tuotteista on
            jouduttu siten maksamaan aina vähimmäisveroa.
            Vähimmäisvero on näin myös tasannut hintaeroja
            tuoteryhmien sisällä, vaikkakaan se ei ole vaikuttanut
            tuoteryhmien väliseen veroeroon. Nyt myös tätä veroeroa
            on tarkoitus kaventaa erisuuruisilla veronkorotuksilla.
         
         
         Esitys perustuu Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmaan,
            jonka yhtenä tavoitteena on vähentää tupakoinnin
            aiheuttamia haittoja mm. tupakan valmisteveroa korottamalla. Esityksen
            taustalla on myös tupakkapoliittisia lainmuutoksia ja toimia
            valmistelevan työryhmän väliraportissaSosiaali-
            ja terveysministeriön asettaman tupakkapoliittisia
            lakimuutoksia ja toimia valmistelevan työryhmän
            väliraportti 8.5.2008. tehdyt ehdotukset vuonna 2009 toteutettavista
            veromuutoksista. Veronkorotuksilla tavoitellaan työryhmän
            linjausten mukaisesti maltillista tupakkatuotteiden hintojen nousua,
            mikä antaisi mahdollisuuden kehittää tupakkaverotusta
            myös lähivuosina. Korotukset on haluttu mitoittaa
            lisäksi niin, ettei hinnannousu johtaisi merkittävässä määrin
            kotimaisen myynnin korvautumiseen matkustajatuonnilla. 
         
         
         Esityksen arvioidaan nostavan savukkeiden hintaa keskimäärin
            seitsemän prosenttia ja kääretupakan
            hintaa keskimäärin 16 prosenttia nykyisestä.
            Savukkeiden hinnannousu olisi veronkorotusten painotuksen vuoksi
            euromääräisesti yhtä suuri kysytyimmässä ja
            halvimmassa hintaluokassa, esityksen mukaan 29 senttiä 20
            savukkeen askilta. Erisuuruiset korotukset vaikuttavat myös
            siten, että yhden savukkeen hinta nousisi euromääräisesti
            suurin piirtein yhtä paljon riippumatta siitä,
            onko savuke tehdasvalmisteinen vai itse kääritty.
         
         
         Korotusten arvioidaan vähentävän
            tupakkatuotteiden tilastoitua kulutusta vajaat viisi prosenttia.
            Koska osan kulutuksesta odotetaan korvautuvan lisääntyneellä matkustajatuonnilla,
            kokonaiskulutuksen arvioidaan vähenevän kaikkiaan
            noin 2,5 prosenttia nykyiseen verotasoon verrattuna. Tupakkaverotulojen
            arvioidaan kasvavan noin 35 miljoonaa euroa nykyisestä,
            hieman yli 600 miljoonasta eurosta.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto
         
         Valiokunta esittää, että lakiehdotus
            hyväksytään. 
         
         
         Valiokunta pitää tupakkatuotteiden hintojen korotuksia
            tehokkaimpana yksittäisenä keinona vähentää tupakointia.
            Nyt ehdotetut veronkorotukset ovat sen mielestä terveyspoliittisesti oikeasuuntaisia
            ja tässä vaiheessa riittäviä. Tupakkaverojen
            maltillisia korotuksia tulisi kuitenkin jatkaa tulevina vuosina
            terveyden edistämistä koskevien tavoitteiden mukaisesti.
            Valiokunta on viitannut tältä osin Yhdistyneessä kuningaskunnassa,
            Ranskassa, Ruotsissa ja Saksassa toteutettuihin hinnankorotuksiin,
            joissa on painotettu muutosten terveyspoliittisia etuja
            haitoista eli matkustajatuonnin ja laittomien markkinoiden
            huomattavasta kasvusta huolimatta.
         
         
         Valiokunta tukee myös ehdotettua arvoperusteista veronkorotusta,
            koska se voimistaa mekanismia, jolla veron määrä nousee
            vähittäismyyntihintojen noustessa. Valiokunta
            pitää niin ikään perusteltuina
            painotettuja veronkorotuksia, joilla voidaan kaventaa itse käärittyjen
            ja tehdasvalmisteisten savukkeiden keskinäistä veroeroa. Tätä tulisi
            jatkaa myös vastaisuudessa. 
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt lopuksi huomiota nuorten
            tupakointiin ja tupakoinnin sosioekonomisiin eroihin.
         
         
         Nuorten tupakointi ei ole vähentynyt samalla tavoin
            kuin aikuisten, ja se on keskitasoa korkeampi myös
            eurooppalaisessa vertailussa. Valiokunta pitää sen
            vuoksi perusteltuna halpoihin tuotteisiin painotettuja veronkorotuksia. Nuorten
            tupakointia on lisäksi pyrittävä vähentämään
            kaikin käytettävissä olevin keinoin,
            koska se on tehokkain tapa vaikuttaa tupakoinnin yleisyyteen väestötasolla.
            Taloudellisiin vaikuttimiin vetoavat keinot tukevat mm. terveyskasvatuksen,
            mainontakieltojen ja myynti-ikärajojen vaikutuksia. 
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan kanta 
         
         Valiokunta pitää hallituksen esitystä tasapainoisena
            ja huolellisesti perusteltuna. Siinä on kuvattu varsin
            kattavasti asian arviointiin liittyvät eri näkökohdat.
            Tämä koskee niin yhteisöoikeuden asettamia
            rajoja ja tilannetta eri jäsenmaissa kuin tupakan kulutuksen
            rakennetta, muutoksia ja terveysvaikutuksia kotimaassa. Esityksessä on
            tuotu esille myös matkustajatuontiin ja salakuljetukseen
            liittyvät nykytiedot, arviot ja kokemukset. Esitys antaa
            siten hyvän pohjan ehdotusten arviointiin.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on korostunut lähinnä kolme
            eri näkökulmaa: terveyspoliittiset tavoitteet,
            verorakenne sekä matkustajatuonnin ja salakuljetuksen
            yhteys hinnanmuutoksiin. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysministeriön näkemys hintapolitiikasta
            suhteessa väestön tupakointiin on samanlainen
            kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan. Keskeinen argumentti
            on siis se, että hintapolitiikka on tehokas keino vähentää väestön
            ja erityisesti alaikäisten ja vähän koulutetun väestön
            tupakointia eli juuri sitä tupakointia, joka pitäisi
            saada vähenemään. Ministeriö on huomauttanut
            myös siitä, että vaikka tupakan hinta
            on noussut inflaatiota vastaavasti, se on laskenut kuitenkin suhteessa
            ostovoimaan.   
              
              
              — Ministeriö ei
            ole ottanut erikseen kantaa matkustajatuonnin tai salakuljetuksen
            mahdolliseen kasvuun ja sen seurauksiin.
         
         
         Tupakkateollisuus on sekin pääosin tukenut ehdotettuja
            veronkorotuksia mutta ehdottanut mm. valmisteilla olevaan tupakkaverodirektiivin uudistukseen
            viitaten, että savukkeiden veronkorotukset tehtäisiin
            yksikköveroa korottamalla. Kannanotto kääretupakan
            veronkorotukseen on ollut sitä vastoin ristiriitainen;
            edelleen huomattavaksi jäävää veroeroa
            savukkeisiin on pidetty perusteettomana mm. terveydellisistä syistä,
            mutta toisaalta korotusehdotusta on pidetty myös liiallisena
            siihen nähden, että kääretupakka
            toimii puskurina naapurimaista hankituille edullisemmille tupakkatuotteille.
            Ala on toivonut lisäksi, että nyt esitettyjen
            korotusten vaikutuksia harmaisiin markkinoihin tarkasteltaisiin
            huolella ennen kuin mahdollisista lisäkorotuksista päätetään.
         
         
         Tulli on kiinnittänyt puolestaan huomiota niihin ongelmiin,
            joita aiheutuu Suomen naapurimaiden halvasta hintatasosta Suomeen
            nähden. Tupakan hinta Venäjällä on
            tällä hetkellä vain noin kuudesosa Suomen
            hintatasosta ja Virossakin reilusti alle puolet. Paine matkustajatuonnin ja
            laittomien markkinoiden kasvuun veronkorotusten jälkeen
            on siten ilmeinen. Sitä lisäävät osaltaan
            myös pian poistuvat määrälliset
            tuontirajoitukset Virosta. Tuonti — niin laillinen kuin laitonkin — on
            jo nykyisin suurta, noin 18 prosenttia kulutuksesta, ja se on edelleen
            kasvussa. Lisäksi tutkimuksissa on ilmennyt, että noin
            40 prosenttia tupakkaa tuovista matkustajista ilmoittaa
            tuovansa tuotteita muuhun kuin omaan käyttöön.
            Osa siitä päätyy myös laittomille markkinoille.
         
         
         Asian arvioinnissa on merkittävää tullin
            näkemyksen mukaan myös se, että tupakan
            salakuljetus on järjestäytyneen rikollisuuden
            hallitsemaa ja se vahvistaa rikollisryhmien asemaa. Salakuljetetut
            tuotteet sisältävät lisäksi
            tuoteväärennöksiä ja ovat joka
            tapauksessa virallisen tuotevalvonnan ulottumattomissa. Tullin resurssit
            esimerkiksi Suomen kaakkoisrajalla ovat koetuksella jo
            nykyisin.
         
         
         Valiokunta pitää hallituksen esitystä edellä kuvattuihin,
            keskenään osin ristiriitaisiin paineisiin nähden
            hyväksyttävänä kompromissina. Esityksen
            tavoitteet ovat nimenomaan terveyspoliittisia, eikä tupakan
            haittavaikutuksista ja tupakoinnin aiheuttamista kustannuksista
            ole sinänsä eri käsityksiä.
            Olennaista on sen vuoksi pyrkiä vähentämään
            tupakointia aidosti väestötasolla. Tällöin
            huomiota tulee kiinnittää paitsi tupakan hintaan
            myös matkustajatuonnin ja laittomien markkinoiden kasvuun
            niihin liittyvine ongelmineen. Paras tapa ottaa huomioon tämä herkkä tasapaino
            on maltillisuus veronkorotuksissa sekä tilanteen tehokas
            seuranta. Lisäksi tullin resursseista on pidettävä huolta
            niin, että tullilla on tosiasiallinen mahdollisuus toimia
            kaikella sillä tehokkuudella, jota nykyaikainen valvontakoneisto
            tarjoaa. 
         
         
         Tupakkaveron rakenne on sekin valiokunnan käsityksen
            mukaan hyvin puolustettavissa alussa esitetyin perustein. Tupakkaverodirektiivin mahdolliset
            muutokset eivät myöskään edellytä toimenpiteitä tässä vaiheessa.
            Muutosten vaikutukset Suomen tupakkalainsäädäntöön
            on arvioitu esityksessä kaikkiaan vähäisiksi,
            jos direktiivin muutosesitys hyväksytään
            nykymuodossaan. 
         
         
         Lakialoitteet
         
         Valiokunta esittää, että aloitteet
            hylätään.